- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ali Sedâd, Cevdet Paşa-zâde - Madde Yazarı: Dr. Ömer UYAN
- Eser Yazılış Tarihi:1882
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Belâgat Kitabı
- Yayın Tarihi:01/12/2022
İKMÂL-İ TEMYÎZ (ALİ SEDÂD)
belagat, tenkitAli Sedâd, Cevdet Paşa-zâde (d. 1274/1857 - ö. 1318/1900)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Abdurrahman Süreyya’nın Belâgat-i Osmâniyye eleştirisine reddiye. Ahmed Cevdet Paşa’nın (d. 1238/1823 - ö. 1313/1895) yazdığı Belâgat-i Osmâniyye’nin 1881’de ilk cüzünün yayımlanmasından bir buçuk ay kadar sonra 1882’de Abdurrahman Süreyya (d. 1257/1841 - ö. 1322/1904) Ta’lîkât-ı Belâgat-i Osmâniyye’yi yayımlayarak bu eseri bazı yönlerden tenkit etmiştir. Hacı İbrâhim Efendi (d. 1242/1826 - ö. 1306/1888), Ta’lîkât’ın eleştirilerine cevaplar yazarak bunu Temyîz-i Ta’lîkât adı ile 1882’de yayımlamıştır. Temyîz-i Ta’lîkât, Belâgat-i Osmâniyye’nin mantıkla alakalı olan lâhika bölümüne kadarki eleştirilerin edebî kısmına dair cevaplar barındırmakta olup kelami meseleleri içermemektedir. Oysa Abdurrahman Süreyya’nın Ta’lîkât’ında ve daha sonraki gazete yazılarında, Belâgat-i Osmâniyye’nin lâhika bölümündeki mantık bahisleri ve burada örnek verilen önermelerin içeriği ile alakalı olarak da Ahmed Cevdet Paşa’ya tenkitler yöneltilmektedir. Bu eksiği tamamlamak için Mahmud Esad İtmâm-ı Temyîz’i, Ali Sedâd ise İkmâl-i Temyîz’i kaleme alırlar. Bu iki eserle birlikte belagat tartışmalarının yönü tamamen değişmiş olup kelami/teolojik bir mahiyet kazanmıştır. İkmâl-i Temyîz’de buna ek olarak felsefi yaklaşım ve argümanlar daha fazla ön plana çıkar. Yine İtmâm ı Temyîz’den farklı olarak matematik felsefesi bağlamında rasyonalizm-emprizm çatışmasına dair tartışmalar da İkmâl-i Temyîz’de görülmektedir (Demir ve Özbay 2017: 36).
Yirmi dört sayfadan müteşekkil İkmâl-i Temyîz, hicri 15 Cemaziyelevvel 1299 / 4 Nisan 1882 tarihinde Matbaa-i Osmaniyye’de basılmış olup İBB Atatürk Kitaplığı Nadir Eserler Odası’nda Bel_Osm_K.00555/08 demirbaş numarasıyla kayıtlıdır (Ali Sedad 1299/1882). Kütüphanenin dijital sisteminde aynı isimle ve yazar künyesiyle kayıtlı diğer eserin adı Beyânu’l-Unvân olup bu risale Ali Sedâd’a değil, babası Ahmed Cevdet Paşa’ya aittir.
Eserin çeviri yazısı ve sadeleştirilmiş metni Remzi Demir ve Çiğdem Özbay (2017) tarafından yayımlanmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Sedâd Ali Bey, Cevdet Paşa-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sedad-ali-bey-cevdet-pasazade
Eserden Örnekler
Sâha-i matbû’âtda Ta’lîkât-ı i’tirâziyye ile tahrîb edilmek istenilen hakâyık-ı ilmiyyenin müdâfa’ası emrinde ismleri cerîde-i iftihâra geçen Hukûk Mektebi efendileri arasında en liyâkatsizi olduğumu i’tirâfla berâber o şerefin taraf-ı âcizâneme â’idiyyetiyle dahi müftehir olduğumu söylemekden çekinmem. Mu’terif olduğum aczimle berâber şu mühim bahslere girişmekligim bir cür’et ise de mesâ’il-i ilmiyyeden bahse olan mecbûliyyetimin mâ-fevkinde olmadığından yine hakk-ı âcizânemde sezâ-vâr-ı tahsîn olur teselliyyâtını der-pîş-i mütâla’a ederek müsterîh olurum.
Şu bahsin sâhibleri arasında mevki’ ve münâsebet-i zâtiyyemi ve acz ve kusûrumu medâr-ı istihfâf add etmek isteyenler bbulunur ise de te’essüf etmem. Çünki mahkeme-i vicdâna arz eyledigim şu risâlecikin mevâdd-ı mündericesinden tegâfül ve te’âmî ile ta’arruzât-ı garaz-kârânede bulunmuş olacaklarından benden daha âciz olduklarını ortaya koymakdan başka bir şey yapmamış olacaklardır. Beyân edecegim mesâ’ili lâyıkıyla takdîr edenler hakâyık-ı ilmiyyenin keşf ve izhârına çalışmakdan başka bir taraf dârlıkda bulunmadığımı anlayacaklardır.
Erbâb-ı me’ârifden hatâ ve nevâkısımın mu’âhezesini degil, belki ıslâh ve ikmâlini beklerim (Ali Sedâd 1299/1882: 2-3; Demir ve Ç. Özbay 2017: 54).
Kaynakça
Ali Sedâd (1299/1882). İkmâl-i Temyîz. İstanbul: Matbaa-i Osmaniyye.
Demir, Remzi ve Ç. Özbay (2017). “Ali Sedad Bey’in İkmâl-i Temyîz’i” Dört Öge, 5 (11): 35-51.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ARÛZ-I OSMÂNÎ RİSÂLESİ (SEDÂD ALİ BEY) | Sedâd Ali Bey, Cevdet Paşa-zâde | Araş. Gör. Dr. Kağan Gariper |
Görüntüle | ||
2 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
3 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
4 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
5 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
6 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
7 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
8 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |