- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mirza Fethali Ahundzade - Madde Yazarı: Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan
- Eser Yazılış Tarihi:1871
- Yazıldığı Saha:Azerbaycan
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Diğer
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tenkit
- Yayın Tarihi:04/06/2022
KRİTİKA (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE)
tenkitMirza Fethali Ahundzade (d. 1812 - ö. 10 Mart 1878)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mirza Fethali Ahundzade’nin, 1871 yılında Tiflis’te Farsça olarak kaleme aldığı tenkit yazısı. Eserin tam adı Mirzə Ağanın Pyesləri Haqqında Kritika’dır. Yazar, bu yazısında İranlı tiyatro yazarı Mirza Ağa’nın kendisine gönderdiği dört adet piyes hakkındaki düşüncelerini ifade etmiştir. Ahundzade’nin eleştirdiği bu dört piyes, onun tiyatro hakkındaki düşüncülerini ve fikirlerini göstermesi açısından önem taşır.
Ahundzade, bu yazısının başında öncelikle İranlı tiyatro yazarı Mirza Ağa’yı çabalarından dolayı takdir eder ve onun için iyi dileklerde bulunur. Daha sonra yazar, tiyatroyu “şerefli fen” olarak nitelendirip tiyatronun tanımı yapar. Sırasıyla Mirza Ağa’nın piyeslerini ele alarak, eksiklikleri dile getirir. Öncelikle Ahnudzade’ye göre piyesler herkes tarafından izleneceği için piyeslerde edepsiz, ayıp kabul edilen söz ve hareketlerin olmaması gerekir. Bu yüzden Mirza Ağa’nın Əşrəf Xan piyesindeki hela, necis vb. gibi sözlerin piyesten çıkarılması gerektiğini söyler. Ona göre, piyeslerdeki her bir kişinin en başa adı yazılmalıdır. Nitekim, Əşrəf Xan piyesinde adı yazılmayanlar vardır. Drama sanatı, halkın ahlakını iyileştirmeli ve piyesler ibret verici nitelikte olmalıdır. Ahundzade, Mirza Ağa’nın yazdığı Kövkəb ve dəhbaşı Qasımın əhvalatı piyesinin adını Sərgüzəşt-i dəhbaşı Qasım və Kövkəb şeklinde değiştirmesini ister ve bu piyesin çok iyi yazılmış olmasına rağmen tiyatroda oynanmak için elverişli olmadığını, yalnızca okunmak için elverişli olduğunu ifade ederek, piyeste bu durumun belirtilmesinin uygun olacağını dile getirir. Ahundzade, Mirza Ağa’nın bir diğer piyesi; Sərgüzəşti-Şahqulu Mirzə’nin baştan ayağa çok pis olduğunu ve bu piyeste pis davranışların yer aldığını belirterek piyesi uygun bulmaz. Yazar, son olarak İran’da tiyatronun olmadığını, Avrupa’da tiyatronun çok geliştiğini ve tiyatro yazarlarına da çok değer verildiğini; Molyer ve Şekspir’in içlerinde en iyileri olduğunu, Gülüstan ve Zinətü-‘l-məcalis gibi eserlerin devrinin geçtiğini ve artık zamanın roman ve tiyatro zamanı olduğunu söyleyerek eleştirisini tamamlamıştır. Ahundzade’nin İranlı tiyatro yazarı Mirza Ağa’nın piyeslerine yaptığı eleştirileri dikkate aldığımızda, onun, tiyatronun amacının halkı eğitmek, halkı uyandırmak ve düşündürmek fikrinde olduğunu söyleyebiliriz. Ahunzade’ye göre, tiyatroda edep veya ahlak dışı sözler ve davranışlar bulunmamalı ve tiyatro halk için ibret verici nitelikte olmalıdır.
Yazarın biyografisi hakkında ayrıntılı bilgi için bk. "Mirza Fethali Ahund-zâde". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mirza-fethali-ahundzade
Eserden Örnekler
Məhriban qardaşım, Mirzə Ağa! Allah ömrünüzü uzun eləsin. Sizin şirin məktubunuz gəlib yetişdi. Əsərinizi başdan-ayağa oxudum. Sizə min təhsin və afərin göndərirəm; sizin qeyrət və zövqünüzdən vəcdə gəlirəm. Ümid edirə ki, həmişə vaxtınızı Fransızların istilahınca “drama” fənni adlanan bu şərəfli fənnə sərf edərək çox tərəqqi edəcəksiniz və bu fəndə qəyri vətəndaşlarınıza, həmməzhəblərinizə rəhbər olacaqsınız (Memmedzade 2005: 177).
Kaynakça
Akpınar, Yavuz (1980). Mirza Feth-Ali Ahund-zâde (Bütün Yönleriyle). Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi.
Kürekçi, Ali İhsan (2015). Mirza Fetali Ahundov’un Eserlerinde Halk Kültürü Unsurları. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi.
Memmedov, Nadir (Haz.) (2004). Mirzǝ Fǝthǝli Axundzadǝ: Bǝdii vǝ Ədǝbi-Tǝnqidi Əsǝrlǝri. Bakı: Çaşıoğlu.
Məmmədzadə, Həmid (Haz.) (2005). Mirzə Fətəli Axundzadə-Əsərləri. II Cilt. Bakı: Şərq-Gərb.
Rustamli, Naila (2016). M. F. Ahundzade’nin Felsefi ve Toplumsal Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TEMSİLÂT (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
2 | NAZM VE NESR HAKKINDA (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
3 | TENĠİD RİSALESİ (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
4 | KEMALLÜDDÖVLE MEKTUBLARI (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
5 | HEKÂYET-İ YUSUF ŞAH (VEYA ALDANMIŞ KEVÂKİB) (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
6 | YEYERSEN KAZ ETİNİ GÖRERSEN LEZZETİNİ (EBDÜRREHİM ESEDOĞLU HAKVERDİYEV) | Ebdürrehim Esedoğlu Hakverdiyev | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
7 | DAĞILAN TİFAK (EBDÜRREHİM ESEDOĞLU HAKVERDİYEV) | Ebdürrehim Esedoğlu Hakverdiyev | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
8 | NADANLIK (NERİMAN NERİMANOV) | Neriman Nerimanov | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
9 | DİLİN BELASI / ŞAMDAN BEY (NERİMAN NERİMANOV) | Neriman Nerimanov | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
10 | NADİR ŞAH (NERİMAN NERİMANOV) | Neriman Nerimanov | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle |