LEVAYİH-İ HAYAT (FATMA ALİYE)
roman
Fatma Aliye Hanım (d. 1862 - ö. 1936)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Fatma Aliye Hanım’ın romanı. Levayih-i Hayat, Hanımlara Mahsus Gazete’de tefrika edilmiş (S. 213-11, 1 Haziran 1899- S. 248-46, 8 Şubat 1900) ve aynı yıl içinde kitap halinde basılmıştır (1900).

Levayih-i Hayat, Mehabe, Fehame, Sabahat, Nebahat ve İtimat adlı 5 kadının birbirlerine yazdıkları 11 mektuptan oluşan küçük bir romandır. Bir mektup-roman olan Levayih-i Hayat’ın kurgusu, yazarın Felsefe-i Zenan’da (1870) bir mektup roman deneyimi ortaya koyan Mithat Efendi’den etkilendiğini düşündürür. Ancak mektup ve günlük gibi yazma biçimlerinin özellikle de kadınlarla birleştirilmesi ve kadınların özel hayatlarında alışık oldukları bu yazı biçimini eserlerinde de kullandıkları düşünülürse, bunun salt bir etkilenme olarak değerlendirilemeyeceği anlaşılır.

Fatma Aliye’nin, eserlerindeki gerçeklik iddiasını güçlendirmek üzere Hayal ve Hakikat ile Udî’de de kurgusal arayışları olmuştur. Levayih-i Hayat’ta devam eden bu arayışlar yazarın, roman yazmayı kendisi için bir mesele haline getirdiğini ve nasıl yazması gerektiği konusunda arayışlarının olduğunu gösterir. Bu arayış şüphesiz dönem edebiyatındaki Realizm etkilenmeleriyle de ilgilidir. Levayih-i Hayat’ın kurgusu, eserin gerçeklik boyutunu güçlendirdiği gibi anlatıcıyı devre dışı bırakarak okuyucuyu doğrudan karakterle karşılaştırır. Romanın tamamı kadın olan karakterleri, evlilik deneyimlerini bizzat anlatırlar.

Levayih-i Hayat elimizdeki haliyle yarım kalmış roman izlenimi taşır. Ancak esere ‘levayih-i hayat / hayattan sahneler’ adlandırması üzerinden bakılırsa eserin bir olayı ya da olayları anlatmaktan çok bazı hayat sahnelerini göstermek ve okuyucuyu konu üzerinde düşündürmek istediği çıkarımı yapılabilir. Fakat Levayih-i Hayat’ın bu hali, yazarın zihnini meşgul etmiş olmalı ki 1910’da Enin’i yazmaya başlar. Enin de yarım kalmış bir roman olmasına rağmen, iki romandaki karakterlerin aynılığı, yazarın bir yeniden yazım deneyimi içerisine girdiğini düşündürür.

Evlilik kurumuna kadın merkezli bir yaklaşımı yansıtan Levayih-i Hayat, Mehabe ile Fehame’nin mektuplaşmasıyla başlar, Sabahat’in mektuplarıyla genişler. Okuyucu böylece 3 ayrı kadının evlilik deneyimleriyle karşılaşır. Burada mutlu evlilik Mehabe’ninkidir. Fehame, ailesinin zoruyla ve kendi seçimleri dışında zengin ancak görgüsüz bir adamla evlenmiştir. Mutsuzluğuna rağmen çocukları yüzünden bu evliliği sürdürmek ve kocasının kabalıklarına katlanmak zorundadır. Çünkü hayatını sürdürmek için yeterli bir gelire sahip değildir. Sabahat’in mektuplarından, onun da mutlu bir evliliğinin olmadığı üstelik kocası tarafından aldatıldığı öğrenilir. Fakat Sabahat kendini bu evliliği sürdürmek zorunda hissetmez. Çocuklarını yetiştirecek kendisini yaşatacak bir varlığın sahibidir. Yazarın Fehame ve Sabahat’in mektupları üzerinden vermek istediği, kadınların hayatlarını kendi başlarına sürdürebilecek paraya sahip olmalarının önemi ve hayatta kalabilmek için evliliğin bir zorunluluk olmaktan çıkmasıdır. Bu evlilik kurumu içinde kadının yerini belirleyen ve bir ‘yeni kadın’ anlayışı ileri süren yaklaşımdır. Yazar bu fikrini henüz evlenmemiş iki karakteri üzerinden belirginleştirir. Nebahat, ablası Sabahat’ın olumsuz evliliğine bakarak doğru insanı ve doğru kararı vermek için bekleyeceğini, hatta bu insana rastlayamazsa evlenmeyeceğini söyler. Nebahat’in bu kararlılığı, maddi güvencesiyle ilgilidir. Fakat İtimat’ın mektubu, kadınlar için evliliğin bir tür hayatı sürdürme yolu olduğu gerçeğini yeniden hatırlatır. İtimat, ailesine yük olmamak için evlenmek zorunda olduğunu düşünür.

Levayih-i Hayat, çok sesli bir mektup romandır. Romanda birbirleriyle mektuplaşan kadınlar, aslında aynı şartlarda yetişmiş, birbirlerini tanıyan kadınlardır. Bunlardan Mehabe, Fehame, Sabahat evli; Nebahat ve İtimat ise evli değildirler. Yazar onların mektupları aracılığıyla modernleşme döneminin en önemli sosyal meselelerinden saydığı ve bütün eserlerinde üzerinde durduğu evlilik konusunu bir kez daha tartışır. Eserdeki birden fazla evlilik örneği, yazara farklı açılardan evliliği tartışma ve kadın ruhunu tahlil imkânı verir. Bunun için de Levayih-i Hayat’ın konusu, kadınların evlilik kurumu içerisindeki yeri ve evlilik kurumunun kadın dünyasındaki anlamı olarak belirlenebilir.

Yazarın biyografisi için bk. “Fatma Aliye”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fatma-aliye 


Eserden Örnekler


“Evet, mektubunda pek çok mebahis-i hakimane vardır. Kendi âleminde ve kendi mevkiinde bu sözün kâffesi de pek doğrudur. Bu sözüme taaccüp etmemekliğin için izah-ı mesele edeceğim. Evvela sizin âleminizde izdivaçta aranılan başlıca şey, muhabbet-i zevciye bahtiyarlığıdır ki esas mesele budur. Bu türlü izdivaçlarda aranılan mizaçların imtizacı, yekdiğerine muhabbet ve sadakattir ki bu suretle izdivaç eden bir zevce kocasından hem muhabbet hem de sadakat bekleyebilir. Bunlar, yekdiğerini bahtiyar etmek için almışlardır. Fakat kardeşim biz bu suretle izdivaç edenlerden değiliz. Sizin izdivacınız bahtiyarlık mukavelesi, bizimkisi bir taayyüş kontratosudur. Sen teehhül edeceğin zaman amcan, yani dayım merhum, “Kızım seni bahtiyar edecek bir adam olduğu için ben istiyorum,” dediği vakit bilirsin ya ben de hazır idim. Büyük ninemin beni gelin edeceği zaman yengem yani validene “Tam evini idare edecek, karısını besleyip geçindirecek bir koca,” dediğini sen de işitmiştin. Sen zevcinden muhabbet ve sadakat bekleyebilirsin. Bu hakkın vardır. Fakat ben öyle bir talebe kalkışmak fikrinde bile bulunmamalıyım. Bu cihetle benim zahmetlerimin, mihnetlerimin, zevcimin bana sadakati olamaması yüzünden olduğuna zahip olmaklığın muhik olamaz. Bu adam beni o kadar bahtiyar edeceğine dair bir sözde bulunmadı. Zira kendisinden öyle bir şey de aranılmamıştı.” (Fatma Aliye 1315/1900: 15-18)

“Benim için ‘İzdivaç etmeyeceğim’, demek ‘Beni ilanihaye siz besleyiniz’, demektir. Pederim, validem olsa ne âlâ! Lakin bir biradere bunu söylemek nasıl olur? Hem de kalbimi niçin senden ketmedeyim. İçinde yaşadığım evi barkı, bu maişet-i zevciyeyi gördükçe bazen izdivaçtan nefret ettiğim gibi bazen de gözlerimin önüne öyle bir ev bark geliyor ki buna arzu-keş olmamak kabil olamıyor. Hayalhanemde hiç de biraderime benzemeyen bir zevç görüyorum. Valide diye sevebileceğim bir kayınvalide, o ailenin neşelerini tezyit edecek mini mini bebekler. İşte artık oraya can atmayı istememek kabil mi? Ama diyeceksin ki öyle olacağını bilir misin? Evet bilemiyorum. Lakin gönlümü öyle olduğunu istemekten men edemiyorum.” (Fatma Aliye 1315/1900: 109-110).

Kaynakça


Argunşah, Hülya (2006). “Kadın Olarak Yazmanın Başında Mektuplar”, Hece / Mektup Özel Sayısı, (114-116): 222-229.

Argunşah, Hülya (2013). “Felsefe-i Zenan’ı Yeniden Okumak”. İlim ve Fennin Reis-i Mütefekkiri Ahmet Midhat Efendi, ed. F. Arslan, İstanbul: Erciyes Üniversitesi. Yay., s. 85-106.

Aşa, H. Emel (1993). Fatma Aliye Hanım (Hayatı – Eserleri - Fikirleri). Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.  

Canbaz, Firdevs (2005). Fatma Aliye Hanım’ın Romanlarında Kadın Sorunu. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi.

Demir, Ayşe (2012). “Fatma Aliye Hanım ve Levayih-i Hayat Üzerine…”, Levayih-i Hayat, İstanbul: Kesit Yay., 13-25.

Demir, Ayşe (2012). “Fatma Aliye Hanım ve Enin Üzerine…”, Enin, İstanbul: Kesit Yay.,  13-27.

Doğrusadık, Zeynep (2018). Fatma Aliye’nin Son Dönem Osmanlı Toplumundaki Kadın Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.

Fatma Aliye (1315/1900). Levayih-i Hayat, İstanbul: Hanımlara Mahsus Gazete Matbaası.

Fatma Aliye (H.1328/1910). Enin. İstanbul: Karabet Matbaası.

Günaydın, Ayşegül Utku (2017). Kadınlık Daima Bir Muamma / Osmanlı Kadın Yazarların Romanlarında Modernleşme. İstanbul: Metis.

Kefeli, Emel (2002). Anlatım Tekniği Olarak Mektup. İstanbul: Kitabevi.

Kefeli, Emel (2005). “Evliliği Sorgularken: Levayih-i Hayat”, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi,  (12): 191-204.

Kızıltan, Mübeccel (1990). “Öncü Bir Kadın Yazar: Fatma Aliye Hanım”, Journal of Turkish Studies / Türklük Bilgisi Araştırmaları, 14: 283-322.

Oylubaş, Duygu (2014). Fatma Aliye Hanım’ın Düşünce Dünyası. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.

Timuroğlu, Senem (2020). Kanatlanmış Kadınlar / Osmanlı ve Avrupalı Kadın Yazarların Dostluğu. İstanbul: İletişim Yay.

Atıf Bilgileri


ARGUNŞAH, HÜLYA. "LEVAYİH-İ HAYAT (FATMA ALİYE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/levayih-i-hayat-fatma-aliye-tees-1669. [Erişim Tarihi: 05 Ocak 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MERAM (FATMA ALİYE HANIM) Fatma Aliye Hanım Prof. Dr. HÜLYA ARGUNŞAH
Görüntüle
2 HAYAL VE HAKİKAT (BİR KADIN/FATMA ALİYE HANIM – AHMET MİTHAT EFENDİ) Fatma Aliye Hanım (1862-1936) ve Ahmet Mithat Efendi (1844-1912) Prof. Dr. HÜLYA ARGUNŞAH
Görüntüle
3 NİSVAN-I İSLAM (FATMA ALİYE) Fatma Aliye Prof. Dr. HÜLYA ARGUNŞAH
Görüntüle
4 MUHADARAT (FATMA ALİYE) Fatma Aliye Hanım Prof. Dr. HÜLYA ARGUNŞAH
Görüntüle
5 REFET (FATMA ALİYE) Fatma Aliye Hanım Prof. Dr. HÜLYA ARGUNŞAH
Görüntüle
6 ÛDÎ (FATMA ALİYE) Fatma Aliye Hanım Prof. Dr. HÜLYA ARGUNŞAH
Görüntüle
7 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
8 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
9 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
10 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
11 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
12 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
13 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
14 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
15 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
16 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle