GÜLŞEN-İ PEND (SAFÎ)
nasihatname
Safî, Mustafa Safî Efendi (d. ?/? - ö. 1136/1723-24)

ISBN: 978-9944-237-87-1


18. yüzyılda şiirlerinde Safî mahlasını kullanmış olan Tavlabaşı-zâde Mustafa Safî'nin (Güler 2019a: 375-381; Güler 2019b: 13-23) çeşitli esnaf ve sanatkârları muhatap alarak kaleme aldığı manzum nasihatnamesi. Gülşen-i Pend'in hâtime bölümünde verilen bilgilere göre eser, 1120 senesinde Ramazan ayında (Kasım-Aralık 1708) yazılmaya başlanmış ve aynı yılın Zilhicce ayında (Şubat-Mart 1709) tamamlanmıştır. Eserin sebeb-i telif bölümünde müellif, kişinin ardında bıraktığı bir eserin, insanın hiç ölmeyen bir evladı gibi olduğunu; dolayısıyla bu eserin ahirette kendisine daima sevap kazandıracağını ifade etmiştir. Kendisini eseri yazmaya sevk eden en önemli şeyin ise öldükten sonra bile insana hayır getirecek şeylerin ne olduğunu ifade eden bir hadis-i şerifin olduğunu vurgulamıştır (Çalka 2007: 22-23).

Gülşen-i Pend, 2934 beyit, 11 rubai ve 52 bölümden oluşmaktadır. Besmele, tevhid, naat, medh-i çeharyâr-ı güzin, vasf-ı şehîdân-ı Huneyn, beyân-ı hâl-i dünya ve sebeb-i teliften sonra nasihat bölümlerine geçilmiştir. Eser bir rubai ile başlayıp 10 rubai ile tamamlanmıştır. Eserin ana bölümleri, aruzun “mefâ‘îlün mef‘âîlün fe‘ûlün” kalıbıyla yazılırken rubâîler ise ahreb kalıplarıyla yazılmıştır. Konusu, düzeni ve beyit sayısı bakımından mesnevi gibi görünen ancak kafiye düzeni bakımından kaside özelliği taşıyan Gülşen-i Pend, bu özellikleriyle dönemin diğer nasihatnamelerinden ayrılmaktadır (Çalka 2007: 24-26). Gülşen-i Pend'teki bu sorunu, bu yüzyılda eser vermiş şairlerin manzumelerinde konu ve şekil bakımından yeni arayışlar içerisinde olduklarıyla izah etmek mümkündür.

Bozulmaya yüz tutmuş insan ilişkilerini tamir etmeyi hedefleyen Gülşen-i Pend, önemli bir nasihatname örneği olarak bilhassa meslek ahlâkıyla ilgili öğütleri içeren, esnaf ve sanatkârların neleri yapıp, neleri yapmamaları gerektiğini telkin eden bir eser olarak daha önce kaleme alınan nasihatnamelerden ayrılmaktadır. Bir Ahilik hizmeti olarak kaleme alındığı anlaşılan ve birçok yönüyle fütüvvetname özelliği taşıyan eserde, başta padişahlar olmak üzere vezirlere, kadılara, öğrencilere, sahaflara, kâtiplere, hattatlara, şairlere, hânendelere, âşıklara, vaizlere, şeyhlere, sûfîlere, tabiplere, sürmecilere, cerrahlara, müneccimlere, cifircilere, veffâklara (muskacılara), ledünnî ilimlerle uğraşanlara, kimyagerlere, sarraflara, tüccarlara, yetim vasilerine, vakıf mütevellilerine, hatiplere, imamlara, müezzinlere, ses sanatçılarına, aktarlara ve diğer zanaat erbabına yönelik nasihatler bulunmaktadır (Çalka 2011: 80). Eserin bir başka önemli özelliği de müellifin eserin sonunda bir bölüm hâlinde Gülşen-i Pend’in yazılış tarihi olan hicri 1120 (1708-09) yılına yüz otuz iki defa tarih düşürmüş olmasıdır (Çalka 2007: 118-119). Bu durum müellifin tarih düşürmedeki maharetini göstermesi bakımından da önemlidir.

Eser hakkında ilk bilgileri veren Bursalı Mehmed Tahir, eserin bir nüshasının Manisa Akhisar Kütüphanesi’nde olduğunu bildirse de (2002: 47-48) bu nüshaya ulaşılamamıştır. Eserin şu an için tespit edilen tek nüshası, Konya Karatay Yusufağa Kütüphanesi’nde 42 Yu 8471 katalog numarasıyla kayıtlıdır.

Eser üzerine Mehmet Sait Çalka tarafından yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (2007).

Şairin biyografisi için bk. “Safhî, Tavlabaşı-zâde Mustafa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/safhi-tavlabasizade-mustafa

Eserden Örnekler


Bu Pend Tullâb-ı İlme Dil-ziyâdır

Eger tâlib isen ilm-i şerîfe

Ki sayd eyle ilim vahşî hümâdır


Mukaddem bil nedür saydun tarîkı

Dilün efkâr-ı fâsidden havâdır


Mu‘allimden telemmüz eyledükde

Hep akl ü fikri kalbe ictinâdır


Tekâsül eyleme meşgûl-i ders ol

Ki derse vakti şuglün nâştâdır


Mine’l-mehdi ile’l-lahd ol talebde

Ki farzdır ilme sa’y itmek halâdır 


İlim bahrine gavs ile çıkar dür

Ki bir lü’lü’-i ezher bî-behâdır


Fürûzından ziyâdâr ola kalbün

Semâ’-ı dilde enver bir zekâdır


İlim bir kenz-i lâ-yefnâdır el-hak

Ki pek sarf eylesen de intivâdır


Eger lillâh olursa ilme sa’yün

Merâmuñ Hazret-i Hak’dan atâdır


Eger ilmün ile âmil olursañ

Serîr-i izz ü rif’at saña câdır


İlim âlîdür eyler kadrün âlî

İki âlemde şânın da ulâdır (Çalka 2007: 188-189).


Bu Pend Hâzık Etibbâya Safâdır

Tabîb isen nabız-gîr ol alîle

Ki tab’-ı hasteye sıhhat-resâdır


Kelâm-ı telh virür haşyet marîza

Ki her güftâr-ı şîrîn hoş devâdır


Tabâbetde ferâset şartdır evvel

Etibbâ gerçi hep tıbb-âşinâdır


Ferâstle ider emrâzı teşhîs

Ki ol hâzık tabîb-i zî-zekâdır


Tabîb iden zekâvetdür tabîbi

Tabîb-i ahmakun kârı hevâdır


Hazâkat ilm-ile gelmez tabîbe

Amelde kâmil ise üstâdır


Hezârân tecrübe eylerse evvel

Anun sonra müdâvâsı revâdır


Hudâ halk itmedi bir bî-devâ dâ’ 

Ki her derde devâ virdi o Kâdir (Çalka 2007: 218-219).

Kaynakça


Bursalı Mehmed Tahir Bin Rıf’at (2002). Ahlak Kitaplarımız. hzl. Mahmut Kaplan. Malatya.

Çalka, Mehmet Sait (2007). Mustafa Safî Efendi ve Gülşen-i Pend Mesnevisi. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Manisa Celal Bayar Üniversitesi.

Çalka, Mehmet Sait (2011). “Safi Mustafa Efendi’nin Osmanlı Esnaf ve Sanatkarlarına Nasihatleri”. Ahilik. (ed. B. Çınar ve İ. Gümüş) Kırklareli: Kırklareli Üniversitesi Yay. 79-96.

Güler, Mehmet (2019a). “Safî’nin Kaʻbe-nâme’si ve Bu Eser İçin Yazdığı Tarihler”. Prof. Dr. Mehmet Arslan’a Armağan Kitabı. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yay. 373-392.

Güler, Mehmet (2019b). Kaʻbe-Nâme Safî. İstanbul: Kriter Yay.

Atıf Bilgileri


ÇALKA, Mehmet Sait. "GÜLŞEN-İ PEND (SAFÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gulsen-i-pend-safi. [Erişim Tarihi: 19 Ocak 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
2 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
3 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
4 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
5 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
6 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
7 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
8 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
9 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
10 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle