- Yazar Biyografisi (TEİS)
Zevki/Celal, Recâ‘î-zâde Mehmed Celâl Bey - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Gaye Belkız YETER ŞAHİN
- Eser Yazılış Tarihi:1873-1874
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:02/03/2022
HAYÂL-İ CELAL (ZEVKÎ/CELÂL)
romanZevki/Celal, Recâ‘î-zâde Mehmed Celâl Bey (d. 1838/1254 - ö. 1882/1300)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Recâ‘i-zâde Mahmut Ekrem’in ağabeyi Recâ‘i-zâde Mehmet Celâl’in romanı. 1872-1873 yıllarında Hadika gazetesinde tefrika edilip 1875’te kitaplaştırılan Şemsettin Sami’nin Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat’ından bir yıl önce tefrika edilmeden doğrudan kitap olarak basıldığı bilinen Hayal-i Celâl, bu özelliğiyle Türkçe yayınlanan ilk roman örneği ya da örnekleri arasında olması açısından önemlidir. Hatta Mehmet Celâl romanının Son Söz’ünde “Ben tasarlayıp yazdığım ve bastırarak kamuoyuna sunduğum böyle bir ‘romana’” şeklinde erken dönemde bir türsel ayrıma giderek roman yazdığını ifade eder.
Romanesk özellikler gösteren Hayal-i Celâl, Batılı roman anlayışıyla; Hacivat ve Karagöz, ortaoyunu gibi geleneksel ve modern kurmaca arasında bir anlatıdır. Metinde diyaloglara ve geleneksel anlatılarda olduğu gibi komik unsuruna yer verilmesi kurmaca metni tiyatroya yaklaştırmıştır. Kitabın bitiminde iki not bulunmaktadır. Mehmet Celâl birinci notta kitabın ehemmiyetinden ve imla yanlışları bulunmasından duyduğu rahatsızlığı ifade ederken, ikinci notta da kitabın nerelerden satın alınabileceğinden bahsetmiştir. Türk edebiyatında ilk proto-züppe karakterinin yer aldığı metin olması açısından da roman önemli bir fonksiyona sahiptir (Köroğlu 2016: 8).
Görücü usulü evliliğin eleştirisinin yapıldığı eserde bir türlü evlenemeyen, aile bireylerini genç yaşta kaybetmiş, iki Arap cariyesinden başka kimsesi olmayan -yazarın tabiriyle- pek tipsiz Şeyda Bey’in eş arama serüveni anlatılır. Karşı cinsle ilişki kurmakta zorlanan mirasyedi kahraman Şeyda’nın sokakta yürürken gördüğü ve tanışma imkânı bulamadığı komşusu dul Zekâvet Hanım’a âşık olduğunu zannetmesinin ardından Arap cariyesiyle evlilik teklifi içeren bir mektup göndermesi ve sonunda Akile Hanım’la birbirlerini hiç görmeden trajikomik bir şekilde evlenmelerinin devamında gelişen olaylar anlatılmaktadır.
Yazarın biyografisi için bk. “Zevki/Celal/Reca’i-zade Mehmed Celal Bey’”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zevki-celal-recaizade-mehmed-celal
Eserden Örnekler
Zekâvet Hanım’ın bu alışveriş pazarını böyle iki taraflı idare ederek Akile Hanım ile Şeyda Bey’i evlendirme çalışması tamamen Şeyda’dan intikam almak içindi. Çünkü Zekâvet Hanım Şeyda Beyefendi yadigârımızın yedi sekiz ev ilerideki komşusu olarak hanımcağız bazen çarşıya ve öteberiye gidip geldikçe Şeyda Bey’in evinin önünden geçmeye mecbur olduğundan ve kendisi ise gerek güzellikçe ve gerek zarif tavırlarıyla basbayağı bir kadın olduğundan Şeyda budalası buna göz dikerek iki seneden beri arkasında dolaşmakta ve dilinin döndüğü kadar gönlündekileri söyleyerek taşlar atıp taşmakta idiyse de hanımdan bir gün aşağıdaki mektubu yazarak Arap cariyelerinin birine verip Zekâvet Hanım’ın evine gider (Recaizade Mehmet Celâl 2016: 73).
Kaynakça
Köroğlu, Erol (2016). “Sunuş”. Hayal-i Celâl. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Recaizade Mehmet Celâl (2016). Hayal-i Celâl. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Yeter, Gaye Belkız; Altunsoy, Azize (2018). “Recaizade Mehmet Celâl’in Hayal-i Celâl Adlı Eserinin Sadeleştirilmiş Metninin Diliçi Çeviri Bağlamında Değerlendirilmesi”. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11: 251-264.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DİVANÇE 1 (ZEVKÎ/CELÂL, RECÂ'Î-ZÂDE MEHMED CELÂL BEY) | Zevkî/Celâl, Recâ‘î-zâde Mehmed Celâl Bey | Dr. Öğr. Üyesi Gaye Belkız YETER ŞAHİN |
Görüntüle | ||
2 | DİVANÇE 2 (ZEVKÎ/CELÂL) | Zevki/Celal, Recâ‘î-zâde Mehmed Celâl Bey | Dr. Öğr. Üyesi Gaye Belkız YETER ŞAHİN |
Görüntüle | ||
3 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
4 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
6 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
7 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
8 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
9 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
11 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |