- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Cansu Arslanoğlu
- Eser Yazılış Tarihi:1892
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:01/04/2022
HAYAL VE HAKÎKAT (AHMET MİTHAT EFENDİ)
romanAhmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmet Mithat Efendi’nin Türk edebiyatının ilk kadın romancısı Fatma Aliye Hanım ile birlikte yazdığı evlilik kavramını hem kadın hem de erkek perspektifinden yansıtan romanı. Hayal ve Hakikat, 1892 tarihinde Tercüman-ı Hakikat gazetesinde tefrika edilmiştir. Eser, “İfade”, “Vedat”, “Zeyl: Vefa” ve “İsteri-Hystérie” başlıklı bölümlerden oluşur.
Fatma Aliye Hanım, “Vedat” bölümünde bir kadının gözünden evlilik kavramını inceler. Hem annesini hem de babasını küçük yaşta kaybeden Vedat; büyükannesi, süt annesi ve süt annesinin kızı Meveddet ile beraber yaşamaktadır. Küçük yaşlardan itibaren kadınların ilgilendiği giyim kuşam süslenme gibi işler meyletmeyen Vedat'a göre giyim kuşamla ilgilenen kadınların vitrinlerdeki mankenlerden farkı yoktur. Bu nedenle vaktinin büyük bir kısmını okumaya ve el işlerine ayıran Vedat, Fatma Aliye’ye göre dönemin kadınlarından farklıdır. Babasının ölümünün ardından kalan mirası idare eden Hüseyin Sabri Efendi aynı zamanda Vedat'a babalık yapmaktadır. Hüseyin Sabri Efendi, Vedat'ı ziyarete oğlu Vefa ile gelir. Vefa aynı zamanda Vedat'ın çocukluk arkadaşıdır. Vedat'ın babası ölmeden önce kızını Hüseyin Sabri’ye emanet etmiş “kızıma kaim peder ol” demiştir. Bu arzunun gerçekleşmesi için Vefa ile Vedat arasındaki izdivacın pek yerinde olacağını düşünen Hüseyin Sabri harekete geçer. Kısa bir süre sonra nişan gerçekleşir. Ancak Hüseyin Sabri’nin ölümü ile düğün ertelenir. Vefa, babasının acısını dindirmek için seyahate çıkar. Vedat, uzun bir süre Vefa’dan haber alamaz; karşılık bulamayan aşkının tesiriyle hastalanır. Vedat’ın süt annesi bir gün yolda Vefa ile karşılaşır. Olanlardan Vefa’ya bahseder. “Vedat’a uğursuzluk getirdiğini ve bu nedenle ayrılmanın en iyisi olduğunu” söyleyen Vefa, izdivacın gerçekleşmemesi gerektiğini belirtir. Vedat, sütannesinden duyduğu sözler üzerine Vefa’ya hak verir. Babasının yokluğunu Hüseyin Sabri Efendi ile doldurmak isteyen ancak onun ölümü ile sarsılan Vedat kendisini kontrol etmeye gelen Doktor Hami Efendi'yi manevi baba olarak görür. Fatma Aliye, Vedat'ın son sözlerini şu şekilde açıklar: “Kıymetli olan eş muhabbeti değil baba ile geçirilen zamanlar ve edilen sohbetlerdir.”. Kadının modernleşen toplumda aktif olarak rol alması için neler yapması gerektiğini sorgular. Ancak kadın henüz erkek egemen toplumda tek başına var olamamaktadır. Aynı zamanda Vedat aracılığıyla baba kız ilişkisinin önemi de vurgulanır.
Ahmet Mithat Efendi, “Zeyl: Vefa” başlığı ile kaleme aldığı bölümde evlilik ve temsil ettiği değerleri bir erkeğin perspektifinden yansıtır. Vefa, Vedat'ın babasının ölmeden önce kızını Hüseyin Sabri Efendi’ye emanet ettiğini belirtir. Nitekim Vefa'da damat olarak düşünülmüştür. Vefa'nın mektebi bitirmesinin ardından evlenmesini ve yuva kurmasını isteyen Hüseyin Sabri Efendi yıllar önce arzulanan izdivacın gerçekleşmesi için harekete geçer. Ancak Vefa, okula gidip tahsilini sürdürmeyi arzulamaktadır. Lakin bu durumu Hüseyin Sabri’ye anlatmak pek mümkün olmaz. O, Vefa'nın evlenme niyetinde olmadığını bildiği için vasiyetinde de düğünü ertelememelerini ister. Ancak Hüseyin Sabri'nin ani ölümüyle sarsılan Vefa vasiyeti yerine getirmez, düğünü erteler. Babasının ölümünden sonra seyahate çıkmak üzere hazırlanan Vefa aslında tıp fakültesine gider. Vedat'ın süt annesi ile karşılaşan Vefa evlilik arzusunda olmadığını izah eder. Niyetini açıkça belirttiğini söyleyen Vefa, Vedat'ın fark etmediğini "yanlış bir zehabın(saplantı) mağduru" olduğunu söyler. Ahmet Mithat, “Zeyl: Vefa” bölümünde “İnsan evlilik için olgunlaşmasını eğitimini ve gelişimini yarı yolda mı bırakmalı; ömrü boyunca yalnızca eşi ile diz dize oturarak tatmin olabilir mi” diye sorarak özellikle kadın okuyucuların evlilik öncesi bu kaideler üzerinde düşünmesini ister.
Hayal ve Hakikat’ in son bölümünde Ahmet Mithat, "İsteri" hastalığını anlatır. İsteri genellikle durumu iyi olan ailelerin kızlarında görülür. Bu hastalığa yakalanan kadınlar nazik, duygu yüklü ve acı çekmeye müsaittirler. Hastalık şiddetli bir şekilde devam ederse ölüm gerçekleşebilir. Vedat'ın Vefa'ya aniden âşık olması, meftun hayaller kurması, tek taraflı aşkının onu hasta etmesi isterinin belirtileridir. Bu hastalıktan kızları korumak için onları sosyal hayata kazandırmak gerekir. Ahmet Mithat, “İsteri-Hystérie” başlıklı bölümde insan psikolojisini olumsuz etkileyen histeri hastalığını hekim dikkatiyle inceleyerek okurlarını hastalığa karşı bilinçlendirir.
Ahmet Mithat ve Fatma Aliye birlikte kaleme aldıkları Hayal ve Hakikat’ te aşkı, evliliği kadın ve erkek gözünden irdeleyerek evlenmeden önce iki tarafında iyi düşünmesi gerektiğini vurgulayarak eğitimin ve aile ilişkilerinin önemine de değinmektedirler.
Yazarın biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efedi
Eserden Örnekler
"Zavallı Vedat demek istiyordu ki bir kadının Bahtiyar olması için yalnızca bir zevk himayesi bir zevk muhabbeti kâfi değilmiş üstündeki diyete ulviyeti mazhariyet imiş ki hiçbir sebeple arıza-pezir olmasın."(Ahmet Mithat Efendi 2012: 50)
"Pederim dahi müteveffa-yı mumaileyhin vasiyetini kabul ederek Vedat ile tezevvücümü arzu etmiş. Öyle hem güzel hem taallüm ve teeddüp etmiş hem de zengin bir kızı kendisine gelin etmek arzusu, pederim gibi bir akil adam için elbette tabii ve zaruridir. Lakin elbette İnsaf eder tasdik eylersiniz ki bu arzular vasiyetler içinde benim hiç dahlim yoktur." (Ahmet Mithat Efendi 2012: 55)
"Şu hakikat-i kübra'yı karilerinizin nazar-ı hikmet ve ibretlerine pek kuvvetli bir surette tavsiye buyurunuz ki şu içine girdiğimiz asr-ı terakki ve takaddüm artık hayal asrı değil hakikat asrıdır. Bu asırda insan olan hukukundan istifaden evvel vazifesinin ifasını düşünmeli.” (Ahmet Mithat Efendi 2012: 57)
“Kadınlarımız okumaya başlayalıdan beri vakıa nazarlarınca, fikirlerince pek çok asar-terakki görüldü ise de sevda ve teehhül ve geçinmek gibi bir ömr-i beşer için pek mühim olan mesail hakkında henüz bir hikmet-i sahiha edemedikleri işte böyle Vedat faciası gibi pek çok facialarla sabit oluyor. Bir delikanlının bir kadın tarafından sevilmesi değil a; hatta bir delikanlının bir kızı sevmesi bile teehhül hususundaki bunca ciddiyatı ehemmiyetlerinden düşürüvererek hemen mucib-i izdivaç oluverir mi? Maişet-i maddiye ve hakikiye aleminde gaye-i metalip sevda ve teehhül hayallerinin husulünden mı ibarettir? Sevda ve teehhül o maişet alemince 'gaye' değil 'mukaddime' dir. Onun vukuundan sonra ne olacağını düşünmeli. İnsan koca bir ömür müddetince sevgili zevcesiyle baş başa diz dize yaşayabilir mi? O müddet-i ömrü şereflendirmek, tatlandırmak için istidadının müsaadesi derecesinde itmam-ı kemalata gayret vazifesinden bu teehhül sebebiyle kurtulabilir mi?” (Ahmet Mithat Efendi 2012: 60)
“İnsan kısmı bu dünyada şair olarak yaşamak için yaratılmamıştır. Filozof olarak yaşamak için yaratılmıştır. Şairiyet bir derece-i mutedilesiyle hayata lezzet verir.” (Ahmet Mithat Efendi 2012: 70).
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (2012). Hayal ve Hakikat. (hzl. Hülya Argunşah), İstanbul: Kesit Yayınları.
Akyüz, Kenan (2016). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri 1860-1923. İstanbul: İnkılâp Kitabevi Yayınları.
Arslan, C. Ceyhun (2019). “Hekim Yazarlar: Hayal ve Hakikat’te Histerik Şiir ve Şifalı Roman”. Mediterranean Journal of Humanities, 9 (1): 27-35.
Enginün, İnci (2019). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Öztürk, Zeliha (2020). “Fatma Aliye’nin Romanlarındaki Erkek Kahramanlar Üzerine”. Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, 4 (2): 221-243.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |