HİKÂYÂT-I MÜNTAHABE (MANASTIRLI MEHMET RİFAT)
emsâl/masallar
Manastırlı Mehmed Rifat (d. 1267/185 - ö. 1325/1907)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Manastırlı Mehmer Rif`at'ın en fazla baskı yapan eseri. İç kapakta "mekâtib-i sıbyâniyeye mahsusdur." açıklamasıyla okura sunulan kitap, tespit edilebildiği kadarıyla 1290/1873-74 tarihinden 1312/1894-95 tarihine kadar on baskı yapmıştır. 1291 baskısında eser, “Müellifin Ricası” başlıklı bir yazıyla başlar. Bundan sonra, çocukların okumaya hevesini artırmak için, her gördüğü yazıyı okuyan ve her okuduğunu anlamaya çalışan bir adamın bu merakı sayesinde çok zengin olduğunu anlatan bir “Hikâye” nakledilir. Bu “Hikâye”nin ardından iki "bab"a ayırlan kitabın “Hayvanat”la ilgili “Birinci Bab”ı başlar. “Hayvanat” sözüyle “nebatat” dışında kalan ve insanı da içine alan bütün canlıların kastedildiği bu bölümde “Tilki ile Şahin” (s. 6), “Bülbül ile atmaca”, (s.10), “Tilki ile Keçi” (s.13), “Horoz ile Keklik” (s.15), “Çakal” (s.18), “Karga ile Müdahin Tilki” (s.19), “Maymun ile Diken” (s. 2), “Kör Hatun” (s. 24), “Köpek, Koyun Ağılı, Kurt” (s. 26), “Çakal, Horoz, Köpek” (s. 30), “Tilki Maymun” (s. 32), “Arslan, Tilki, Kurt” (s. 34), “Tavus Kuşu, Hint Tavuğu” (s. 36), “Kedi” (s. 38), “Sinek, Bal” (s.39), “Eşek, Debbağ” (s. 41), “Tarla Kuşu” (s. 43), “Tavşan, Kurbağa” (s. 45), “Fare, Kedi” (s. 47), “Güvercin, Saksağan” (s. 49) adlı yirmi hikâye bulunmaktadır.

“Nebatat” başlıklı “İkinci Bab”da da “nebatat”ın tarifi yapılıp, yaşaması için hangi şartların bulunması gerektiğinin anlatıldığı bir girişten sonra, “Tut ile İpek” (s. 54), “Mide Nevazı ile Paldır” (s. 57), “Zeytin ile Zeytinyağı” (s. 59), “Sadberk Gül ile Yabanî Gül” (s. 61), “Kavak ile Kabak” (s. 63), “Buğday ile Kiraz” (s. 65), “Keten ile Pamuk” (s. 68), “Çay ile Meşe” (s. 70) adlı sekiz “hikâye” bulunmaktadır. Hikâyelerin her birinin sonunda "Hisse" başlıklı bir değerlendirme bulunmaktadır. Bu da eserin "Kıssadan Hisse" verme geleneğinin bir devamı olarak kaleme alındığını göstermektedir. Zaten eserin sonundaki "Hâtime" başlıklı metinde belirtilenlerden de eserin bu amaçla yazıldığı açıkça anlaşılmaktadır. 

Bu tür metinler, klasik doğu edebiyatlarında Beydaba’nın “Kelile ve Dimne”sinde, Mevlâna’nın “Mesnevî”sinde, Sadi’nin “Bostan” ve “Gülistan”ında; Batı edebiyatlarında da en tanınmış örnekleri La Fontaine’nin fabllerinde görülen edebî ürünlerdir.

Bu eserdeki metinlere yukarıdan beri “hikâye” denilmesini sebebi, onların Batılı anlamda hikâye veya klasik doğu edebiyatındaki halk hikâyesi yapısında olmalarından değil, bizzat Mehmed Rif`at’ın bu metinleri topladığı kitapların adında “hikâye” sözcüğünün bulunmasındandır. Ancak yazar kitabın adında “hikâye” sözcüğü kullanmasına rağmen “Hikâyat-ı Müntahabe”nin ilk baskısından on yedi yıl sonra yayımlanan “Kavaid-i İlm-i İnşa”nın ikinci kitabında, “Bundan on yedi sene evvel yazdığım bir emsâl kitabı vardır ki Maarif Nezaret-i Celilesinin intihabıyla ol vakitten beri mekâtib-i ibtidaiyede tedris olunuyor. Buna ol vakit ‘Hikâyat-ı Müntahabe’ namını verdiğimde hata ettiğim ... zahir oluyor.” (Mehmed Rif`at 1308: 5) diyerek bu metinlerin birer “hikâye” değil, “emsâl” olduğunu, daha önce bunlara “hikâye” demesinin önemli bir yanlışlık olduğunu vurgular.

Müelliflerin biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed


Eserden Örnekler


“Müellifin Ricası

Çocuklar, bir bahçeye girdiğinizde birçok ağaçlar görürsünüz. Onların hepsi de bir büyüklükte değildir. Elbette kimi küçük, kimi büyüktür. Büyüklerine âdeta ağaç denildiği gibi küçüklerine de 'fidan' denir. İşte o ağaçların bazısı yemişli, bazısı yemişsizdir. Sanki kimisi yemiş verir, kimisi vermez. Yemiş verenlere bahçıvanlar tarafından hizmet olunur, sulanılır, bakılır. Yemiş vermeyenlere bakılmak şöyle dursun azıcık kalabalık etmeye başlayınca kökünden balta gösterilir. Sonra odun yapılır, külhanlarda yakılır, nihayet kül olur gider. Bir de o ağaçların büyükleri öyle oldu olasıya büyük değildir. Hepsi de o gördüğünüz fidancıklar gibi küçük imişler de büyüyüp ağaç olmuşlardır.

Şimdi oturduğumuz memleketler bahçeye ve büyük insanlar ağaca benzetilir ise çocuklar da fidanlara benzer. Çocuklar okuyup yazmak ile terbiye olur da büyürlerse yemişli ağaçlar gibi sevgili olup makbul olurlar" [...]

"Hâtime

Çocuklar!

Gerek hayvanatta gerek nebatatta söylediğimiz hikâyelerden anlaşıldı ki insan için okuyup yazmak ve güzel güzel terbiye olmaktan başka çare yokmuş. Onunçün çalışmanızı ve büyük büyük adamlardan olmanızı rica ederim”. (Mehmed Rif`at 1291: 2, 72).

Kaynakça


Bozdoğan, Ahmet (2001). Manastırlı Mehmet Rıfat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Mehmet Rıfat(1291). Hikâyat-ı Müntahabe, İstanbul: Matbaa-i Amire.

Mehmed Rif`at (1308). Kavaid-i İlm-i İnşa, Dersaadet: Kasbar Matbaası.

Atıf Bilgileri


Bozdoğan, Ahmet. "HİKÂYÂT-I MÜNTAHABE (MANASTIRLI MEHMET RİFAT)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hikayat-i-muntahabe-manastirli-mehmet-rifat-tees-1576. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
2 YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
3 PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
4 HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak
Görüntüle
5 HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
6 DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
7 EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
8 EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
9 NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
10 KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
11 FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Araş. Gör. Elif Paliçko
Görüntüle
12 AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
13 HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedri Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
14 CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedri Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
15 ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle