LETÂYİF-NÂME/ LETÂYİF-İ LÂMİ'Î/ MECMÂU'L-LETÂYİF/SEFÎNE-İ LETÂYİF (LÂMİ’Î ÇELEBİ ?/ LÂMİʿİZADE ABDULLAH ÇELEBİ ?/LEM'Î ? )
mensur- manzum latifeler
Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân (?) (d. 878/1472-3 - ö. 938/1532)/ Lâmi'î-zâde Abdullah Çelebi (?)/Lem'î, Lâmi’î-zâde Derviş Mehmed Çelebi (?) (d. ?/? - ö. 957/1550)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Lami'î Çelebi ya da oğulları Abdullah Çelebi veya Lem'î tarafından kaleme alınan letâyif-nâme türündeki mensur-manzum eser. Kaynaklarda Letâyif-i Lâmi'î, Mecmâu’l-Letâyif ve Sefîne-i Letâyif gibi isimlerle de anılan eserin dibace kısmında Lami'î-zâde Abdullah Çelebi’nin ağzından verilen bilgilere göre, Letâyif-nâme önce Lâmi'î Çelebi tarafından yazılmış, daha sonra Abdullah Çelebi tarafından tamamlanmıştır. Bu durum eserde şöyle ifade edilir: Bir gün Lami'î, oğlu Abdullah’a dağınık şekildeki Letâyif-name’sini gösterir. Oğlu bunları niçin tamamlamadığını sorunca Lâmi'î, bunlar şaka kabilinden faydasız sözler olduğunu; ilkin yakmak istediğini, ancak içindeki hikmetli sözler sebebiyle vazgeçtiğini ifade eder. Abdullah Çelebi bunları atmaya gönlünün razı olmadığını, eksik kısımlara ilaveler yaptığını, bazı müstehcen ve kaba içerikli latifeleri ayıkladığını ve başka latifeler ekleyip eseri tamamladığını ancak  eserin Kanuni Sultan Süleyman (ö. 1566)’a sunulması halinde nihai olarak tamama ereceğini söyler (Çalışkan 1978: 7-9). Tezkire yazarı Ahdî ise eserin müellifi hakkında başka bir görüş ileri sürer. Ahdî'ye göre  Letâyif-nâme, Lami'î’nin oğlu Lemʿî tarafından derlenmiştir (Solmaz 2005: 504).

Letâyif-nâme, esasen mensur olmakla beraber içinde pek çok manzum bölüm ve alıntı da mevcuttur. Adının işaret ettiği şekilde toplumun farklı kesimlerinden insan tipleriyle ilgili pek çoğu şaka, nükte, hikmet ve bir bölümü de müstehcenlik içeren kısa fıkralar içerir.

Letâyif-nâme, mukaddime, beş bölüm ve hatimeden oluşur. Mukaddimede Allah’a övgü kısmından sonra latife etmenin İslam’daki yeri tartışılır. Hadislerden, bazı kıssalardan ve kimi din büyüklerinin sözlerinden hareketle latifeleşmenin dinen caiz olmasına ve ölçüsüne dair bilgi sunup hikâyeler nakledilir. 

İlk iki bölüm iç içedir. Birinci bölüm akıllılar, ilim erbabı ve hikmet ehlinin şakalaşmaları ve latifeleri; ikinci bölüm ise deliler ve divaneler hakkındadır. Ancak konu dağılımı bölümlere göre tamamen ayrışmış olmayıp bilhassa âlimlerle ilgili latifeler ikinci bölümde de aktarılmıştır. Üçüncü bölümde zamanenin alçakları ve kimi kesimler hakkındaki latifeler yer alır. Bu bölüm de kendi içinde ilki yönetici zümrenin, ikincisi de bazı marifet ve ilim ehlinin latifelerini içermek üzere iki kısımdır. Dördüncü bölüm aile içi bazı hâller ve evlilikle ilgili durumlar hakkındadır. Bu bölümde çok sayıda müstehcen fıkra vardır. Beşinci bölümde ise hayvanlar ve bazı cansız nesneler hakkında nakledilen latifelere yer verilmiştir. Cansız varlıklar hakkında anlatılanlar aynı zamanda hatime bölümü olarak da geçer.

Eserdeki fıkralar konularına göre dini, tasavvufi, ahlaki, sosyal, eğitici ve müstehcen unsurlar taşır. Latifelere konu olan veya kendilerinden latife nakledilen kişilerin çoğu tarihte yaşamış, yöneticilik yapmış, fıkralara konu olmuş, eserler yazmış, sanatla uğraşmış, isyanlara katılmış, tasavvuf tarihinde iz bırakmış gerçek kişilerle farklı toplum kesimlerini yansıtan isimsiz kahramanlardır.

Letâyif-nâme, Yaşar Çalışkan tarafından manzum kısımları alıntılandıktan sonra parantez içinde; mensur bölümleri ise tamamen sadeleştirilerek hazırlanmış ve Tercüman yayınları tarafından basılmıştır. Nurdoğan Savran ise eser üzerine yaptığı yüksek lisans çalışmasında Letayif-nâme’yi halk edebiyatı açısından değerlendirmiş ve Atatürk Üniversitesi Kütüphanesindeki bir nüshayı bazı müstehcen latifeleri eksik bırakarak Latin harflerine aktarmıştır. Çalışmada yirmi sekiz nüshanın tespit edildiği belirtilse de nüsha sayısı bu rakamdan çok daha fazladır.

Yazarın biyografisi için bk. “Lâmiʿî Çelebi, Mahmûd b. Osmân". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/lamii-celebi-mahmud-osman 

Eserden Örnekler


Latife:

Behlül bir gün Harunuʿr-Reşid’in divanına gelür. Görür ki Harun tahtında yok. Fil-hâl Harun’un yerine geçüp ol denlü gibi olur. Nâgâh hâcibler, Behlül’ü halifenin yerinde görürler: “ Bre delü” deyü gelüp bir iki ururlar. Behlül hemân derunundan çığlamağa, yaşların döküp ağlamağa başlar. Bu esnada iken Harun dahi çıkagelür ve Behlül’ü nevâh idüp yanına alur ve “niçin ağlarsın?” diyü halin teftiş eyler ve buna ne oldu diyü haciblere söyler.

Hacibler eydür: “Emirül-Mümînîn sizin yerinize geçmiş oturur gördük. Teʿdib içün kakıyup bir iki urduk. Andan ötürü ağlar.” dirler. Behlül eydür: “Hayır ben anların döğdüklerine ağlamazın, senden ötürü ağların ve sana rahm idüp ciğerüm dağların ki ben ömrümde bir kerre bu makama oturduğumdan ötürü bu denli let yedim. Sen ki her gün oturursun, aceb ne kadar letler yesen gerekdür”, dir.

Ey devlet ıssı fikr kıl encâm-ı devleti

Her devletün sonunda çü vardur sana leti

Tahtun çü tahta-pâre olur akıbet begüm

Bu izzet ile olma ferâh an o zilleti       (Savran 1989: 123; Çalışkan 1978: 97-98)

Kaynakça


Çalışkan, Yaşar (1978). Latifeler, Lamiîzâde Abdullah Çelebi (1978).  İstanbul: Tercüman 1001 Temel Eser.

Savran, Nurdoğan (1989). Bursalı Lâmiʿî Çelebi’nin Letaifnâme’sinin Halk Edebiyatı Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum:  Atatürk Üniversitesi.

Kortantamer, Tunca (2007). Temmuzda Kar Satmak, Örnekleriyle Geçmişten Günümüze Türk Mizahı. İzmir: Phoenix Yay.

Kutluk, İbrahim (hzl.)(1989). Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkîretüş-Şuʿârâ. Ankara: TTK Yay.

Solmaz, Süleyman (hzl.)(2005). Ahdî ve Gülşen-i Şuʿârâsı (İnceleme-Metin). Ankara: AKM Yay. 

Atıf Bilgileri


öztürk, murat. "LETÂYİF-NÂME/ LETÂYİF-İ LÂMİ'Î/ MECMÂU'L-LETÂYİF/SEFÎNE-İ LETÂYİF (LÂMİ’Î ÇELEBİ ?/ LÂMİʿİZADE ABDULLAH ÇELEBİ ?/LEM'Î ? )". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/letaif-name. [Erişim Tarihi: 12 Ekim 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞEVÂHİDÜ'N-NÜBÜVVE (LÂMİ'Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
2 FÜTÛHU'L-MÜCÂHİDÎN/NEFAHÂTÜ'L-ÜNS TERCÜMESİ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca
Görüntüle
3 VÎS Ü RÂMÎN/ VEYSE VÜ RÂMÎN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. murat öztürk
Görüntüle
4 HüSN Ü DİL (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
5 MÜNÂZARA-İ BAHÂR U ŞİTÂ/ MÜNÂZARA-İ SULTÂN-I BAHÂR BÂ-ŞEHRİYÂR-I ŞİTÂ (LÂMİ'Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. Sadettin Eğri
Görüntüle
6 ŞERH-İ DÎBÂCE-İ GÜLİSTÂN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı
Görüntüle
7 MÜNŞE'ÂT-I LÂMİ’Î (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Prof. Dr. Hasan Ali ESİR
Görüntüle
8 HALL-İ MU’AMMÂ-YI MÎR HÜSEYN / ŞERH-İ ESMÂ’-İ HÜSNÂ / MİR’ÂTÜ’L-ESMÂ / CÂM-I CİHÂN-NÜMÂ / TEFE’Ü’L-NÂME (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Araş. Gör. Songül Akboğa
Görüntüle
9 RİSÂLE-İ ARÛZ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î, Mahmûd b. Osmân Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
10 MENÂKIB-I ÜVEYSÜ'L-KARÂNÎ (LÂMİ’Î ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN
Görüntüle
11 ʻİBRET-NÂME/ ʻİBRET-NÜMÂ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osman Dr. Öğr. Üyesi ATİYE NAZLI
Görüntüle
12  HEFT PEYKER (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
13 MEVLİDÜ'R-RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU
Görüntüle
14 MAKTEL-İ İMAM HÜSEYİN/MAKTEL-İ ÂL-İ RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
15  SALÂMÂN U ABSÂL (LÂMİ'Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ
Görüntüle
16 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
17 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
18 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
19 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
20 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
21 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
22 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
24 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
25 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle