- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fazlı Necip - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dr. Semra Yaman
- Eser Yazılış Tarihi:1306/1889
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:15/08/2022
GÖNÜL FACİALARI (FAZLI NECİP)
çeviriFazlı Necip (d. 21 Nisan 1864 - ö. 19 Haziran 1932)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Fazlı Necip’in tercüme ettiği, aile ve aşk ilişkilerini konu alan roman. 1306/1889 yılında Mihrân Matbaası tarafından basılan eser, on iki bölümden oluşmaktadır. Eserin yazarının kim olduğu yahut orijinal isminin ne olduğu hakkında herhangi bir bilgiye rastlanamamıştır. Bölümlerin isimleri sırasıyla Tesadüf, (isimsiz), Madam dö Navarin, Ziyafet, Bir Şule, Taharrikât, İtham, Düello İstihzaratı, Bir Ziyaret, Eski Bir Hikâye, İnkişaf-ı Hakayık, Netice şeklindedir. Eser, yüz kırk sayfadan oluşmaktadır.
Roman; Henry Konet adında asilzade, zeki, ahlaklı ve girişimci bir gencin Paris’ten Viyana’ya gelmesi ile başlar. Henry Konet vatan sever, sanattan anlayan, incelmiş bir zevke sahip, çevresinde saygı uyandıran biri olarak kısa sürede geniş bir çevre edinir. Paris’te açtığı kâğıt fabrikasını geliştirmeye dönük eğitim almak için geldiği Viyana’dan aile geçmişine dönük sorularla döner. Üstelik bu konuda namus münakaşasına girdiği birini düelloda öldürür. Sonraki bölümlerde zaman olarak geriye dönülerek Eduart Gayruden’in anne ve babası olan Madam Matorin ve Mösyö Hipolit Gayruden’in aile geçmişleri ve evlilikleri, Paris’in zengin ve asil çevrelerinde yaşanan olaylar arasında aktarılır.
Zaman olarak on dokuzuncu yüzyılın son çeyreği kullanılmıştır. Bu döneme ait Paris ve Viyana’nın kibar çevrelerinin adab-ı muaşeretleri, iş sahaları, eğlence ve ahlak anlayışları gibi pek çok konuda ayrıntılı tasvirler ve açıklamalar bulunur. Ahlak ve namus vurgusu etrafında bu değerlere sahip olmayanların düştükleri kötü haller örneklenir. Gerilim şemasının okurdaki merak duygusuna odaklandığı, teatral bir tonda diyalogların yoğun olarak kullanıldığı bir yapıttır. Mutlu bir sonla noktalanan eserde, oldukça kalabalık bir şahıslar kadrosu kullanılmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. "Fazlı Necip". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fazli-necip
Eserden Örnekler
“Fransızlar, bahusus Parisliler, memâlik-i ecnebiyede pek sevdikleri ahbapları bulunmazsa vatandaşlarına takarrüp etmeye, onlarla ünsiyete o kadar heves ve mecburiyet göstermezler. Başka bir memlekette ikamet etmek için vatanlarını terk eyledikleri zaman ekseriyetle vatandaşlarından uzak durmayı arzu ederler. Zannedebilirsiniz ki bu vatandaşlarının kendisine neden terk-i vatana mecbur olduğunu sual etmeleri ihtimalinden kurtulmak içindir. Çünkü terk-i vatana mecbur olan bir adam her vakit bu sualini esbabı itirafa muktedir olamaz.
Bizim Konet Henry bu adamlardan olmadığı halde Paris’ten tanıdığı birkaç ahbabı istisna edilir ise daima Viyanalılar ile görüşüyordu. Kendisi yalnız bir eğlence seyahati için Viyana’ya gelmiş değildi.” (Fazlı Necip 1306: 3-4).
Kaynakça
Fazlı Necip (1306/1889). Gönül Faciaları. İstanbul: Mihrân Matbaası.
Erkal, Metin (1993). Fazlı Necib Hayatı ve Eserleri. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Şahin, İbrahim (2004). Selanikli Fazlı Necib'in Hayatı ve Eserleri. Ankara: Bilge Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | VALİDEYİ ARAYINIZ (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Dr. Semra Yaman |
Görüntüle | ||
2 | FAMİLYA ÇOCUKLARI (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Dr. Semra Yaman |
Görüntüle | ||
3 | TEBESSÜM (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Ali Karahan |
Görüntüle | ||
4 | MEKTÛBÂT (FAZLI NECİP-BEŞİR FUAD) | Fazlı Necip | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
5 | HAYALPERVER BİR KADIN (FAZLI NECİP) | Fazlı Necip | Araş. Gör. Dr. Semra Yaman |
Görüntüle | ||
6 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
7 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
8 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
9 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
10 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
11 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
12 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
13 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
14 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
15 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |