- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dilek Yardım
- Eser Yazılış Tarihi:1287/1870
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:20/04/2022
LETÂ'İF-İ RİVÂYÂT 2 (GENÇLİK ) (AHMET MİTHAT EFENDİ)
hikâyeAhmet Mithat Efendi (d. 1260/1844 – ö. 1331/1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
1870-1894 yılları arasında yayımlanan yirmi beş cüzlük Letaif-i Rivayat serisinin Teehhül’le birlikte ikinci cüzünü oluşturan hikâye türündeki eser. Gençlik’te komik, Teehhül’de trajik bir olay çerçevesinde toplumun evlilik konusundaki gelenek ve görenekleri eleştirilmiştir. Bu eserler, Tanzimat dönemi Türk edebiyatında ilk olarak Şair Evlenmesi’nde karşımıza çıkan bu temanın hikâye türündeki ilk örnekleri olmaları bakımından önemlidirler.
Gençlik, karakter ve hayata bakış açısından Felâtun Bey’in prototipi sayabileceğimiz, evlenmek istemeyen çapkın bir gencin bilmeden teyzesine âşık olmasını ve teyzesinin onu oyuna getirerek evlilik fikrini kabul ettirmesini konu alır. Hikâyenin başkahramanı olan adını bilmediğimiz genç, çapkınlık peşinde koşarken Kalpakçılarbaşı’nda araba içerisinde peçeli bir kadın görür ve ona âşık olur. Kalın peçesinden dolayı tanıyamadığı kadın, aslında teyzesidir. Yeğeninin çapkın hallerini gören teyze, ona bir oyun oynamaya karar verir. Kimliğini belli etmeden, gence notlar, mektuplar yazar ve kendi resmi diye cariyesinin resmini yollar. Genç adam, resimdeki kadının hayalini aklından çıkaramaz olur. Teyzesi son bir oyunla yeğenini buluşmaya evine getirtir. Genç eve girdiğinde büyük şok yaşar. İçeride annesi, kız kardeşleri, teyzesi ve teyzesinin kayınvalidesi vardır. Gerçekleri öğrenen genç, arabadaki peçeli kadının teyzesi olduğunu, teyzesinin ona ders vermek istediğini anlar. Teyzesinin gönderdiği fotoğraftaki kız cariyesi Peyker’dir. Başta evlilik fikrinden uzak olan genç, bu oyunla Peyker’e âşık olmuştur ve onunla evlenmek istemektedir. Teyzesi evlilik için öncesinde bir süre birbirlerini tanımaları şartı koyar. Tanıma sürecinden sonra genç adam, güzel terbiyeli ve iyi ahlâklı olduğunu gördüğü Peyker’le evlendirilir.
Aile konulu hikâyelerinden olan Gençlik’te Ahmet Mithat, evlilikte gelenek-göreneklerin, kaç-göçün yarattığı problemleri ele almıştır. Çerçeve hikâye şeklinde kurgulanan Gençlik, ilk başta yazar anlatıcının, hikâyeyi olayın başkahramanından duyduğunu belirtmesiyle başar. Ardından sözü olayın başkahramana bırakır ve hikâyenin sonunda yeniden karşımıza çıkmaz. Hikâyenin sonunda kıssadan hisseyi çıkaran, okuyucuya hitap eden, hikâyenin başkişisidir. Bu durum yazarın acemiliğiyle açıklanabilirken, hikâyenin başında Ahmet Mithat’ın vakayı başkasından duyduğunu belirtmesi kurguda gerçeklik etkisi yaratır.
Ahmet Mithat’ın Gençlik’te eleştirdiği noktaların başında “görmeden, tanımadan evlenme” gelmektedir. Geleneksel ahlâk anlayışı karşı cinslerin evlenmeden önce birbirlerini tanımalarına imkân vermediğinden, gençler hikâye başkişisinin tecrübe ettiği gibi kim olduğunu bile bilmedikleri kişilere gönlünü kaptırıp istenmeyen durumlara düşebilmektedir. Gençlik’te bu durum genel olarak komiğin ön plana çıkarılmasıyla verilmiştir. Bununla birlikte yazarın satır arasında genç kızların istemedikleri kişilerle evlenmek zorunda kalmaları ve birine âşık olduklarının anlaşılması durumunda iffetsizlikle suçlanması konusuna değinmesi, kişisel hürriyetin olmayışına dikkat çekerek durumun trajik yönünü gösterir. Bu hususta teyzenin gençlerin evlenmeden önce bir müddet birbirlerini tanımaları için şart koşması, yazarın geleneksel ahlâk anlayışında değiştirilmesini istediği noktaları göstermektedir. Mektup türünden de faydalanan yazar, kadının okur yazarlığı ve esaret gibi meselelere de satır aralarında değinmiştir.
1287/1870 yılında yayımlanmıştır.
Ahmet Mithat Efendi’nin biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
Ertesi gün teyzem geldi. Cariyeyi bize vermeye razı oldu. Lâkin bir şart koydu. Şöyle ki, tamam altı ay kız bizim odaya girmeyecek. Eğerçi bu müddet zarfında etvar ve harekâtında ve terbiyesinde bir noksan görüp de soğumaz isem bizim olacak. Ve bir kere bizim olduktan sonra bir daha terk etmemeye ve başka tarafa bakmamaya yemin edeceğim.
“Ah teyze! dedim, bu şart pek büyük ve pek ağır şart. Hepsi ne ise ne, gel şu müddeti biraz tenzil edelim” dedim. Yalvardım, yakardım, nihayet dört aya tenzil edebildik. Vakıa teyzemin hakkı var imiş. Koyduğu şart üzerine kızı ol derece imtihan ettim ve her hâl ve etvarına o kadar dikkat eyledim ki, tarif edemem. Çünkü bir kere alacak olur ise bir daha bırakmayacağıma söz vereceğim. Bu şart şaka değil. Sözü vermek kolay, ama sözünde durmak güç bir şeydir. Lâkin kız güzel terbiye görmüş ve zaten de hüsn-ı ahlâkı var imiş. Hiçbir noksanı [yok] diyemem, lâkin kendisinden bıktıracak usandıracak gibi su’-i ahlâkını görmedim. Nihayet dört ay tamam oldu (Ahmet Mithat Efendi, 2017: 41).
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (2017). Letaif-i Rivayat. (hzl. Sabahattin Çağın, Fazıl Gökçek). İstanbul: Çağrı Yayınları.
Altuğ, Fatih (2014). “Letaif-i Rivayat’ın Hayali Cemiyeti”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 1 (1): 35-64.
Çağın, Sabahattin (2017). Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında Hikâye. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Durgun, Harika (2015). Ahmet Mithat Efendi ve Edebiyat. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Enginün, İnci (2013). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Gökçek, Fazıl (2017). Küllerinden Doğan Anka. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Kerman, Zeynep (2006). “Türk Romanının İlk Emekçisi”. Tanzimat Edebiyatı. (koor. İsmail Parlatır). Ankara: Akçağ Yayınları. 585-648.
Okay, Orhan (1991). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmed Midhat Efendi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |