- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fuzûlî - Madde Yazarı: Araş. Gör. Songül Akboğa
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:17/04/2022
MATLA'U'L-İ'TİKÂD FÎ MA'RİFETİ'L-MEBDE VE'L-ME'ÂD (FUZÛLÎ)
kelâm risâlesiFuzûlî (d.888/1483-ö.963-1556)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Fuzûlî’nin kelâm ilmine dair yazdığı eseri. “Varlığın başlangıcı ve sonu konusundaki (doğru) itikadın (inancın) doğduğu yer” şeklinde tercüme edilebilecek eser Arapça olarak kaleme alınmıştır. Yazılış tarihi belli değildir. Kâinatın sırlarının, başlangıcı ve sonunun sadece bilgi vasıtasıyla öğrenilebileceğini ve böylece Tanrı’ya ulaşılabileceğini anlatan mensur bir eserdir.
Matla'u'l-İ'tikâd her biri rükün adı verilen 4 ana bölümden oluşur. Ana bölümler de kendi içerisinde bölümlere ayrılmış olup her birinde farklı konular ele alınmıştır. Birinci rükünde bilgi ve bilgiye ulaşma yolları, ikinci rükünde kâinat ve mahiyetleri, üçüncü rükünde Tanrı’nın varlığını ispat, dördüncü rükünde ise peygamberlik ve ahiret konularına yer verilmiştir. Fuzûlî’nin özellikle ikinci ve üçüncü rükünlerde işlediği konuları Thales, Eflâtun, Aristo, Empedocles ve Heraclitus gibi eski Yunan düşünürlerinin görüşlerine yer vererek delil ve karşı delillerle tartışması eserin dikkat çeken özelliklerinden biridir.
Matla'u'l-İ'tikâd fî Ma'rifeti'l-Mebde Ve’l-Me’âd kelâm ilmi üzerine inşa edilen ve kelâm ile felsefeyi kıyasa tâbi tutan risale niteliğinde bir eserdir. Fuzûlî, eserinde yer verdiği ayet ve hadisleri kendi fikirleri için dayanak noktası yapmış, yukarıda da bahsedildiği gibi İslâmî öğreti ile ünlü filozofların fikirlerini mukayeseli olarak ele almıştır. Ona göre Allah’ı, insanı, kâinatı ve yaratılanları anlamak için ortaya koyulan bütün fikirler ve çabalar en nihayetinde Allah’ın kelâmına varmaktadır (Alawadi 2020: 85-86). Fuzûlî’nin, filozofların kâinatın kaynağı hakkındaki görüşlerini ayetlerle destekleme çabası (Türker Küyel 2016: 529) da bunun bir sonucudur.
Tespit edilebilen tek nüshası Leningrad Şarkiyat Enstitüsü Kütüphanesinde bulunan eserin tıpkıbasımı Hamit Araslı, neşri Muhammed Tancî tarafından yapılmıştır. Tancî’nin neşri ise Esat Coşan ve Kemal Işık’ın Türkçe tercümesiyle birlikte yayımlanmıştır (2014).
Şairin biyografisi için bk. “Fuzûlî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fuzuli-mdbir
Eserden Örnekler
Kaynakça
Alawadı, Ali Raji Ali (2020). Fuzûlî’nin Matlau’l-İtikad Eserinin Özellikleri (Kuran Ayetlerine ve Hadislere Göndermeler). Yüksek Lisans Tezi. Karabük: Karabük Üniversitesi.
Araslı, Hamid (1958). M. Fuzûlî Matla’u’l-İ’tikâd Ve’l-Kasâidi’l-Arabiyye. Bakü.
Muhammed b. Tâvit et-Tancî (2014). Fuzûlî Matla'u'l-İtikâd fî Marifeti'l-Meb¬de Ve’l-Me’âd. Çev. Esat Coşan ve Kemal Işık. İstanbul: Server İletişim.
Saraç, M. Ali Yekta (1996). “Fuzûlî’nin Kelâm’a Dair Matlau’l-İtikad İsimli Eseri ve Önemi”. İlmî Araştırmalar II: 111-118.
Türker Küyel, Mübahat (2016). “Fuzûlî’nin ‘Aşk’a ve ‘İlm’e İlişkin Olan Bir Kıt’ası, Acaba, Onun ‘Matla’u’l-İ’tikadına’ Dayanarak Açıklanabilir mi?”. Prof. Dr. Mübahat Türker-Küyel Makaleleri-I. Hzl. Şeyma Dinç. Ankara: AKM Yay.
Yurdagür, Metin (2003). “Matlau’l-İ’tikâd”. İslâm Ansiklopedisi. C. 28. Ankara: TDV Yay. 142-143.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Filiz Kılıç |
Görüntüle | ||
2 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
3 | BENG Ü BÂDE (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
4 | HADÎS-İ ERBAÎN TERCÜMESİ (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
5 | SOHBETÜ'L-ESMÂR (FUZÛLÎ ?) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
6 | HADÎKATÜ'S-SÜ'EDÂ (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Filiz Kılıç |
Görüntüle | ||
7 | MEKTUPLAR (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Doç. Dr. Şerife Yalçınkaya |
Görüntüle | ||
8 | FARSÇA DÎVÂN (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
9 | HEFT-CÂM/ SÂKÎ-NÂME (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Dr. Öğr. Üyesi AYŞE ÇELEBİOĞLU |
Görüntüle | ||
10 | RİND Ü ZÂHİD/MUHÂVERE-İ RİND Ü ZÂHİD/RİSÂLE-İ RİND Ü ZÂHİD (FUZÛLÎ ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
11 | SIHHAT U MARAZ/HÜSN Ü AŞK/ RÛH-NÂME (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
12 | ARAPÇA DÎVÂN (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Dr. Büşra Sıdıka Kaya |
Görüntüle | ||
13 | RİSÂLE-İ MU'AMMÂ (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Araş. Gör. Songül Akboğa |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
15 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
16 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
17 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
18 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
19 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
20 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
21 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
22 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
23 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |