LETAİF-İ RİVAYAT 3 (FELSEFE-İ ZENAN) (AHMET MİTHAT EFENDİ)
hikaye
Ahmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Felsefe-i Zenan, "kadınların felsefesi" anlamına gelen adına uygun olarak kadın bakış açısıyla erkek-egemen dünyanın ve bu dünyanın dilinin eleştirildiği bir uzun hikâye. Bu hikâyesinde devrine göre çok marjinal diyebileceğimiz bir kadın karakter kurgulayan Ahmet Mithat Efendi, sözünü Fazıla Hanım'a (ve daha sonra onun yetiştirdiği evlatlığı Akile Hanım'a) teslim ederek onlar aracılığıyla kadına söz hakkı tanımayan toplum yapısını eleştirir.

Felsefe-i Zenan, kadın bakış açısıyla evlilik kurumunun da eleştirisini yapan bir hikâyedir. Eserde evlilik kurumuna başkaldırının sebebi, kadının toplumda bir birey olarak kendi kimliğiyle yer alamaması, iradesinin yok sayılmasıdır. Özgürlüğünü bir erkeğe teslim etmemek için evlenmeyen Fazıla Hanım’ın ve evlatlık olarak yanında büyüttüğü ve eğittiği Akile ve Zekiye adındaki iki genç kızın hikâyesinin anlatıldığı eserde Ahmet Mithat Efendi’yi –daha Osmanlı düşünce dünyasında feminizm konusunun bilinmediği bir dönemde- adeta bir feminist yazar olarak görürüz. Fazıla Hanım’ın, evlilik aleyhindeki düşüncelerini açıklarken içinde yaşadığı toplumda kadının yerini sorgulaması ve evliliğin kadını adeta bir esir derekesine düşürdüğünü ileri sürmesi, onu toplumunun içinde bulunduğu düzeyin çok ilerisine taşımaktadır. Fazıla Hanım, okuma yazma bilen kadının bile çok ender olduğu bir toplumda hayatını öğrenmeye adadığı kendisini okuma ve öğrenmeden alıkoyacağı için de evlenmek istemeyen düşünmeyen bir kadındır. Hatta yemek yapmayı ve çamaşır yıkamayı bile okumaya ve öğrenmeye daha fazla zaman ayırmak için istemez ve bu işlerini parayla yaptırır. Kendisine babasından kalan iki evden büyük olanı satarak hisse senedi almıştır ve onun geliriyle yaşamaktadır. Eserde Fazıla Hanım’ın fikirlerini Akile devam ettirir. Hastalanıp öleceğini anlayınca iki evlatlığına ısrarla evlenmemelerini ve "hürriyet-i şahsiye"lerini kaybetmemelerini, kendi bıraktığı mirasla “hanımlar gibi” yaşamalarını vasiyet eder. Fazıla Hanım'ın ölümünden sonra onun vasiyetini tutan Akile evlenmemiş ve özgürlüğünü koruyarak mutlu olmuştur. Buna karşılık bu vasiyete uymayan ve gönlünü kaptırdığı bir kalem efendisiyle evlenen Zekiye, aradan çok geçmeden kocasını bir cariye ile paylaşmak zorunda kalmanın acısını yaşayacak ve kahrından vereme yakalanarak ölecektir. Böylece hikâyenin sonunda yazar, Fazıla Hanım'ın düşüncelerine haklılık kazandırmış olur. Edebiyatımızda kadın probleminin, modern hikâye ve roman türünün ilk örneklerinden birinde, üstelik de Ahmet Mithat Efendi gibi “muhafazakâr” olarak bilinen bir yazar tarafından bu şekilde ele alınmış olması bu eseri son derece önemli kılmaktadır. Tanzimat dönemi roman ve hikâyesinde kadının erkek karşısındaki ikincil konumu ve evlilikte söz hakkının bulunmayışı başka yazarların eserlerinde de görülür. Örneğin bu eserden iki yıl sonra yayınlanan Taaşşuk-ı Talat ve Fiknat’ta da kadının babası tarafından adeta satılan bir meta olduğu fikri ve bu uygulamanın eleştirisi vardır. Fakat bu eserde söz konusu eleştiriler bir örnek olay üzerinden ve kocası tarafından evden kovulan bir kadının (Zekiye) ağzından dili getirilmiştir. Felsefe-i Zenan’da ise konu doğrudan doğruya hürriyet fikriyle ve erkek egemen toplum yapısı ile ilişkilendirilerek genelleme yapılmıştır. Bu hikâyede “hürriyet”, “hürriyet-i şahsiye”, “hürriyet-i asliye”, “hürriyet-i tamme”, “sevda-yı hürriyet” ve bunların mukabili olan “esaret”, “ribka-i esaret” gibi kelime ve terkiplerin hikâye kişileri tarafından sıklıkla kullanılmış olması, yazarın kişilerini bu konuda yüksek bir bilinçle donatmış olduğunu göstermektedir.

Felsefe-i Zenan, metnin yaklaşık üçte ikisinin mektuplardan oluşması ile de yeni Türk edebiyatı döneminde mektubu anlatım yöntemi olarak kullanan ilk eser olarak kabul edilebilir. Ahmet Hamdi Tanpınar bunu Ahmet Mithat Efendi’nin “kadına mahsus hususi bir itiraf dili” kurmak istemesine bağlamıştır.

Yazarın biyografisi hakkında ayrıntılı bilgi için bk. "Ahmet Mithat Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi

Eserden Örnekler


Büyük Ayasofya mahallesi sakinelerinden Fazıla Hanım, pederi Bedrettin Efendi'nin müddet-i hayatında kendisinden ulûm-ı âliyeyi tekmil eyledikten sonra ilm-i hadis ve ilm-i tefsir ve saireyi dahi mücerret ihtimam-ı tamm-ı zatiyesiyle tahsil edip pederinin vefatından sonra dahi fünun-ı hikemiyeyi merak ederek tedarik edebildiği kitaplarla bi’l-iştigal fünun-ı mezkûrece dahi bir hayli malumat peyda eylemiş idi. Kendisinin taallüm ve tefennüne ol kadar rağbet ve himmeti var idi ki pederinden intikal eden iki haneden mezkûr Büyük Ayasofya’da vaki iki odalı bir evceğizi alıkoyup pederi hayatında sakin oldukları sekiz on odalı bir büyük evi birçok eşya-yı zaidesiyle beraber satarak ve akçesiyle esham alarak eshamdan peyda eylediği senevî on bin kuruş kadar varidata kanaat etmiş ve binaberin olanca vakit ve zamanını taallüm ve tefennüne hasredip hatta hanesinde mutfak ittihazıyla yiyeceği yemeği pişirmek ve bir kazan su koyup giyeceği çamaşırı yıkamak hususlarını dahi taallüm ve tefennüne mâni bir meşguliyet addiyle çarşı aşçısından yemeğini getirtmekte ve çamaşırını dahi harice yıkatmakta bulunmuş idi. Hanım-ı mumaileyha herkes ile ihtilâtı kaldırıp yalnız Ayasofya kütüphanesi hafız-ı kütübü efendiyle muarefe peyda ederek efendi-i mumaileyh vasıtasıyla gerek Ayasofya ve gerek sair kütüphanelerden ve iktiza-yı hâle göre sahaf çarşısından her istediği kitabı celp ettirir ve bade’l-mütalaa kendi kütüphanesinden hıfzına mecbur olduğu kitapların nüshasını buldurup satın alır ve nüshası bulunmaz ise muktedir olduğu derece fedakarlık ederek yazdırır idi. (Ahmet Mithat Efendi 2001: 56)

...

Bu rüya üzerine yedi ay kadar vakit geçip ondan sonra bir gün Fazıla Hanım hafifçe bir hastalıkla yatağa düştükten ve evvelce görmüş olduğu rüya delâletiyle bu yatak habgâh-ı hab-ı sermedî idüğünü anladığından yine kızlarını yanına çağırıp "İşte gözümün nuru kızlarım, tahminim gelip çıkıyor. Allah bilir ama ben bu yataktan kalkamam. Söz ölüm getirmez ya, şayet vefat eder isem beni Eyüp’e defnedersiniz ve siz dahi nefsinize galebe edip kocaya mocaya varmayarak şu evceğizde size bıraktığım eshamın iradıyla hanımlar gibi yaşayıp gidersiniz. Kocaya varmayınız diye ettiğim vasiyetin sebebini size anlatmak iktiza etmez. Cahil değilsiniz ya! Elhamdülillâh ikiniz de kemale geldiniz. Âlemde hürriyet-i şahsiyenize tamamıyla sahip olarak hanenizde kendi keyfinize yaşamak ile bir kocanın ve hele zamanımız erkekleri gibi hâl ve şanları muhtac-ı izah olmayan bir herifin dest-i tagallübü altında esirane yaşamak beyninde olan farkı elbette temyiz ve takdir edersiniz. İşte vasiyetim budur" deyince kızlar ağlamaktan kendisine verecek cevap bulamayarak nutukları tutuldu kaldı. Bunun üzerine Fazıla Hanım yine birtakım nasihatlerle kızların gönüllerini almaya çalıştıysa da o gece sabaha karşı vuku-ı vefatıyla ikisinin dahi yüreklerine ebedî bir dert koyup gitti. (Ahmet Mithat Efendi 2001: 58-59)

Kaynakça


Ahmet Mithat Efendi (2001). Letaif-i Rivayat, (hzl. Fazıl Gökçek – Sabahattin Çağın). İstanbul: Çağrı Yayınları.

Gökçek, Fazıl (2001). “Letaif-i Rivayat Hakkında”, Letaif-i Rivayat, (hzl. Fazıl Gökçek – Sabahattin Çağın). İstanbul: Çağrı Yayınları.

Gökçek, Fazıl (2014). “Erkek Egemen Toplumda Bir Kadının Feryadı: Felsefe-i Zenan”, Kültür ve Edebiyatta Cinsiyet, Cinsellik, Şiddet, (Ed. Nevin Yıldırım Koyuncu – Dilek Direnç). İzmir: Ege Üniversitesi Yayını.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (1982). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. 31. bs.,  İstanbul: Dergâh Yayınları.

Atıf Bilgileri


Gökçek, Fazıl. "LETAİF-İ RİVAYAT 3 (FELSEFE-İ ZENAN) (AHMET MİTHAT EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/letaif-i-rivayat-3-felsefe-i-zenan-ahmet-mithat-efendi-tees-1592. [Erişim Tarihi: 14 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1  ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
2 AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
3 ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır
Görüntüle
4 ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
5  ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas
Görüntüle
6 LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
7  BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğretmen Münevver Eroğlu
Görüntüle
8 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
9 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
10 BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
11 LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
12 CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Elmas Karakaş
Görüntüle
13 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
14 ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
15 LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle