- Yazar Biyografisi (TEİS)
Pîrî-zâde, Mehmed Sâhib Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi HİLAL ÇİFTÇİ
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Siyasetname
- Yayın Tarihi:31/05/2022
KİTÂBÜ’S-SİYÂSE FÎ ETVÂRİ’L-HAMSE
mensur siyâsetnâmePîrî-zâde, Mehmed Sâhib Efendi (d. 1085/1674- ö. 1162/1749)
ISBN: 978-9944-237-87-1
18. yüzyılın âlim, şair ve şeyhülislâmlarından olan Pîrî-zâde Mehmed Sâhib Efendi’ye (d. 1085/1674- ö. 1162/1749) ait siyasetnâme türünde eser. Müellif, Kâtib Çelebi, İbn Haldûn ve Makrizî’nin görüşlerinden faydalanarak hazırladığı eserinde öncekilerden farklı olarak çözümü kanun-ı kadime dönüşte aramak yerine sorunların çözüm yollarının da devirden devire değiştiğini vurgulayarak yeni çözüm önerileri sunmaktadır. Eser mukaddime, iki bölüm ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Müellif mukaddime kısmında siyasetin öneminden bahsetmektedir. Her devletin ortaya çıkma ve varlığını devam ettirebilmesi için siyasetin şart olduğunu, siyasetin hükümlerden ibaret olup hükümlerin ise idarecilerin pratik kurallarından oluşan aklî siyaseti ve ilâhi hükümlerden oluşan şer'î siyaseti meydana getirdiğini belirtmektedir. Ona göre şer'î ve aklî siyasette ihmale yer yoktur, eğer ihmal olursa devlet ve millet düzeni zarar görür. Birinci bölümde öncelikle devletlerin ömrünü insan ömrüne izafeten üç aşamada izah eden Üç Durum Yasasını anlatır. Ardından toplumu oluşturan dört temel unsuru metaforik olarak insan bedenindeki dört unsur üzerinden anlatan Organizmacı Yaklaşımdan bahseder. Müteakiben İbn Haldun’dan aldığı ve devletlerin muhakkak tecrübe ettikleri beş tavrı izah eder. İkinci bölümde ise devletin refah zamanında gereksiz zevklerin ihtiyaç gibi algılanması, zevk ve rahatın örf ve adet haline gelmesi, savaş için gerekli eğitim ve aletlerin ihmal edilmesi gibi devletlerde adet ve alışkanlık haline gelen ve insanoğlunun karakterinde yerleşmiş olan önemli özelliklerden bahseder. Yine bu bölümde kalem ve kılıç ehlinin devlet için önemine değinir. İkinci bölümü mali sıkıntılar ve çözüm yollarına ilişkin nasihatlarla bitirir. Sonuç bölümünde Osmanlı Devleti’nin Viyana Bozgunu ve Karlofça Antlaşması'na giden süreçte yaşanan olayları özetlemiştir (bk. Pîrîzâde Mehmed Sahib Efendi 2020).
Eserin dili Arapça ve Farsça kelime ve tamlamaların yoğun olarak kullanılmasından kaynaklı oldukça ağırdır. Müellif, anlatımı zenginleştirmek için eş anlamlı kelimeleri sık sık peş peşe kullandığı gibi secili ifadelere de başvurmuştur. Görüşlerini güçlendirmek için yer yer ayet ve hadislere yer verirken meşhur tarihçi ve düşünürlerin sözlerini de kullanmıştır.
Bu eserin Pîrî-zâde’ye ait olmadığı Naîmâ tarihinin mukaddimesi olduğu iddia edilmektedir. İki eser arasındaki birtakım benzerliklere rağmen farklılıkların da bulunması bu eserin müstakil bir eser olarak değerlendirilmesini gerektirmektedir. Öncelikle eserde bulunan mukaddime kısmı Naîmâ tarihinin girişinde bulunmamaktadır (İpşirli 2014: 21). Ayrıca Münir Aktepe, Naîmâ Tarihi'nin ilk yazma nüshalarını karşılaştırdığı çalışmasında ilk yazma nüshaların giriş kısmı ile sonrakiler arasında birtakım farklılıklar tespit etmiştir ki bu farklılıklar iki eser arasındaki farklılıklara da işaret etmektedir (Aktepe 1949: 38). Diğer taraftan İstanbul Üniversitesi Yazma Eserler Koleksiyonunda Pîrî-zâde adına katologlanması ve Osmanlı Siyâsetnâmeleri ile ilgili yapılan literatür çalışmalarında bu katalog numarasına atfen Pîrî-zâde’nin eseri olarak verilmesi de eserin ona ait olduğunu göstermektedir.
Kitâbü’s-Siyâse fî Etvâri’l-Hamse’nin İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi TY, nr. 2698’de kayıtlı tek nüshası bulunmaktadır (Levend 1962: 187-188; Çolak 2003: 370; Özcan 2007: 289). Eser, Hilal Çiftçi tarafından transkribe edilerek yayımlanmıştır (Pîrîzâde Mehmed Sahib Efendi 2020).
Müellifin biyografisi için bk. “Pîrî-zâde, Mehmed Sâhib Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/pirizade-mehmed-sahib-efendi
Eserden Örnekler
Mukaddime
bi’l-ittifak her devletin kıyâm ve bekâsına şart olan siyâsetdir ve bu mahalde siyâset ahkâmdan ibâretdir ve ahkâm dahî ya akıldır hikmet-i ameliyyeden bir kısım olan siyâset-i mülûk gibi veya şerʿiyyedir kitâbullah ve sünnet-i Rasûlullahda vârid olan ahkâm-ı ilâhiyye gibi siyaset-i şerʿiyye ki ahkâm-ı-ilâhiyyedir siyâset-i akliyeden muʿnî olmagla mülûk ve selâtîn-i islâmiyyeye düstûru’l- ameldir ve her pâdişah-ı dil-âgâh ve vezir-i sâhib-i intibâh ki onunla âmil oldu… ittifâk-ârâ-yı ukalâ dahı bunun üzerine cârîdir ki umûr-ı siyâsiyye-i şerʿiyye ve akliyyede müsâmaha ve müsâheleye mesâg yokdur (Pîrîzâde Mehmed Sahib Efendi 2020: 73).
İhmâl olunur ise mertebe-i tehâvün ve tekâsüle göre nizâm-ı mülk ve millet rahnedâr ola ve her vazʿ ve hareket ki dâʾire-i ahkâm-ı şerʿiyyeden ve devâʾire-i kavânîn-i akliyeden hâric ola felâ cerem ihtilâl-pezîr olup karîn-i zevâl ola baʿzı devletler şart-ı bekâya muvaffak olamayup hükkâm-ı memleket ve müdebbiran-ı devletin kadrin bilmeyüp bu cehle şâyeste-i lütf-ı rahmân olmadıklarından refâhiyyet ve rahatları mihnete mübeddel ve zaman-ı devletleri diger âna muhavvel ve nicelerinin tekallübât-ı dehr ile bünyâd-ı devletleri mütezellil belki usûl-i cemʿiyyetleri bâd-ı sar sar-ı fenâ ile muzmahill olmuşdur (Pîrîzâde Mehmed Sahib Efendi 2020: 74).
Fasl-ı Evvel
Mülûk-ı küffârın bekâ-yı devletleri medâr-ı siyâset-i akliyelerine iʿtibârlarıdır “dünyâ küfr ile yıkılmaz zulmle yıkılur” dedikleri bundan neşʾet itmişdir ve her vazʿ u hareket ki dâʾire-i kavânîn-i şerʿ ve akıldan hâric ola lâbud zevâl ve ihtilâle müeddî olagelmişdir (Pîrîzâde Mehmed Sahib Efendi. 2020: 80).
Netice-i Kelâm Fezleke-i Merâm
ittifâk itmekle reʾ-yi şehinşâh ve vezîr maslahat her ne kadar saʿb ise olur yesîr müttehid olsa vezîr ile kaçan tabʿ-ı mülûk biter elbette suhûlet ile her emr-i asîr (Padişah ve vezir ittifak ederse iş ne kadar zor olursa olsun kolaylaşır, vezir ile sultan birlik olursa biter elbette kolaylıkla her müşkil iş) (Pîrîzâde Mehmed Sahib Efendi 2020: 107).
Kaynakça
Aktepe, M. (1949). "Naima Tarîhi'nin Yazma Nüshaları Hakkında". Tarih Dergisi, 1(1), 35-52.
Çolak, Orhan M., (2003). "İstanbul Kütüphanelerinde Bulunan Siyasetnâmeler Bibliyografyası". Türkiye Araştırrmaları Literatür Dergisi, 1(2), 339-378.
Levent, Agah Sırrı, (1962). “Siyaset-nameler”. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, Ankara, 167-194.
Naîmâ Mustafa Efendi (2014). Târîh-i Naîmâ (Ravzatü’l-Hüseyn fî Hulâsati Ahbâri’l-Hâfikayn). Haz. Mehmet İpşirli, Ankara: TTK yay.
Özcan, Tahsin (2007). "Pîrîzâde Mehmed Sâhib Efendi". DİA, 34, 288-290.
Pîrîzâde Mehmed Sâhib Efendi, (2020). Kitâbü’s-Siyâse fî Etvâri’l-Hamse (Beş Tarz-ı Siyaset). Haz. Hilal Çiftçi, İstanbul: Büyüyen Ay yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TERCÜME-İ MUKADDİME-İ İBN HALDÛN | Pîrî-zâde, Mehmed Sâhib Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN (SÂHİB) | Pîrî-zâde, Mehmed Sâhib Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
3 | SELANİK MENZİL-NÂMESİ | Pîrî-zâde Mehmed Sâhib Efendi | Araş. Gör. Zahide Efe |
Görüntüle | ||
4 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
5 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
9 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
11 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
12 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |