- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mehmet Celal - Madde Yazarı: Yusuf Furkan Kula
- Eser Yazılış Tarihi:1899
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:07/09/2022
İSKAMBİL (MEHMET CELAL)
hikâyeMehmet Celal (d. 1867 - ö. 25 Ocak 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mehmet Celâl’in aşk ve hüzün temleri üzerine kurulu romantik hikâyesi. Hikâyede baskın olan aşk ve hüzün temleri, sanatçının kavuşamadığı ve hayatı boyunca üzerinde olumsuz tesirini hissettiği Anna sebebiyle, eserlerinde yankı bulur. Hikâyenin anlatıcı kahramanı, halk edebiyatında da görülen âşık olma şekillerinden olan ilk görüşte aşka tutulur. Anlatıcı kahraman, Heybeli’ye bakan bir tepede sevdiği kadın ve ablasıyla karşılaşır ve ilk görüşte aşka tutulur. Genç âşık, tanıştığı ve samimiyetini ilerlettiği sevdiği kadınla ve ailesiyle zaman zaman iskambil oynar. Bir başka iskambil oyununda kaybetme nedeniyle hayvanlara binilip Yorgolu’ya gidilecektir. Genç adam, sevdiği kadınla baş başa bir yolculuk ve gezinti fırsatı yakalayabileceğini düşündüğü için bilerek yenilmelerini sağlamaya çalışır. Genç âşık, baş başa yolculuk esnasında sevdiği kadının elinden tutmanın yanı sıra aşkını daha rahat yaşayabileceğini de düşünür. Bu nedenlerle genç adam, boş atması gerektiği yerde iskambilleri atarak bilerek yenilmelerini sağlar fakat sevdiği kadın bilinçli yenilmeyi anlar ve tepkiyle gitmekten vazgeçer.
İskâmbil, Mehmet Celal’in aşkı işlediği pek çok hikâyesinde görüldüğü gibi aşka bağlı "hüzün"le sonlanır. Genç âşık, sevdiği kadınla baş başa kalma fırsatlarını gitmeme tepkisiyle yakalayamamıştır. Hikâyede olay örgüsü ön plandadır. Romanlarını da salt olay örgüsünün önemli olduğu “popüler roman” tarzında oluşturan Mehmet Celâl, hikâyelerinde de olay örgüsünü öne çıkarır. Himmet Uç’un da belirttiği üzere İskâmbil'de zaman, mekân, kişiler derinlemesine işlenmeyip yüzeysel bırakılmıştır. Bu nedenle İskambil, “basit” bir hikâyedir. Hikâyenin aksayan yönünün de olduğu söylenebilir. Yorgolu’ya gidilip kırlarda dolaşılması, manzaraların seyredilmesi yenilmekle ilişkilendirilmiştir. Kırlarda dolaşmanın yenilmekle ilişkilendirilmesi biraz tuhaf kalmaktadır. Ödül gibi bir yaptırımdır. Nitekim hikâyenin ismi verilmeyen genç âşığı da asıl ödülün yenilmek olduğunu düşünür ve yenilmelerini sağlar. Mehmet Celâl, hikâyesinde yer vermek istediği aşk kurgusu için mantık hatasına düşmüştür.
Hikâye, 1317/1899 yılında Şirket-i Mürettibiye Matbaası tarafından İstanbul’da on dört sayfa olarak neşredilir. Nurcan Şen “İskambil” hikâyesini yeni Türk harflerine aktarmıştır (Şen 2014).
Yazarın biyografisi için bk. "Mehmet Celal". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehmet-celal
Eserden Örnekler
“Ekseriyâ yaptığımız gibi bugün de dört kişi iskâmbil oynayacaktık. Bazen tâlih bana yâr olmazdı, kâğıt açardık, büyük hemşiresiyle yâhud biraderiyle olmaklığım lâzım gelirdi: O zaman medîd bir ıztırâb geçirirdim, meyûsâne oynadığımı onlar da hissederler, mahsus yenildiğimi anlarlar idi sanırdım! [...]
“Yenersek, o akşam bir mercan balığı ziyafeti verilecekti, yenilirsek hayvanlara binip Yorgolu’ya gidecektik. Ziyâfet her zaman olabilir, fakat Yorgolu’ya gitmek, kırlarda, çamlar altında onunla beraber seyretmek, nihayet dar bir yokuştan inerken, onun küçük, beyaz ellerini tutmak, hemşiresinden, biraderinden biraz geri kalırsak îtirâf-ı sevdâyı nâşir olan enzâr-ı âşikânemizi birbiri içinde bayıltmak… Oh bunların hepsini hissederek mes’ûd olmak için mutlak yenilmeli! [...]
“-Sanki ne oldu? Bu yenilmekten ne çıktı ? İşte ben gitmeyeceğim! Dedi. Ağlar gibi, yalvarır gibi baktım, bu bakışıma karşı ilâve etti ki:
-Ne ise! Neşenizi bozmayayım, bile bile yenilmiş olduğunuzu da bilmiyorum zannetmeyiniz!” (Nurcan Şen 2014: 130)
Kaynakça
Andı, M. Fatih (1995). Ara Nesil Şairi Mehmed Celâl Hayatı Görüşleri Şiirleri, İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
Daşcıoğlu, Yılmaz (1995). Mehmed Celal'in Romanları ve Popüler Edebiyat Geleneği, Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Gültekin, Mustafa (2014). "Popüler Roman ve Türk Halk Hikâyeciliğinde Ortak Unsurlar" Journal of Turkish Studies, 9 (6): 409-417.
Şen, Nurcan (2014). Mehmed Celâl’in Hikâye ve Romanları, Ankara: Kurgan Edebiyat.
Uç, Himmet (2007). Hikâye ve Romancı Mehmet Celâl, Ankara-Demirtepe: Bizim Büro Basımevi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | OSMANLI EDEBİYÂTI NUMÛNELERİ (CELÂL) | Mehmed Celâl | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
2 | ADADA SÖYLEDİKLERİM (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Diğer Mehmet Ufuk Demir |
Görüntüle | ||
3 | AK SAÇLAR (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
4 | ÂSÂR-I CELÂL (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
5 | BÎ-VEFÂ (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Prof. Dr. Yılmaz Daşcıoğlu |
Görüntüle | ||
6 | BİR KADININ HAYÂTI (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Prof. Dr. Yılmaz Daşcıoğlu |
Görüntüle | ||
7 | BİR PEDERİN SERGÜZEŞTİ (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
8 | CEMÎLE (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Prof. Dr. Yılmaz Daşcıoğlu |
Görüntüle | ||
9 | ÇELEBİ SULTÂN MEHMED YÂHUD MÜCEDDİD-İ DEVLET (MEHMET CELÂL) | Mehmet Celal | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
10 | DÂMEN-ÂLÛDE (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Prof. Dr. Yılmaz Daşcıoğlu |
Görüntüle | ||
11 | DEHŞET YÂHUD ÜÇ MEZÂR (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Prof. Dr. Yılmaz Daşcıoğlu |
Görüntüle | ||
12 | ELVÂH-I MA'SÛMÂNE VE MAKÂLÂT-I EDEBİYYE (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Doç. Dr. Şeyma Büyükkavas Kuran |
Görüntüle | ||
13 | ELVAH-I SEVDA (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Prof. Dr. Yılmaz Daşcıoğlu |
Görüntüle | ||
14 | ELVÂH-I ŞÂ'İRÂNE (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
15 | FÂTİH SULTÂN MEHMED-İ SÂNÎ YÂHUD İSTANBUL FETHİ (MEHMET CELAL) | Mehmet Celal | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |