- Yazar Biyografisi (TEİS)
Bedrî Paşa, Kütahyalı - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
- Eser Yazılış Tarihi:1292/1876
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:26/05/2022
KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA)
tiyatroBedrî Paşa, Kütahyalı (d. 1267/1851 - ö. 1330/1912), Mehmed Rifat (d. 1267/1851 – ö.1325/1907)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Üst üste tesadüf eden hissî durumlar, acıklı olaylar ve mutlu sonla bitmesi bakımından Tanzimat Dönemi Türk tiyatro edebiyatındaki telif melodramlara örnek gösterilebilecek bir oyun. Oyun, tarihsel gerçeklerden hareketle yazılmıştır. Bu açıdan bakıldığında, okuyucuyu / seyirciyi Osmanlı İmparatorluğu’nda her zaman problemli bölge olmuş Mısır hakkında bilgilendirmesi bakımından önemlidir.
Kölemenler, Hasan Bedreddin ve Mehmed Rifat'ın birlikte yazdıkları girift vaka kurgusuna sahip olan ender eserlerden biridir. Bu olumlu özelliğine karşın yazarların bütün telif oyunlarında görülen teknik kusurlara bu eserde de rastlanması, yazarların henüz tiyatro tekniğine tam anlamıyla vakıf olamadıklarını göstermesi bakımından önemlidir. Örneğin Daver (İbrahim)’in Süeda’ya yazdığı mektup, vaka içinde biri Daver (İbrahim)’in kendisi tarafından, diğeri Süeda tarafından olmak üzere iki kez okunur. Bu, gereksiz bir tekrardır. Daha da önemlisi, mektubun ikinci kez verilen metniyle ilki arasında birtakım farklılıklar bulunmaktadır. Böyle bir durum, yazarlar açısından büyük bir kusurdur. Bir başka teknik kusur, vakanın akışına hiç bir katkısı olmamasına rağmen, zaman zaman görülen monologlardır. Olay örgüsünün tiyatro sahnesinde yansıtılmaya müsait olmayan kısımlar taşıması, oyunun sahnelenmekten ziyade okunmak için yazıldığını düşündürecek boyuttadır.
Eserin olay örgüsü şu şekildedir: Kölemen beylerinden İbrahim, uzun zamandır kavgalı olduğu Elifî Mehmet Bey'le barışmak ve güçlerini birleştirmek istemektedir. Amacını gerçekleştirmek üzere Mehmet Bey ve adamlarının tavrını öğrenmek için kimliğini gizleyerek hasmının memleketine gelip baba dostu Hasan’ın evinde kalmaya başlar ve Hasan’ın da yardımıyla kendisini herkese Daver ismiyle tanıtır. Bu arada Hasan’ın kızı Süeda ile birbirine ilgi duymaya başlarlar. Gelişmeleri öğrenen Mehmet Bey'in yeğeni Murat Bey, barışmanın malî açıdan ve nüfuz bakımından kendisine zarar vereceğini tahmin ettiği için bunu engelleyecek planlar yapar. Yaptığı planların başında, Mehmet Bey'i öldürerek hem mirasına konmak, hem de suçu İbrahim Bey'in üzerine yıkarak civardaki bütün Kölemenlerin reisi olmak gelir. Entrikasını uygulamaya koyma yolunda Mehmet Bey'in kaftan ağası Aşkar Osman da kendisine yardım etmektedir. Murat Bey ve Aşkar Osman, Süeda’nın saflığından ve iyi niyetinden de faydalanarak Elifî Mehmet Bey'i öldürüp suçu İbrahim Bey'in üzerine yıkarlar; ancak Mehmet Bey, pusuya düşürüldüğünü ve öldürüleceğini anladığı sırada gerçekleri cebinden çıkardığı kağıt parçasına yazıp bir kuyuya atar. Bu kağıt, Hasan’ın hizmetkârı, okuma yazma bilmeyen Bedevî tarafından bulunur. Bedevî, kuyuda bulduğu şeyi, bir defne ile ilgili olabileceği düşüncesiyle herkesten saklar. İbrahim Bey, tasarladığı barışmayı sağlayamadığı gibi bir de katil damgası yemiş olduğu için kaçmak isterken yine Süeda’nın saflığı ve İbrahim Bey'in gerçek kimliğini bilmemesi yüzünden Murat Bey'in adamları tarafından yakalanır. İbrahim Bey, sorgulanıp suçlu bulunarak idam edilmesine karar verilmek üzereyken gerek Süeda’nın, gerekse Bedevî’nin verdikleri ifadeler neticesinde gerçekler ortaya çıkar. Böylece İbrahim Bey, kurtularak bütün Kölemenlerin reisi olmaya hak kazanır ve Süeda ile evlenmeye karar verir. Suçlu oldukları anlaşılan Murat Bey ve Aşkar Osman da cezalandırılmak üzere tutuklanır.
Yazarların biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed / “Bedri Paşa, Kütahyalı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/bedri-pasa-kutahyali
Eserden Örnekler
"Facia
Beş Fasıl, Beş Perde
Eşhâs: Mura Bey , İbrahim Bey, Elifî Mehmed Bey, Aşkar Osman, Kör Veli, Reyhan Ağa, İstintak Reisi, Daver, Hasan, Süeda :(Hasan’ın kızı), Bedevî :(Rençper), Azalar
Vaka Mısr-ı Vusta'da '1226' senesinde Said civarında güzerân eder.
Birinci Fasıl
Birinci Perde
Sahne: (Hasan)ın hânesinin meydanlığı. Sağ tarafta bir kapı, sol tarafta bir hasır serilmiş görülür. Hâne kapısı cephede olup solda da bir kapı müşahede olunur". (Hasan Bedreddin ve Mehmed Rifat 1292: 2).
Kaynakça
Bozdoğan, Ahmet (2001), Manastırlı Mehmet Rıfat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme, Ankara: Hacettepe Üniveristesi
Hasan Bedreddin ve Mehmed Rifat (1292). Kölemenler. İstanbul: Kırkambar Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
2 | YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
3 | PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
4 | HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak |
Görüntüle | ||
5 | HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
6 | DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
7 | EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
8 | EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
9 | NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
10 | FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan Araş. Gör. Elif Paliçko |
Görüntüle | ||
11 | AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
12 | HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
13 | CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
14 | ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
15 | LÂLERUH (M. CARRE VE E. LUCAS’DAN ÇEVİRİ) (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |