ÎZÂHU’L-MERÂM FÎ MEZİYETİ’L-KELÂM YÂHUD ŞERHU’N-NOKTA VE’L-KALEM (ŞEREF)
şerh
Şeref, Şerefüddîn Şuayb Efendi (d. 1257/1841 - ö. 1329/1911)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Gülşeniyye tarikatının ikinci pîri olan Hasan Sezâyî Efendi (ö. 1738)’nin Divan’ında yer alan ve “Kalem-i sun’-ı ezel her ne ki tahrîr etdi / Kayd edip sahf-ı ebedde anı takrîr etdi” beytiyle başlayan gazelinin Edirne’de Gülşenî Velî Dergahı şeyhlerinden Şerefüddîn Şuayb Efendi tarafından yapılan şerhi. Eserin mukaddimesinden anlaşıldığı kadarıyla şârih Şerefüddin Şuayb Efendi, bu eserini bazı dostlarının teşvik ve arzuları üzerine yazmıştır. Söz konusu şerhi yaparken başta Muhyiddin İbn Arabî (ö. 1240)’nin Salât-ı Feyziyye’sinden olmak üzere, büyük velilerin, sûfi ve muhakkiklerin eserlerinden birtakım alıntılar yapmıştır. Alıntılanan manzumelere bakıldığında ise özellikle Hasan Sezâyî Efendi ve Niyâzî-i Mısrî (ö. 1694) gibi sufilerin manzumelerinden kendi şerhine mesnet teşkil edecek birtakım parçaları aktardığı bu şerhi manzum-mensur bir şekilde kaleme aldığı görülmektedir. Şerhte özellikle “Nokta ve Kalem” kavramlarının tasavvufi anlamlarını okuyucuya sunan Şerefüddin Şuayb Efendi, ayet, hadis ve önemli şahısların veciz sözlerinden de çokça yararlanmıştır (Kanık 2009: 16).

Yazma nüshasının bulunmadığı eserin matbu birden fazla nüshası, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi kütüphanesinde (İSAM) bulunmaktadır. Söz konusu matbu nüshalar esas alınarak eser ile ilgili yapılan iki neşir bulunmaktadır. Bunların ilki, Yaman Arıkan tarafından “Kainatın mihveri” adıyla yapılmış olup eserin sadeleştirilerek yayına hazırlandığı çalışmadır (1976). İkincisi ise, Mamut Kanık tarafından yapılan “Nokta ve Kalem” başlıklı inceleme-metin eksenli çalışmadır. Kanık’ın bu neşri, açıklamalı dipnotları ve izahları ile oldukça kıymetli bir çalışma olarak dikkat çekicidir (2009).

Yazarın biyografisi için bk. "Şeref, Şerefüddîn Şuayb Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seref-serefuddin-suayb-efendi  

Eserden Örnekler


Evvel ü âhiri bir noktada cem' etmiş idi

Fasl için bast-ı hurûf eyledi teksîr etdi

Evvel ü âhiri ile maksûd, esmâ-i hüsnâ-yı ilâhiyyedir yahud Evvel ile hazret-i ilmde sâbite olan a'yân-ı sâbite(dir). Ve âhir ile maksûd, hazret-i kevnde vücûd-ı Hak'la mevcûd olan bi'l-cümle suver-i a‘yan ola. Bir noktada cem' etmiş idi, bu kelâm-ı âlîde teşbîh-i beliğ vardır, şöy le ki: Min indillâh münezzel olan cemî-i kütüb ü sahâyif yüz dört aded olup andan on aded Suhûf-ı Âdem ve elli aded Suhûf-ı Şît ve otuz aded Suhûf-ı İdrîs ve on aded Suhûf-ı İbrâhîm-aleyhimü's-selâm- hazerâtına inzâl buyurulduğu gibi Tevrât-nâm kitâb-ı celîl Mûsâ ve Zebûr-nâm kitab-ı celîl Dâvud ve İncil nâm kitab-1 celîl dahî Îsâ ve Kur'ân-ı azîmü'ş-şân nâm kitab-ı cem'ü'l-cevâmi' dahi Muhammed -aleyhimü's-salatü ve's-s elâm- hazerâtına tenzîl buyurulduğu ve suhûfun cümlesinin hâvî olduğu ahkâm-ı İlâhiyye, kütüb-i erba'ada ve Tevrât ve Zebûr ve İncîl-nâm kütüb-i selâsenin hâvî olduğu ahkâm ma'a ziyâde Kur'an-ı Kerim'de mevcûd olup iş bu Kur'ân-ı azîmü'ş-şân'da mecmû olan ahkâm-ı İlâhiyyeyi Sûre-i Bakara ve anda tecemmû eden ahkâm-ı Fâtiha-i şerîfe ve anda mevcûd olan cemî-i hükmi dahî Besmele-i münîfe ve anın muhtevî olduğu hulâsa-i hükmi dahi bâ-ı Besmele ve anın hâiz olduğu cem'ini dahî nokta-i Besmele ihrâz idüp bu hâlde Nokta ne sûretle hâiz-i ahkâm-ı Kur'âniyye ise Fahr-i âlem -salla'llahu aleyhi ve sellem- efendimiz hazretleri dahı ol sûretle câmi'-i her-ahkâm olduğına nazaran vech-i şebeh cem'iyyet-i ahkâm idüğü âşikâr olur. Binâberîn Seyyid-i sâdât efdalü't-tahiyyât efendimiz hazretlerine, "el-Câmiü'l-ekber" ve "el-ismü'l-a'zamü'l-efhar" denilmişdir. Bu manaya göre, o bir Nokta; noktatü's-sûreti'l-insâniyyeti'l-kâmileti'l câmiati'r-rahmeti el-âmmeti ve'l-hâssati, dimek olarak işte bu da ma'a cemi'i's-sıfât zât-ı ilâhî ve Hakk'ı a'zamiye mazhar olan Muhammed'den kinâyet bulundığı ve Nokta sûret-i insâniyyeyi nakışlayup ma'bûddan temeyyüz-nümâ eylediği lisân-ı sâdât-ı sûfiyyede zebân-zed olup hatta "zahara'l-mevcûdât min ba'i Bi'smi'llâhi" ibaresi dahi mütedâvil olarak bâ harfi izâe zât-ı Hakk'a mevzûa olan elif'i velî itmekle, "Evvelu mâ halaka'llâhu'l-aklu" hadîs-i şerîfinden müstefâd olan akl-ı evvel -ki Nûr-ı Muhammedî'den ibaretdir- ana işaret olup bu hâlde ulûhiyyet-i ilâhiyye sûret-i rahmet-i intişâriyyede muhtecib ve ehline ma'rûf oldığı vecihle sûret-i insâniyyede zâhir bulundığına âlem-i emrde cilve-nümâ-yı zuhûr olan hakîkat-i Muhammediyye'den kinâyet idüğünde şekk ü şüphe kalmaz (Kanık 2009: 101-102).

Kaynakça


Arıkan, Yaman (1976). Şuayb Şerefeddin - İzâhü’l-merâm fi Meziyyeti’l-kelâm Yahud Şerhü’n-noktati ve’l-kalem, -Kainatın Mihveri-. İstanbul: Buhara Yay.

Kanık, Mamut. (2009). Şuayb Şerefeddin - Nokta ve Kalem. İstanbul: İz Yay.

Şuayb Şerefeddin (t.y.). İzâhü’l-merâm fi Meziyyeti’l-kelâm Yahud Şerhü’n-noktati ve’l-kalem. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi Kütüphanesi. Demirbaş no: KÜF. 151743.

Atıf Bilgileri


ÇALKA, Mehmet Sait. "ÎZÂHU’L-MERÂM FÎ MEZİYETİ’L-KELÂM YÂHUD ŞERHU’N-NOKTA VE’L-KALEM (ŞEREF)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/izahu-l-meram-fi-meziyeti-l-kelam-yahud-serhu-n-nokta-ve-l-kalem-seref. [Erişim Tarihi: 19 Ocak 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
2 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
3 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
4 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
5 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
6 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
7 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
8 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
9 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
10 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle