- Yazar Biyografisi (TEİS)
Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülaziz Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
- Eser Yazılış Tarihi:1046/1636
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Sergüzeştname
- Yayın Tarihi:30/07/2022
GÜLŞEN-i NİYAZ (AZÎZÎ, KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZÎZ EFENDİ)
Müellifin başından geçen Kıbrıs sürgününün anlatıldığı sergüzeşt-nâme türündeki mesneviAzîzî, Karaçelebi-zâde Abdülaziz Efendi (d. 1000/1592 – ö. 1068/1658)
ISBN: 978-9944-237-87-1
1634 tarihindeki IV. Murat’ın Lehistan Seferi sonrasında İstanbul’da baş gösteren yağ sıkıntısının müsebbibi olarak gösterilen dönemin İstanbul Kadısı Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi’nin ölüm fermanı bizzat padişah tarafından imzalanmışsa da araya giren Sadrazam Bayram Paşa sayesinde infaz Kıbrıs sürgününe çevrilmiştir (Benli, 2021). Abdülaziz Efendi’nin Gülşen-i Niyâz’ı bu Kıbrıs sürgününü anlatan, mesnevi nazım şekliyle kaleme alınmış bir “sergüzeşt-nâme”dir (Bindal Arslan, 1996: 50).
1855 beyitten oluşan Gülşen-i Niyâz’ın tamamı mesnevi nazım şekliyle ve hafif bahrinin “fe‘ilâtün mefâ‘ilün fe‘ilün” kalıbında yazılmıştır. Bölüm başlıkları mesneviyle aynı vezindeki beyitler şeklinde karşımıza çıkar.
Gülşen-i Niyâz’da klasik mesnevi tertibinin bölümleri kesin sınırlarla görülmez. Bununla birlikte giriş bölümünde 69 beyitlik besmele manzumesi, 25 beyitlik münâcât, 40 beyitlik naat ve 135 beyitlik tasavvufî bir manzume yer alır. Müstakil bir sebeb-i telif bölümüne rastlanmayan girişte mesnevinin yazılış sebebi farklı kısımlarda yer yer dile getirilmiştir (Bindal Arslan, 1996: 52). Azîzî, 269 ila 1819. beyitler arasındaki asıl bölümde Kıbrıs sürgününden önceki bazı hadiseleri ve içinde bulunduğu hissiyatı anlatmakla işe başlar. İnsanların vefasızlığı, yalnız bırakılışı ve dost sandığı kişilerin yaptığı kötülükler sürgünün sebepleri olarak dile getirilir. Sürgün haberini aldığı demler ve sürgünün başlangıcı oldukça gerçekçi tasvirlerle anlatılır. Azîzî, Kıbrıs’ta tam bir tevekkülle sürgünü kabullendiğini, Kıbrıslıların onu nasıl candan sahiplendiğini nazara verir. Kıbrıs’ta kendisine bir cami tahsis edildiğinden ve orada tebliğ görevi yerine getirdiğinden bahseder. Yine de imanın gereği olarak vatan sevgisinin ağır bastığını belirten Azîzî yurdundan uzak kalmaya alışamadığını ve sürgünün bir an önce bitmesi için Allah’a yalvardığını ifade eder. Mesnevinin asıl kısmında Kıbrıs sürgününün bitişi, bir buçuk yıl sonra vatanına dönüşü ve üzerine atılan suçlamalardan aklandığıyla ilgili bölümlere de yer verilir. 35 beyitlik hatime bölümünde kitabı gece gündüz çalışarak tamamladığını belirterek Allah’a yakarışla sözlerini sürdürür. Ölümün bir gün gerçekleşeceğini, her canlının ölümü tadacağını söyleyerek Allah’tan yardım ister ve son sözünün “Lâ ilâhe illallah” olduğunu belirterek eserini tamamlar (Bindal Arslan 1996: 81-87).
Gülşen-i Niyâz’da Kıbrıs sürgününü ve bu sürgünün Azîzî’de uyandırdığı etkiyle birlikte dönemin bazı çarpıklıkları da dile getirilmiştir. Genel itibariyle sosyal hayata dair bir muhtevaya sahip olan eser barındırdığı tasavvufî ve ahlâkî motiflerle öğretici bir mahiyete de sahiptir.
Gülşen-i Niyâz’ın 15 nüshası tespit edilmiştir. Bu nüshalardan eksik veya yanlış kaydedilmiş olanları da bulunmaktadır. Tespit edilen yazmalardan beşi esas alınarak Fatma Bindal Arslan tarafından başarılı bir yüksek lisans çalışması (1996) yapılmıştır. Çalışmada detaylı bir inceleme ve tespit edilen nüshalarla ilgili ayrıntılı bilgiler yer almaktadır. Abdullah Begeç tarafından aynı eser üzerine yapılan çalışma eksik üç nüsha üzerine kurulmuştur ve daha yüzeysel bir inceleme bölümüne sahiptir (2001).
Şairin biyografisi için bk. “Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülaziz Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/azizi-abdulaziz
Eserden Örnekler
Gülşen-i Niyâz'dan
Ebsem ol ebsem ey dil-i nâ-şâd
Hadden aşdı şikâyet ü feryâd
Bu kadar cevre ey vücûd-ı şerîf
Olmuş âzürde hayli tab‘-ı latîf
Sana bir lahza verdiler ruhsat
Tâ-be-key yâ bu serseri hareket
Gel o vâdîde etme tarh-ı karâr
Deşt-i mihnetdir ol sakın zinhâr
Kendini mutlakü’l-‘inân sanma
Etdiğin bellidir nihân sanma
Tutalım kimse bilmemiş anı
Şâmil ammâ ki ‘ilm-i sübhânî
Kimseye ta‘n edip uzatma zebân
Çekdiğin hod şe‘âmet-i ‘isyân
Gayrı ko sen hemân kendin gör
Hâk-ı ‘acz ü niyâza yüzler sür
Ola kim rahm ede Rahîm Allâh
Cürmünü ‘afv ede Kerîm Allâh
Hâlini söyle eyleme şekvâ
Açma ol kapıyı büyür gavgâ
İktidâ etdi çünki terk-i vatan
Ki olam kûşe-gîr-i beyt-i hazen
Mütekâdî olup o fırka hemân
Vermediler bu ben fakîre emân
Beni cânumdan etdiler bî-zâr
Virdimizdir du‘âları her bâr
Nice düşnâm etmesin âdem
Yâda geldikçe bu cefâ her dem
Eşk-i gam nâle-i demâdem ile
Ten-i lerzân u kâmet-i ham ile
Dil ki derd âteşi ola mestûr
Âh eylerse ger olur mağdûr
Bi tevakkuf koyup kadırgaya
Saldılar ben garîbi deryâya
….
Sana yâ Rabbi nice şükr edeyim
Sen kerîmi koyup kime gideyim
Dâ’imâ ma‘siyetdir eylediğim
Hep hatâdır hemîşe işlediğim
Münhedim oldı hâne-i ikbâl
Kapladı ben garîbi gerd-i melâl (Bindal Arslan 1996: 171-173)
Kaynakça
Begeç, Abdullah (2001). Kara Çelebi-zâde Abdülaziz Efendi’nin Gülşen-i Niyâz’ı (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Bindal Arslan, Fatma (1996). Kara Çelebi-zâde Abdülazîz Gülşen-i Niyâz (Tenkidli Metin/İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂNÇE (AZÎZÎ, KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZÎZ EFENDİ) | Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
2 | RAVZATÜ’L-EBRÂR ZEYLİ (KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZîZ EFENDİ) | Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli |
Görüntüle | ||
3 | SÜLEYMÂN-NÂME (AZÎZÎ, KARAÇELEBİ-ZÂDE) | Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
4 | MİR’ÂTÜ’S-SAFÂ (KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZÎZ EFENDİ) | Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli |
Görüntüle | ||
5 | ZAFER-NÂME /TÂRÎHÇE-İ FETH-İ REVÂN VE BAĞDÂD (AZÎZÎ, KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZÎZ EFENDİ) | Azîzî, Kara Çelebi-zâde Abdülazîz | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli |
Görüntüle | ||
6 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
7 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
8 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
9 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
10 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
11 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
12 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
13 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
14 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |