- Yazar Biyografisi (TEİS)
Alî Dede, Bosnevî - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk
- Eser Yazılış Tarihi:1002/1593
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:23/09/2022
HAVÂTİMÜ’L-HİKEM VE HALLÜ’R-RUMÛZ VE KEŞFÜ’L-KÜNÛZ (ALÎ DEDE)
Havâtimu'l-HikemAlî Dede, Bosnevî (d. ?/? - ö. 1007/1598)
ISBN: 978-9944-237-87-1
“Türbe şeyhi” ünvanıyla meşhur Halvetî Şeyhi Ali Dede Bosnevî’nin mensur tasavvufî eseri. Eserin tam adı Havâtimu’l-Hikem ve Hallu’r-Rumûz ve Keşfü’l-Künûz olup Türkçeye, “Hikmetlerin Hatemleri, Remizlerin Çözümleri, Hazînelerin Keşfi” şeklinde tercüme etmek mümkündür. Ali Dede Bosnevî eserini, III. Murad tarafından Makam-ı İbrahim’i yenilemek üzere görevlendirildiği Mekke’de kaleme almıştır. Eserin giriş kısmında eserin telîf sebebi, kaynakları ve muhteviyatı hakkında geniş açıklamalar bulunmaktadır. Müellif mukaddimede, Mekke’de bulunduğu sırada ilk olarak telif ettiği Muhâdaratü’l-Evâ’il ve Müsâmerâtü’l-Evâhir’in ardından Havâtimu’l-Hikem’i telif ettiğini belirtmektedir.
Havâtimu’l-Hikem senenin 360 gününe mukabil 360 hikmetli tasavvufî soru ve bu soruların tasavvufî cevaplarını ihtivâ eden bir eserdir. Müellif eserinin bu yönünü şu şekilde özetlemektedir: “Kitabım Evâil ve Evâhir’i Allah’ın yardımı ile tamamladığımda Allah’tan çiçeklerle donanmış bir bahçe misali içerisinde hakikat nurları, hikmet ve incelik çiçekleri, dîni faydaları bulunan hikemî sorular- ilmî cevaplar ve irfânî nüktelerin toplandığı bir mecmua oluşturmak istedim. İçinde 360 hikmetli soru ve dîni faidelerden müteşekkil irfani nüktelerin varlığı sebebiyle onu Havâtimu’l-Hikem ve Hallu’r-Rumûz ve Keşfü’l-Künûz” şeklinde isimlendirdim. Yine eserde 360 hikmet ve incelik sahibi sorunun Kur’ânî incelik ve nebevî haberlerden oluşturulan cevapları bulunmaktadır ki her bir cevap; kitaptan bir bâb, hitaptan bir fasıl, ilmî hikmetlerin hakikatleri yüzünden perdelerin kaldırılması ve dinî incelikleri görmek için gözlerin peçesini kaldırmak- anlamına geldiğinden onu Havatimu’l-Hikem ve Hallu’r-Rumûz ve Keşfü’l-Künûz şeklinde isimlendirdim.”
Ali Dede Bosnevî kitapta yer alan soruları çoğunlukla İbnü’l- Arabî’nin Fütûhât-ı Mekkiye, Nisâbûrî’nin Kitâbu’l-Münâsabât, Ebu Abdullah Senhâcî’nin Kenzü’l-Esrâr ve Suyûtî’nin el-Itkan fi 'Ulûmi’l-Kur’ân’ı başta olmak üzere kâmil âlimlerin eserlerinden derlemek sûretiyle oluşturduğunu belirtir. Müellifin sıklıkla referansta bulunduğu müellif ve eserleri; Ebu Talib el-Mekki ve Kūtu’l-Kulûb, Zemahşerî ve el-Keşşâf, Fahreddin Râzî ve Tefsîr-i Kebîr, Aziz Nesefî ve Keşfü’l-Hakāyık, Sadreddin Konevî ve en-Nuṣûṣ fî Taḥḳīḳi’ṭ-Tavri’l-Maḫṣûṣ, Davûd-ı Kayserî ve Maṭlaʿu Huṣûṣi’l-Kilem fî Meʿânî Fuṣûṣi’l-Hikem, İmam Yafî’î ve Ravzu’r-Reyâhîn şeklinde sıralamak mümkündür. Havâtimu’l-Hikem’in üzerinde özellikle İbnü’l-Arabî ve Fütuhât-ı Mekkiyye’sinin etkisi görülür. Zamanın hakîkati, tasavvufî devir nazariyesi, insanın hilkati ve hatem kavramı bu etkinin yoğun olarak işlendiği konuların başında gelmektedir. “İsra Sûresi'nin “tesbîh”, “Kehf Sûresi'nin “hamd” ile başlamasının hikmeti nedir?”, “Peygamberi rüyada görmek caiz midir?”, “Allah Âdem’i kendi suretinde yarattı.” sözünün anlamı nedir?”, “Allah Hz. Peygamber’i niçin “sirâc” ve “münîr” şeklinde isimlendirmiştir?”, “Hz. Âdem’e tâlim-i esmânın hikmeti nedir?” soruları Havâtimu’l-Hikem’de yer alan kelâmî ve tasavvufî sorulardan bazılarıdır. Türkiye ve dünya kütüphanelerinde elliye yakın yazma nüshası tespit edilen eserin ilki aynı ciltte Şehabeddîn Mahmûd el-Âlûsî’nin (ö. 1270/1854) el-Ecvibetü’l-ʿIrâḳıyye ʿalâ Esʾileti’l-Îrâniyye’si ile birlikte 1314/1896’da Kahire’de ve ikincisi 2007 de Beyrut’ta olmak üzere iki baskısı bulunmaktadır.
Müellifin biyografisi için bk. “Ali Dede, Bosnevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-dede-bosnevi
Eserden Örnekler
87. Soru: Allah’ın ilk olarak yarattığı şey nedir? El- Cevab: Ehlullahdan ehl-i tahkȋk olanlar dedi ki: “Ȃlem; Allah Subhanehu ve Teala’nın “İyi biliniz ki yaratma ve emir O'nundur” (A’raf, 7/54) ayet-i kerimesinde buyurduğu üzere “alem-i emr” ve “alem-i halk” olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Ve yine onlar “alem-i emr” in “alem-i halk”dan önce olduğu ve buna bağlı olarak alem-i ervahın da alem-i emrden olduğu konusunda ittifak ettiler. Buna ilaveten tahkik ehli Allah’ın kudsi ruhlardan ilk yarattığı şeyin “ruhu’l-a’zami’l-Muhammmedi” ve cevher cinsinden yaratılan ilk şeyin de tüm kevni unsurların kendisinden yaratıldığı “unsur-ı Muhammedi” olduğunu söylediler. Öte yandan onlar a’yan ve ekvan türünden yaratılan ilk şey konusunda ihtilafa düşerek o şeyin “arş”, “levh-i mahfuz”, “kalem”, “yeşil zümrüt”, “ama” ve “su” olduğu söylendi. Ve yine o şey ile ilgili olarak “ Allah’ın a’yan nev’inden yarattığı ilk şey; Hakk’ın kendisine nazar ettiği, ya’ni heybetiyle tecelli etmesi sonucu parçalanan, dağılan ve her şeyin kendisinden çoğaldığı “nokta”dır” denildi. “Nokta” dan kastın ise sufiyye indinde “hakikatü’l-hakayık” ve filozaflar indinde “heyula-i külliye” olarak isimlenen ve şüphe yok ki hakikatlerden her bir hakikatin küllü olan “cevherü’l-vahdani” (vahdani cevher) den kinaye olduğu belirtildi. Buradan hareketle “Ruh-ı Muhammedi”nin efendimiz Resulullaha nispetinin ortaya çıkışı; zuhur, rütbe ve taayyün açısından öncedir. O’nun sırrının kainattaki zuhuru alem-i esrardan, O’nun feyz suretindeki nurunun temessülü alem-i envardan, O’nun varlık aleminde taayyünü alem-i ervahtan ve yine O’nun Ümmü’l-Kur’a (Mekke) bölgesinde unsuriyet kazanması da alem-i anasır ve eşbahtan öncedir. O halde O; bütün mertebelerde ve hakikatlerde öncedir ve ilktir. Bununla birlikte mahlukatın başlangıcı ile kim tafsilatlı bilgi isterse onun Evail ve Evahir isimli kitabımızı mütalaa etmesi gerekir. Muhakkak ki işlere muvaffakiyet veren Feyyaz olan Allah’tır.
Kaynakça
Bağdatlı İsmail Paşa (1951). Hediyyetü’l-‘Arifîn Esmâ’ü’l-Müellifîn ve Asârü’l-Musannifîn. (hzl. Rifat Bilge, - İbnülemin Mahmud Kemal İnal (hzl.) 1.c. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Bosnevî, Ali Dede (1314/1896). Havâtimu’l-Hikem. Mısır: (yyy).
Bosnevî, Ali Dede (2007). Havâtimu’l-Hikem. (Tsh: Âsım İbrahim el-Keyyâlî). Beyrut: Daru’l-kütübi’l-ilmiyye.
Brockelmann, Carl (1937-42). Geschichte der Arabischen Litteratur. Supplementband. 3 C. Leiden.
Bursalı Mehmed Tâhir (1318/1900-1901). Meşâyıh-ı Osmâniyyeden Sekiz Zâtın Terâcim-i Ahvâli. İstanbul: Kitâbhâne-i Hilmî.
Bursalı Mehmed Tâhir (1333-42/1915-1924). Osmanlı Müellifleri. 3 C. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Ceyhan, Adem. “Ali Dede, Bosnevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. Erişim 23 Ağustos 2022. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-dede-bosnevi
Öztürk, Şeyda (2019). “Rûh-ı Nâtıka” Üzerine Yazılmış Bir Tasavvufî Manzume ve Ali Dede Bosnevî’ye Âidiyeti Mes’elesi". TARR: Turkish Academic Research Review = Türk Akademik Araştırmalar Dergisi. C. 4. S. 4. 475-503.
Peçevî (1281-83/1864-66). Târîh. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Tayşi Mehmet Serhan. (1989). “Ali Dede Bosnevi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C.2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.153-178.
Türkmen, Nihal Çağman (2019). Ali Dede Bosnevî, Hayatı, Eserleri ve Fezâilü'l-Cihâd'ı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE FÎ BEYÂNI RİCÂLİ'L-GAYB | Alî Dede, Bosnevî | Doç. Dr. Ali Çoban |
Görüntüle | ||
2 | TERBΑU’L-MERÂTİB (İBRAHİM B. ALİ DEDE) | İbrâhim b. Ali Dede Bosnevî | Doç. Dr. Ali Çoban |
Görüntüle | ||
3 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ RÛHÂNİYYE (ALÎ DEDE) | Alî Dede, Bosnevî | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
4 | NAZM-I EHÂDÎS-İ ERBA‘ÎN (ALÎ DEDE) | Alî Dede, Bosnevî | Dr. Öğr. Üyesi MÜZEKKİR KIZILKAYA |
Görüntüle | ||
5 | ŞERH-İ ÇİHL-KELÂM-I EMÎRİ'L-MÜ'MİNÎN (ALÎ DEDE) | Alî Dede, Bosnevî | Doç. Dr. Ali Çoban |
Görüntüle | ||
6 | ÇİHL KELİMÂT-I HİKMET (ALÎ DEDE) | Alî Dede, Bosnevî | Doç. Dr. Ali Çoban |
Görüntüle | ||
7 | KASÎDE-İ MÜNFERİCE TERCÜMESİ (ALÎ DEDE) | Alî Dede, Bosnevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
9 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
10 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
11 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
12 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
14 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
17 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |