- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran
- Eser Yazılış Tarihi:1292/1875
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Pendname
- Yayın Tarihi:12/04/2022
KENZ-İ NASÂYİH (SÂLİH NÂ’İLÎ EFENDİ)
manzûm Pend-i Attâr şerhiNâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi (d. 1239/1823-24 - ö. 1293/1876-77)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ferîdüddîn-i Attâr’a izafe edilen Pendnâme isimli Farsça nasihatnâmeye yazılan manzum şerh. Klasik İslam Edebiyatı dairesinde nasihatnâme tarzının en önemli mahsûlü Pendnâme’dir. Eserin müellifi her ne kadar Ferîdüddîn-i Attâr (ö. 618/1221) olarak bilinse de son dönemlerde yapılan çalışmalar başka bir şaire ait olduğu fikrini güçlendirmiştir (Şahinoğlu 1991: 98). Osmanlı Edebiyatı sahasında birkaç defa tercüme ve şerh edilen Pendnâme’nin bilinen son şerhi Manastırlı Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi tarafından yapılmıştır. Bir yangın esnasında kaybolan divanı dışında yegâne eseri olan bu şerhe, müellifi Kenz-i Nasâyih adını vermiştir (Odunkıran 2010). Sâlih Nâ’ilî Efendi’nin Mısır’daki ikameti esnasında yazdığı bu şerh dostları tarafından Bulak Matbaası’nda tab‘ edilmiştir.
Eserin matbu nüshasında Pendnâme’nin 901 beyit olduğu görülür. Pendnâme’nin her bir beyti beş beyit ile şerh edilmiştir. Dolayısı ile şerhte Türkçe beyitlerin sayısı 4505’e ulaşır. Farsça beyitler ta‘lîk hattı ile ayrı bir çerçevede verilmiştir. Nâ’ilî şerhini Pendnâme’nin de vezni olan “fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilün” kalıbı ile yazmıştır. Şerhin nazım şekli de Pendnâme gibi mesnevi formundadır. Şerhin dili gayet akıcı ve ifadesi sağlamdır. Üslûbundaki selâset yer yer Pendnâme’yi yakalar. Ayrıca matbu nüshanın der-kenarlarında ilgili beyitle alakalı olmak üzere birtakım ayet, hadis ve kelâm-ı kibâr dercedilmiştir.
Kenz-i Nasâyih’in telifine düşürülen üç adet tarih bulunmaktadır. Bunların ilki; Kahire Mevlevihanesi postnişini Hüseyin Azmi Dede’ye, ikincisi; Sâlih Nâ’ilî Efendi’ye, üçüncüsü ise eserin matbaada musahhihliğini yapan Mehmed Necib Efendi’ye aittir. Sâlih Nâ’ilî’nin tarih manzumesinden eserin beş aylık bir zaman zarfı içinde 1292 yılının ramazanında bittiği anlaşılmaktadır. 1875 yılının ekim ayında biten şerhe mayıs sonlarında başlamış olmalıdır. Kenz-i Nasâyih’in tab‘ edilmesi vesilesi ile de üç adet tarih düşürülmüştür. Bunlar sırası ile; Mustafa Mestî Efendi, Abdülkerim Fâ’ik Efendi ve Mehmed Necib Efendilere aittir. Mehmed Necib Efendi’nin tarihinde eserin Nâ’ilî hayatta iken matbaaya verildiği ancak müellif vefat ettikten sonra basılabildiği açıkça belirtilir. Eserin tab‘ına düşürülen tarihler 1294 yılını göstermektedir. Şarihin vefatı nazara alınırsa eserin muhtemelen 1877 yılında basıldığı anlaşılır. Şerhin basılmasında Nâ’ilî’nin dostlarından Mansur Paşa’nın katkısı matbu nüshanın son kısmında müstakil bir bölümde belirtilmiştir. Eser üzerine iki yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Miyasoğlu 2011, Balcı 2011).
Şairin biyografisi için bk. “Nâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/naili-hafiz-salih-naili-efendi
Eserden Örnekler
Ey birâder ger hıred dârî tamâm
Nerm u şîrîn gûy bâ-merdüm kelâm
Ey birâder etme âlemde keder
Akl-ı kâfî var ise sende eğer
Tatlı söyle rıfk-ıla dâ’im kelâm
Olasın âlemde makbûl-i enâm
İ‘tidâle kıl ri‘âyet dâ’imâ
Eyleme haddi tecâvüzle hatâ
Şöyle kim Lokmân vasıyyet eyledi
Oğluna ta‘lîm-i hikmet eyledi
Acı olma halk ağzından atar
Tatlı olma pek de kim âlem yutar
Her ki bâşed turş-rûy u telh-gûy
Dûstân ez-vey be-gerdânend rûy
Kim abûsu’l-vech ekşi yüzlüdür
Dahi zakkûm gibi acı sözlüdür
Hep çevirir andan ahbâbı yüzin
Eylemezler istimâ‘ anın sözin
İltifât u meyl-i kalb-i nâsa hep
Tatlı söz ile güler yüzdür sebep
Ekşi yüzlü acı sözlü âdemin
Kadri yok menfûrudur hep ‘âlemin
Kimse sevmez ekşi yüzlü âdemi
Ta‘n ederler acı sözlü âdemi (Sâlih Nâ’ilî 1294: 34-35).
Kaynakça
Kaynakça
Balcı, Arzu (2011). Nâilî'nin Kenz-i Nesâyih Adlı Eseri ve Nasihat Geleneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Fatih Üniversitesi.
Miyasoğlu, Osman Emre (2011). Nâilî Sâlih Kenz-i Nesâyih (Metin-İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Kültür Üniversitesi.
Odunkıran, Fatih (2011). “Nâilî Salih Efendi ve Kenz-i Nasâyih İsimli Manzum Pend-i Attâr Şerhi”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi. 42: 113-132.
Sâlih Nâ’ilî Efendi (1294). Kenz-i Nasâyih. Mısır: Bulak Matbaası.
Şahinoğlu, M. Nazif (1991). “Attâr, Ferîdüddîn”. İslam Ansiklopedisi. C. IV. İstanbul: TDV Yay. s. 95-98.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NÂ’İLÎ) | Nâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂNÇE (NÂ’İLÎ-İ CEDÎD) | Nâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
3 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
4 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
6 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
7 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
8 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
9 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
11 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |