- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hanîf, İbrahim Hanîf Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ramazan Bardakçı
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Kırk Hadis
- Yayın Tarihi:11/10/2022
MANZÛM KlRK HADÎS TERCÜMESİ (HANÎF)
manzum kırk hadisHanîf, İbrahim Hanîf Efendi (d. ?/? - ö. Şevval 1189/Aralık 1775)
ISBN: 978-9944-237-87-1
İbrahim Hanîf Efendi (d. ?/? - ö. Şevval 1189/Aralık 1775) tarafından kaleme alınmış manzum kırk hadis tercümesi. Eserin tek nüshası, şairin Divanı’nın Süleymaniye Kütüphanesi 1 Hamidiye 1091 numaralı yazmasının başındaki yedi yaprakta bulunmaktadır. Hanîf'in kırk hadis şerhi, gelenek içerisinde yazılmış diğer kırk hadislerden benzer ve farklı yönleri olan bir eserdir.
Eser, 45 beyit tutan mesnevi nazım biçimiyle yazılmış bir girişle başlamıştır. Bu yönüyle metin Alî Şîr Nevâyî’nin Çihil Hadîs adlı eserini hatırlatmaktadır. Eserin girişinde besmele, hamdele ve salvele kısımları bulunmamakla birlikte, 45 beyitlik mesneviyi münacat ve son dört beytini bir çeşit sebeb-i telif olarak kabul etmek mümkündür. Eserin münacat kısmında Hz. Âdem’den Hz. Muhammed’e kadar bazı peygamberlerin hikâyelerine temasla isimleri zikredilmiştir. Peygamberlere verilen kimi mucizeler ve özellikler anılarak Allah’ın gücü ve kudreti anlatılmaya çalışılmıştır. Önce Hz. Âdem’in topraktan yaratılması ve ona en güzel suretin verilmesi, Hz. Musa’nın Tûr-ı Sina’da Allah ile konuşması, elindeki asanın ejderhaya dönüşmesi, Hz. İsa’nın ölülere can vermesi ve Hz. İbrahim’in Nemrut tarafından ateşe atılması konu edilmiştir. Devamında Hz. İsmail’in canını vermeye razı olması, Hz. Nuh’un tufandan korunması, Hz. Süleyman’ın dünyaya sultan edilmesi ve Hz. Yunus’un balığın karnında doyurulması anlatılmıştır. Lokman’ın hazık bir hekim olması, Circis peygamberin vücudunu terk etmesi ve Hz. Yakup çektiği ayrılık acısıyla, Hz. Eyüp ise çektiği dertlerle konu edilmiştir. Daha sonra miraca layık olan Hz. Muhammed’in yaratılması ve seçkin konumu da belirtildikten sonra insanların durumu zıt kavramlarla anlatılmıştır. İnsanlardan bazıları gülerken bazıları bülbül gibi inleyip durmaktadır. Karun kadar zengin olanların yanında gözyaşları Ceyhun nehrine dönenler vardır, vs. Leyla ve Mecnun, Hallâc-ı Mansur, Nesimi ve İbrahim Ethem bu kısımda zikredilen tarihi şahıslardır. 42-45. beyitlerde şair, gizli açık bütün olayların arkasında Allah’ın hikmetinin olduğunu, eşyaya bu gözle bakıldığında olayların anlaşılabileceğini, bu sırra ulaşmak için de kendi katından peygambere gelen sözleri şerh etmek istediğini sebeb-i telif anlayışı içerisinde ifade etmiş ve böyle bir bağlantıdan sonra kırk hadis tercümesine geçmiştir. Şair, Molla Cami ve takipçilerinde olduğu gibi her hadisi bir kıta ile tercüme yoluna gitmiştir. Her kıtanın üst kısmında hadisin senet kısmı değil sadece birkaç ibarelik metni verilmiştir. Bu durum 33. kıtaya kadar devam etmiş ve 34. kıtadan itibaren son mısralarda hadislerin Arapça ibarelerini metinde kullanmıştır.
Hanîf, metnine kısa olan hadisleri almaya dikkat etmiş ve tek bir konuya bağlı kalmamış, çeşitli hadisleri bir araya getirerek eserini kaleme almıştır. 34-40. hadislerde orijinal metnin tercümede yer alması nedeniyle çok kısa olan hadisleri seçmeye daha da özen göstermiştir. Bu tercih hadislerin şiirle uyumlu olmasını sağlamış ve eserin ezberlenmesini de kolaylaştırmıştır. Hadislerin konularına bakıldığında ise, günahtan tövbe, müminin hali, Kur’an’ı öğrenme ve ezberleme, edep, en güzel dua, ibadet, sadaka, şefaat, nefsini bilme, fakirlik, cömertlik, sözünü tutma, doğru ve güzel sözlü olma, rızık kazanma, insanlara şefkatli olma, dünya hayatının geçiciliği, mütevazı olma, kanaat, helal mal kazanma, ilim öğrenme, niyetin önemi ve doğru olma gibi farklı konularda seçilmiş oldukları görülmektedir. Eserde kullanılan aruz kalıpları ise, “fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün”, “fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün”, “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün”, “fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün”, “müfte’ilün fâ’ilün müfte’ilün fâ’ilün” şeklindedir.
Eser, Cemal Aksu tarafından bir makale ile neşredilmiştir (2004).
Şairin biyografisi için bk. “Hanîf, İbrahim Hanîf Bey”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hanif-ibrahim-hanif-bey
Eserden Örnekler
1 (Et-tâibü mine'z-zenbi ke men lâ zenbe leh/Günahına tevbe eden günah işlememiş gibidir.)
Senin ey tûtî-i remz-i esrâr
Zikr-i her-bârın ola istigfâr
Der hadîsinde o fahr-ı âlem
Tâbiye magfiret eyler Gaffâr
2 (El-mü’minü men lâ yahlû min-illetin ev kılletin ev zilletin/Mümin olan -dünyada- hastalıktan, fakirlikten ve zavallılıktan kurtulmaz.)
Mü’min-i hâs olan olmaz hâlî
İllet ü kıllet ile zilletden
Oldu merdân-ı Hudâ’ya bu kerem
Bir hedâyâ kıbel-i izzetden
3 (Men fessere’l-kur’âne bi râyeti fe kad kefere /Kim Kur’anı kendi şahsî görüşüyle yorumlarsa küfre düşer.)
Eyleyen re’yi kelâmı tefsîr
Erişir küfre ne’ûzu bi’llâh
Nem-i feyziyle bulan neşv ü nemâ
Oldu her sırr-ı sühandan âgâh
4 (Men teşebbehe kavmen fe hüve minhüm/Bir kavme benzemeye çalışan onlardan sayılır.)
Olagör merd-i Hak’a hem-zânû
Seni anlarla şümâr eyleye Hak
Ahz eder çünkü mukârin hükmün
Kendini iylere eyle mülhak
5 (Men zâre kabrî vecebet lehü şefâ’atî/Kabrimi ziyaret edene şefaatim vacip olur.)
Zâ’ir-i merkad olan merdâna
Olmaz eltâf-ı Hudâ bîgâne
Etdi tebşîr-i şefâ’at Ahmed
Tâ mutahhar gele ol dîvâna
[...]
34 (Kesretü’d-dıhki tümiytü’l-kalbe/Çok gülmek kalbi öldürür.)
Merd isen levh-i derûn-ı dilden
Çalış efkâr-ı sivâyı selbe
Olma tıflân gibi hande-künân
Kesretü’d-dıhki tümiytü’l-kalbe
35 (El-kâsibü habîbu’llâhi/Helal mal kazananı Allah sever.)
Kesb-i mâl-ı helâle kıl dikkat
Eyle destin harâmdan kûtâh
Hazret-i pâdişâh-ı her dü serâ
Dedi el-kâsibü habîbu’llâh
36 (Utlıbü’l-‘ilme mine’l-mehdi ile’l-lahdi/Beşikten mezara kadar ilim öğreniniz.)
Sarf-ı nakdîne-i ömr eyle kemâl ü ‘ilme
Kâr-ı merdân-ı Hudâ tâ ezelî böyle idi
Nush idüp ümmetine böyle o fahr-i âlem
Utlub’l-ilme mine’l-mehd ile’l-lahd dedi (Aksu 2004: 27-28; 33).
Kaynakça
Akpınar, Cemil (1997). “Hanîf İbrahim Efendi”. İslam Ansiklopedisi. C. 16. İstanbul: TDV Yay. 39-42.
Aksu, Cemal (1996). İbrahim Hanif Divanı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Aksu, Cemal (2004). “Hanif’in Manzum Kırk Hadis Tercümesi Şerhi”. İlmi Araştırmalar. 17 (1): 17-34.
Karahan, Abdülkadir (1991). İslâm-Türk Edebiyatı’nda Kırk Hadis: Toplama, Tercüme ve Şerhleri. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (HANÎF/SERVET) | Hanîf/Servet, Osmân b. Sâlih | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
2 | EL-A'DÂD FÎ İ'DÂDİ'Z-ZÂD Lİ'L-ME'ÂD | Hanîf, İbrahim Hanîf Efendi | Araş. Gör. Zeynep Cevahir ALTINTAŞ AYDIN |
Görüntüle | ||
3 | ED-DÜRRETÜ’L-ASMÂ' FÎ BEYÂNİ EBHE’L-ESMÂ’ | Hanîf, İbrahim Hanîf Efendi | Araş. Gör. Zeynep Cevahir ALTINTAŞ AYDIN |
Görüntüle | ||
4 | DURÛB-I EMSÂL (HANÎF) | Hanîf, İbrahim Hanîf Efendi | Araş. Gör. Zeynep Cevahir ALTINTAŞ AYDIN |
Görüntüle | ||
5 | HULÂSATÜ'L-VEFÂ FÎ ŞERHİ'Ş-ŞİFâ | Hanîf, İbrahim Hanîf Efendi | Araş. Gör. Zeynep Cevahir ALTINTAŞ AYDIN |
Görüntüle | ||
6 | MENHECÜ’L-EDÎB FÎ ŞERHİ ÜNMÛZECİ’L-LEBÎB | Hanîf, İbrahim Hanîf Efendi | Araş. Gör. Zeynep Cevahir ALTINTAŞ AYDIN |
Görüntüle | ||
7 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
8 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
14 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
15 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |