- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dilek Yardım
- Eser Yazılış Tarihi:1287/1870
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:20/04/2022
LETÂİF-İ RİVÂYÂT 2 (TEEHHÜL) (AHMET MİTHAT EFENDİ)
hikâyeAhmet Mithat Efendi (d. 1260/1844 – ö. 1331/1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
1870-1894 yılları arasında yayımlanan yirmi beş cüzlük Letaif-i Rivayat serisinin Gençlik’le birlikte ikinci cüzünü oluşturan hikâye türündeki eser. 1287/1870 yılında yayımlanmıştır. Gençlik’te komik, Teehhül’de trajik bir olay çerçevesinde toplumun evlilik konusundaki gelenek ve görenekleri eleştirilmiştir. Bu eserler, Tanzimat dönemi Türk edebiyatında ilk olarak Şair Evlenmesi’nde karşımıza çıkan bu temanın hikâye türündeki ilk örnekleri olmaları bakımından önemlidirler.
Teehhül, Sabire Hanım'ın sonu felâketle biten evliliğini konu almaktadır. Sabire Hanım, kimseye söylemediği bir sebepten dolayı düğünlere katılmayan, dikiş nakışla kendini geçindiren dul bir kadındır. Bir gün dikiş nakış dersi verdiği kızlardan biri Sabire Hanım'ı düğününe çağırır. Sabire Hanım düğüne katılmayacağını söyleyince, kız ısrarla sebebini sorar ve o da başından geçen felaketi anlatır. Sabire Hanım on üç on dört yaşlarındayken, karşı evlerinde oturan Mazlum adlı gence âşık olur. İki yıl boyunca onu penceren izler fakat Mazlum’un kendisinden haberi yoktur. İki yılın sonunda Mazlum’un ailesi Mazlum’u istemediği halde Sabire’yle evlenmeye zorlar, yoksa haklarını helal etmeyeceklerini söylerler. Sabire bu evliliğe başta çok sevinir ama evlilik beklediği gibi gitmez. Mazlum, kendisine asla karısı gibi yaklaşmamakta, hatta mecbur kalmadıkça onunla konuşmamaktadır.
Evlilikleri altı ay boyunca böylece devam eder. Bir gün Mazlum’a bir mektup gelir. Bu mektubu okuduktan sonra adeta kendinden geçen Mazlum, Sabire’ye vasiyetnamesini bırakarak intihar eder. Bu olayın sonrasında mektubu ve vasiyetnameyi okuyan Sabire gerçekleri öğrenir. Mazlum, ailesinin kendisine denk görmediği fakir bir kızı sevmektedir. Ancak gençler hem dedikodular hem de gelenek ve görenekler sebebiyle aileleri tarafından başkalarıyla evlenmeye zorlanmışlardır. Mazlum’a gelen mektup, babasının söz verdiği kişiyle evlenmeye mecbur kalan sevgilisinin intihar edeceğini bildirdiği bir vasiyetnamedir. Bunun üzerine yaşamak için sebebi kalmayan Mazlum da onun peşinden intihar etmiştir.
Anne babaların isteklerine göre yapılan evliliklerin mutluluk değil felâket getirdiğine örnek olarak kaleme alınan Teehhül’de yazar, toplumsal genel kabullerin aksine gençlerin birbirlerini tanıyarak evlenmeleri gerektiğini dile getirmektedir. Hikâyede gelenek ve göreneklerin şahsî hürriyet üzerindeki sınırlayıcı etkilerine yani otoriteye, Tanzimat edebiyatında sıklıkla karşımıza çıkan intihar temiyle tepki gösterilmektedir.
Çerçeve hikâye yöntemiyle kurgulanan Teehhül’de öncelikle yazar anlatıcı tarafından hikâye kahramanı tanıtılmış, sonrasında söz Sabire Hanım'a bırakılmış ve birinci şahıs anlatım yöntemiyle devam edilmiştir. Bu yöntemle bir kadının hissî hayatı etrafında toplanan hikâyenin sonunda tekrar anlatım yazar anlatıcıya devredilmiştir. Böylelikle merak unsurunu arttıran yazar ayrıca gerçekçiliği de sağlamıştır. Yazarın vakayı yüzeysel bir şekilde ele aldığı için edebî değer açısından en aşağı tabakadan kabul ettiği eserleri arasında yer alan Teehhül, vakanın çözülmesinde ve gerçeklerin ortaya çıkmasında bir anlatım yöntemi olarak mektubun kullanılması bakımından da dikkat çekicidir.
Yazarın biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”, Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
Şimdi bu analara babalara sormuş olsak ki, “Canım kocaya vereceğiniz kız veyahut evlendireceğiniz çocuğun refik veya refikasıyla siz mi taayyüş edeceksiniz? Bakalım sizin istediğiniz kimseyi çocuğunuz sevecek mi?” Bana verecekleri cevap, “Evlât benim değil mi? İstediğime veririm” kelimelerinden başka bir şey olamaz. Artık işin yok ise anlatmaya çalış ve “Hayır evlât senin değildir. Cenab-ı Hak onu senin sulbünden getirdiği cihetle olsa olsa evlât üzerinde hukuk-ı übüvvet olabilir, yoksa her çocuk bereket versin ki henüz ismi kaybolmamış olan “fail-i muhtar” olduktan sonra hukuk-ı şahsiyesine tamamıyla sahip olur” de. Kim anlar, kim kabul eder (Ahmet Mithat Efendi 2017: 54).
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (2017). Letaif-i Rivayat, (hzl. Sabahattin Çağın, Fazıl Gökçek). İstanbul: Çağrı Yayınları.
Çağın, Sabahattin (2017). Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında Hikâye. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Durgun, Harika (2015). Ahmet Mithat Efendi ve Edebiyat. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Enginün, İnci (2013). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Gökçek, Fazıl (2017). Küllerinden Doğan Anka. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Gökçek, Fazıl (2017). “Letaif-i Rivayat Hakkında”. Letaif-i Rivayat. (hzl. Sabahattin Çağın, Fazıl Gökçek). İstanbul: Çağrı Yayınları.
Tanpınar, Ahmet Hamdi (2016). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |