- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kadızâde Mehmed Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca
- Eser Yazılış Tarihi:1037/1627
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Akaidname
- Yayın Tarihi:05/04/2022
MANZÛME-İ AKÂİD (KADIZÂDE MEHMED EFENDİ)
manzum akâid-nâmeKadızâde Mehmed Efendi (d. ?/?-ö. 1045/1635)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Manzûme-i Akâid, Kadızâdeliler hareketinin lideri olarak bilinen Kadızâde Mehmed Efendi’nin manzum olarak 1037/1627 yılında kaleme aldığı bir akâid risalesidir. Bilindiği kadarıyla Kadızâde’nin başka şiirleri de vardır fakat Manzûme-i Akâid’den başka müstakil bir manzum eseri yoktur (Karaca 2012: 24). Şair şiirlerinde İlmî mahlasını kullanmıştır. Bu nedenle Manzûme-i Akâid kütüphane kataloglarında çok farklı müellif ve eser adlarıyla karşımıza çıkmaktadır.
Müellifin adı, hem Kadızâde gibi yaygın bir unvan hem de Mehmed gibi yaygın bir isimle terkipli olduğu için ve bu isimleri taşıyan çok sayıda başka müellifler de olduğu için eserin Kadızâde’ye ait olduğunu anlamak zordur. Ayrıca Manzûme-i Akâid’in nüsha bilgilerindeki müellif adının; Kadızâde Mehmed Efendi Magnisavî, İlmî Efendi Mehmed Magnisavî, İlmî Efendi gibi adlarla; eserin de Manzûme-i Akâid, Manzûm Akâid, İtmâmü’l-Merâm min Nazmi’l-Kelâm, Nazm-ı Akâid, Cevahirü’l-Meânî ve Ahsenü’l-A‘mâl gibi adlarla kaydedildiği görülmüştür. Bu karışıklıktan olsa gerek Karaca’nın hazırladığı yüksek lisans tezine kadar Kadızâde Mehmed Efendi hakkında yapılan akademik çalışmalarda bu eserden bahsedilmemiştir (Karaca 2012: 25).
Manzûme-i Akâid’in henüz bilinen 18 nüshası vardır. Bu nüshalar arasında büyük farklar yoktur. Eser 1528 beyitlik bir mesnevidir. Aruzun "mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün" kalıbıyla yazılmıştır. Dili sade ve anlaşılırdır. Söz sanatlarına epeyce yer verilmiştir.
Manzûme-i Akâid, adından da anlaşılacağı üzere bir akâid-nâmedir. İslam akâidinin pek çok konusuna değinilmiştir. Klasik mesnevi tertibinden biraz farklılık gösteren eserde münacattan sonra naat kısmına geçmeden kelamın fazileti ve Allah’ın kelamına övgü başlıklı bölümler vardır. Kadızâde bundan sonra naat ve dört halifeye övgüye geçer. Sebeb-i telife geçmeden önce ashabın büyüklerine, tâbiîn ve müçtehit imamlara, İmam-ı Azam’a (ö. 767), Kemalpaşazâde’ye (ö. 1534), Sadullah Sa’di Efendi’ye (ö. 1539), Çivizâde’ye (ö. 1547), Ebussuud Efendi’ye (ö. 1574) ayrı bölümler halinde mehdiye yazar. Buradan sonra IV. Murad’a bir dua-nâme yazar. 70 beyitlik bu kısım, IV. Murad’ı övmekten çok ona padişah olmanın sorumluluklarını anlattığı ve ona dua ettiği bölümdür. Manzûme-i Akâid’in bu bölümü müstakil bir risale olarak da yazma eserlerde yer almış, Sebahat Deniz tarafından neşredilmiştir (2008). Yine Manzûme-i Akâid’in farklı bölümlerinden derlenen müstakil bir risale daha vardır. Bu da Mehmet Arslan tarafından yayımlanmıştır.
Kadızâde dua-nâmeden sonra sebeb-i telif kısmına geçer ve İslam toplumunun akaidinin artık bozulduğundan ve İslam akâidine aykırı pek çok mezhebin türediğinden şikayet eder. İslam akâidinin doğru bir şekilde ve kolayca öğrenilebilmesi için eseri manzum olarak kaleme aldığını belirtir. Eserin bundan sonraki kısmı Allah’ın esması, sıfatları, kabir hâlleri, ahiret hayatı, peygamberler, melekler gibi akâidî konuları içerir. Gerek hacmi gerekse içerdiği konular bakımından akâid-nâme türü için belirleyici mahiyette bir eserdir.
Manzûme-i Akâid’in IV. Murad’a yazılan dua-nâmeye kadarki kısmına bakıldığında Kadızâde’nin ilmî kişiliği biraz kendini gösterir. Fakat onun asıl düşünceleri, tasavvuf hakkındaki söylediklerinde ortaya çıkar. Velilerin kerametlerinden bahsedilen bölümde Dede Ömer Rûşenî’den (ö. 1487) ve Aziz Mahmud Hüdâyî’den (ö. 1628) alıntılar vardır. Kadızâde, Aziz Mahmud Hüdâyî’nin şiirinden yaptığı tasavvuf konulu alıntılara fazla müdahale etmemiştir. Fakat Rûşenî’den yaptığı alıntılarda adeta tasavvuf-kelam çatışması ortaya koyar gibidir (Karaca 2018: 169). Mesela Rûşenî’nin “Yüregin ışk odıyla taglamakdur” sözünü, Kadızâde “Yüregin havf odıyla taglamakdur” diye değiştirir. Yine Rûşenî’nin “Tasavvuf kimse gönlin yıkmamakdur” sözünü, Kadızâde “Tasavvuf hükm-i şer‘i yıkmamakdur” diye yazar (Karaca 2018: 161-163). Kadızâde’nin görüşlerini yansıtması bakımından önemli olan eser, kendisinden sonra başka metinlere de kaynaklık etmiştir. 1687’de telif edilen Nazmu’l-Leâlî ve Nazmu’l-Ulûm adlı akaid-nâmelerde Manzûme-i Akâid’den beyitler vardır (Karaca 2012: 86-89).
Manzûme-i Akâid üzerinde Songül Karaca tarafından bir yüksek lisans tezi hazırlanmış, hakkında bir bildiri sunulmuştur (2012, 2018). Betül Büyükkeçeci de müellif ve eser adı farklı olan bir Manzûme-i Akâid nüshası üzerinde günümüz Türkçesine çeviri ve kelam açısından tahlil içeren bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır(2005).
Müellifin biyografisi için bkz. "Tokadî-zâde/Kadı-zâde Şeyh Mehmed Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü.http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tokadizade-kadizade-seyh-mehmed
Eserden Örnekler
Zamâne sûfîsinde yok tevekkül
Hemân san‘atları te’ekkül
Olar kim şimdi sofı şekl iderler
Yakîn bil kim li-ecli’l-ekl iderler
Şular kim zikr iderken raks iderler
Tasavvuf ismin anlar naks iderler
Olur raksun sonı her vech ile naks
Ki zîrâ Sâmirî ihdâsıdur raks
Dilünden gayrı depretme vücûdun
Meger ola rükû‘ ile sücûdun
Salâtda hem gerekdür togrı durmak
Harâm oldı bil anda da salınmak
Tefakkuh it pes andan tur salâta
Ki tâ ‘ârif olasın sen sıfâta
Geyüp ak hırka’ı gögsüni germe
Dime kim sûfîyem kendüni görme
Tasavvuf tâc ile hırka degüldür
Degül cüz’î bil anı terk-i külldür
Özünden ayrılı görgeç sözünden
Bu ‘ucbın perdesin ref‘ it gözünden
Ta‘allüm eyle terk it türrehâtı
Bilem dirsen eger zât u sıfâtı
Ki tâ Hakk’dan hakîkat göstere rûy
Büt olmaya sana bu hây ile hûy
Riyâ vü ‘ucb olmışdur demür tag
O tagı geçmesine nefs olur bâg
Eger her dem dilersen tâze cânı
Tedebbürsiz geçürme sen bir ânı
Tedebbürle olur kalbün münevver
Niçün olmayasın Furkân’la enver (Karaca 2012: 312-314).
Kaynakça
Arslan, Mehmet (2000). “Klasik Türk Edebiyatı Manzum Dini Eserlerinden Bir Örnek, Manzum Akâid Risalesi: Kasîde-i Kadızâde”. Osmanlı Edebiyat-Tarih-Kültür Makaleleri. İstanbul: Kitabevi Yay. 115-128.
Büyükkeçeci, Betül (2005). Kadızâde Efendi’nin İtmâmü'l-Merâm min Nazmi'l-Kelâm Adlı Eserinin Tahlil-Çeviri ve Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
Deniz, Sebahat (2008). “Kadızade Mehmed Kadızâde’nin Sultan IV. Murad İçin Yazdığı Duânâmesi”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi (1): 9-40.
Karaca, Songül (2012). Kadızade Mehmed Efendi, Manzûme-i Akâid (İnceleme-Tenkitli Metin-Sözlük-Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
Karaca, Songül (2018). “Kadızâde Mehmed Efendi’nin Manzûme-i Akâid’i ve Tasavvufî Düşünceleri”. Comité International des Études Pré-Ottomanes et Ottomanes 4 - 08 Ekim 2016. C. 2. Trabzon: 155-170.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
2 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
3 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
4 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
5 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
7 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
8 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
9 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
10 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |