- Yazar Biyografisi (TEİS)
Gâmızî Ali Baba - Madde Yazarı: Doç. Dr. KENAN MERMER
- Eser Yazılış Tarihi:19. yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:02/08/2021
GÂMİZİ'L-'ACÂİB
mensur şathiyeGâmızî Ali Baba (d. 1200/? - ö. 1280/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mensur şathiye kabilinden kaleme alınan ve tasavvufî nükteleri sembolik bir dille yorumlayan risale. Gâmızi’l-‘Acâ’ib metni, Bektaşî tarikatından Ahıskalı Gâmızî Ali Baba tarafından 19. yüzyılda kaleme alınmıştır. Eser, altı varak (12 sayfa), on iki fasıldan müteşekkildir. Eserin telif tarihiyle ilgili, tezkire yahut mecmualardan direkt olarak elde edilen bir bilgiye rastlanmamıştır. Bununla birlikte mezkûr risalesinin beşinci faslında verilen ebced hesabı doğrultusunda ve Ali Baba’nın diğer bir eseri Tercümân-nâme’deki imza kayıtlarına binaen eserin dönemi 19. yüzyıl olarak kesinleştirilebilir. Gâmızî Ali Baba’nın tespit edebildiğimiz eserleri sırasıyla, Gâmızi’l-‘Acâ’ib, Cerîde-i Gavâmız ve Tercümân-nâme’den ibarettir. Risaleye mezkûr eserlerin tamamını barındıran şu nüshaların ilgili varaklarından ulaşılabilir: a) ?, Gâmızi’l-‘Acâ’ib. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yazma Eserler Kütüphanesi. Yazma Nr. 1138. 74b- 101b. b) ?, Gâmızi’l-‘Acâ’ib. Süleymaniye Yazma Eserler Kütüphanesi. Uşşakî Tekkesi Bölümü. Nr. 270. ss. 97-107. c) İsmail Ruşeni. Gâmızi’l-‘Acâ’ib. Ankara Milli Kütüphane Yazmalar Bölümü. Nr. A. 7590/2. 27b-44b. Gamızî Ali Baba ilgili risalesindeki fasıllarda, sırasıyla şu konulardan bahseder: Birinci fasılda, şeyhinin yardımıyla bir istihareye yatar ve bir sufinin tecrübe alanına hitap eden, kişiyi hayretlere gark eden şeylerle hemhâl olur. Rüyalar âleminde geçen seyahat oldukça sırlıdır ve risalede kullanılan dil tamamen mecazidir. İkinci fasılda, Alevî-Bektaşî geleneğinde mühim bir yeri olan Kırklar meclisinden bahsedilir. Üçüncü fasılda, nefs-ruh karşılaştırması ve bunların kendine has ozellikleri konunun mihverini teşkil eder. Dördüncü fasılda, riyakarca davranan ve ne taatinin ne de ibadetinin aslı olmayan sahte sufi(ler)den bahsedilir. Beşinci fasılda, nefsin eğitimi ve nüsha-i mevcûdât / mikro kozmos olan insanın özellikleri anlatılır. Altıncı fasılda, yedi basamaklı ve ayrıca renklerle de ilişkilendirilen bir kevn / oluş haritası verilir. Basamaklar nefis mertebeleriyle ilişkilidir. Seyr ü sülûk mantığı dairesinde, dıştan içe, çevreden merkeze doğru bir seyrin hakikati gösterilmek istenir. Yedinci fasılda, oğlu Müderris Kemal Efendi’ye verilen bazı nasihatler söz konusudur. Sekizinci fasıl bir manzûmeyle başlar, ardından vahdet meselesi gündeme gelir. Dokuzuncu fasılda, akıl, ruh, nefs ve bunların nasıl ıslâh olunacağı anlatılır. Onuncu fasılda, nefsin mahiyeti, tabakaları ve ilmin mertebeleri anlatılır. On birinci fasılda, kıyametin iç ve dış yüzü, keramet sahibi veli kulların ahvâli; on ikinci fasılda ise, halvet ile elde edilen manevi feyizlerden bahsedilir (Kenan 2014, Kenan 2015).
Müellifin biyografisi için bk. “Gâmızî, Ali Baba”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/gamizi-ali-baba
Eserden Örnekler
Ehlullâhın her biri zamân-ı sa‘âdetlerinde sırr-ı kıyâmet ve Mehdî ve Dâbbetü’l-Arz kendilerine vâki‘ olmuşdur. Bir kerresinde dahı o kıyâmet gözi ve kulağı olsaydı görürdün ‘ammâ olmadığına şükreyle ki onlar Dâbbetü’l-Arz’a binüp nefsi kamçısıyla sürüp pek inceden ince görünmez yollardan fenâ dizginiyle bekâya irmişlerdir. Anınçün şark ile garbdan birer ‘azîm tûfân-ı sırr-ı Nûh zuhûr idüp anda kendüleri hatt-ı istivâda bulınarak iki elli kabzasıyla karşılayup ber-tarâf iderler. Ve az zamânda ‘ufûnetden çok küçük dişli canavarlar ve boyunsuz sığırlar ve kulakları küçük eşekler helâk olurlar. Bu furtına ve ‘ufûnetden kendin kurtaran câna ‘ışk olsun (GA: 77b-78a).
Kaynakça
Mermer, Kenan (2014). “Ahıskalı Bektaşî Şeyhi Hırmen-dâr Ğamizî Ali Baba’nın Ğâmizi’l-‘Acâib’i”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 21 (70): 179-204.
Mermer, Kenan (2015). “Ahıskalı Bektaşî Şeyhi Gamızî Ali Baba’nın Cerîde-i Gavâmız’ı”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 23 (77): 257-270.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | CERÎDE-İ GAVÂMİZ | Gâmızî Ali Baba | Doç. Dr. KENAN MERMER |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜMÂN-NÂME | Gâmızî Ali Baba | Doç. Dr. KENAN MERMER |
Görüntüle | ||
3 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
4 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
5 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
6 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
7 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
8 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
12 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |