- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hüseyin Cahit Yalçın - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Veysel Öztürk
- Eser Yazılış Tarihi:1898
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:02/08/2022
HAYÂL İÇİNDE (HÜSEYİN CAHİT YALÇIN)
romanHüseyin Cahit Yalçın (d. 1875 - ö. 18 Ekim 1957)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hüseyin Cahit Yalçın’ın on beş yaşında henüz bir rüştiye öğrencisi iken yazıp yayınladığı Nadide’den sonraki ikinci ve son romanı. Servet-i Fünûn dergisinin 10 Mart 1898 (R. 26 Şubat 1313) tarihli 365 ve 21 Temmuz 1898 (R. 9 Temmuz 1314) tarihli 385. sayıları arasında tefrika edilir. 1901’de Edebiyat-ı Cedide Kütüphanesi serisinin beşinci kitabı olarak yayınlanır.
Eser, başkarakter Nezih’in İzmaro adında bir kıza olan karşılıksız aşkını konu eden bir "bildungsroma"dır. 1890’ların İstanbul’unda bir yıllık hikâye zamanına yayılan anlatı, başındaki kısa bir geri dönüş ve zaman zaman Nezih’in bazı olayları hatırlayışları dışında ileriye doğru akar. Mülkiye öğrencisi Nezih, ilk kez gittiği Tepebaşı Bahçesi’nde bir Rum ailesi olan Diyapuloların ortanca kızını görür. Bundan sonra bir yandan sık sık gideceği Tepebaşı Bahçesi’nde, Beyoğlu’nun sokaklarında, Maltepe ve Büyükada’da takip ettiği İzmaro’ya kendisini göstermeye bir yandan da onun hakkında bir şeyler öğrenmeye çalışır. Romanın sonuna kadar tanışamadığı İzmaro’nun kendisini fark etmesine rağmen kayıtsız tavırları yüzünden kurduğu hayaller yıkılır. Böylece Nezih’in fikir dünyası ve dünyaya bakışı yavaş yavaş değişir ve gittikçe daha şüpheci birisine dönüşür. Roman, Nezih’in bu yeni kişiliği ile Beyoğlu ve eski İstanbul’u birbirine bağlayan Köprü’nün ortasında, bu iki dünyanın tenakuz ve çatışmasına dair fikirlerinin verildiği sembolik bir sahne ile biter.
Hüseyin Cahit Hayal İçinde’yi iki kitaplık bir serinin ilk kitabı olarak tasarlamış, ikinci kitapta matbuat hayatına atılan Nezih’in şüpheciliğinin yaşadıklarıyla onu nasıl bir kötümserliğe ve inkarcılığa götürdüğünü anlatmayı planlamıştır (Yalçın 1935: 131). Yazar, Hakikat Pençesinde adını vermeyi düşündüğü bu ikinci kitabı yazmamıştır.
Ahmet Mithat’ın olay merkezli ve müdahil anlatıcıya sahip romanlarına öykünen Nadide’den farklı olarak Hüseyin Cahit Hayal İçinde’de başkarakterin iç dünyasına ve başından geçenlerin psikolojik gerçekçi temsiline önem verir. Yarı tanrısal anlatıcıya sahip romanda Nezih’in arzu, beklenti ve çıkmazları detaylı biçimde aktarılırken başta İzmaro olmak üzere diğer roman kişilerinin hal ve tavırları Nezih’in kısıtlı bakış açısından verilir. Hüseyin Cahit, Hayal İçinde’nin iç tutarlılığını Nezih’in yaşadığı zaman ve çevrenin gerçekçi temsili ile de güçlendirir. Roman, aşk gibi popüler bir temanın gerisinde orta sınıftan bir genç mekteplinin hayata dair planlarını, sınıflar arasındaki geçiş imkân ve engelleri, farklı etnisiteler arasındaki etkileşim ve gerilimlerini, kısacası asır sonu Osmanlı İstanbul’unun kozmopolit toplumsal hayatını belgesel sayılabilecek bir gerçekçilikle anlatır.
Bir olgunlaşma anlatısı olarak Hayal İçinde, diğer Servet-i Fünûn romanlarıyla karşılaştırıldığında psikolojik ve toplumsal gerçeklik ile onlarla ortaklaşırken sade dili ile bu roman külliyatından ayrılır.
Yazarın biyografisi için bk. "Hüseyin Cahit Yalçın". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yalcin-huseyin-cahit
Eserden Örnekler
Dimâğı bu kadar yükü taşımaktan izhâr-ı acz ediyor gibi Nezih köprünün orta yerinde, bîtâp, parmaklığa dayandı. Sağ tarafında Beyoğlu’nun kat kat büyük, üslûpsuz, çirkin binalarıyla, kavî ve faâl yükseldiğini; karşısında Haliç’i dolduran zırhlılar üzerinden tâ nihayette Eyüp mezarlığının koyu bir hatt-ı memat çizen siyah servilerinin keselân-ı uhrevisinden tehâşî eden nazarı İstanbul’a matuf olunca o koca şehrin derin bir gışâve-i acz ve sükûn içinde dinlendiğini; pür-sükût ve hâb-âlûd canlanmak için bir nefhaya muntazır beklediğini görüyordu. Ve bu nefha fevk-i âsumâna fırlamak isteyen bir tehâlükle atılmış beyaz, nârîn minarelerden seyelân ediyor gibi bütün Haliç âvâze-i tevhîd ile birdenbire gamgama-çîn olmaya başlayınca biraz evvel ölü görünen şehir şimdi metîn bir asabiyet-i imân ile sarsılıyor, canlanıyor, Galata’ya, Beyoğlu’na hâkim olan yangın kulesinin gözlerinde şems-i gâribin initâf-ı şuaıyla son bir nazar-ı âteşîn parlayıp sönüyordu. (…) [B]ütün bütün dalarak, hiçbir şey görmüyor gibi kendinden geçerek hayâllere, rüyalara gömülüyor; bir taraftan yükselen âvâze-i tevhîd (ezan sesi) ile diğer taraftan geliyor zannettiği feryâd-ı nâkûs (çan feryadı) dağlarda, tepelerde, semâlarda bir inikâs-ı mehîb ile teşeddüd ede ede dimâğını sarstıkça pîş-i rüyetini kesîf bir duman kaplıyor; bu duman arasında birbirleriyle çarpışmak ister gibi sabırsızlıkla yerlerinden kımıldadıklarını gördüğü iki kıtanın, hilâl ve salibin ortasında kendi tereddütleri, kendi düşünceleriyle, bîçâre ve metruk, eziliyordu ve ayaklarının altında yeşil, karanlık, korkunç dalgacıklar, halledilemeyen bir muammânın müstehzî timsâlleri gibi birer hatt-ı istifhâm (soru işareti) teşkîl ederek uzaklara, tâ uzaklara koşuyorlardı... (Yalçın 2012: 222-224).
Kaynakça
Huyugüzel, Ömer Faruk (1984). Hüseyin Cahit Yalçın’ın Hayatı ve Edebî Eserleri Üzerinde Bir Araştırma. İzmir: Ege Üniversitesi Matbaası.
Sevük, İsmail Habip (1931). Edebî Yeniliğimiz. İstanbul: Devlet Matbaası.
Yalçın, Hüseyin Cahit (1935). Edebî Hatıralar. İstanbul: Akşam Kitaphanesi.
Yalçın, Hüseyin Cahit (2012). Hayal İçinde (hzl. Gökhan Tunç): İstanbul: Hitabevi Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | NÂDÎDE (HÜSEYİN CAHİT YALÇIN) | Hüseyin Cahit Yalçın | Prof. Dr. Hasan Yürek |
Görüntüle | ||
2 | HAYAT-I MUHAYYEL (HÜSEYİN CAHİT YALÇIN) | Hüseyin Cahit Yalçın | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
3 | HİKMET-İ BEDAYİ/ESTETİK (HÜSEYİN CAHİT YALÇIN) | Hüseyin Cahid Yalçın | Dr. Öğr. Üyesi İSMAİL ALPER KUMSAR |
Görüntüle | ||
4 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
5 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
6 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
7 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
8 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
9 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
10 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
11 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
12 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
13 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |