GÜL Ü NEVRÛZ (SÂBİR PÂRSÂ)
mesnevi
Sâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi (d. ?/?-ö.1090/1679-80)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sâbir Muhammed’in tamamlanmamış mesnevisi. Şu anki bilgilerimize göre eserin İstanbul Üniversitesi TY 1685 ve Millet Kütüphanesi Reşit Efendi 765/2’de olmak üzere iki nüshası bulunmaktadır (Yoldaş 2005: XVIII-XIX).

Sâbir Muhammed’in Gül ü Nevrûz’u 881 beyitten oluşmaktadır, aruzun "mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün" kalıbıyla yazılmıştır (Çaldak 2004: 8-12). Sultan IV. Mehmed’e sunulmak üzere 1080/1670 yılında yazılan eser tamamlanmamıştır. Celâl Tabîb’in Farsça Gül ü Nevrûz’unu esas alan Sâbir, şekil ve muhteva bakımından asıl metne sadık kalmıştır (Çaldak 2004: 14).

Tamamlanmamış olan mesnevinin konusu şu şekildedir: Şarkta Nevşâd şehrini Ferruh adlı adaletli bir hükümdar yönetmektedir. Bir gün Ferruh’un güneş kadar güzel bir evladı olur ve adını Nevrûz koyarlar. Hat sanatında hünerli olan Nevrûz ilim tahsilini tamamladıktan sonra savaş sanatını da öğrenir. Bir gün rüyasında kendisine kadeh sunan ve adının Gül olduğunu öğrendiği güzele âşık olur. Ağlayarak uyanan Nevrûz’da aşk halleri belirmeye başlar ve günden güne zayıflar. Sahrada dolaşırken bir kervanın önünde yürüyen genç Bülbül için bir meclis tertip eden Nevrûz, Bülbül’den Ferhâr şehrinin hükümdarı Müşgin Şâh’ın kızının adının Gül olduğunu, Bülbül’ün bu sarayda destan okuyan olduğunu öğrenir. Rüyasını ayrıntılı bir şekilde Bülbül’e anlatan Nevrûz, Bülbül’e aşkını anlatan bir mektup verir ve kendisine yardımcı olmasını ister. Ferhâr’a ulaşan Bülbül, Gül’ün huzurunda Nevrûz’un yakışıklılığını överek Gül’ün Nevrûz’a kulaktan âşık olmasını sağlar. Gül’ün dadısı Susen, Gül’ün âşık olduğunu bir şekilde öğrenerek Bülbül’ün yanına gider ve onu Gül’ün yanına tekrar getirir. Bülbül de Nevşâd şehrinde Nevrûz ile yaşadıklarını anlattıktan sonra Nevruz’un mektubunu Gül’e sunar. Öte yandan Nevrûz, Bülbül gittikten sonra iyice kötüleşir. Babası evladının bu durumundan haberdar olunca oğluna öğütler verir ancak kâr etmez. Bunun üzerine Nevrûz’a Behmen’i atabey olarak atar. Behmen ve Nevrûz ava çıktıkları vakit, aşk konusunda tartışırlar ve Behmen, Nevrûz’un her şeyini talan eder. Nevrûz, yanında kalan sadık hizmetçileriyle Ferhâr’a gitmeye karar verir. Bir pir sayesinde Bülbül’ün evini bulur ve Bülbül, Nevrûz’un gelişine çok sevinir. Birlikte Gül’ün sarayına giderler. Bülbül’ün sesini duyan Gül, hemen Sûsen’i Bülbül’ün yanına gönderir. Sûsen, Nevrûz’un güzelliği karşısında hayran olur ve gelenin Nevrûz olduğunu Gül’e söyler. Gül’ün yanındaki güzel sesli Nâhid, Bülbül’ün susması üzerine terennüme başlar. Nâhid, Nevrûz’a nasihat eder. Diğer taraftan Çin Hükümdarı elçiler göndererek Müşgîn Şâh’tan Gül’ü ister. Bu duruma iki âşık da çok üzülürler. Dadı Sûsen bir vesile ile Gül ve Nevrûz’u bir araya getirerek kavuşmalarını sağlar. Vuslat anında yapılan dualar kabul olduğu için dadı Sûsen ve Bülbül duaya başlarlar. Sâbir’in de kendisi için dua etmeye başladığı bu kısımda mesnevi son bulur (Çaldak 2004 : 111-185).

Sâbir’in eserinde vuslattan sonra yaşanan olağanüstü olayların yer aldığı kısımlar bulunmamaktadır. Tercüme eserler içerisinde önemli bir yeri olan Sâbir’in Gül ü Nevrûz’u Süleyman Çaldak tarafından yayımlanmıştır (2004).

Şairin biyografisi için bk. "Sâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sabir-parsa-agazade-sabir-parsa

Eserden Örnekler


Hâb Dîden-i Nevrûz

Acebdür bâzî-i gerdûn-ı devrân
Komaz hîç kimseyi bir lahza handân

Ne denlü olsan âzâd u sebük-bâr
İder elbette bir kayda giriftâr

Döşerken nat’-ı işret şâh-zâde
Felek gör kim nice sürdi piyâde

Meger varmışdı hâbe subh-ı nev-rûz
Düşinde gördi ol mihr-i dil-efrûz

Gelür nâz ile bir serv-i hırâmân

Tutar destinde bir câm-ı dırahşân

İder ebrû vü müjgânı işâret
Ki ya’nî tut getürdüm câm-ı işret

Alup ol câmı dahi itmedin nûş
Şemîminden o câmun oldı medhûş

Çü gördi aks-i rûyın sâgar içre
Misâl-i hûra benzer kevser içre

Ol âb u tâbdan gerç’oldı hayrân

Tedârük itdi ol şâh-ı sühandân

Didi ey mâh-ı tâbânum nesin sen
Bu bezme şem’ yâ pervânesin sen

Ne âteşden yanar âyâ çirâgun
Ne câm-ı bâdeden terdür damâgun

Ne kânun gevher-i yek-dânesisin

Ne deryânun aceb dür-dânesisin

Didi handân olup ey şâh-zâde
Hemîşe tâli’un olsun güşâde

Bana bil ki Gül-i Ferhâr dirler
Gül-i müşgînüme bî-hâr dirler

Gülistân-ı melâhatde gülüm ben
Velîkin gülşenünde bülbülüm ben

Sana âteş viren sûz-ı hayâlüm
Fürûzân eylesün şem’-i visâlüm

Bu sözle hatm idüp çün oldı gâ’ib
Dil-i Nev-rûz’a âteş oldı gâlib

Çü sûz-ı Gül’le Nev-rûz oldı bîdâr
Görindi bâğ-ı âlem çeşmine hâr

Dilinden gitdi râhat tâb geldi
Gözinden hâb gitdi âb geldi

Hayâl-i nakş-ı Gül kaldı gözinde
Nühüfte oldı bûy-ı gül sözinde

Eger şem’ ansalar ol gül sanurdı
Görüp pervâneyi bülbül sanurdı      (Çaldak 2004 : 127-129).

Kaynakça


Altunmeral, Mehmet (2022). Abdî’nin Gül ü Nevrûz’u. Çanakkale: Paradigma Akademi.

Çaldak, Süleyman (2004). Sâbir Pârsâ’nın Gül ü Nev-rûz Mesnevîsi (İnceleme Metin). Malatya: Özserhat Yayıncılık.

Delice, İbrahim Hacı (1995). Niğdeli Muhibbî Gül ü Nevrûz (İnceleme – Metin – Dizin). Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.

Delice, İbrahim Hacı (1997). “Niğdeli Muhibbî ve Gül ü Nevrûz Mesnevisi”. Türklük Bilimi Araştırmaları, TÜBAR  (4): 145-62.

Efendioğlu, Süleyman (2019). Mevlânâ Lutfî Gül ü Nevrûz (Dil İncelemesi, Metin ve Aktarma, Gramatikal Dizin, Tıpkı Basım). Erzurum: Eser Yay.

İnce, Adnan (1998). “Gül ü Nevrûz Mesnevîleri ve Sâbir’in Eserinden Seçme Beyitler”. Journal of Turkish Studies, Hasibe Mazıoğlu Armağanı, 2 (22): 103-131.

Taşkın, Gülşah (2015). Kalkandelenli Mu’îdî, Gül ü Nevrûz (İnceleme – Metin – Tıpkıbasım). İstanbul: Simurg Yay.

Yoldaş, Kazım (2005). Sâbir Pârsâ Divanı, İnceleme - Karşılaştırmalı Metin - Dizin. İstanbul: Kitabevi Yay.

Atıf Bilgileri


Sona, İbrahim. "GÜL Ü NEVRÛZ (SÂBİR PÂRSÂ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gul-u-nevruz-sabir-parsa. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (SÂBİR PÂRSÂ, AĞA-ZÂDE SÂBİR PÂRSÂ MUHAMMED EFENDİ, PÂRSÂ SÂBİR MUHAMMED DEDE) Sâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi, Pârsâ Sâbir Muhammed Dede Prof. Dr. Kazım YOLDAŞ
Görüntüle
2 ÎSÂGÛCÎ ŞERHİ/TASAVVURÂT ŞERHİ (SÂBİR PÂRSÂ) Sâbir Pârsâ, Ağa-zâde Sâbir Pârsâ Muhammed Efendi, Pârsâ Sâbir Muhammed Dede Prof. Dr. Kazım YOLDAŞ
Görüntüle
3 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
4 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
5 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
6 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
7 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
8 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
9 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
10 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
11 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
12 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle