MANZÛME-İ AKÂİD (KADIZÂDE MEHMED EFENDİ)
manzum akâid-nâme
Kadızâde Mehmed Efendi (d. ?/?-ö. 1045/1635)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Manzûme-i Akâid, Kadızâdeliler hareketinin lideri olarak bilinen Kadızâde Mehmed Efendi’nin manzum olarak 1037/1627 yılında kaleme aldığı bir akâid risalesidir. Bilindiği kadarıyla Kadızâde’nin başka şiirleri de vardır fakat Manzûme-i Akâid’den başka müstakil bir manzum eseri yoktur (Karaca 2012: 24). Şair şiirlerinde İlmî mahlasını kullanmıştır. Bu nedenle Manzûme-i Akâid kütüphane kataloglarında çok farklı müellif ve eser adlarıyla karşımıza çıkmaktadır.

Müellifin adı, hem Kadızâde gibi yaygın bir unvan hem de Mehmed gibi yaygın bir isimle terkipli olduğu için ve bu isimleri taşıyan çok sayıda başka müellifler de olduğu için eserin Kadızâde’ye ait olduğunu anlamak zordur. Ayrıca Manzûme-i Akâid’in nüsha bilgilerindeki müellif adının; Kadızâde Mehmed Efendi Magnisavî, İlmî Efendi Mehmed Magnisavî, İlmî Efendi gibi adlarla; eserin de Manzûme-i Akâid, Manzûm Akâid, İtmâmü’l-Merâm min Nazmi’l-Kelâm, Nazm-ı Akâid, Cevahirü’l-Meânî ve Ahsenü’l-A‘mâl gibi adlarla kaydedildiği görülmüştür. Bu karışıklıktan olsa gerek Karaca’nın hazırladığı yüksek lisans tezine kadar Kadızâde Mehmed Efendi hakkında yapılan akademik çalışmalarda bu eserden bahsedilmemiştir (Karaca 2012: 25).

Manzûme-i Akâid’in henüz bilinen 18 nüshası vardır. Bu nüshalar arasında büyük farklar yoktur. Eser 1528 beyitlik bir mesnevidir. Aruzun "mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün" kalıbıyla yazılmıştır. Dili sade ve anlaşılırdır. Söz sanatlarına epeyce yer verilmiştir.

Manzûme-i Akâid, adından da anlaşılacağı üzere bir akâid-nâmedir. İslam akâidinin pek çok konusuna değinilmiştir. Klasik mesnevi tertibinden biraz farklılık gösteren eserde münacattan sonra naat kısmına geçmeden kelamın fazileti ve Allah’ın kelamına övgü başlıklı bölümler vardır. Kadızâde bundan sonra naat ve dört halifeye övgüye geçer. Sebeb-i telife geçmeden önce ashabın büyüklerine, tâbiîn ve müçtehit imamlara, İmam-ı Azam’a (ö. 767), Kemalpaşazâde’ye (ö. 1534), Sadullah Sa’di Efendi’ye (ö. 1539), Çivizâde’ye (ö. 1547), Ebussuud Efendi’ye (ö. 1574) ayrı bölümler halinde mehdiye yazar. Buradan sonra IV. Murad’a bir dua-nâme yazar. 70 beyitlik bu kısım, IV. Murad’ı övmekten çok ona padişah olmanın sorumluluklarını anlattığı ve ona dua ettiği bölümdür. Manzûme-i Akâid’in bu bölümü müstakil bir risale olarak da yazma eserlerde yer almış, Sebahat Deniz tarafından neşredilmiştir (2008). Yine Manzûme-i Akâid’in farklı bölümlerinden derlenen müstakil bir risale daha vardır. Bu da Mehmet Arslan tarafından yayımlanmıştır.

Kadızâde dua-nâmeden sonra sebeb-i telif kısmına geçer ve İslam toplumunun akaidinin artık bozulduğundan ve İslam akâidine aykırı pek çok mezhebin türediğinden şikayet eder. İslam akâidinin doğru bir şekilde ve kolayca öğrenilebilmesi için eseri manzum olarak kaleme aldığını belirtir. Eserin bundan sonraki kısmı Allah’ın esması, sıfatları, kabir hâlleri, ahiret hayatı, peygamberler, melekler gibi akâidî konuları içerir. Gerek hacmi gerekse içerdiği konular bakımından akâid-nâme türü için belirleyici mahiyette bir eserdir.

Manzûme-i Akâid’in IV. Murad’a yazılan dua-nâmeye kadarki kısmına bakıldığında Kadızâde’nin ilmî kişiliği biraz kendini gösterir. Fakat onun asıl düşünceleri, tasavvuf hakkındaki söylediklerinde ortaya çıkar. Velilerin kerametlerinden bahsedilen bölümde Dede Ömer Rûşenî’den (ö. 1487) ve Aziz Mahmud Hüdâyî’den (ö. 1628) alıntılar vardır. Kadızâde, Aziz Mahmud Hüdâyî’nin şiirinden yaptığı tasavvuf konulu alıntılara fazla müdahale etmemiştir. Fakat Rûşenî’den yaptığı alıntılarda adeta tasavvuf-kelam çatışması ortaya koyar gibidir (Karaca 2018: 169). Mesela Rûşenî’nin “Yüregin ışk odıyla taglamakdur” sözünü, Kadızâde “Yüregin havf odıyla taglamakdur” diye değiştirir. Yine Rûşenî’nin “Tasavvuf kimse gönlin yıkmamakdur” sözünü, Kadızâde “Tasavvuf hükm-i şer‘i yıkmamakdur” diye yazar (Karaca 2018: 161-163). Kadızâde’nin görüşlerini yansıtması bakımından önemli olan eser, kendisinden sonra başka metinlere de kaynaklık etmiştir. 1687’de telif edilen Nazmu’l-Leâlî ve Nazmu’l-Ulûm adlı akaid-nâmelerde Manzûme-i Akâid’den beyitler vardır (Karaca 2012: 86-89).

Manzûme-i Akâid üzerinde Songül Karaca tarafından bir yüksek lisans tezi hazırlanmış, hakkında bir bildiri sunulmuştur (2012, 2018). Betül Büyükkeçeci de müellif ve eser adı farklı olan bir Manzûme-i Akâid nüshası üzerinde günümüz Türkçesine çeviri ve kelam açısından tahlil içeren bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır(2005).

Müellifin biyografisi için bkz. "Tokadî-zâde/Kadı-zâde Şeyh Mehmed Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü.http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tokadizade-kadizade-seyh-mehmed

Eserden Örnekler


Zamâne sûfîsinde yok tevekkül

Hemân san‘atları te’ekkül


Olar kim şimdi sofı şekl iderler

Yakîn bil kim li-ecli’l-ekl iderler


Şular kim zikr iderken raks iderler

Tasavvuf ismin anlar naks iderler


Olur raksun sonı her vech ile naks

Ki zîrâ Sâmirî ihdâsıdur raks


Dilünden gayrı depretme vücûdun

Meger ola rükû‘ ile sücûdun


Salâtda hem gerekdür togrı durmak

Harâm oldı bil anda da salınmak


Tefakkuh it pes andan tur salâta

Ki tâ ‘ârif olasın sen sıfâta


Geyüp ak hırka’ı gögsüni germe

Dime kim sûfîyem kendüni görme


Tasavvuf tâc ile hırka degüldür

Degül cüz’î bil anı terk-i külldür


Özünden ayrılı görgeç sözünden

Bu ‘ucbın perdesin ref‘ it gözünden


Ta‘allüm eyle terk it türrehâtı

Bilem dirsen eger zât u sıfâtı


Ki tâ Hakk’dan hakîkat göstere rûy

Büt olmaya sana bu hây ile hûy


Riyâ vü ‘ucb olmışdur demür tag

O tagı geçmesine nefs olur bâg


Eger her dem dilersen tâze cânı

Tedebbürsiz geçürme sen bir ânı


Tedebbürle olur kalbün münevver

Niçün olmayasın Furkân’la enver  (Karaca 2012: 312-314).

Kaynakça


Arslan, Mehmet (2000). “Klasik Türk Edebiyatı Manzum Dini Eserlerinden Bir Örnek, Manzum Akâid Risalesi: Kasîde-i Kadızâde”. Osmanlı Edebiyat-Tarih-Kültür Makaleleri. İstanbul: Kitabevi Yay. 115-128.

Büyükkeçeci, Betül (2005). Kadızâde Efendi’nin İtmâmü'l-Merâm min Nazmi'l-Kelâm Adlı Eserinin Tahlil-Çeviri ve Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.

Deniz, Sebahat (2008). “Kadızade Mehmed Kadızâde’nin Sultan IV. Murad İçin Yazdığı Duânâmesi”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi (1): 9-40.

Karaca, Songül (2012). Kadızade Mehmed Efendi, Manzûme-i Akâid (İnceleme-Tenkitli Metin-Sözlük-Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.

Karaca, Songül (2018). “Kadızâde Mehmed Efendi’nin Manzûme-i Akâid’i ve Tasavvufî Düşünceleri”. Comité International des Études Pré-Ottomanes et Ottomanes 4 - 08 Ekim 2016. C. 2. Trabzon: 155-170.

Atıf Bilgileri


Karaca, Songül. "MANZÛME-İ AKÂİD (KADIZÂDE MEHMED EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/manzume-i-akaid-kadizade-mehmed-efendi. [Erişim Tarihi: 05 Şubat 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
2 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
3 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
4 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
5 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
6 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
7 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
8 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
9 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
10 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle