- Yazar Biyografisi (TEİS)
Sâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. İbrahim Sona
- Eser Yazılış Tarihi:1080/1670
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:17/10/2022
GÜL Ü NEVRÛZ (SÂBİR PÂRSÂ)
mesneviSâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi (d. ?/?-ö.1090/1679-80)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sâbir Muhammed’in tamamlanmamış mesnevisi. Şu anki bilgilerimize göre eserin İstanbul Üniversitesi TY 1685 ve Millet Kütüphanesi Reşit Efendi 765/2’de olmak üzere iki nüshası bulunmaktadır (Yoldaş 2005: XVIII-XIX).
Sâbir Muhammed’in Gül ü Nevrûz’u 881 beyitten oluşmaktadır, aruzun "mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün" kalıbıyla yazılmıştır (Çaldak 2004: 8-12). Sultan IV. Mehmed’e sunulmak üzere 1080/1670 yılında yazılan eser tamamlanmamıştır. Celâl Tabîb’in Farsça Gül ü Nevrûz’unu esas alan Sâbir, şekil ve muhteva bakımından asıl metne sadık kalmıştır (Çaldak 2004: 14).
Tamamlanmamış olan mesnevinin konusu şu şekildedir: Şarkta Nevşâd şehrini Ferruh adlı adaletli bir hükümdar yönetmektedir. Bir gün Ferruh’un güneş kadar güzel bir evladı olur ve adını Nevrûz koyarlar. Hat sanatında hünerli olan Nevrûz ilim tahsilini tamamladıktan sonra savaş sanatını da öğrenir. Bir gün rüyasında kendisine kadeh sunan ve adının Gül olduğunu öğrendiği güzele âşık olur. Ağlayarak uyanan Nevrûz’da aşk halleri belirmeye başlar ve günden güne zayıflar. Sahrada dolaşırken bir kervanın önünde yürüyen genç Bülbül için bir meclis tertip eden Nevrûz, Bülbül’den Ferhâr şehrinin hükümdarı Müşgin Şâh’ın kızının adının Gül olduğunu, Bülbül’ün bu sarayda destan okuyan olduğunu öğrenir. Rüyasını ayrıntılı bir şekilde Bülbül’e anlatan Nevrûz, Bülbül’e aşkını anlatan bir mektup verir ve kendisine yardımcı olmasını ister. Ferhâr’a ulaşan Bülbül, Gül’ün huzurunda Nevrûz’un yakışıklılığını överek Gül’ün Nevrûz’a kulaktan âşık olmasını sağlar. Gül’ün dadısı Susen, Gül’ün âşık olduğunu bir şekilde öğrenerek Bülbül’ün yanına gider ve onu Gül’ün yanına tekrar getirir. Bülbül de Nevşâd şehrinde Nevrûz ile yaşadıklarını anlattıktan sonra Nevruz’un mektubunu Gül’e sunar. Öte yandan Nevrûz, Bülbül gittikten sonra iyice kötüleşir. Babası evladının bu durumundan haberdar olunca oğluna öğütler verir ancak kâr etmez. Bunun üzerine Nevrûz’a Behmen’i atabey olarak atar. Behmen ve Nevrûz ava çıktıkları vakit, aşk konusunda tartışırlar ve Behmen, Nevrûz’un her şeyini talan eder. Nevrûz, yanında kalan sadık hizmetçileriyle Ferhâr’a gitmeye karar verir. Bir pir sayesinde Bülbül’ün evini bulur ve Bülbül, Nevrûz’un gelişine çok sevinir. Birlikte Gül’ün sarayına giderler. Bülbül’ün sesini duyan Gül, hemen Sûsen’i Bülbül’ün yanına gönderir. Sûsen, Nevrûz’un güzelliği karşısında hayran olur ve gelenin Nevrûz olduğunu Gül’e söyler. Gül’ün yanındaki güzel sesli Nâhid, Bülbül’ün susması üzerine terennüme başlar. Nâhid, Nevrûz’a nasihat eder. Diğer taraftan Çin Hükümdarı elçiler göndererek Müşgîn Şâh’tan Gül’ü ister. Bu duruma iki âşık da çok üzülürler. Dadı Sûsen bir vesile ile Gül ve Nevrûz’u bir araya getirerek kavuşmalarını sağlar. Vuslat anında yapılan dualar kabul olduğu için dadı Sûsen ve Bülbül duaya başlarlar. Sâbir’in de kendisi için dua etmeye başladığı bu kısımda mesnevi son bulur (Çaldak 2004 : 111-185).
Sâbir’in eserinde vuslattan sonra yaşanan olağanüstü olayların yer aldığı kısımlar bulunmamaktadır. Tercüme eserler içerisinde önemli bir yeri olan Sâbir’in Gül ü Nevrûz’u Süleyman Çaldak tarafından yayımlanmıştır (2004).
Şairin biyografisi için bk. "Sâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sabir-parsa-agazade-sabir-parsa
Eserden Örnekler
Hâb Dîden-i Nevrûz
Acebdür bâzî-i gerdûn-ı devrân
Komaz hîç kimseyi bir lahza handân
Ne denlü olsan âzâd u sebük-bâr
İder elbette bir kayda giriftâr
Döşerken nat’-ı işret şâh-zâde
Felek gör kim nice sürdi piyâde
Meger varmışdı hâbe subh-ı nev-rûz
Düşinde gördi ol mihr-i dil-efrûz
Gelür nâz ile bir serv-i hırâmân
Tutar destinde bir câm-ı dırahşân
İder ebrû vü müjgânı işâret
Ki ya’nî tut getürdüm câm-ı işret
Alup ol câmı dahi itmedin nûş
Şemîminden o câmun oldı medhûş
Çü gördi aks-i rûyın sâgar içre
Misâl-i hûra benzer kevser içre
Ol âb u tâbdan gerç’oldı hayrân
Tedârük itdi ol şâh-ı sühandân
Didi ey mâh-ı tâbânum nesin sen
Bu bezme şem’ yâ pervânesin sen
Ne âteşden yanar âyâ çirâgun
Ne câm-ı bâdeden terdür damâgun
Ne kânun gevher-i yek-dânesisin
Ne deryânun aceb dür-dânesisin
Didi handân olup ey şâh-zâde
Hemîşe tâli’un olsun güşâde
Bana bil ki Gül-i Ferhâr dirler
Gül-i müşgînüme bî-hâr dirler
Gülistân-ı melâhatde gülüm ben
Velîkin gülşenünde bülbülüm ben
Sana âteş viren sûz-ı hayâlüm
Fürûzân eylesün şem’-i visâlüm
Bu sözle hatm idüp çün oldı gâ’ib
Dil-i Nev-rûz’a âteş oldı gâlib
Çü sûz-ı Gül’le Nev-rûz oldı bîdâr
Görindi bâğ-ı âlem çeşmine hâr
Dilinden gitdi râhat tâb geldi
Gözinden hâb gitdi âb geldi
Hayâl-i nakş-ı Gül kaldı gözinde
Nühüfte oldı bûy-ı gül sözinde
Eger şem’ ansalar ol gül sanurdı
Görüp pervâneyi bülbül sanurdı (Çaldak 2004 : 127-129).
Kaynakça
Altunmeral, Mehmet (2022). Abdî’nin Gül ü Nevrûz’u. Çanakkale: Paradigma Akademi.
Çaldak, Süleyman (2004). Sâbir Pârsâ’nın Gül ü Nev-rûz Mesnevîsi (İnceleme Metin). Malatya: Özserhat Yayıncılık.
Delice, İbrahim Hacı (1995). Niğdeli Muhibbî Gül ü Nevrûz (İnceleme – Metin – Dizin). Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
Delice, İbrahim Hacı (1997). “Niğdeli Muhibbî ve Gül ü Nevrûz Mesnevisi”. Türklük Bilimi Araştırmaları, TÜBAR (4): 145-62.
Efendioğlu, Süleyman (2019). Mevlânâ Lutfî Gül ü Nevrûz (Dil İncelemesi, Metin ve Aktarma, Gramatikal Dizin, Tıpkı Basım). Erzurum: Eser Yay.
İnce, Adnan (1998). “Gül ü Nevrûz Mesnevîleri ve Sâbir’in Eserinden Seçme Beyitler”. Journal of Turkish Studies, Hasibe Mazıoğlu Armağanı, 2 (22): 103-131.
Taşkın, Gülşah (2015). Kalkandelenli Mu’îdî, Gül ü Nevrûz (İnceleme – Metin – Tıpkıbasım). İstanbul: Simurg Yay.
Yoldaş, Kazım (2005). Sâbir Pârsâ Divanı, İnceleme - Karşılaştırmalı Metin - Dizin. İstanbul: Kitabevi Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (SÂBİR PÂRSÂ, AĞA-ZÂDE SÂBİR PÂRSÂ MUHAMMED EFENDİ, PÂRSÂ SÂBİR MUHAMMED DEDE) | Sâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi, Pârsâ Sâbir Muhammed Dede | Prof. Dr. Kazım YOLDAŞ |
Görüntüle | ||
2 | ÎSÂGÛCÎ ŞERHİ/TASAVVURÂT ŞERHİ (SÂBİR PÂRSÂ) | Sâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi, Pârsâ Sâbir Muhammed Dede | Prof. Dr. Kazım YOLDAŞ |
Görüntüle | ||
3 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
4 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
5 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
6 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
7 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
8 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
9 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
10 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
11 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |