KENZ-İ NASÂYİH (SÂLİH NÂ’İLÎ EFENDİ)
manzûm Pend-i Attâr şerhi
Nâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi (d. 1239/1823-24 - ö. 1293/1876-77)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ferîdüddîn-i Attâr’a izafe edilen Pendnâme isimli Farsça nasihatnâmeye yazılan manzum şerh. Klasik İslam Edebiyatı dairesinde nasihatnâme tarzının en önemli mahsûlü Pendnâme’dir. Eserin müellifi her ne kadar Ferîdüddîn-i Attâr (ö. 618/1221) olarak bilinse de son dönemlerde yapılan çalışmalar başka bir şaire ait olduğu fikrini güçlendirmiştir (Şahinoğlu 1991: 98). Osmanlı Edebiyatı sahasında birkaç defa tercüme ve şerh edilen Pendnâme’nin bilinen son şerhi Manastırlı Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi tarafından yapılmıştır. Bir yangın esnasında kaybolan divanı dışında yegâne eseri olan bu şerhe, müellifi Kenz-i Nasâyih adını vermiştir (Odunkıran 2010). Sâlih Nâ’ilî Efendi’nin Mısır’daki ikameti esnasında yazdığı bu şerh dostları tarafından Bulak Matbaası’nda tab‘ edilmiştir.

Eserin matbu nüshasında Pendnâme’nin 901 beyit olduğu görülür. Pendnâme’nin her bir beyti beş beyit ile şerh edilmiştir. Dolayısı ile şerhte Türkçe beyitlerin sayısı 4505’e ulaşır. Farsça beyitler ta‘lîk hattı ile ayrı bir çerçevede verilmiştir. Nâ’ilî şerhini Pendnâme’nin de vezni olan “fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilün” kalıbı ile yazmıştır. Şerhin nazım şekli de Pendnâme gibi mesnevi formundadır. Şerhin dili gayet akıcı ve ifadesi sağlamdır. Üslûbundaki selâset yer yer Pendnâme’yi yakalar. Ayrıca matbu nüshanın der-kenarlarında ilgili beyitle alakalı olmak üzere birtakım ayet, hadis ve kelâm-ı kibâr dercedilmiştir.

Kenz-i Nasâyih’in telifine düşürülen üç adet tarih bulunmaktadır. Bunların ilki; Kahire Mevlevihanesi postnişini Hüseyin Azmi Dede’ye, ikincisi; Sâlih Nâ’ilî Efendi’ye, üçüncüsü ise eserin matbaada musahhihliğini yapan Mehmed Necib Efendi’ye aittir. Sâlih Nâ’ilî’nin tarih manzumesinden eserin beş aylık bir zaman zarfı içinde 1292 yılının ramazanında bittiği anlaşılmaktadır. 1875 yılının ekim ayında biten şerhe mayıs sonlarında başlamış olmalıdır. Kenz-i Nasâyih’in tab‘ edilmesi vesilesi ile de üç adet tarih düşürülmüştür. Bunlar sırası ile; Mustafa Mestî Efendi, Abdülkerim Fâ’ik Efendi ve Mehmed Necib Efendilere aittir. Mehmed Necib Efendi’nin tarihinde eserin Nâ’ilî hayatta iken matbaaya verildiği ancak müellif vefat ettikten sonra basılabildiği açıkça belirtilir. Eserin tab‘ına düşürülen tarihler 1294 yılını göstermektedir. Şarihin vefatı nazara alınırsa eserin muhtemelen 1877 yılında basıldığı anlaşılır. Şerhin basılmasında Nâ’ilî’nin dostlarından Mansur Paşa’nın katkısı matbu nüshanın son kısmında müstakil bir bölümde belirtilmiştir. Eser üzerine iki yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Miyasoğlu 2011, Balcı 2011).

Şairin biyografisi için bk. “Nâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/naili-hafiz-salih-naili-efendi

Eserden Örnekler


Ey birâder ger hıred dârî tamâm

Nerm u şîrîn gûy bâ-merdüm kelâm


Ey birâder etme âlemde keder

Akl-ı kâfî var ise sende eğer


Tatlı söyle rıfk-ıla dâ’im kelâm

Olasın âlemde makbûl-i enâm


İ‘tidâle kıl ri‘âyet dâ’imâ

Eyleme haddi tecâvüzle hatâ


Şöyle kim Lokmân vasıyyet eyledi

Oğluna ta‘lîm-i hikmet eyledi


Acı olma halk ağzından atar

Tatlı olma pek de kim âlem yutar


Her ki bâşed turş-rûy u telh-gûy

Dûstân ez-vey be-gerdânend rûy


Kim abûsu’l-vech ekşi yüzlüdür

Dahi zakkûm gibi acı sözlüdür


Hep çevirir andan ahbâbı yüzin

Eylemezler istimâ‘ anın sözin


İltifât u meyl-i kalb-i nâsa hep

Tatlı söz ile güler yüzdür sebep


Ekşi yüzlü acı sözlü âdemin

Kadri yok menfûrudur hep ‘âlemin


Kimse sevmez ekşi yüzlü âdemi

Ta‘n ederler acı sözlü âdemi (Sâlih Nâ’ilî 1294: 34-35).

Kaynakça


Kaynakça

Balcı, Arzu (2011). Nâilî'nin Kenz-i Nesâyih Adlı Eseri ve Nasihat Geleneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Fatih Üniversitesi.

Miyasoğlu, Osman Emre (2011). Nâilî Sâlih Kenz-i Nesâyih (Metin-İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Kültür Üniversitesi.

Odunkıran, Fatih (2011). “Nâilî Salih Efendi ve Kenz-i Nasâyih İsimli Manzum Pend-i Attâr Şerhi”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi. 42: 113-132.

Sâlih Nâ’ilî Efendi (1294). Kenz-i Nasâyih. Mısır: Bulak Matbaası.

Şahinoğlu, M. Nazif (1991). “Attâr, Ferîdüddîn”. İslam Ansiklopedisi. C. IV. İstanbul: TDV Yay. s. 95-98.

Atıf Bilgileri


Odunkıran, Fatih. "KENZ-İ NASÂYİH (SÂLİH NÂ’İLÎ EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kenz-i-nasayih-salih-na-ili-efendi-tees-1832. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (NÂ’İLÎ) Nâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
2 DÎVÂNÇE (NÂ’İLÎ-İ CEDÎD) Nâ’ilî, Hâfız Sâlih Nâ’ilî Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran
Görüntüle
3 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
4 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
5 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
6 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
7 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
8 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
9 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
10 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
11 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
12 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle