- Yazar Biyografisi (TEİS)
Yâver, Enderunlu Hasan - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Talip Çukurlu
- Eser Yazılış Tarihi:1212/1797(?)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hasb-i Hâl
- Yayın Tarihi:12/10/2021
GÜL-İ SAD-BERG
hasbihâl türünde yazılmış mesneviYâver, Enderunlu Hasan (d. 1179/1765-66 - ö. 1213/1798-99)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yâver mahlasını kullanan Enderunlu Hasan’ın (d. 1179/1765-66 - ö. 1213/1798-99) çok yemenin zararlarını, az yemenin faydalarını anlattığı hasbihal türü eseri. Mesnevi nazım şekliyle yazılan Gül-i Sad-berg, aruzun müfte’ilün müfte’ilün fâ’ilün kalıbıyla yazılmış olup 100 beyitten oluşmaktadır. Eserde vezin ustalıkla kullanılmıştır ve kusura rastlanmamaktadır. Eserin dili sade olup samimi ve içten bir anlatım görülmektedir. Mesnevilerde genelde görülen bölüm başlıkları bu eserde bulunmamaktadır. Eserin bilinen tek nüshası İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi TY. 5458 numaradaki bir risale mecmuasının 79b-83b varakları arasındadır. Eserin yazılış tarihi kesin olarak bilinmemekle beraber 1212/1797’de kaleme alındığı tahmin edilmektedir (Üstüner 2010: 267).
Üstüner, eserdeki 97. beyitten (Nazmımı ben hoşca makâl eyledüm/Bir gül-i sad-berge misâl eyledüm) hareketle eserin isminin Gül-i Sad-berg olduğunu söylemiştir (2010: 3). Yasemin Okutan da eserin başında veya içinde eserin ismine dair herhangi bir bilgi verilmediğini belirttikten sonra Divan şiiri geleneğinde bu tür şiirler genel olarak ‘sıhhat-nâme’ olarak adlandırıldığı için bu mesnevinin Sıhhat-nâme olarak isimlendirilmesinin doğru olacağını dile getirmiştir (2009: 23). Bayar ise eseri müstakil bir eser olarak görmeyip Divan’ın içinde yer alan “tıp konulu mesnevi” olarak nitelemiştir (2010: 54). Eserin türü hasbihaldir. Yaver, eserde “kendi gönlüyle konuşur, dertleşir ona hitap eder. Kimi zaman da hitabın yönünü diğer insanlara çevirir.” Eser öğüt vermesi bakımından nasihat-nâmeye de yakındır.
Şair eserin sebeb-i telif bölümünde, gayet sağlıklı bir hayatı varken ömrünün sonlarında çok yemekten kaynaklanan bir hastalığa yakalandığını, çok zahmet ve sıkıntı çektiğini fakat Allah’ın rahmetini gösterip onu birçok sırdan haberdar ettiğini ve böylece hastalığın, şifanın kendisi olduğunu (b.4-8) söyler. Eserde asıl konu 14-96. beyitler arasında ele alınmıştır. Şair, hastalıktan acı çekenlerin sürekli Allah’a dua etmesini tavsiye eder. Allah’ın bir gün o kişiyi tekrar sağlığa eriştireceğini, şifa verenin Allah olduğunu, doktorların ise bir vesile olduğunu belirtir. Açlığın ve perhizin insan için maddi ve manevi yararlarından bahsedilir. Şaire göre açlık peygamberlerin yoludur (b.55), ruhun gıdasıdır ve manevi hastalıkların şifasıdır. Tokluk ise insanı Allah’a itaat etmekten uzaklaştırır, işlerinde başarısız kılar, ömrü boş yere geçirtir. Bu bilgilerin yanı sıra eserde gizli zikir, açlık, az konuşma, uzlete çekilme, az uyuma gibi veliliğin beş özelliğine de kısaca değinilir.
Şairin biyografisi için bk. “Yâver, Enderunlu Hasan”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yaver-enderunlu-hasan
Eserden Örnekler
Dinle benüm pendümi sen ey gönül
Ağlar isen imdi biraz sonra gül
Haste olup kaldun ise bî-mecâl
Böyle hazîn-hâtır u nâlende-bâl
Her ne kadar oldun ise nâ-tüvân
Kalbün ile eyle teferrüc hemân
Eyle gönül Hakk’a niyâzı müdâm
Lutf idüp eyler seni elbet bekâm
Bilme misin her şeyi Allâh yapar
Yohsa tabîbânuñ elinde ne var
Kim ki devâ bulmağı ister diler
Az yimegi kendine âdet ider
Haste olan gerçi ki gamgîn olur
Aclık ile şiddeti teskîn olur
Haste-i bî-tâba şifâ cû' olur
Mücrim-i bîmâra devâ cû' olur (Üstüner 2010: 270-271).
Kaynakça
Bayar, Bilal (2010). Yâver Hayatı, Edebî Kişiliği ve Dîvânı. Yüksek Lisans Tezi. Muğla: Muğla Üniversitesi.
Okutan, Yasemin (2009). Dîvân-ı Yâver. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
Üstüner, Kaplan (2010). “Enderunlu Hasan Yâver’in Gül-i Sad-Berg’i”. Gazi Türkiyat, 6: 261-283.
Üstüner, Kaplan (2017). Yâver Dîvânı. Kültür ve Turizm Bakanlığı E-Kitap. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55748,yaver-divanipdf.pdf?0 [Erişim Tarihi: 28.10.2021]
Üstüner, Kaplan (2020). “Yâver, Enderunlu Hasan”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yaver-enderunlu-hasan [Erişim Tarihi: 28.10.2021]
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | FENNİYYE-İ EŞ'ÂR | Yâver, Enderunlu Hasan | Dr. Öğr. Üyesi Talip Çukurlu |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN (YÂVER) | Yâver, Enderunlu Hasan | Dr. Öğr. Üyesi Talip Çukurlu |
Görüntüle | ||
3 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
4 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
10 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
11 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |