- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şifâyî, Şeyh Muhammed Efendi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Kerem Kaan Akhan
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:06/07/2022
HEDİYYETÜ'R-RAHME (ŞİFÂYÎ, ŞEYH MUHAMMED EFENDİ)
Kasîde-i Hamriyye şerhiŞifâyî, Şeyh Muhammed Efendi (d. 1014/1605/1606 - ö. 1082/1083/Ocak-Şubat 1673)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şifâyî Mehmed Dede’nin Kasîde-i Hamriyye şerhi. İbnü’l-Fârız (ö. 632/1235)’ın el-Kasîdetü’l-Hamriyye ve el-Kasîdetü’l-Hamrâ adlarıyla bilinen el-Kasîdetü’l-Mîmiyye adlı eseri, Arap edebiyatında hamriyye türünde yazılmış en meşhur manzumelerden bir tanesidir. Arap ve Fars edebiyatlarında pek çok kez şerh edilmiş olan kasideye dair Türk edebiyatında, Şifâyî’nin eseri dışında yazılmış 8 adet şerh daha bulunmaktadır (Yar ve Ceylan 2020: 532).
Eserin başında yer alan hamdele ve salvelenin ardından “mahabbet” kavramı üzerinde durulmuş, akabinde gelen sebeb-i telif kısmında, el-Kasîdetü’l-Hamriyye’nin Arapça ve Farsça şerhleri olmasına rağmen Türkçe bir şerhi olmadığı, Arapça ve Farsça bilmeyenlerin bu eserden istifade edebilmesi için kasideye Türkçe bir şerh yazıldığı belirtilmiştir. Fakat söz konusu kaside için, 1580 yılında (Akdağ 2017: 474) Abdüsselâm b. Nu’mân b. Halîl (ö. 1000/1592[?]) tarafından Türkçe bir şerh kaleme alınmış olup müellifin söz konusu şerhten haberdar olmadığı anlaşılmaktadır (Yar ve Ceylan 2020: 535). Eserin ismi hususunda ise, söz konusu kasideye şerh yazmanın Allah’ın bir rahmeti olduğu belirtilmiş ve esere, Hediyyetü’r-Rahme tesmiye olunduğu zikredilmiştir. Söz konusu kısmın ardından gelen mukaddime bölümünde, şarabın sembolik manaları, “müdâme” ismini nasıl aldığı ve şarap-ârif bağlantısının Molla Câmî (ö. 898/1492)’nin Levâmi-i Şerh-i Kasîde-i Hamriyye’sinde ele alınışı üzerinde durulmuştur. Mukaddimenin ardından eserin şerh kısmına geçilmiş, bu bölümde, söz konusu kaside 41 beyit olmasına rağmen, şarihlerce mutat olduğu üzere, 33 beyti şerh edilmiştir (Yar ve Ceylan 2020: 535-536).
Beyit beyit şerh metodu uygulanan eserde beyitler, “el-lugat ve’l-i’râb” ve “el-ma’nâ” olmak üzere iki başlıkta ele alınmıştır. İlk kısımlarda beyitte geçen kelimeler incelenmiş, sözcüklerin gramatikal incelemeleri yapılarak sözlük anlamları ve sarf-nahiv hususiyetleri belirtilmiştir. İkinci kısımlarda ise murat edilen anlam üzerinde durularak sembolik kullanımların açıklanması suretiyle metin, tasavvufi planda şerh edilmiştir. Eserin dikkat çekici noktalarından birisi, geleneksel şerh metinlerinin aksine, gramatikal inceleme kısımlarına şerhten daha fazla yer ayrılmış olmasıdır. Nitekim “el-ma’nâ” başlığıyla yapılan izahlar bazen bir cümle kadar kısa tutulurken, “el-lugat ve’l-i’râb” bölümlerinde tüm kelime ve ibareler aksatılmadan detaylı bir biçimde ele alınmıştır. Metinde, şerh metodunun bir hususiyeti olarak -şarihin bir diğer eseri olan Mesnevî Şerhi'nde de olduğu gibi (Yar ve Ceylan 2020: 536)- Kur’ân-ı Kerîm’den ve hadîs-i şerîflerden getirilen bazı misaller dışında fazla alıntıya yer verilmemiştir.
Tek nüshası tespit edilen eser üzerine, Halim Yar ve Hadi Ensar Ceylan tarafından ortaklaşa bir makale yayımlanmıştır (2020).
Müellifin biyografisi için bk. “Şifâyî, Şeyh Muhammed Şifâyî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sifayi-seyh-muhammed-sifayi-efendi
Eserden Örnekler
Evvelâ ma’lûm ola ki şarâb suveri ile muhabbet ve ‘aşk-ı hakîkî beyninde müşâbehet tamâm olmagın, ‘Arab ve ‘Acem lisânında şarâb içün mevzû’ olan elfâz ve ‘ibârâtı, ‘aşk-ı hakîkî isti’âre tarîkı ile meşâyıh-ı tarîkat isti’mâl itmişler. Ana binâ’en Şeyh nâzım kuddisesırruhu ol elfâzdan mudâme lafzını ihtiyâr buyurmuşlar ki bâdeye mudâme tesmiyesinde dimişler ki bâde içenler içmege müdâvemet itdükleri-içün mudâme ile tesmiye olundı. Pes işâret olur ki bizim ‘aşk-ı hakîkî ile ‘âşık oldugumuz dâ’imdür, ahyânen degüldür. Belki ezelen ve ebeden ‘âşıklaruz (Yar ve Ceylan 2020: 546).
“Bedr”den murâd, ‘aşk-ı Hak’la mâl-â-mâl olan ‘ârif-i bi’llâh-ı kâmildür. “Şems”den murâd, ‘aşk-ı Hudâ’dur. “Hilâl”den murâd ‘ârifden tâlibe teblîg-i sırr-ı ‘aşk iden ashâbıdur. “Mezc”den murâd, ‘âşık, ahkâm-ı şer’le ‘âmil olup dâ’ire-i teklîfden çıkmamasıdur. Pes ma’nâ dimek olur ki ‘ârif-i bi’llâh ol bâde-i ‘aşk-ı Hudâ’nun tolu kadehidür. Ve ol ‘aşk-ı Hudâ şems gibi âşikâr ve pür-ziyâ ve pür-nef’dür. Şems hâmları pişürdügi gibi ‘aşk-ı Hudâ dahi nâ-puhteleri terbiye idüp puhte ider. Ve ol ‘aşk-ı Hudâ ile mâl-â-mâl olan ‘ârifi bize ashâbı, ya’nî mürîdleri i’lâm ider. İ’lâmı âvâreye teşbîhdür. Mürîdler ‘aşkda kâmil olmamagın hilâle teşbîh ider. Teşbîh-i belîg ile ‘aşk-ı Hudâ ahkâm-ı şer’iyye ile mezc olundukda, katı çok necm gibi nûrânî âsârı zuhûr ider (Yar ve Ceylan 2020: 548).
Kaynakça
Akdağ, Ahmet (2020). "Abdüsselâm b. Nu'mân b. Halîl'in Kasîde-i Hamriyye Şerhi". SOBİDER: Sosyal Bilimler Dergisi 4 (15): 465-500.
Yar, Halim, H. E. Ceylan (2020). “Şifâî Mehmed Dede’nin el-Kasîdetu’l-hamriyye Şerhi”. Journal of İslamic Research 31 (3): 529-566.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
| # | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | HEDİYYETÜ'L-FUKARÂ (ŞİFÂYÎ, ŞEYH MUHAMMED EFENDİ) | Şifâyî, Şeyh Muhammed Efendi | Araş. Gör. Kerem Kaan Akhan |
Görüntüle | ||
| 2 | ŞERH-İ ŞEBİSTÂN-I HAYÂL (ŞİFÂYÎ) | Şifayî, Şeyh Muhammed Şifâyî Efendi | Araş. Gör. Dr. Halim YAR |
Görüntüle | ||
| 3 | EŞ-ŞERHU'L-KİTÂBİ'L-MESNEVİYYİ'L-MA'NEVİYYİ'L-MUHTASAR (ŞİFÂYÎ) | Şifayî, Şeyh Muhammed Şifâyî Efendi | Araş. Gör. Dr. Halim YAR |
Görüntüle | ||
| 4 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
| 5 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Doç. Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
| 6 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
| 7 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
| 8 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
| 9 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
| 10 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
| 11 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
| 12 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
| 13 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |