MÂİŞET (AHMET RASİM)
roman
Ahmet Rasim (d. 1865 - ö. 21 Eylül 1932)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Roman, öykü, hatıra, mensur şiir, fıkra, makale, gezi, monografi gibi pek çok tarzda eserler vermiş olan Ahmet Rasim’in roman tarzında kaleme aldığı eseri. “Geçinme, geçim” manalarına gelen eser, 202 sayfa olup 7 bölümden oluşmaktadır. Ancak ne var ki kitabın yedinci bölüm olması gereken son bölümü, altıncı bölüm olarak geçmektedir. Bunu sebebi, art arda gelen iki bölümün üçüncü bölüm şeklinde başlıklandırılmasından kaynaklı baskı hatasıdır. Maişet, Malumat gazetesinde tefrika edildikten sonra kitap olarak neşredilmiştir. Rumi takvime göre yayın yapan gazetenin 1313/1897 ile 1315/1899 yılları arasında 50 bölüm halinde tefrika edilen eser, 1315/1899 yılında yine aynı gazete ile bağlantılı olan Malumat Gazeteleri ve Tahir Bey Matbaası’nda basılmıştır.

Maişet romanı, Cemile ve Siret adlı gençlerin hayatını, evlenip yuva kurmalarını ve evlilikleri esnasında yaşadıkları zorlukları konu alır. Eserdeki olaylar İstanbul’da geçmektedir. Anne ve babası çocukken vefat eden Cemile, büyükannesi ve büyükbabası tarafından büyütülür. Bir süre sonra büyükbaba da vefat edince aile yalnız Cemile ve büyükanneden ibaret kalır. Büyükanne Cemile’yi eğitim ve terbiyesi ile yakından ilgilenerek onu olgun bir birey olarak yetiştirir. Cemile’nin evleneceği kişi olan Siret de iyi bir eğitim ve aile terbiyesi almış bir gençtir. Bir ara yurtdışında bulunan ve o dönemlerde yurtdışına çıkan birçok genç gibi kendisini eğlence hayatına kaptıran Siret, ülkeye dönünce de Beyoğlu âlemlerinin müdavimi olur. Burada, Pırlanta isimli kötü şöhretli bir kadına âşık olur. Ancak daha sonra yaptığı hatayı anlar ve annesinin uygun gördüğü Cemile ile evlenir. Siret ve Cemile’nin evliliklerinin ilk yılları mutlu ve huzurlu geçer. Evliliklerinin ikinci yılında Siret Pırlanta’dan bir mektup almasıyla işler değişmeye başlar. Pırlanta’nın sefil halini görüp ona acıyan Siret’in değişmeye başladığı görülür. Bir müddet sonra Pırlanta ölür. Pırlanta’nın ölümüne çok üzülen Siret, eve geç gelmeye, tekrar Beyoğlu âlemlerinde devam etmeye başlar. Bu duruma çok üzülen Cemile’nin hamile olduğu anlaşılır. Siret, eğlenceli bir karnaval gecesinden sonra pişmanlık duyarak hatasının farkına varır. İçten içe duyduğu pişmanlık yüzünden hasta olur. Bu sırada Cemile’nin de doğumu yaklaşır. Siret ise, her ne kadar uzun süre pişmanlık yaşasa da, nihayet düzelir.

Ahmet Rasim’in Maişet romanı ile anı türündeki eseri olan Fuhş-i Atik arasında birtakım benzerlikler mevcuttur. Pırlanta, Maişet romanının kötü şöhretli karakteridir. Ahmet Rasim, Fuhş-i Atik adlı eserinde de Hürmüz Genelevi’nde çalışan Pırlanta isimli bir kadından söz eder. Bununla birlikte sanatçı, Fuhş-i Atik’te kendisinin ilk defa şahit olduğu karnaval eğlencesini ayrıntıları ile anlatmaktadır. Maişet romanında da Siret’in katılmış olduğu karnaval eğlencesi önemli bir yere sahiptir. Aralarındaki başlıca benzer yönlere yer verdiğimiz bu iki eserden birisinin roman; diğerinin anı türünde kaleme alınmış olması sanatçının Maişet adlı eserinin otobiyografik öğeler taşıdığı izlenimini uyandırmaktadır.

Maişet romanının Erzurum Atatürk Üniversitesi Seyfettin Özege Nadir Eserler Koleksiyonu 8380 numarada kayıtlı olan Arap harfli bir matbu baskısı tespit edilmiştir. Özyeğin Üniversitesi E-Research veritabanında bulunan Türk Edebiyatında Tefrika Roman Tarihi başlıklı arşivden de eserin Malumat gazetesinde tefrika edilen 29 bölümüne ulaşılabilmektedir.

Suat Hizarcı, Agâh Sırrı Levent, Muzaffer Gökman, Şerif Aktaş ve Zehra Hamarat gibi isimler Ahmet Rasim hakkında çalışmış olmakla birlikte yazarın Maişet adlı romanına dair müstakil bir çalışmaya rastlanmamıştır.

Yazarın biyografisi için bk. "Ahmet Rasim". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-rasim

Eserden Örnekler


Genç, tesiri azalmaya başlayanlarda görülen bir şitâb-ı methicâne ile sokularak ellerini elleri içinde tuttukdan; nazar-ı muhabbetle ve şefkatle yüzüne baktıktan sonra dedi ki:

- Nasılsınız, iyisiniz değil mi?

Madame de istifsâr-ı hatır yanaşarak bir elini tuttu. Çetrefil bir lisan ile:

- Biraz ateş var ama geçer, dedi.

Genç kadın bu teminât-ı mahsusanın icab ettiği tarz-ı nezaketi takınarak:

- Hamdolsun iyiyim. Madamenin dediği gibi sade ateşim var, diye cevap verdi (Ahmet Rasim 1315/1899: 25-26).

Kaynakça


Ahmet Rasim (1315/1899). Maişet. İstanbul: Tahir Bey Matbaası.

Aktaş, Şerif (2004). Ahmet Rasim. Ankara: Akçağ Yay.

Aktaş, Şerif, Nuri Özcan (1989). “Ahmet Rasim”. İslam Ansiklopedisi, C.2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 117-119.

Gökman, Muzaffer (1989). İstanbul’u Yaşayan ve Yaşatan Adam Ahmet Rasim I-II. İstanbul: Çelik Gülersoy Vakfı Yay.

Hamarat, Zehra (2010). Ahmet Rasim’in Gözüyle İstanbul Folkloru. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yay.

Hizarcı, Suat (1953). Ahmet Rasim. İstanbul: Varlık Yay.

Atıf Bilgileri


Doğru, Sefacan. "MÂİŞET (AHMET RASİM)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/maiset-ahmet-rasim-tees-1368. [Erişim Tarihi: 27 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 EDEBİYAT-I GARBİYEDEN BİR NEBZE (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
2 CÜMEL-İ HİKEMİYE-İ ECNEBİYE (CİLT 2) ( AHMET RASİM) Ahmet Rasim Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
3 CÜMEL-İ HİKEMİYE-İ OSMANİYE( AHMET RASİM) Ahmet Rasim Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
4 BORJİYALAR (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Araş. Gör. Dr. İmren Gece Özbey
Görüntüle
5 ESKİ ROMALILAR (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
6 EZHAR-I TARİHİYE (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
7 TARİH-İ MUHTASAR-I BEŞER (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
8 YENİ USÛL MUHTASAR SARF-I TÜRKÎ [BİRİNCİ SENE] (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
9 KÜÇÜK TARİH-İ OSMANÎ I. - II. SENE (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
10 KÜÇÜK TARİH-İ İSLAM (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Prof. Dr. Nuran Özlük
Görüntüle
11 TESHİL-İ TEEHHÜL (MEHMET TAHİR) Mehmed Tahir Araş. Gör. Dr. Cemile Odunkıran
Görüntüle
12 DEMİRHANE MÜDÜRÜ (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Prof. Dr. Nuran Özlük
Görüntüle
13 İKİ KADIN (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Diğer Devrim Özbek
Görüntüle
14 HÜKM-İ BEŞER YÂHUD İKİ SEVDÂZEDELER (AHMED FAHRİ MUSTAFA) Ahmed Fahri Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Hanife Özer
Görüntüle
15 HAZÎNE-İ MEKÂTİB yâhut MÜKEMMEL MÜNŞEÂT (AHMET RASİM) Ahmet Rasim Öğretmen İbrahim YILDIRIM
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle