LEYLÂ VÜ MECNÛN (SÂLİH ÇELEBİ)
âşıkâne mesnevi
Sâlih Çelebi, Celâl-zâde (d. 910/1504-5-ö. 973/1565)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şiirlerinde “Sâlih” ve “Salâhî” mahlaslarını kullanan Celâl-zâde Sâlih Çelebi’nin mesnevi nazım şekliyle kaleme aldığı ikili aşk hikâyesi. Sâlih Çelebi Leylâ vü Mecnûn’un hatime bölümünde eserini 949/1542’de ve kırk iki günde yazdığını haber verir. Aruzun feilâtün mefâilün feilün kalıbıyla yazılan mesnevi, bilinen iki nüshanın karşılaştırılmasıyla hazırlanan karşılaştırmalı metne göre 2373 beyit uzunluğundadır (Kütük 1995). Eserin sonunda bir de tarih kıtası mevcuttur.

Şair Leylâ vü Mecnûn’un giriş bölümünde artık yaşlılık çağına eriştiğini, gözlerine perde indiğini söyleyerek vaktini hoşça geçirmek ve adını yaşatacak bir hamse meydana getirmek arzusunda olduğunu ifade eder. Bu düşünceyle hazırlıklara başlayan Sâlih Çelebi, Husrev-i Dehlevî’nin (ö. 725/1325) Hamse’sini Türkçeye aktarmaya niyetlenir. Ancak tam bu sıralarda altı yaşındaki oğlunu beklenmedik bir şekilde kaybeder. Şair, oğlunu yitirmenin üzüntüsüyle uzlet köşesine çekilir, okuyup yazmaktan uzaklaşır. Nihayet kederini hafifletmek düşüncesiyle bu sefer Hâtifî’nin (ö. 927/1521) rivayetini esas alarak bir Leylâ vü Mecnûn yazmaya karar verir. Sâlih Çelebi için Mecnûn, geç yaşta kavuştuğu evladını erkenden kaybeden bir babanın aynileşebileceği, itibari bedenine sığınıp rahat rahat feryat edebileceği bir kahraman hüviyetini hazır olarak sunar.

Şair eseri nazmederken Hâtifî'nin naklini esas aldığını, "safa" gördüğü kısımları aynen tercüme ettiğini, diğer kısımları ise vakaya sadık kalmak suretiyle orijinal olarak kendisinin yazdığını söyler (Konu özeti için bk. Fuzûlî'nin Leylâ vü Mecnûn'u).

Sâlih Çelebi’nin Leylâ vü Mecnûn’u mesnevi nazım şekliyle yazılmış 25 beyitlik bir tevhid ile başlar. Onu 14 beyitlik kaside nazım şekliyle söylenmiş bir tevhid ile yine mesnevi nazım şekliyle kaleme alınmış 25 beyitlik naat, 17 beyitlik miraciye ve kaside nazım şekliyle söylenmiş 24 beyitlik bir başka naat izler. Akabinde gelen ve dört halifeye ayrılan 26 beyitlik bölüm de mesnevi nazım şekliyle ve mesnevi ile aynı kalıptadır. Bu bölümü 79 beyitlik sebeb-i telif, 54 beyitlik "Tenmiye-i Kelâm-ı Sâbık" başlığını taşıyan kısım takip eder. Esasen bu başlık altında söylenenler sebeb-i telife bağlanabilecek niteliktedir. Eserin girişinde pekçok mesnevide görülen "mucizât", "padişaha övgü", "devlet büyüğüne övgü" gibi bölümler yer almaz. Hikâyenin işlendiği asıl kısım “Kıssa-i Pür-gussa-i Leylâ vü Mecnûn” başlığını taşır. Eser hatime ve tarih kıtasıyla nihayetlenir.

Celâl-zâde Sâlih Çelebi'nin Leylâ vü Mecnûn’unun iki yazma nüshası tespit edilebilmiştir. Bunlardan Nurıosmaniye nüshası 969/1561-1562’de Sâlih Çelebi henüz hayattayken istinsah edilmiş olup şairin Divân'ını da havi güzel bir nüshadır. Muhtemelen saray kütüphanesi için istinsah edilen yazma, Sâlih Çelebi tarafından da kontrol edilmiş/ettirilmiş olmalıdır. Nüshayı önemli kılan bir diğer amil, eserin sonundaki tarih kıtasının yalnızca bunda bulunmasıdır. Tarih kıtasını Sâlih Çelebi ile bizzat görüşen ve onun müellefatını tetkik eden Âşık Çelebi (ö. 979/1572) de tezkiresinde nakletmektedir (Kılıç 2018: 556). Atatürk Üniversitesi Kütüphanesinde bulunan diğer nüshanın ise ne zaman ve kim tarafından istinsah edildiği belli değildir. Her ne kadar yazmanın zahriyesine nüshanın Sâlih Çelebi'nin elinden çıktığı not edilmişse de o tarihte görme yetisini kaybettiği bilinen şairin böyle bir nüshayı vücuda getirmesi mümkün görünmemektedir. Bu nüshaların haricinde Süleymaniye Kütüphanesi Kadı-zâde Mehmet Efendi 557 numaraya kayıtlı olan ve içinde Sâlih Çelebi’nin Münşeât’ı ile Belgrad Fetih-nâmesi'ni barındıran müellif hattı yazmanın zahriyesinde nüshada Leylâ vü Mecnûn'un da bulunduğu kayıtlıysa da nüshanın münderecatında Leylâ vü Mecnûn mevcut değildir.

Eser üzerine 1995’te Rıfat Kütük bilinen iki nüshayı karşılaştırmak suretiyle bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır. Zehra Toska da bilinen nüshaları karşılaştırmak suretiyle eseri 1999’da İstanbul’da ve 2007’de Harvard Üniversitesi yayınları arasında yayımlamıştır.

Şairin biyografisi için bk. "Sâlih Çelebi, Celâl-zâde". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/salih-celebi-celalzade 

Eserden Örnekler


Âgâz-ı Kıssa-i Pür-Gussa


Pârsî dilde ibtidâ üstâd

Söze bu resm ile urur bünyâd


Varidi dir meger evâ’ilde

‘Arab içre olan kabâ’ilde


‘Âmir adlu kabîleden bir er

Hayli dânâyidi vü ehl-i hüner


Hasebile nesebde kâmil idi

Gün gibi lutfı halka şâmil idi


Ad u sân ehliyidi gâyetde

Mülk ü mâlıyla ol vilâyetde


Sâhib-i hevdec ü ‘amârıyidi

Ol ilün hayli nâm-dârıyidi


Emrine hep kabîle râm idi

Anlara san şeh-i be-nâm idi


Gerçi kâm almış idi dünyâdan

Bildigün gibi cümle eşyâdan


Sâmit ü nâtık anun emvâli

İtmiş idi cihân için mâlı


Lîk ardınca olmaga eseri

Yog idi ‘ömri bâgınun semeri


Giceler yanmaga kenârında

Şem’-i cem’i yog idi dârında


Gördi âhir fenâsı var dehrün

Nice dürlü ’anâsı var dehrün


‘Ömr ezmânı tîz geçer seyldür

Nefes ânâtı hep eser yildür


Kendüden sonra çün sına câmı

Ne kişi anılur ne hod nâmı


Ogul isterdi kim ala kâmun

Andura yirde komıya nâmun


Bu cihetden ziyâde gamdayidi

Ölümün yâd idüp elemdeyidi


İtmiş idi bu gussa cânına kâr

Olmuş idi bu fikrle efkâr


Aglasaydı bu hüznle her dem

Nem yirine dökerdi gözleri dem (Kütük 1995: 138-140)

Kaynakça


Kılıç, Filiz (hzl.)(2018). Âşık Çelebi - Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. Ankara: T.C. KTB Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/59036, asik-celebi-mesairus-suarapdf.pdf?0 [Erişim Tarihi: 10.12.2021]

Kütük, Rıfat (1995). Celâl-zâde Sâlih Çelebi - Leylâ vü Mecnûn (Tenkitli Metin - İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Toska, Zehra (hzl.) (1999). Sâlih Çelebi ve Kıssa-i Pür-gussa-i Leylâ vü Mecnûn Mesnevisi (İnceleme ve Tenkitli Metin). İstanbul.

Toska, Zehra (hzl.)(2007). Sâlih Çelebi ve Mecnûn u Leylâ Mesnevisi: Kıssa-i Pür-gussa. Cambridge, Mass.: Harvard Üniversitesi, Yakındoğu Dilleri ve Medeniyetleri Bölümü.

Atıf Bilgileri


Kütük, Rıfat. "LEYLÂ VÜ MECNÛN (SÂLİH ÇELEBİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/leyla-vu-mecnun-salih-celebi. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
2 CÂMİ'Ü'L-HİKÂYÂT VE LÂMİ'Ü'R-RİVÂYÂT/ CEVÂMİ'Ü'L-HİKÂYÂT VE LEVÂMİ'Ü'R-RİVÂYÂT TERCÜMESİ Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Prof. Dr. Tuncay Bülbül
Görüntüle
3 TÂRİH-İ SULTÂN SÜLEYMÂN (CELÂL-ZÂDE SÂLİH ÇELEBİ) Celâl-zâde Sâlih Çelebî Dr. SONAY ÜNAL
Görüntüle
4 FETİH-NÂME-İ RODOS (SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR
Görüntüle
5 TÂRİH-İ ÜNGÜRÜS (CELÂL-ZÂDE SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR
Görüntüle
6 TÂRİH-İ FETH-İ BUDİN (SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR
Görüntüle
7 TÂRÎH-İ MISR-I CEDÎD (SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Prof. Dr. Tuncay Bülbül
Görüntüle
8 MÜNŞE’ÂT (CELAL-ZÂDE SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Prof. Dr. Rıfat Kütük
Görüntüle
9 MENÂKIB-I BEHMEN ŞÂH VE FÎRÛZ ŞÂH/ KISSA-İ FÎRÛZ ŞÂH TERCÜMESİ (SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Dr. Öğr. Üyesi Neslihan Polat Aktaş
Görüntüle
10 MOHAÇ-NÂME (SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celâl-zâde Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR
Görüntüle
11 RİSÂLE-İ SANAYÎ'-İ Şİ'RİYYE (CELAL-ZÂDE SÂLİH ÇELEBİ) Sâlih Çelebi, Celalzade Prof. Dr. Ersen ERSOY
Görüntüle
12 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
13 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
14 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
15 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
16 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
17 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
18 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
19 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
20 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
21 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle