- Yazar Biyografisi (TEİS)
Yahyâ Bin Bahşî - Madde Yazarı: Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU
- Eser Yazılış Tarihi:12 Mart 1499
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Maktel-i Hüseyn
- Yayın Tarihi:19/12/2021
MAKTEL-İ HÜSEYN (YAHYÂ BİN BAHŞÎ)
Manzum MaktelYahyâ Bin Bahşî (d. ?/? - ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yahyâ bin Bahşî tarafından kaleme alınmış, Hz. Hüseyin’in Kerbela’da şehit edilişini işleyen eser. Yaylacık’ta yazılan bu eser, H. 11 Şaban 905 (12 Mart 1499) perşembe gecesi tamamlanmıştır.
Mesnevi nazım şekliyle kaleme alınan eser, 972 beyitten oluşmaktadır. Altı bölüm hâlinde tertiplenen eserde beş farklı vezin kullanılmıştır. Eserine “müstef’ilün müstef’ilün müstef’ilün müstef’ilün” vezniyle başlayan Yahyâ bin Bahşî, ikinci, üçüncü ve dördüncü bölümde “mefâ’îlün mefâ’îlün mefâ’îlün mefâ’îlün” veznini kullanmıştır. “Fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle başladığı beşinci bölüme sonrasında “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle devam eden şair, eserin altıncı bölümünü de aynı vezinle kaleme almıştır. Eserin son bölümünde ise “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün” vezni kullanılmıştır.
Türk mesnevi edebiyatının geleneksel formuna yakın bir tarzda kaleme alınan Maktel-i Hüseyn’in içerisinde başka herhangi bir nazım şekline yer verilmemiştir. Maktel-i Hüseyn'de dikkati çeken şekle dair belirgin bir özellik, haneli şiirlerde rastlanılan vasıta beyitlerinin tekrarlanmasıdır. Maktel-i Hüseyn, altı bölüm üzere tertip olunmuştur. Eserine hamdele ve salvele beyitleriyle başlayan Yahyâ bin Bahşî, ardından münacatını dile getirmektedir. Sonrasında “Fî medhi’n-Nebî ‘aleyhi’s-salâtü ve’s-selâm ve ashâbihi ve ezvâcihi” başlığı altında Hz. Muhammed’in methiyesine yer verilmektedir.
“Fî nev’-i âhar min medhi’l-âl ve’l-evlâd-ı raziyallâhu tealâ ‘anhüm ecma’în” başlığıyla devam eden bölümde Hz. Muhammed’in ailesi ve evlatlarının mübarek zatları övülmektedir. “Fî mebde’-i kıssa-i Kerbelâ” başlığını taşıyan bu bölümde; Hz. Hüseyin’in doğumu, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin’in Hz. Peygamberin yanında geçen çocuklukları, Hz. Hasan’ın zehirlenip öldürülmesi ve Hz. Hasan’ın vefatından duyulan üzüntü anlatılmaktadır. “Fî beyân-ı sebeb-i hurûc hazretü’l-imâm raziyal-lâhu tealâ ‘anhü” başlıklı bölümde de; Hz Hüseyin’in Yezid’e biat etmemesi, Kûfelilerin yazdıkları sayısız mektupla Hz. Hüseyin’in hilafet makamına geçmesini istemeleri, Hz. Hüseyin’in ailesi ve taraftarlarıyla Kûfe’ye hareketi, Hz. Hüseyin ve kafilesinin Yezîd’in oğlu Hurr tarafından Kerbela’ya yönelmeye mecbur edilişi konu edilmektedir. “Fî beyân-ı hâsıl-ı mâ vaka’a fî arz-ı Kerbelâ” başlığı altında da Kerbela bölgesinde ikâmete mecbur bırakılan Hz. Hüseyin’in Ömer b. Sa’d tarafından kuşatılması, Hz. Hüseyin ve kafilesinin kuşatma altında susuzluktan çektikleri nice zahmetler, Yezid’in oğlu Hurr’un saf değiştirip Hz. Hüseyin’in tarafına geçmesi, Hz. Hüseyin’in Yezid’in askerlerine karşı çarpışma kararı alması, Hz. Hüseyin’in iki oğlunun şehadeti, Hz. Hüseyin’in yakınlarının tüm ısrarlarına rağmen meydana atılıp cansiperane çarpışması, ok yağmuru ve kılıç darbeleri altında can veren Hz. Hüseyin’in Şimr’in emriyle Sinan tarafından başının kesilmesi, Hz. Hüseyin’in başının mızrak ucuna takılarak Kûfe’ye getirilmesi, bu durumu gören Kûfe halkının üzüntüden galeyana gelip saraya yürümeleri, Hz. Hüseyin’in kesik başının Kûfe’den Şam’a götürülmesi, Hz. Hüseyin’in ailesinin ve kesik başının Yezid’in huzuruna getirilmesi, Yezid ile Hz. Hüseyin’in oğlu Zeynelabidin’in muhaveresi, Yezid’in Zeynelabidin’in hutbe okumasına müsaade etmesi, Zeynelabidin’in minberde Yezid’in kötülüklerini anlatması, namazdan çıkan halkın Yezid’e karşı ayaklanması ve bu esnada yaşanan olağanüstü tabiî hadiseler, Hz. Hüseyin’in ailesinin Yezid’in izniyle Medine’ye gitmek üzere Şam’dan ayrılmaları, Hz. Hüseyin’in karısının ve kız kardeşinin vefatı, kalan fertlerin Medine’ye varıp yerleşmeleri anlatılmaktadır. “Hâtime fî’l-mevâ’ız ve’l-münâcât” başlığına sahip son bölümde de Yahyâ bin Bahşî, Hz. Hasan ve Hüseyin’e olan muhabbetini, onların şehadetinden duyduğu hüznü, eserinin okunup dinlenip, rahmetle anılmaya ve ardından ruhu için “Fatiha” okunmasına vesile olmasını dilemekte, eserinin yazılış tarihini ve yerini vermektedir.
Yahyâ bin Bahşî’nin Maktel-i Hüseyn’inin muhtevasının ağırlıklı bölümünü Hz. Hüseyin’in Kerbela’da şehit edilişinden önce ve sonra yaşananlar oluşturmuştur. Eser, nazım tekniği yönüyle kimi kusurları barındırıyor olsa da sade bir dille yazılmış olması ve döneminin dil özelliklerini yansıtması bakımından kaydadeğerdir. Şairin Kerbela Hadisesi’nden duyduğu üzüntüyü kimi zaman oldukça lirik ve ahenkli kimi zaman da hikemi bir üslupla okuyucuya sunması, tarihî hadisenin şairane bir üslupla karşımıza çıkmasını sağlamıştır.
Maktel-i Hüseyn’in tespit edilebilen iki nüshasından biri DTCF Kütüphanesi M. Ozak-1/248, diğeri de Bursa Yazma ve Eski Basma Eserler Kütüphanesi (BEEK) Ulucami Bölümü 8074/1 numarada kayıtlı bulunmaktadır. Maktel-i Hüseyn söz konusu iki nüsha esas alınarak bir sempozyum bildirisi ile tanıtılmış (Eroğlu 2010), eser üzerine bir de yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Gülsüm 2019).
Şairin biyografisi için bk. “Yahyâ”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yahya
Eserden Örnekler
Fî Mebde-i Kıssa-ı Kerbelâ
Gel imdi dinle bu sözi nice söz bu cihân sûzı
Cigerler yakıcı odı yaralara saçan tuzı
Bagırlar paralayıcı akıdan kanlu yaşları
Yüreklerden çıkaran baş delen her katı taşları
...
Sefer kıldı pes Allâh’a irişdi yüce dergâha
Geçüp hep cümle gayrıdan ulaşdı ol şehenşâha
Gel imdi dön sen uhrâya talep eyle [kim] ahrâya
Yanup yakıl bu cân-içün irişesin ol a’lâya (Yahyâ bin Bahşî yty: 16a-18a).
Kaynakça
Arslan, Mehmet ve M. Erdoğan (2009). Kerbelâ Mersiyeleri. Ankara: Grafiker Yay.
Eroğlu, Süleyman (2010). “Yahya bin Bahşî ve Maktel-i Hüseyn’i”. Çeşitli Yönleriyle Kerbela Bildiriler Kitabı. C. II. Uluslarası Kerbela Sempozyumu (20-22 Mayıs 2010, Sivas). 43-61.
Gülsüm, M. Akif (2019). Yahyâ bin Bahşî’nin Maktel-i Hüseyn Adlı Mesnevisi (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Kırklareli: Kırklareli Üniversitesi.
Karahan, Abdülkadir (1939). Anadolu Türk Edebiyatında Maktel-i Hüseyin’ler. Edebiyat Fakültesi Türkoloji Disiplini Mezuniyet Travayı. İstanbul.
Yahyâ bin Bahşî (yty). Maktel-i Hüseyn. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih, Coğrafya Fakültesi Kütüphanesi. M. Ozak-1. No. 248. vr. 16a-18a.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MEVLİD-İ NEBÎ / MEVLÛDÜ'N-NEBÎ (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Öğretmen DUYGU OK |
Görüntüle | ||
2 | MENÂKIB-I EMÎR SULTÂN/MENÂKIB-I CEVÂHİR ( YAHYÂ BİN BAHŞÎ) | Yahyâ Bin Bahşî | Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur |
Görüntüle | ||
3 | ŞİR'ATU'L-İSLÂM ŞERHİ (YAHYÂ BİN BAHŞÎ) | Yahyâ Bin Bahşî | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
5 | MENÂKIB-I ŞEYH MUHAMMED BİN ÎSÂ-YI AKHİSÂRÎ (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
6 | Envâru'l-Kulûb ENVÂRU'L-KULÛB (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
7 | HÂŞİYE-İ SADRU'Ş-ŞERİ'A /YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-İ ENVÂRİYYE (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
9 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
10 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
11 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
12 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
13 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
14 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
15 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
16 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
17 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
18 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |