- Yazar Biyografisi (TEİS)
Faik Reşad - Madde Yazarı: Prof. Dr. Süheyla Yüksel
- Eser Yazılış Tarihi:1304/1886-87
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:14/06/2021
GÜLDESTE: MECMÛA-İ ÂSÂR-I REŞÂD (FAİK REŞAD)
şiirlerFaik Reşad (d. 1287/1851 – ö. 1330/1914)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Divan-ı Hümayun’da görev yaptığı yıllardan itibaren şiir yazan
Faik Reşad’ın tek şiir kitabı ve yazarın matbuat âleminde görülen ikinci
eseri. Eserin bazı nüshalarında iç kapakta Gülzâr-ı
Edeb Yahut Eş‘âr-ı Müntahabe ismi vardır. İç kapakta şairin ismi Ahmet
Reşad olarak geçmektedir. Faik Reşad eserinden "Divançe-i
Eş’âr” olarak bahseder.
Güldeste, “Erbab-ı Mütalaya” bölümü
ile başlar (s. 3-5). Eserle ilgili bilgilerin ve şairin şiir görüşünün yer
aldığı bu bölümde yazar, on beş, on altı yaşlarından itibaren şiir yazdığını,
Fransızcayı öğrenip Batı edebiyatını
tanıdıktan sonra, eski şiirimizin "hilâf-ı
tabî’at, mugâyir-i hakîkat bir takım teşbîhât ve isti’arât” ile dolu
olduğunu görünce şiir yazmaktan vazgeçtiğini ve eserlerini yok ettiğini söyler.
Daha sonra daha mutedil davrandığını, eski tarz şiirin daha fazla itibar
gördüğünü fark ettiğini ifade ederek şiirlerini yok etmekten duyduğu pişmanlığı
anlatır ve Güldeste'yi, aklında
kalan şiirler ile daha sonra yazdıklarını toplayarak meydana getirdiğini
açıklar.
Güldeste, bu yazının ardından iki kitap halinde
tertip edilmiştir. “Kitab-ı Evvel” (6-101)'de manzum eserler, “Kitab-ı Sânî”
(102-135)'de mensur eserler vardır. “Kitab-ı Evvel” kendi içinde “Kısm-ı Evvel”
(6-46), “Kısm-ı Sânî” (46- 101) olmak üzere iki kısma ayrılmıştır. “Kısm-ı
Evvel”, gazellere ayrılmış ve şair, gazellerin sayısı az olduğu için bu bölümün
tertibinde "hurûf-ı heca"ya
itibar edilmediğini belirtmiştir. Bu bölümde üçü Recâîzâde Mahmûd Ekrem’in, ikisi Kâzım Paşa'nın ve biri de Fuzûlî’nin gazeline olmak üzere 6 nazireye yer
verilmiştir.
Faik Reşad’ın gazellerinde, şekil bakımından önemli
bir değişiklik görülmez. Gazellerinde genellikle aşk konusunu işler. Faik Reşad, nazireler yazdığı
Fuzulî'nin edasını ve Nedîm'in söyleyişini taklit etmeye çalışmıştır.
Gazellerinde zaman zaman felsefi söyleyişlere, oğullarına öğütlere, İstanbul
özlemine yer vermiş, bazen de bulunduğu şehri övmüştür. Faik Reşad'ın felsefi
söyleyişlerinde metafizik boyutlar yoktur. O, bu tür beyitlerinde daha çok
kadere inancını, Allah'ın inayetine olan güvenini ifade etmiştir. Zaman zaman
atasözleri ve deyimlere yer veren Faik Reşad'ın gazellerinde mazmun
kadrosunda da orijinalliği yakaladığı söylenemez.
“Kısm-ı Sânî” (Mütenevvia)'de yer alan manzumeler,
şekil ve konu bakımından bir bütünlük arz etmezler. Münacat, muhammes, kaside
(Sȃbık Maârif Nâzırı Mustafa Paşa ve Van valisine),
tahmis, takriz ve tarihlerin yanı sıra bu bölümde yazar; “Bahar”, “Mülakat”,
“Rica”, “İbtilâ-yı Mey”, isimlerini
verdiği ve değişik nazım şekillerini kullandığı manzumelere yer vermiştir.
Bunlardan “İbtilâ-yı Mey”, manzum hikâye denilebilecek, ibret verici bir
manzumedir.
“Kıtaât ve Rubâiyât”, “Kısm-ı Sânî”nin ikinci
bölümüdür. Klasik nazım şekillerinin ağırlıklı olduğu bu bölümde bir kölenin
aşkını anlatan “Câvid” isimli manzum
hikâye, seçilen konu bakımından dikkat çekicidir.
“Kitab-ı Sânî”, mensur eserlere ayrılmıştır. Yazar burada tavsiye, tezkire ve hikemî sözlerden başka Ekrem Bey'in bir lûgazının halline ve tercümelere yer vermiştir.
Eser, 1304/1886-87'de İstanbul'da basılmıştır.
Yazarın biyografisi
için bk. "Faik Reşad". Türk Edebiyatı
İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/faik-resad.
Eserden Örnekler
Bu deşt-i aşkta hem-râh bana Mecnûn-ı şeydâdır
Refîk olmaz belî dîvâneye dîvâneden gayrı (Ahmet Reşad 1304: 6).
……………
Say' edin tahsîle ey Âgâh ey Kâzım hemân
Şân-ı insâniyyet ancak varsa evlâdım budur (Ahmet Reşad 1304: 16).
……………..
Benzer safâda Cennet'e Van nev-bahârda
Olmaz ona şebîh mekân nev-bahârda (Ahmet Reşad 1304: 27).
Kaynakça
Ahmet Reşad (1304/1886-1887). Güldeste (Mecmua-i Asar-ı Reşad). İstanbul: Karabet ve Kasbar Matbaası.
Avcı, İsmail (2017). Eski-Yeni-Eski-Arasında Fâik Reşâd ve Şiir Mecmuası. Konya: Palet.
Yüksel,
Süheyla (2017). Edebiyat Tarihçisi ve
Eğitimci Bir Osmanlı Aydını Faik Reşat. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi
Başkanlığı.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HİKÂYE-İ ARİSTONOUS (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
2 | ÜMİT YAHUT BİR KATİLİN AKİBETİ (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
3 | NETÎCE-İ SEFÂLET (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
4 | GENCİNE-İ LETÂİF (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
5 | ESLÂF (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
6 | TERÂCİM-İ AHVÂL (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
7 | YENİ LETÂİF-İ İNŞA YAHUD MUHARRERÂT-I NADİRE (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
8 | MUHARRERÂT-I NÂDİRE YAHUD HAZİNE-İ MÜNTEHABÂT (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
9 | CAMİÜ'L-iBER, KISM-I EVVEL: HİKEMİYYÂT-I MENSURE (FAİK REŞAD) | Faik Reşad (26 Eylül 1851/13 Haziran 1914 ) | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
10 | AMELÎ VE NAZARÎ TA‘LÎM-İ KİTÂBET YÂHUD MÜKEMMEL İNŞÂ (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Dr. Öğr. Üyesi Samet ÇAKMAKER |
Görüntüle | ||
11 | SERGÜZEŞT-İ HULÛSÎ (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Öğr. Gör. Sefa Toprak |
Görüntüle | ||
12 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
13 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
14 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
15 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
16 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
17 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
19 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
20 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
21 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |