- Yazar Biyografisi (TEİS)
Safî, Mustafa Safî Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA
- Eser Yazılış Tarihi:1120/1708
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Pendname
- Yayın Tarihi:17/12/2021
GÜLŞEN-İ PEND (SAFÎ)
nasihatnameSafî, Mustafa Safî Efendi (d. ?/? - ö. 1136/1723-24)
ISBN: 978-9944-237-87-1
18. yüzyılda şiirlerinde Safî mahlasını kullanmış olan Tavlabaşı-zâde Mustafa Safî'nin (Güler 2019a: 375-381; Güler 2019b: 13-23) çeşitli esnaf ve sanatkârları muhatap alarak kaleme aldığı manzum nasihatnamesi. Gülşen-i Pend'in hâtime bölümünde verilen bilgilere göre eser, 1120 senesinde Ramazan ayında (Kasım-Aralık 1708) yazılmaya başlanmış ve aynı yılın Zilhicce ayında (Şubat-Mart 1709) tamamlanmıştır. Eserin sebeb-i telif bölümünde müellif, kişinin ardında bıraktığı bir eserin, insanın hiç ölmeyen bir evladı gibi olduğunu; dolayısıyla bu eserin ahirette kendisine daima sevap kazandıracağını ifade etmiştir. Kendisini eseri yazmaya sevk eden en önemli şeyin ise öldükten sonra bile insana hayır getirecek şeylerin ne olduğunu ifade eden bir hadis-i şerifin olduğunu vurgulamıştır (Çalka 2007: 22-23).
Gülşen-i Pend, 2934 beyit, 11 rubai ve 52 bölümden oluşmaktadır. Besmele, tevhid, naat, medh-i çeharyâr-ı güzin, vasf-ı şehîdân-ı Huneyn, beyân-ı hâl-i dünya ve sebeb-i teliften sonra nasihat bölümlerine geçilmiştir. Eser bir rubai ile başlayıp 10 rubai ile tamamlanmıştır. Eserin ana bölümleri, aruzun “mefâ‘îlün mef‘âîlün fe‘ûlün” kalıbıyla yazılırken rubâîler ise ahreb kalıplarıyla yazılmıştır. Konusu, düzeni ve beyit sayısı bakımından mesnevi gibi görünen ancak kafiye düzeni bakımından kaside özelliği taşıyan Gülşen-i Pend, bu özellikleriyle dönemin diğer nasihatnamelerinden ayrılmaktadır (Çalka 2007: 24-26). Gülşen-i Pend'teki bu sorunu, bu yüzyılda eser vermiş şairlerin manzumelerinde konu ve şekil bakımından yeni arayışlar içerisinde olduklarıyla izah etmek mümkündür.
Bozulmaya yüz tutmuş insan ilişkilerini tamir etmeyi hedefleyen Gülşen-i Pend, önemli bir nasihatname örneği olarak bilhassa meslek ahlâkıyla ilgili öğütleri içeren, esnaf ve sanatkârların neleri yapıp, neleri yapmamaları gerektiğini telkin eden bir eser olarak daha önce kaleme alınan nasihatnamelerden ayrılmaktadır. Bir Ahilik hizmeti olarak kaleme alındığı anlaşılan ve birçok yönüyle fütüvvetname özelliği taşıyan eserde, başta padişahlar olmak üzere vezirlere, kadılara, öğrencilere, sahaflara, kâtiplere, hattatlara, şairlere, hânendelere, âşıklara, vaizlere, şeyhlere, sûfîlere, tabiplere, sürmecilere, cerrahlara, müneccimlere, cifircilere, veffâklara (muskacılara), ledünnî ilimlerle uğraşanlara, kimyagerlere, sarraflara, tüccarlara, yetim vasilerine, vakıf mütevellilerine, hatiplere, imamlara, müezzinlere, ses sanatçılarına, aktarlara ve diğer zanaat erbabına yönelik nasihatler bulunmaktadır (Çalka 2011: 80). Eserin bir başka önemli özelliği de müellifin eserin sonunda bir bölüm hâlinde Gülşen-i Pend’in yazılış tarihi olan hicri 1120 (1708-09) yılına yüz otuz iki defa tarih düşürmüş olmasıdır (Çalka 2007: 118-119). Bu durum müellifin tarih düşürmedeki maharetini göstermesi bakımından da önemlidir.
Eser hakkında ilk bilgileri veren Bursalı Mehmed Tahir, eserin bir nüshasının Manisa Akhisar Kütüphanesi’nde olduğunu bildirse de (2002: 47-48) bu nüshaya ulaşılamamıştır. Eserin şu an için tespit edilen tek nüshası, Konya Karatay Yusufağa Kütüphanesi’nde 42 Yu 8471 katalog numarasıyla kayıtlıdır.
Eser üzerine Mehmet Sait Çalka tarafından yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (2007).
Şairin biyografisi için bk. “Safhî, Tavlabaşı-zâde Mustafa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/safhi-tavlabasizade-mustafa
Eserden Örnekler
Bu Pend Tullâb-ı İlme Dil-ziyâdır
Eger tâlib isen ilm-i şerîfe
Ki sayd eyle ilim vahşî hümâdır
Mukaddem bil nedür saydun tarîkı
Dilün efkâr-ı fâsidden havâdır
Mu‘allimden telemmüz eyledükde
Hep akl ü fikri kalbe ictinâdır
Tekâsül eyleme meşgûl-i ders ol
Ki derse vakti şuglün nâştâdır
Mine’l-mehdi ile’l-lahd ol talebde
Ki farzdır ilme sa’y itmek halâdır
İlim bahrine gavs ile çıkar dür
Ki bir lü’lü’-i ezher bî-behâdır
Fürûzından ziyâdâr ola kalbün
Semâ’-ı dilde enver bir zekâdır
İlim bir kenz-i lâ-yefnâdır el-hak
Ki pek sarf eylesen de intivâdır
Eger lillâh olursa ilme sa’yün
Merâmuñ Hazret-i Hak’dan atâdır
Eger ilmün ile âmil olursañ
Serîr-i izz ü rif’at saña câdır
İlim âlîdür eyler kadrün âlî
İki âlemde şânın da ulâdır (Çalka 2007: 188-189).
Bu Pend Hâzık Etibbâya Safâdır
Tabîb isen nabız-gîr ol alîle
Ki tab’-ı hasteye sıhhat-resâdır
Kelâm-ı telh virür haşyet marîza
Ki her güftâr-ı şîrîn hoş devâdır
Tabâbetde ferâset şartdır evvel
Etibbâ gerçi hep tıbb-âşinâdır
Ferâstle ider emrâzı teşhîs
Ki ol hâzık tabîb-i zî-zekâdır
Tabîb iden zekâvetdür tabîbi
Tabîb-i ahmakun kârı hevâdır
Hazâkat ilm-ile gelmez tabîbe
Amelde kâmil ise üstâdır
Hezârân tecrübe eylerse evvel
Anun sonra müdâvâsı revâdır
Hudâ halk itmedi bir bî-devâ dâ’
Ki her derde devâ virdi o Kâdir (Çalka 2007: 218-219).
Kaynakça
Bursalı Mehmed Tahir Bin Rıf’at (2002). Ahlak Kitaplarımız. hzl. Mahmut Kaplan. Malatya.
Çalka, Mehmet Sait (2007). Mustafa Safî Efendi ve Gülşen-i Pend Mesnevisi. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
Çalka, Mehmet Sait (2011). “Safi Mustafa Efendi’nin Osmanlı Esnaf ve Sanatkarlarına Nasihatleri”. Ahilik. (ed. B. Çınar ve İ. Gümüş) Kırklareli: Kırklareli Üniversitesi Yay. 79-96.
Güler, Mehmet (2019a). “Safî’nin Kaʻbe-nâme’si ve Bu Eser İçin Yazdığı Tarihler”. Prof. Dr. Mehmet Arslan’a Armağan Kitabı. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yay. 373-392.
Güler, Mehmet (2019b). Kaʻbe-Nâme Safî. İstanbul: Kriter Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
2 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
8 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
9 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |