- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fazlı Necip - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas
- Eser Yazılış Tarihi:1313/1897
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:27/03/2022
MEKTÛBÂT (FAZLI NECİP-BEŞİR FUAD)
mektuplarFazlı Necip (d. 21 Nisan 1864-ö. 19 Haziran 1932), Beşir Fuad (d. 1852-ö. 5 Şubat 1887)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Fazlı Necip tarafından “Fazlı Necip - Beşir Fuat” ortak ismiyle yayımlanan ve iki yazarın birbirlerine gönderdikleri mektupları derleyen eser. Mektubat’ın ilk on bir mektubunda ağırlıklı olarak ele alınan konular Beşir Fuat’ın Victor Hugo monografisine (1885-1886) dair dikkatler ve buna bağlı olarak Beşir Fuat’ın realistleri tercih eden tutumunun eleştirisi, Beşir Fuat’ın savunusu, realistlerin romanlarında avam tabirlerini ve argoyu kullanmalarına ilişkin Hugo’nun itirazları, romantiklerin eserlerinde şahısları teali ettirmeleri, romantik ve realistlerin hayal ve hakikati tasvir şekilleri ile özellikle hakikatin hayalle süslenmesi durumu, bir romanda gerçekçiliğin yeri ve ölçüsü, romanın işlevi, medeniyetin ilerlemesine fen ve şiirden hangisinin daha çok katkıda bulunduğu, Hugo ve Zola mukayesesi ile buna bağlı olarak şair ve bilim adamlarına (mütefennin) dair karşılaştırmalar, “edip” kimdir gibi edebi konulardır. Bunun yanında kimi bilimsel mevzular -gök neden mavidir ….vb.-, ilim tahsilinde usul, bilim ve felsefe ilişkisine dair bazı dikkatler bu ilk mektuplarda yer almaktadır. Sonraki mektuplarda edebî konulara ilişkin ayrıntılı dikkatler arka planda kalırken felsefe ve özellikle bilim ile ilgili değerlendirmeler ağırlıklı olarak konuşulacaktır.
Mektubat, 1885-1886’dan başlayarak 19. asrın sonuna kadar basında genişçe yer bulan Hayaliyun-Hakikiyun tartışmasına ilişkin dikkatleri ihtiva etmesi bakımından önemli bir eserdir. Nitekim Fazlı Necip ve Beşir Fuat’ın mektuplarında ele alınan ilk konu hem bu tartışmayı hem de aralarındaki mektuplaşmayı başlatan ve ilk cildi 1885’te ikinci cildi 1886’da yayımlanan Victor Hugo monografisidir. Bu eserin yayımlanmasından sonra 1896’ya kadar Türk matbuatında romantizmin gerileyerek realizmin yavaş yavaş yükselişe geçtiği görülmektedir. Bu yükselişin başlangıç kaynaklarından biri de Mektubat’tır. Eserin edebiyatla ilgili bahisleri de yine monografiye dair dikkatlerle kimi yerlerinde kitaptan yapılan alıntılar eşliğinde şekillenmiştir. 19. asırda edebiyata ilgi duyan bazı yazarların Beşir Fuat sayesinde bilimle uğraştıkları, bunlardan Fazlı Necip gibi edebiyat meraklılarının bilimsel meselelere ilgileri sonucunda yavaş yavaş edebiyattan soğudukları görülmektedir. Bu bakımdan Mektubat realizmi dolayısıyla hayalin karşısında hakikati savunan dönem yazarlarının Beşir Fuat’tan etkilendiklerini gösteren bir belge olma niteliği de taşımaktadır.
Edebiyatta romantizmi ve hayali savunan Fazlı Necip, eser için yazdığı önsözde Beşir Fuat’ın ismini bir minnet ve şükran, bir keder ve teessüfle yad ederken mübahaselerde yenildiğini de açıkça itiraf edecektir. Mektubat’ta dile getirilen bu itiraf iki yazar arasında romantizm ve realizm akımları, hayal-hakikate ilişkin yazışmalar etrafında şekillenirken basında hakikatin savunulduğu realizme dair dikkatler artacak; Beşir Fuat’ın hakikat savunusu ileride romantik şair Mehmet Celal’in hayal asrının geçtiği ve hakikat asrının başladığı yönündeki ifadeleriyle bir değer hükmü olarak dile getirilecektir.
Fazlı Necip’in Beşir Fuat’la mektuplaşmalarından sonra onun sadık bir tilmizi olduğu sonucuna ulaşmak mümkündür. Türk edebiyatında şair ve bilim adamlarının ilk defa karşı karşıya geldiği 19. asırda yayımlanan bu eserde iki zümrenin birbirlerinden etkilendikleri açıkça görünmektedir. Bu etkilenmenin hangi tarafta ağır bastığı hususunda verilecek hüküm Mektubat’a göre şairlerin felsefeci ve bilim adamlarından daha çok müteessir olduğu yönündedir. Gerçekten mektupların, daha çok edebî konuların konuşulduğu ilk bölümleri dahil bilim ve felsefeye ilişkin değerlendirmelerin geçtiği kısımlarına bakıldığında Fazlı Necip’in Beşir Fuat tarafından tavsiye edilen bilimsel kitapları sipariş ettiği, bu yönde tercümelerle meşgul olduğu ve kitaplardan okuduğu bahislerin açıklamasını talep ettiği görülmektedir. Şerafettin Mağmûmî ve Ali Muzaffer gibi bir zamanlar şiirle uğraşırken Beşir Fuat’ın etkisinde kalarak bilimsel konulara merak saran edebiyatçı örneği Mektubat’ta Fazlı Necip’le somutlaşmakta Fazlı Necip, Beşir Fuat’ın iddialarını pekiştirmektedir. Bu yönüyle eser hayalci şairlerin filozof ve bilim adamlarının iddialarını pekiştirdiği bir kitap hüviyetindedir.
İlk baskısı 1305/1888’de yapılan eser basım için hazırlanırken Beşir Fuat vefat etti. Fazlı Necip tarafından neşredilen eser 1313/1895’te tekrar yayımlanmıştır. Fazlı Necip’in on, Beşir Fuat’ın on bir mektubunun yer aldığı bu baskılarda Tercüman-ı Hakikat’te çıkan dört mektup bulunmamaktadır. Handan İnci’nin hazırladığı Şiir ve Hakikat’te dört mektup da ilave edilerek Mektubat tekrar neşredilmiştir. Bu son baskıda mektupların on biri Fazlı Necip’e on dördü Beşir Fuat’a aittir.
Yazarın biyografisi için bk. “Fazlı Necip”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fazli-necip
Eserden Örnekler
Realistlerin mesleğini tasvip buyurmaları romantiklerden ziyade hakikate itina eyledikleri içinmiş! Ancak realistler hakikati enzâra çıplak bir surette arz ediyor. Hugo ise onu câlib-i nazar-ı dikkat olacak derecede tezyin eyliyor. Sorarım hangisi müreccahtır? Fazlı Necip (İnci 1999: 410)
Hakikate bir şairiyet mezc eylemek ve daha âlî bir heyete koymak demek bence hakikati az çok hâl-i aslisinden inhiraf ettirmenin hüsn-i tabiridir. Hakikat hadd-i zâtında âli ve ibret-âmîz olduğu için muhtaç-ı teâli değildir. Muallim Naci Efendi hazretleri Saadet gazetesi nüshalarının birinde Hazret-i Risâlet-penâhinin “Yâ Rab bize eşyayı hakikati üzere göster” yolunda bir münacatları olduğunu zikretmişler ve bu temenniye milletçe âmin diyelim buyurmuşlar idi. Beşir Fuat (İnci 1999: 416)
Realistlerin tasvir ettikleri aleme tabip sıfatıyla girerek marazı teşhis ettiklerine dair eser-i âlilerinde olan fıkra üzerine ettiğim istizaha i’tâ buyrulan izâhat muvafık-ı hakikattir. Tamamıyla kani ve müstefit oldum. Teşekkür ederim. Fazlı Necip (İnci 1999: 421)
Felsefe konusunda Victor Hugo ortaya yeni bir fikir koymamıştır. 1792 tarihinde tevellüt edip 1867 tarihine kadar muammer olan Victor Cousin’in talim ve tedris eylediği hikmet-i ruhaniyete intisap ve tebaiyet eylemiştir. Siyasiyat hususunda dahi tesiri zaten mevcut olan fikirleri neşr ü ta'mim eylemiştir. Beşir Fuat (İnci 1999: 418-419)
Garip bir şey ister misiniz ki ben yavaş yavaş, âsâr-ı şaireden soğumaya başladım. Evvel aldığım zevki şimdi hissedemiyorum. Fazlı Necip (Fazlı Necip 1305: 59)
Romantiklerin hikayelerini okuyan genç kızlar da her gördükleri güzel delikanlıyı bir Marius veya Hernani zannederler. Bunların va’d u vaidlerine kapılarak istikbâllerini berbat ederler. Beşir Fuat (İnci 1999: 430)
On yedinci asrın câzibe-i umumiye kanununu keşfeden koçak Newton dururken Molière’e, Corneille’e, Racine’e bahs olunmasını katiyen tecviz edemem. Beşir Fuat (İnci 1999: 433)
Beni irşada himmet buyurur iseniz size ile’l-ebed minnettar kalacak bir şakirt yetiştirmiş olursunuz. Şimdi tahsil için ne gibi âsâra müracaat etmeliyim ki kolayca anlayarak müstefit olayım. Fazlı Necip (Fazlı Necip 1305: 14-15)
Vakıa Hugo “Şair fikir imal eder” diyor, ama insan fikir değil, kahve iskemlesi imal etmek istese bile yine malzemeye muhtaçtır. Fikir imali için lazım gelen malzemeyi fen meydana getiriyor. Fikir imal edenler yine erbab-ı fendir. Beşir Fuat (Fazlı Necip 1305: 61)
Herkes fikrinde hür ve serbest olmalıdır. Beşir Fuat (Fazlı Necip 1313/1897: 21)
Kaynakça
Ali Muzaffer (11 Mayıs 1311/23 Mayıs 1895). “Âsâr-ı Fenniye-i Şairane”. Malumat (1): 19-20.
Ali Muzaffer (13 Haziran 1312/25 Haziran 1896). “Faik Es’at Bey Biraderimize”. Hazine-i Fünun (9): 124.
Beşir Fuat (1999). Şiir ve Hakikat, hzl. Handan İnci. İstanbul: YKY.
Enginün, İnci (2013). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh.
Fazlı Necip (1305/1888). Mektubat. İstanbul: Mihran Matbaası.
İnci, Handan (1999). Şiir ve Hakikat Yazılar ve Tartışmalar. İstanbul: YKY.
Mehmet Celal (17 Teşrinisani 1310 (29 Kasım 1894)). “Roman Mütalaası”. Maarif VI (159): 18-20.
Okay, M. Orhan (2012). Beşir Fuat İlk Türk Pozitivist ve Natüralisti. İstanbul: Dergâh.
Şerafettin Mağmûmî (1306 (1890/1891). Başlangıç. İstanbul: İstepan Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | VALİDEYİ ARAYINIZ (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Dr. Semra Yaman |
Görüntüle | ||
2 | FAMİLYA ÇOCUKLARI (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Dr. Semra Yaman |
Görüntüle | ||
3 | TEBESSÜM (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Ali Karahan |
Görüntüle | ||
4 | GÖNÜL FACİALARI (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Dr. Semra Yaman |
Görüntüle | ||
5 | HAYALPERVER BİR KADIN (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Dr. Semra Yaman |
Görüntüle | ||
6 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
7 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
8 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
9 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
10 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
11 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
12 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
13 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
14 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
15 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |