- Yazar Biyografisi (TEİS)
Afvî, Yakub - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı
- Eser Yazılış Tarihi:1144/1731
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:07/07/2022
LEM’A-İ NÛRÂNİYYE FÎ ŞERHİ KELİMÂTİ HÜDÂİYYE
şiir şerhiAfvî, Yakub (d. 1089/1678 - ö. 1149/1736-37)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Azîz Mahmûd Hüdâyî’nin Dîvân’ındaki bir gazel ilâhiye Şeyh Afvî’nin yazdığı şerhtir. “Ezelden aşk ile biz yâne geldik/ Muhabbet şem‘ine pervâne geldik” matla‘ beytiyle başlamayan şiir, “Geçüb âhir bu kesret âleminden/ Hüdâyî halvet-i Sultân’a geldik” beytiyle bitmektedir. Hüdâyî’nin sözlerindeki nûrânî parlaklık anlamındaki başlığı taşıyan risâlenin yazımı 1144/1731’de tamamlanmıştır. Divân’da şiir yedi beyit olmakla birlikte Afvî, beş beytini şerh etmiştir. Şerh üç fasıl ve bir hâtimeden oluşur. Türkçe yazılan Lem’a’nın hâtimesi Arapça’dır. Beş adet yazma nüshası bulunmaktadır. Müellife ait nüsha bulunmamakla birlikte mevcut nüshalardan iki veya üçü müellif nüshasından istinsah edilmiştir (Çakır 2016:63-64).
Afvî’ye göre bu nutkuyla Hüdâyî, âlemin Hak’tan zuhûrunu ve tekrar dönüşünü yâni seyr ü sülûkünü anlatmıştır. Çok ince mânâlar içerdiği kanaatinde olan şârih, ihvanına hediye olarak şiiri şerhetmiştir. Şerhin ilk iki bölümü, şerhe hazırlık kabilinden nazarî konuları içermektedir. İlk bölümde özet olarak vahdet-i vücûd perspektifinden insanın ontolojik hakikatinden bahseder. Buna göre insan, Allah’ın âlemi yaratma gâyesi olan mârifetullahı tahakkuka en kabiliyetli varlıktır. Her insan bilkuvve bu potansiyele sahiptir. Ancak dünya hayatında seyr ü sülûk tecrübesi ile kuvveden fiile çıkarma gayreti ve ezelî istidadının kemale yetkinliği noktasında diğerlerinden ayrışır. Şarih bunu izah için misak âyetinden hareket eder. İnsanların ruhlar âleminde vermiş oldukları söze dünya hayatında bağlılıkları sebebiyle üç sınıf olduğunu söyler. Peygamberler, veliler ve kamil mürşidler ahde tam anlamıyla vefâ gösterenlerdir. Marifetullâha istidatlı mü’minler ikinci gruptur. Bir mürşide intisap ile ahidlerine vefâyı unutma gafletinden kurtulurlar. Diğeri ise dalâlette kalanlardır; bu dünya hayatından başka bir âlemin varlığını kabul etmezler. Afvî bundan sonra seyr ü sülûk mertebelerine göre bir tasnif yapmıştır. Âbidler ve zâhidler Hakk’a vuslat arzusunda olmakla birlikte fark makamında kalmış sûfîleridir. Arif ve mukarreb sûfîler ise Zât’a iştiyak içinde olup cem‘u’l-cem makamına ulaşmışlardır. Arifler zümresinden olan melâmîler bu makamdan sonraki ikinci farka, Hak’tan halka dönememişlerdir. Bu sebeple Hak katında makbuldürler ancak halk tarafından kınanmışlardır.
Risâlenin ikinci bölümü, vücûd mertebeleri hakkındadır. Muhakkik sûfiler tarafından umumiyetle üçlü, beşli, yedili tasnif edilen varlık mertebeleri konusunda Şeyh Afvî, yedili tasnifi seçmiştir.
Şiirin şerhi üçüncü bölümdedir. Şarihe göre Hüdâyî ilk beyitte varlığın ahadiyyet makamındaki haline işaret etmiştir. Zuhûra sebebin zâtî muhabbet olduğu yine bu beyitte ifade edilmiştir. İkinci beyitin ilk mısraındaki “vahdet ili” ifadesi âyân-ı sâbite alemidir. Afvî’ye göre ikinci mısradaki kesret âlemini seyrândan kasıt, eşyanın hakikatini idrak ederek tevhîd-i efâl, sıfât ve zâta ulaşmaktır. İnsân bu âleme gelirken lâhut, ceberut ve melekût alemlerinden geçerek nâsut alemine gelmiştir ki bu nüzul mertebelerinin sonudur. Üçüncü beyitte anlatılmak istenen husus budur. Bundan sonraki iki beyit ise kesretten vahdete urûcu yanî seyr ü sülûkü anlatmaktadır. Fenâ ve beka kavramlarına temas eden şârih bu kavramları zâhir anlamıyla anlayan ulemâyı ve işin hakikatinden habersiz tasavvuf erbâbını ağır dille eleştirmiştir. Afvî nihâyette, Hüdâyî’nin bu nutukla velâyet sırrını beyân ettiğini söylemektedir. Şerhin hâtime bölümünde Cürcânî’nin Târifât’ından iktibâsla, şerhte geçen bâzı tasavvufî ıstılahların izâhı yapılmıştır. Eserlerinde kullandığı kaynakları belirten Afvî, Lem’a’da sadece Târifât ile Kelâbâzî’nin Taarruf’unu zikretmiştir.
Müellifin biyografisi için bk. “Afvî, Yakub”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/afvi-yakub
Eserden Örnekler
Ezelden aşk ile biz yâne geldik
Muhabbet şem‘ine pervâne geldik
Ehl-i zevk ü keşf katında ma‘lûmdur ki bunca taayyünât ve tekessürâtın yaratılmasına sebeb aşk u muhabbettir. Pes, muhabbet dahi beş nev‘a münkasımadır. Evvel, muhabbet-i zâtiyyedir; ikinci, muhabbet-i sıfâtiyyedir; üçüncü, muhabbet-i esmâiyyedir; dördüncü, muhabbet-i ef‘âliyyedir; beşinci, muhabbet-i âsâriyyedir. Ammâ muhabbet-i zâtiyye, Cenâb-ı Hak azze şânuhû, كُنْتُ كَنْزًا مَخْفِيًّا sırrında olan kemâlâtını kendi zâtında izhârını murâd etmesinden ibârettir. Ammâ muhabbet-i sıfâtiyye, her bir sıfatın kendi kābiliyet ve isti‘dâdınca hazret-i Zât’tan zuhûrunu taleb etmekten ibârettir. Ammâ muhabbet-i esmâiyye, kendi zuhûr-ı velâyetinin mahallini ve mezâhir-i saltanatını talebden ibârettir. Ammâ muhabbet-i ef‘âliyye, zuhûr-ı şuûn-ı ilâhiyye ki كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في شَأنٍ (Rahmân 55/29) [O her an yaratmadadır] nâtıkıdır; bundan ibârettir. Vâsıta-i mezâhir-i esmâ-i celâliyye ve cemâliyyedir ki zuhûr-ı âlemi iktizâ eder ve âlem muktezâ-yı zât ü sıfâttır ve Hazret-i Hak Subhânehû ve Teâlâ اِنَّ اللهَ لغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ (Ankebût 29/6) [Doğrusu Allah âlemlerden müstağnîdir.] mazmûn-ı şerîfince cümle âlemden ganîdir. Ammâ muhabbet-i âsâriyye tatvîl iktizâ etmeğin te’hîr olundu. Elhâsıl, muhabbet-i Zât hazret-i ahadiyyetde bir vechile taaddüd ve kesrete kābil değildir ve bir vechile idrâk mümkün değildir. تُفَكِِّرُوا فِي آلائِه وَلا تُفَكِّرُوا فِي ذاتِهِ [O’nun (Allah’ın) nimetlerini düşünün; Zât’ını düşünmeyin] bu mazmûna delîldir. Pes, Cenâb-ı Vâcibü’l-vücûd, bu âlem-i milkde her eşyâyı vücûda getirmek murâd-ı şerîfleri oldukda, bu cümle eşyâ âlem-i gayb-ı mutlakda ma‘lûm-i Hazret-i Hak olmuşidi. Pes, bu suver-i ma‘lûme ayn-ı ilm-i ilâhîdir ki a‘yân-ı sâbite andan ibârettir. Bu takdîrce aşk u muhabbet mebde-i zuhûr-ı mevcûdât olmağın Hazret-i Azîz işbu beyt-i şerîfinde aşk u muhabbetle ibtidâ buyurmuşlardır.
Kaynakça
Afvî, Yâkûb. Lem’a-i Nûrâniyye fî-Şerh-i Kelimât-ı Hüdâiyye. Koyunoğlu Ktp., Türkçe Yazmaları kol. 11183, vr. 1a-8b.
Bursalı Mehmed Tâhir (1333). Osmanlı Müellifleri. C. I. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Çakır, Adalet. "Bir Hüdâyî Şârihi Olarak Yâkûb Afvî Efendi ve Lem’a-i Nûrâniyye’si", İ. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2016, (34): 45-114.
İsmâil Paşa, Bağdatlı (1955). Hediyyetü'l-ârifîn esmai’l-müellifîn ve âsârü’l-musannafîn. C. II. (çev. Kilisli Rifat Bilge, tsh. İbnü’l-Emin Mahmûd Kemal İnal, Avni Aktuç). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
Ünsal, Mehmet (2020). “Afvî, Yâkub”. İslam Ansiklopedisi. C. Ek-1. Ankara: TDV Yay. 38.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MESÂBÎH ŞERHİ MEFÂTİH | Afvî, Yakub | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
2 | EL-VESÎLETÜ’L-UZMÂ Lİ-HAZRETİ’N-NEBİYYÜ’L-MÜCTEBÂ NETİCETÜ’T-TEFÂSÎR | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
3 | İLHÂKÂT ALE’T-TECELLİYÂT | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
4 | HÜLÂSATÜ’L-BEYÂN FÎ MEZHEBİ’N-NU’MÂN | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
5 | KENZÜ’L-VÂ’İZÎN | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
6 | HEDİYYETÜ’L-VU'AZ | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
7 | HEDİYYETÜ’S-SÂLİKİN | Afvî, Yakub | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
8 | KURRETÜ'L-UYÛN | Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi | Öğretmen mehmet cemal öztürk |
Görüntüle | ||
9 | VÂRİDÂT (AZÎZ) | Azîz, Azîz Ali Efendi | Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
11 | ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
13 | HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE | Abdülhay Celvetî | Doç. Dr. Şükrü Maden |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
16 | MA‘RİFETNÂME | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
17 | ‘İRFÂNİYE | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Diğer Emine Güleç |
Görüntüle |