- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Öğretmen Doğukan Ali Paker
- Eser Yazılış Tarihi:1291/1874
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:07/10/2021
HÜKM-İ DİL (AHMET MİTHAT EFENDİ)
tiyatroAhmet Mithat Efendi (d. 1844 / ö. 28 Aralık 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmet Mithat Efendi tarafından yazılan aşk konulu tiyatro eseri. 1874’te basılmış, üç perdeden oluşan piyeste kont kızı Margerit ile bahçıvan Pol arasında İspanya’da yaşanan aşk konu edilir. Başlarda Pol, aşkını Margerit’e açıklamakta tereddüt eder. Çünkü âşık olduğu kişi asilzade bir kontun kızıyken kendisi onların emrinde çalışan bir bahçıvandır. Pol’ün duyduğu bu mahcubiyet, Margerit’in düşüncelerini duyunca değişecektir. Margerit, Pol’e aileden gelen unvanlara önem vermediğini, asalete insanın kendi şahsiyetiyle ulaşmasının önemli olduğunu söyler. Kendisinin unvan ve paradan arınmış olarak evlenmek istediğini Pol’e belirtir. Yalnız Margerit, babasının Pol’ü sıradan biri olduğu için damatlığa kabul etmeyeceğini bilir. Bunun için Pol’den, vatanları İspanya’yı terk edip Amerika’ya kaçma fedakârlığını ister. Pol, Margerit’in olduğu her yerin kendisine vatan görüldüğünü söyleyip bu isteğini kabul eder. Asilzade bir damat isteyen Kont Döbaravali, kızının bahçıvanla kaçtığını duyunca gururu incinir. İki aşık kaçak hayatı yaşarlarken bir gün Kont Döbaravali’yle köy otelinde karşılaşırlar. Bu karşılaşmada Kont, Pol’ün de kendisinin aradığı asilliğe sahip bir damat olduğuna ikna edilir. Kızının Pol’le evlenmesini onaylar. Böylece piyes mutlu bir sonla biter.
İnci Enginün, Hükm-i Dil adlı eserinde romantik oyunlarda bulunan mahallî renkliliğin eksik olduğunu belirtir. Ahmet Bozdoğan tarafından bu piyesin aslında Manastırlı Mehmet Rifat tarafından yazıldığı söylenir.
Piyesin başına eklenen M.R. imzalı mektupta, Recaizade M.Ekrem’in Atala adlı romanı tiyatroya uyarlamasından cesaret alınıp Ahmet Mithat’ın Letaif-i Rivayat’ta bulunan “Gönül” adlı hikâyesinden hareketle Hükm-i Dil piyesinin yazıldığı belirtilir. Tem olarak “pespaye ve asalet” çatışması görülen piyeste insanlar arasındaki asilliğin unvanlardan değil kişilikten kaynaklı bir durum olduğu anlatılır. Pespaye olarak görülen sıradan insanların da asil bir kişiliğe sahip olabileceği vurgulanır. Yazarın insanlara karşı eşitlikçi yaklaşımı Margerit’in insancıl söylemiyle verilir.
Ahmet Mithat Efendi’nin biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
POL- (Bir müddet arkalarından gidişlerine baktıktan sonra) Elhamdülillah üç seneden beri muntazır olduğum iltifata nâil oldum. Çok şükür. Daha ilerisi muhâl… Ah Ah… Ne çare.. Yok, yok, meyus olmam. Meydanda meyus olacak bir şey yok. Madam Luiz’in müjdesi güzel, şimdi kendisi de halinden belli etti. Bunda meyus olacak ne var? Ama pespaye olmak. Onun da zararı yok. Pespaye olmak insan için bir zül müdür? Efkârın, cenâbın, ulviyeti, tab’ın istikameti, besaleti yalnız asalete mi mahsustur? Hem de Margerit mutlaka bunları bende görmüştür ki Madam Luiz’in dediği gibi benden başka düşündüğü yok imiş. (Bu aralık içeriden yemek çanı çalınır.) Allah büyüktür, isterse bermurad eder, hele ben yemeğe gideyim. (Gider.) (Enginün 1990: 149).
Kaynakça
Bozdoğan, Ahmet (2003). “Ahmet Midhat’a Atfedilen Bir Eser. Hükm-i Dil ve Manastırlı Mehmet Rifat”. Türklük Bilimi Araştırmaları (14): 117-125.
Durgun, H. Harika (2015). Ahmet Mithat Efendi ve Edebiyat. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Enginün, İnci (1990). Ahmet Mithat Efendi’nin Tiyatroları. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
Enginün, İnci (2014). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Gökçek, Fazıl (2017). Küllerinden Doğan Anka – Ahmet Mithat Efendi Üzerine Yazılar. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Okay, Orhan (2008). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmed Midhat Efendi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tanpınar, Ahmet Hamdi (2015). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |