FÜTÛHU’Ş-ŞÂM TERCÜMESİ (DARÎR)
İslamî fetihler
Darîr, Kadı Darîr, Gözsüz, Mustafâ bin Yûsuf bin Ömerü’l-Mevlevî el-Erzene’r-Rûmî (ö. ? - d. ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


İslam ordusunun Hz. Ebû Bekir ve Hz. Ömer döneminde gerçekleştirdiği fetihleri anlatan manzum ve mensur karışık olarak kaleme alınan eser. 795/1392-93 yılında, Erzurumlu Mustafâ Darîr tarafından Emîr Çolpan’a sunulmak üzere kaleme alınmıştır. Muhammed el-Vâkıdî’nin aynı isimli eserinden tercüme olsa da yer yer telifî özellikler gösterir. Darîr, çoğu zaman Vâkıdî’nin eserine bağlı kalmakla beraber, eserde kendi şiirlerine de yer vermiştir. O, eserini kaleme alırken, bazen de diğer ravilerin rivayetleriyle Vâkıdî’nin eserinde verilen bilgileri karşılaştırmıştır. “Pes râviler bu arada iki dürlü rivâyet iderler” (Altun 1996: 47) ya da “Dahı râvîler eyle rivâyet iderler kim Cebele çün kim ol kişiyi eli arkası-y-ıla urdı, urıcak bir gözin dahı çıkardı. Ammâ Vâkıdî rivâyetinde Darîr-i hakîr eydür, Fütûhu’ş-Şâm nüshalarında anı okumadılar, işitmedük.” (Altun 1996: 212) şeklindeki ibareler, Darîr’in sadece Vâkıdî’nin eserini değil, aynı konuda yazılmış farklı eserleri de okutup dinlediğini göstermektedir.

Kitap, Hz. Muhammed’in vefatından sonra Hz. Ebû Bekir’in halife olması ile başlar. Hz. Ebû Bekir, Hz. Muhammed’in vefat etmeden önce Şam’ı fethetmek istediğini, fakat hastalanması üzerine Şam tarafına gönderdiği askerlerin geri dönmek zorunda kaldıklarını söyler ve Şam’a asker göndermeyi arzular. Bunun için çeşitli kabilelere mektuplar yazarak onlardan destek talep eder. Oluşturulan ordu, sınır boyunda düşman askerleri ile karşılaşır ve onları yener. Ardından Hz. Ebû Bekir, diğer kabilelere de mektuplar yazar ve onları da gazaya çağırır. İslam ordusunu Şam, Tebük, Filistin ve Irak tarafına gönderir. Müslümanlar, bazı yerleri savaşla, bazı yerleri de sulhla ele geçirirler. Şam, İslam ordusu tarafından fethedilir. Hz. Ebû Bekir, Şam’ın fethedildiği gece vefat eder ve yerine halife olarak Hz. Ömer’i bırakır. Hz. Ömer, Hâlid bin Velîd’i görevden alarak, Ebû Ubeyde’yi Şam’a melik tayin eder. Bu dönemde İslam ordusu Deyr-i Ebi’l-Kuds’e seriyye düzenleyerek pek çok ganimet alır; ardından Halep ve Antakya’ya yönelir, Baalbek’i fetheder ve Humus şehrinde zafer kazanır. Düşman ordusunun tekrar savaş hazırlıklarına başlaması üzerine, İslam ordusu Yermük’e hareket edip orada da kayserin ordusunu hezimete uğratır. Yermük savaşı, metinde en uzun ve detaylı anlatılan kısımlardandır. Eserin ilerleyen bölümlerinde Beytü’l-Makdis’in, Halep’in, Trablus ve Kayseri’nin fetihlerinden de bahsedilir.

Fütûhu’ş-Şâm Tercümesi, Eski Anadolu Türkçesi özellikleri gösteren açık bir Türkçe ile kaleme alınmıştır. Eserde Türkçe ve Arapça şiirler de yer almaktadır. Bunların bir kısmı mahlassızken, bir kısmında Darîr ve Gözsüz mahlasları kullanılmıştır. Şiirler, Darîr’in Sîretü’n-Nebî’sinde yer alan şiirlerle üslup olarak benzerlikler taşımaktadır (Egüz 2017: 52-55).

Darîr’in Fütûhu’ş-Şâm Tercümesi'nin Süleymaniye Kütüphanesi'nde Ayasofya 3327, 3328; Fatih 4286 ve Serez 1866 numarada kayıtlı nüshalarının yanı sıra, İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi’nde de TY 133, 134 ve 135 numarada kayıtlı muahhar nüshaları vardır (Yiğit 1984). Eserin Millet Yazma Eser Kütüphanesi, Ali Emirî Bölümü, 434 numarada kayıtlı nüshasının ise, sadece ilk 46 varaklık kısmı Darîr’e aittir (Yiğit 1987).

Fütûhu’ş-Şâm Tercümesi üzerine iki yüksek lisans tezi (Yiğit 1981, Kaya 1981), on üç bitirme tezi (Altın 1971, Amuca 1975, Aydın 1972, Aygün 1972, Can 1971, Çakarer 1972, Çalışkan 1972, Deniz 1971, Diner 1972, Düvencioğlu 1972, Güner 1972, Kıpçak 1971, Kırdal 1971) ve bir doktora tezi yapılmıştır (Altun 1996).

Mütercimin biyografisi için bk. "Darîr, Kadı Darîr, Gözsüz, Mustafâ bin Yûsuf bin Ömerü’l-Mevlevî el-Erzene’r-Rûmî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kadi-darir-darir-gozsuz-mustafa 

Eserden Örnekler


Hâzihi'l-Cildü'l-Evvel Kıssati Fütûhi Şâm

...

Nesr: Yezîd b. Ebû Süfyân, Ebû Bekir’den ögüt işitdi, eyitdi, yâ halîfa-ı Resûlu'llâh, dilerem ki bana ögüt viresin, nasîhat idesin. Bu seferümüz içinde nice deprenmek gerek, nice hareket itmek gerek ya neden ihtirâz itmek gerek, bu cümlesin bize eydesin, didiler. Ebû Bekir söze geldi, ol ulu sahâbeler cemî‘ durmışlar idi, egerçi ki Yezîd’e söyledi, velî cemî‘ ashâba nasîhat bile eyledi. Gazâya varanlar nice itmek gerek ve neylemek gerek bildürdi. Andan Ebû Bekir eyitdi, yâ Yezîd, kaçan kim selâmatlıg-ıla yola giresin, yüriyesin, ive ive yürimen, za‘îflerünüzi gözedün ve kullarunuza katı söylemen. Her bir mesâlih kavmunuzla tanışun. Dâyimâ gazâ sözlerin çerine söyleyi durgıl, şehîdlik mertebesin kavmuna bildürgil. Kaçan kâfir vilâyetine irişicek karanu gice içinde akın itmenüz, gârete meşgûl olmanuz. Tıfl oglancukları öldürmenüz, avrat halâyıklarun kanın dökmenüz, kocaları öldürmenüz, hayvân-ı cânavarun sinirin kırmanuz, dahı yemiş agaçlarınun budakın kesmenüz, ekinlere od bırakmanuz, kelîseleri vîrân eylemenüz. Keşîşleri öldürmenüz, anlardan harâc almanuz, kitâbların yırtup yandurmanuz, didi. 

...

Her ki dîn sakladı serverdür ol

Dîn-içün kim kılıç ursa erdür ol


Mâla bakmaz her ki bakdısa dîne

Dîn seven mâla ne söyleye dine


Dînine ta‘zîm idüp gitdi emîn

Biz dînün adın bilürüz dir hemîn


Dîni seven dünyâya kalmaz olur

Kavlını hergiz yalan kılmaz olur


Dünyâda mâla metâ‘a meyl iden

Oldur âhir işini mühmel iden


Kavlı dürüst kişinün dîni dürüst

Kavlı süst olan kişinün dîni süst (Altun 1996: 2, 14-15, 154)

Kaynakça


Altın, Hidayet (1971). Fütûhu’ş-Şâm: (149b-175a): Metnin Transkiripsiyonu ve İndeksi. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Altun, Nesrin (1996). Erzurumlu Darîr’in Fütûhu’ş-Şâm Tercümesi (Giriş-Metin-Açıklamalı Dizin). Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Amuca, Hasan (1975). Fütûhu’ş-Şâm (v. 75-100) Metin Transkripsiyonu ve İndeksi. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Aydın, Perihan (1972). Erzurumlu Darîr’in Fütûhu’ş-Şâm Tercümesi (v. 40-60): Metin ve İndeks. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Aygün, Aysel (1972). Fütûhu’ş-Şâm, Transkripsiyonlu Metin ve İndeks (v. 175-200). Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Can, Esat (1971). Fütûhu’ş-Şâm: Metin-İndeks. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Çakarer, Makbule (1972). Erzurumlu Darîr’in Fütûhu’ş-Şâm Tercümesi (v. 58-75): Metin ve İndeks. Bitirme tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Çalışkan, Nurettin (1972). Fütûhu’ş-Şâm (v. 275a-301b) Metin Transkripsiyonu ve İndeksi. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Deniz, Muharrem (1971). Erzurum'lu Mustafa Darir'in Fütuhu’ş-Şam Tercümesi: (251-275): Metin-İndeks. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Diner, Zekeriya (1972). Fütûhu’ş-Şâm (125a-149b): Metin Transkripsiyonu ve İndeksi. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Düvencioğlu, İlyas (1972). Erzurum'lu Darir'in Futuhu'ş-Şam Tercümesi (224b-250a) : Metin-İndeks. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Egüz, Esra (2017). Erzurumlu Mustafa Darîr’in Sîretü’n-Nebî’sindeki Türkçe Manzumeler. Konya: Selçuk Üniversitesi Yay.

Güner, Ayşe (1972). Erzurumlu Darîr’in Fütûhu’ş-Şâm Tercümesi (v. 200-225): Metin ve İndeks. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Kaya, Önal (1981). Erzurumlu Darîr’in Fütûhu’ş-Şâm Tercümesi (1-75. Varaklar). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Kıpçak, Zekiye (1971). Erzurumlu Darîr’in Fütûhu’ş-Şâm (v. 21-40). Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Kırdal, Gülsün (1971). Erzurumlu Darîr'in Fütuhu'ş Şam Tercümesi : Metin ve indeks. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Yiğit, Mehmet (1981). Fütuhu'ş-Şam Tercümesi (151-225. Varaklar). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Yiğit, Mehmet (1984). “Fütuhu’ş-Şam Tercümesi ve Nüshaları Üzerine”. Türk Kültürü Araştırmaları, (Prof. A. Necati Akder Armağanı), 22 (1-2): 171-198.

Yiğit, Mehmet (1988). “Fütuhu’ş-Şam Tercümesinin Millet Kütüphanesi Nüshası Üzerine”. Türk Kültürü Araştırmaları, (Prof. Dr. Şerif Baştav’a Armağan), 25 (2): 185-193.

Atıf Bilgileri


egüz o donohoe, esra. "FÜTÛHU’Ş-ŞÂM TERCÜMESİ (DARÎR)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/futuhu-s-sam-tercumesi-darir. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KISSA-İ YȖSUF / YÛSUF U ZÜLEYHÂ (ERZURUMLU DARÎR) Erzurumlu Mustafa Darîr Prof. Dr. Leyla Karahan
Görüntüle
2 SÎRETÜ’N-NEBÎ / TERCÜMETÜ’D-DARÎR VE TAKDÎMETÜ’Z-ZAHÎR / TERCÜMETÜ’D-DARÎR (DARÎR) Darîr, Kadı Darîr, Gözsüz, Mustafâ bin Yûsuf bin Ömerü’l-Mevlevî el-Erzene’r-Rûmî (ö. ? - d. ?) Dr. Öğr. Üyesi esra egüz o donohoe
Görüntüle
3 YÜZ HADÎS YÜZ HİKÂYE (DARÎR) Darîr, Kadı Darîr, Gözsüz, Mustafâ bin Yûsuf bin Ömerü’l-Mevlevî el-Erzene’r-Rûmî (ö. ? - d. ?) Dr. ERDEM SEVİMLİ
Görüntüle