İBRET YÂHUD EDEN BULUR (MEHMED TAHİR MÜNİF)
tiyatro
Mehmed Tahir Münif ( ? / ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mehmed Tâhir Münîf tarafından yazılan aşk konulu tiyatro eseri. Eserin başına eklenen Tâhir imzalı yazar notuyla piyese İbret adının verilme sebebi açıklanır. Yazar, piyeste işlenen ibret verici konu itibarıyla eserine İbret adını uygun gördüğünü belirtir ve notun devamında eserin, başka bir ifadeyle Hak Yerini Bulur adını da çağrıştırdığını söyler.

İbret piyesi Mazlum Bey ile Gülnaz Hanım arasında yaşanan aşkı konu edinir. Piyesin başkarakteri olan Mazlum Bey, mesire yerinde gördüğü Gülnaz Hanım’a âşık olur. Bu aşkı içinde yakıcı bir sır olarak saklar. Bu sır gitgide Mazlum Bey’i sosyal hayattan soyutlar ve içine kapanık biri hâline getirir. Kendisinde ruhsal sıkıntılar baş gösterince çevresinin dikkatini çeker. Mazlum Bey’in ağabeyi olan Abdurrahman Bey, kardeşi ile Gülnaz Hanım’ı bir araya getirmek ister. Piyeste Abdurrahman Bey, piyesi yönlendirici bir konumdadır. Kardeşinin aşk sırrını ve Gülnaz Hanım’ın hislerinin doğruluğunu anlayabilmek amacıyla onları çeşitli durumlarla sınar. Abdurrahman Bey üç farklı kişilikle piyeste bulunur. Bu sayede piyesteki karakterleri imtihan eder. Kardeşinin aşk sırrını öğrenip Gülnaz Hanım’ın da hislerinin karşılıklı olduğunu anlayınca bu iki genci evlendirmek ister. Gülnaz’ın babası Ahmet Efendi, Abdurrahman Bey’e duyduğu kıskançlık duygusundan ötürü kızını onun kardeşine vermeyi reddeder. Kızını Servet Bey’le evlendirmek ister. Servet Bey yalancı, dolandırıcı, mirasyedi özellikleriyle kötü bir tiptir. Piyeste çetrefilli birkaç olay yaşandıktan sonra Abdurrahman Bey girdiği dilenci kılığıyla Ahmet Efendi’yi kızını vermesi konusunda ikna eder. İki âşığın düğünüyle biten İbret yahut Hak Yerini Bulur piyesi, kötülük yapan insanların karşılığını kötülük olarak alacağı ve kötülük düşünenlerin felakete uğrayacağı mesajını vererek sonlanır.

Mehmed Tâhir Münîf, eserin başında “Mukaddime” başlığını taşıyan yazısında önce dönem padişahına dualarda bulunur sonra tiyatroya dair görüşlerini aktarır. Bu giriş yazısından sonraki sayfada, piyesteki şahıslar kadrosunu tanıtan tabloya yer verilir. Ardından eserin isimlendirilmesini açıklayan yazar notu bulunur. Piyesin sonunda “Hatime” başlıklı bölüm ve bu hatimenin sonuna eklenen bir şiir vardır. Bu “Hatime” bölümde anlatılan hikâye değerlendirilir, piyesin anlatmak istediği mesajlar özetlenir, hatalar için okuyucudan özür dilenir ve II.Abdülhamid’i öven kısa bir şiirle piyes sona erer.

İbret piyesi sahneye konmak üzere kurgulanmış olup dil özellikleri genel anlamda konuşma üslubu özelliği gösterir. Yalnız piyeste Mazlum Bey ve bazı karakterlerin konuşmalarında kullanılan dile, estetik bir düzey kazandırılmak için dilin ağırlaştırıldığı ve mensur şiire benzer bir tarza yaklaşıldığı görülür.

İbret piyesi yazıldığı Tanzimat Dönemi’nin karakteristik özelliklerini taşır. Döneminde verilen diğer tiyatro eserleri gibi halkı bilinçlendirmek gayesinde olmuş ve taşıdığı didaktik mesaj kaygısıyla sosyal fayda prensibini gözetmiştir. Piyesin konuşma dilini ve yerel dil özelliklerini çok iyi kullanması, atasözleri ve deyimleri yerinde kullanmasıyla dönemindeki eserlere nazaran güçlü taraflarını oluşturur. Mehmed Tâhir Münîf’in, İbret piyesini meydana getirirken modern tiyatro tekniklerinin yanı sıra geleneksel tiyatrodan, halk hikâyelerinden ve masallardan aldığı kimi unsurları eserinde kullandığı görülür.

Toplam 217 sayfa ve sekiz fasıldan oluşan piyes, 1304/1886-87 yılında Matbaa-i Âmire’de basılır. Erzurum Atatürk Üniversitesi Kütüphanesi’nde 15720 numarasıyla kayıtlı olan İbret piyesi, Bülent Ayanoğlu (2019) tarafından hazırlanan yüksek lisans teziyle Arap harflerinden yeni harflere aktarılır ve piyes üzerinde teknik ve tematik inceleme yapılır. Ayrıca piyes, 2020 yılında Mehmet Ali Gündoğdu tarafından yayıma hazırlanmıştır.

Eserden Örnekler


-Dördüncü Meclis-

-Mazlûm Bey- “yalnızca”

Bak şu tecellîye! Mübtela olduğum bu dâhiyye-i aşk, ifâdât-ı hâlisânesi cândan azîz birâder-i hakîkat-perverime, ihtârât-i hakîmânesi şekerden leziz üstâd-ı vefâ-nihâdıma beni nefret ettiriyor. Derdimden bârî cânânımın haberi olup da bana insâf etseydi! Hayır! O da yok! “Pencereyi açar.” Âh bâd-ı sabâ! Şuradan vezân etmiş olsa da benim figân-ı cân-güdâzımı o mahbûbe-i dil-sitâna eriştirmiş olsa ne olurdu. Hayır, o da istemiyor. Onda da insan yok. Ya feryadımı ona kim eriştirsin? hîç. Eyvâh vuslat değil! Onun nîm-nigâh-ı iltifâtına nâiliyet ümîdi nerede? Aceb ne edeyim? Râz-ı dilimi kime bildireyim? Of bu da muhâl! Ya ne yapayım! Hayf ne müşkil derd! Tuhaf? Birâderim sebeb-i ıztırâbımı bilecekmiş. Çâresini bulacakmış. Ne hayâl-i muhal! Âh taş yürekli Mazlûm! Bu kadar suale kendi başına karşı ne kadar da inâd ettin. Âh birâderim! Pederimin validemin sûzişli nasayıhını hatırıma getirerek gönlümü parçaladın. Zebânın keşf-i râzda lâl. Fikrim hissiyât-ı âşıkâne ile hem-hâl oluyor. Ey birâderim ey üstâdım! Kabâhat bende değil gönlümde. Lâkin onda da kusur yok. O da cellad-ı aşkın seyf-i meslûlu altında inlemekte, dilim o sadâ ü enînin dehşetiyle sualinize cevâb verememektedir. Ey Gülnâz’ım! Seni seviyorum? Cân u cânânı sana değiştiriyorum. Hâ ne oluyorum! Vay! Etrâfımı sehâb-ı zultem kaplıyor! Hâ! İşte o zulmet-i kasvet-engîz içinde nuranî bir çehre! Kamer-talat bir nâsiye!” (Ayanoğlu 2019: 103-104).

Kaynakça


Ayanoğlu, Bülent (2019). Mehmed Tâhir Münîf’in “İbret”Adlı Tiyatrosu:İnceleme-Metin. Yüksek Lisans Tezi. Mardin: Mardin Artuklu Üniversitesi.

Gündoğdu, Mehmet Ali (2020). İbret Mehmed Tahir Münif. (hzl. Mehmet Ali Gündoğdu). İstanbul: Kriter Yayınları.

Atıf Bilgileri


Paker, Doğukan Ali. "İBRET YÂHUD EDEN BULUR (MEHMED TAHİR MÜNİF)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ibret-yahud-eden-bulur-mehmed-tahir-munif-tees-1741. [Erişim Tarihi: 18 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1  ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
2 AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
3 ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır
Görüntüle
4 ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
5  ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas
Görüntüle
6 LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
7  BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğretmen Münevver Eroğlu
Görüntüle
8 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
9 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
10 BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
11 LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
12 CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Elmas Karakaş
Görüntüle
13 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
14 ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
15 LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle