- Yazar Biyografisi (TEİS)
Abdî, Sarı Abdullah Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:04/11/2021
MESLEKÜ'L-UŞŞÂK (ABDÎ)
tasavvufî hâllere dair kasideAbdî, Sarı Abdullah Efendi (d. 29 Safer 992/12 Mart 1584 - ö. 22 Safer 1071/27 Ekim 1660)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sarı Abdullah Efendi’nin sülûk hallerini, bayrâmî-melâmî geleneğin hususiyetlerini anlattığı kasidesi. Sarı Abdullah Efendi, devlet adamlığının yanında bayrâmî-melâmî ekolün önde gelen isimlerinden biridir. Mesnevî’nin sadece ilk defterine yazdığı Türk edebiyatının en kapsamlı şerhiyle meşhur olan ve “Şârih-i Mesnevî” unvanıyla anılan Sarı Abdullah Efendi, mensubu bulunduğu ekolün hususiyetlerini de Meslekü’l-Uşşâk kasidesinde izah etmiştir.
Sarı Abdullah Efendi, kasidesini mefâ‘îlün mefâ‘îlün mefâ‘îlün mefâ‘îlün vezniyle yüz beş beyit halinde yazmıştır. Kasidede sanat kaygısından ziyade, bir düşünceyi izah etme endişesi bulunmaktadır. Bunun yanında Sarı Abdullah Efendi’nin vezni ve kafiyeyi başarılı bir şekilde kullandığı görülmektedir.
Meslekü’l-Uşşâk kasidesi, Sarı Abdullah Efendi’nin mensup olduğu ekolün hususiyetlerini izah etmekle birlikte, genel manada tasavvufun gereklerini, bazı tasavvufî kavramları da açıklar. Ayrıca seyr ü sülûkta karşılaşılan durumlar, bu yolda nasıl ilerlenmesi gerektiği de muhatabına izah edilir. Kaside Allah’a hamd ve Hz. Peygamber’e, ailesine, sahabelere ve dört halifeye salât ü selâmla başlar.
Sarı Abdullah Efendi, ibadetlerin asıl gayesini izah eder. İbadetlerden maksat cennet nimetlerine ermek değil cemâlullâhı görmektir. Sarı Abdullah Efendi, bir yola intisap etmeden, kendi kendine seyr ü sülûk yapabileceğini iddia edenleri eserinde eleştirir. İlimsiz amelin fayda vermeyeceğini de söyleyen Şârih-i Mesnevî, ibadetlerin şekilden ibaret olmadığını, bal bal demekle ağzın tatlanmayacağını belirtir. Kişinin sürekli teyakkuz halinde gönlünü kontrol etmesi gerektiğini öğütler.
Sarı Abdullah Efendi bu öğütlerle birlikte melâmîliğin hususiyetlerini uzunca izah eder. Velilerin ve sâdıkların ümmetin en hayırlı kişileri olduğunu, insanlar içinde melek gibi dolaşan bu kişilerin kendilerini en aşağı seviyede gördüğünü ifade eder. Melâmîlerin herhangi bir özel kıyafeti, alâmeti yoktur. Onların alâmetleri gönüllerindeki Allah nurudur. Etrafa asla sırlarını, hallerini açmayan bu kimseler, aşk şarabıyla sarhoştur. Bunlara “sır sahibi” denir. Melâmîler edebe aykırı hareket etmeyen anlayış sahibi kimselerdir.
Şârih-i Mesnevî, seyr ü sülûkun gereklerinden anlamayan kişilerle birlikte olmamak gerektiğini belirtir. Mürid, uzlette olmalı, Allah’tan gayrısını gönlünden çıkartmalıdır. Lakin halktan uzaklaşıp yaşamak çözüm değildir. Kişi hayatı için gerekli şeyleri kazanmalı, görünüşte halkla iç içe olmalı ama gönlü bir an olsun Hak’tan uzak kalmamalıdır. Sarı Abdullah Efendi, ibadetlerin gerçek yüzlerine dair de bilgiler verir. Melâmînin gerçek orucu benliğini Hak’ta yok etmek; iftarı, Allah’ın varlığıyla bekâya kavuşmak; bayramı da Allah’a ulaşmaktır. Hacc-ı ekber, Allah’ın cemalini müşahede etmektir.
Sarı Abdullah Efendi kasidesinin sonunda, Hak dostlarının gönül âlemini, sırlarını dostlara hediye etmek maksadıyla açıkladığını belirtir. Bu sırrı anlamanın yegâne yolunun hayret denizine dalarak benliğini yok etmekten geçtiğini ifade eder. Hz. Peygamber’den şefaat umarak kasidesini bitirir.
Meslekü’l-Uşşâk kasidesi, Sarı Abdullah Efendi’nin torununun çocuğu olan La’lîzâde Abdülbâkî Efendi (ö. 1746) tarafından tezyîl edilerek şerh edilmiştir. Kaside ve zeyli (2014) ile La’lîzâde Abdülbâkî Efendi’nin şerhi (2020) Bünyamin Ayçiçeği tarafından yayımlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Abdî, Sarı Abdullah Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/abdi-sari-abdullah-efendi
Eserden Örnekler
Melâmî anlara dirler bilinmeye o sûretle
Ne tâc ile ridâsından ne şâl ile ne kisvetdür
O cem‘ün kisvesi tâcı mahabbet nûrıdur dilde
Ridâsı hırkası dahı şuhûd-ı Hak’la dehşetdür
Severler yârinün nâzın sürerler yirlere yüzin
Dimezler kimseye râzın bular sâhib-serîretdür
Olup mest ü harâbâtî şarâb-ı hubb-ı zâtîden
Garîk-i bahr-i vahdetdür bular makbûl-i hazretdür
Görinmez çeşm-i nâ-mahrem arâyis dirler anlara
Kıbâb-ı gayret-i Hak’da sitâre-pûş-ı iffetdür
Belî âriflerün cümle yolı vahdetdurur ammâ
Muhakkıkla mukallid fark iden nûr-ı firâsetdür
Yakîn ehli olur ârif şuhûdı zevk-i vicdândır
Sekâmet olmaz anlarda tarîki istikâmetdür
Kemâhiy görür eşyâyı merâtib i‘tibâriyle
Edebden taşra iş itmez bular sâhib-dirâyetdür
Bu bir ilm-i ledünnîdür olur ilhâm-ı Rabbânî
Aceb sırr-ı İlâhîdür ne hikmetdür ne hey’etdür
Pes imdi bilmek istersen nedür vahdet nedür kesret
Mecâlîde tecellîsi ne ma‘nâdan ibâretdür
Bu kîl ü kâli terk idüp gönül hâlin taleb eyle
Teveccüh eyle Allâh’a du‘â kıl kim icâbetdür (Ayçiçeği 2020: 168-175).
Kaynakça
Ayçiçeği, Bünyamin (2014). “Sarı Abdullâh Efendi (ö. 1661)’nin Meslekü’l-‘Uşşâk Kasîdesi ve La‘lî-zâde Abdülbâkî (ö. 1746)’nin Zeyli”. Turkish Studies 9/3: 189-211.
Ayçiçeği, Bünyamin (2020). Hak Âşıklarına Rehber Hediyyetü’l-Müştâk. İstanbul: Ketebe Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÜLŞEN-İ RÂZ (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
2 | CEVÂHİR-İ BEVÂHİR-İ MESNEVÎ (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
3 | SEMERÂTU'L-FUÂD Fİ'L-MEBDE VE'L-MEÂD (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
4 | MİR'ÂTÜ'L-ASFİYÂ FÎ SIFÂTİ'L-MELÂMİYYETİ'L-AHFİYÂ VE ULUVVİ ŞÂNİ'L-EVLİYÂ (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
5 | MERÂTİBÜ'L-VÜCÛD (ABDÜLKERÎM EL-CÎLÎ) | Abdülkerîm el-Cîlî | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
6 | RİCÂLÜ'L-GAYB (?) | ? | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ MAKÂSIDI'L-AYNİYE (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Abdülmecid Sivâsî | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
8 | NASÎHATÜ’L-MÜLÛK TERGÎBEN Lİ-HÜSNİ’S-SÜLÛK (ABDÎ, SARI ABDULLÂH EFENDİ) | Abdî, Sarı Abdullâh Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Ramazan Bardakçı |
Görüntüle | ||
9 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
10 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
11 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
12 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
13 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
14 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
15 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
17 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
18 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |