- Yazar Biyografisi (TEİS)
Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân (?) - Madde Yazarı: Doç. Dr. Murat öztürk
- Eser Yazılış Tarihi:1526-1527'den sonra
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Letayifname
- Yayın Tarihi:21/11/2021
LETÂYİF-NÂME/ LETÂYİF-İ LÂMİ'Î/ MECMÂU'L-LETÂYİF/SEFÎNE-İ LETÂYİF (LÂMİ’Î ÇELEBİ ?/ LÂMİʿİZADE ABDULLAH ÇELEBİ ?/LEM'Î ? )
mensur- manzum latifelerLâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân (?) (d. 878/1472-3 - ö. 938/1532)/ Lâmi'î-zâde Abdullah Çelebi (?)/Lem'î, Lâmi’î-zâde Derviş Mehmed Çelebi (?) (d. ?/? - ö. 957/1550)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Lami'î Çelebi ya da oğulları Abdullah Çelebi veya Lem'î tarafından kaleme alınan letâyif-nâme türündeki mensur-manzum eser. Kaynaklarda Letâyif-i Lâmi'î, Mecmâu’l-Letâyif ve Sefîne-i Letâyif gibi isimlerle de anılan eserin dibace kısmında Lami'î-zâde Abdullah Çelebi’nin ağzından verilen bilgilere göre, Letâyif-nâme önce Lâmi'î Çelebi tarafından yazılmış, daha sonra Abdullah Çelebi tarafından tamamlanmıştır. Bu durum eserde şöyle ifade edilir: Bir gün Lami'î, oğlu Abdullah’a dağınık şekildeki Letâyif-name’sini gösterir. Oğlu bunları niçin tamamlamadığını sorunca Lâmi'î, bunlar şaka kabilinden faydasız sözler olduğunu; ilkin yakmak istediğini, ancak içindeki hikmetli sözler sebebiyle vazgeçtiğini ifade eder. Abdullah Çelebi bunları atmaya gönlünün razı olmadığını, eksik kısımlara ilaveler yaptığını, bazı müstehcen ve kaba içerikli latifeleri ayıkladığını ve başka latifeler ekleyip eseri tamamladığını ancak eserin Kanuni Sultan Süleyman (ö. 1566)’a sunulması halinde nihai olarak tamama ereceğini söyler (Çalışkan 1978: 7-9). Tezkire yazarı Ahdî ise eserin müellifi hakkında başka bir görüş ileri sürer. Ahdî'ye göre Letâyif-nâme, Lami'î’nin oğlu Lemʿî tarafından derlenmiştir (Solmaz 2005: 504).
Letâyif-nâme, esasen mensur olmakla beraber içinde pek çok manzum bölüm ve alıntı da mevcuttur. Adının işaret ettiği şekilde toplumun farklı kesimlerinden insan tipleriyle ilgili pek çoğu şaka, nükte, hikmet ve bir bölümü de müstehcenlik içeren kısa fıkralar içerir.
Letâyif-nâme, mukaddime, beş bölüm ve hatimeden oluşur. Mukaddimede Allah’a övgü kısmından sonra latife etmenin İslam’daki yeri tartışılır. Hadislerden, bazı kıssalardan ve kimi din büyüklerinin sözlerinden hareketle latifeleşmenin dinen caiz olmasına ve ölçüsüne dair bilgi sunup hikâyeler nakledilir.
İlk iki bölüm iç içedir. Birinci bölüm akıllılar, ilim erbabı ve hikmet ehlinin şakalaşmaları ve latifeleri; ikinci bölüm ise deliler ve divaneler hakkındadır. Ancak konu dağılımı bölümlere göre tamamen ayrışmış olmayıp bilhassa âlimlerle ilgili latifeler ikinci bölümde de aktarılmıştır. Üçüncü bölümde zamanenin alçakları ve kimi kesimler hakkındaki latifeler yer alır. Bu bölüm de kendi içinde ilki yönetici zümrenin, ikincisi de bazı marifet ve ilim ehlinin latifelerini içermek üzere iki kısımdır. Dördüncü bölüm aile içi bazı hâller ve evlilikle ilgili durumlar hakkındadır. Bu bölümde çok sayıda müstehcen fıkra vardır. Beşinci bölümde ise hayvanlar ve bazı cansız nesneler hakkında nakledilen latifelere yer verilmiştir. Cansız varlıklar hakkında anlatılanlar aynı zamanda hatime bölümü olarak da geçer.
Eserdeki fıkralar konularına göre dini, tasavvufi, ahlaki, sosyal, eğitici ve müstehcen unsurlar taşır. Latifelere konu olan veya kendilerinden latife nakledilen kişilerin çoğu tarihte yaşamış, yöneticilik yapmış, fıkralara konu olmuş, eserler yazmış, sanatla uğraşmış, isyanlara katılmış, tasavvuf tarihinde iz bırakmış gerçek kişilerle farklı toplum kesimlerini yansıtan isimsiz kahramanlardır.
Letâyif-nâme, Yaşar Çalışkan tarafından manzum kısımları alıntılandıktan sonra parantez içinde; mensur bölümleri ise tamamen sadeleştirilerek hazırlanmış ve Tercüman yayınları tarafından basılmıştır. Nurdoğan Savran ise eser üzerine yaptığı yüksek lisans çalışmasında Letayif-nâme’yi halk edebiyatı açısından değerlendirmiş ve Atatürk Üniversitesi Kütüphanesindeki bir nüshayı bazı müstehcen latifeleri eksik bırakarak Latin harflerine aktarmıştır. Çalışmada yirmi sekiz nüshanın tespit edildiği belirtilse de nüsha sayısı bu rakamdan çok daha fazladır.
Yazarın biyografisi için bk. “Lâmiʿî Çelebi, Mahmûd b. Osmân". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/lamii-celebi-mahmud-osman
Eserden Örnekler
Latife:
Behlül bir gün Harunuʿr-Reşid’in divanına gelür. Görür ki Harun tahtında yok. Fil-hâl Harun’un yerine geçüp ol denlü gibi olur. Nâgâh hâcibler, Behlül’ü halifenin yerinde görürler: “ Bre delü” deyü gelüp bir iki ururlar. Behlül hemân derunundan çığlamağa, yaşların döküp ağlamağa başlar. Bu esnada iken Harun dahi çıkagelür ve Behlül’ü nevâh idüp yanına alur ve “niçin ağlarsın?” diyü halin teftiş eyler ve buna ne oldu diyü haciblere söyler.
Hacibler eydür: “Emirül-Mümînîn sizin yerinize geçmiş oturur gördük. Teʿdib içün kakıyup bir iki urduk. Andan ötürü ağlar.” dirler. Behlül eydür: “Hayır ben anların döğdüklerine ağlamazın, senden ötürü ağların ve sana rahm idüp ciğerüm dağların ki ben ömrümde bir kerre bu makama oturduğumdan ötürü bu denli let yedim. Sen ki her gün oturursun, aceb ne kadar letler yesen gerekdür”, dir.
Ey devlet ıssı fikr kıl encâm-ı devleti
Her devletün sonunda çü vardur sana leti
Tahtun çü tahta-pâre olur akıbet begüm
Bu izzet ile olma ferâh an o zilleti (Savran 1989: 123; Çalışkan 1978: 97-98)
Kaynakça
Çalışkan, Yaşar (1978). Latifeler, Lamiîzâde Abdullah Çelebi (1978). İstanbul: Tercüman 1001 Temel Eser.
Savran, Nurdoğan (1989). Bursalı Lâmiʿî Çelebi’nin Letaifnâme’sinin Halk Edebiyatı Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Kortantamer, Tunca (2007). Temmuzda Kar Satmak, Örnekleriyle Geçmişten Günümüze Türk Mizahı. İzmir: Phoenix Yay.
Kutluk, İbrahim (hzl.)(1989). Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkîretüş-Şuʿârâ. Ankara: TTK Yay.
Solmaz, Süleyman (hzl.)(2005). Ahdî ve Gülşen-i Şuʿârâsı (İnceleme-Metin). Ankara: AKM Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞEVÂHİDÜ'N-NÜBÜVVE (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
2 | FÜTÛHU'L-MÜCÂHİDÎN/NEFAHÂTÜ'L-ÜNS TERCÜMESİ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca |
Görüntüle | ||
3 | VÎS Ü RÂMÎN/ VEYSE VÜ RÂMÎN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. murat öztürk |
Görüntüle | ||
4 | HüSN Ü DİL (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | MÜNÂZARA-İ BAHÂR U ŞİTÂ/ MÜNÂZARA-İ SULTÂN-I BAHÂR BÂ-ŞEHRİYÂR-I ŞİTÂ (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Sadettin Eğri |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ DÎBÂCE-İ GÜLİSTÂN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı |
Görüntüle | ||
7 | MÜNŞE'ÂT-I LÂMİ’Î (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Prof. Dr. Hasan Ali ESİR |
Görüntüle | ||
8 | HALL-İ MU’AMMÂ-YI MÎR HÜSEYN / ŞERH-İ ESMÂ’-İ HÜSNÂ / MİR’ÂTÜ’L-ESMÂ / CÂM-I CİHÂN-NÜMÂ / TEFE’Ü’L-NÂME (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Araş. Gör. Songül Akboğa |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ ARÛZ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î, Mahmûd b. Osmân | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | MENÂKIB-I ÜVEYSÜ'L-KARÂNÎ (LÂMİ’Î ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN |
Görüntüle | ||
11 | ʻİBRET-NÂME/ ʻİBRET-NÜMÂ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osman | Dr. Öğr. Üyesi ATİYE NAZLI |
Görüntüle | ||
12 | HEFT PEYKER (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
13 | MEVLİDÜ'R-RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU |
Görüntüle | ||
14 | MAKTEL-İ İMAM HÜSEYİN/MAKTEL-İ ÂL-İ RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
15 | SALÂMÂN U ABSÂL (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |