FÜTÛHÂT-I İLÂHİYYE ŞERH-İ VÂRİDÂT-I İLÂHİYYE Lİ'Ş-ŞEYH BEDREDDİN SİMÂVÎ (HARÎRÎZÂDE)
Vâridât şerhi
Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde (d. 1267/1850 - ö. 1299/1881)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Harîrîzâde’nin Şeyh Bedreddîn’in (ö. 823/1420) Vâridât’ına yapmış olduğu şerh. Şerh, Vâridât üzerine yapılmış olan en geniş şerh olma özelliğini taşımaktadır. Vâridât kültürünün en önemli örneklerinden olan Şeyh Bedreddîn’in Vâridât’ı, belli bir usûl çerçevesinde, bâblara, fasıllara ayrılarak tanzim edilmiş ve üslûp olarak bir bütünlük arzetmekten ziyade bir mecliste sorulan soruların cevaplar, meselelere getirilen izahlar etrafında şekillenmiş bir eser olma özelliği taşımaktadır (Ocakoğlu 2019: 21; Ceyhan 2012: 520). Ayrıca Şeyh Bedreddîn’in mebde’ ve meâd hakkındaki görüşleri ve müşâhedelerini barındıran eser, 864/1460’ta kaleme alınmıştır (Ceyhan 2012: 520).

Vâridât’ın temel konusu vahdet-i vücûddur. Kıyamet ve âhiret ahvali, mutlak varlık, ruh-beden ilişkisi, cesedlerin haşri, cennet-cehennem, irade-ihtiyar,insan ve ibâdet, melek-cin-şeytan gibi gaybî varlıklar, iyilik-kötülük problemi, âlemin kıdemi, şeyh-mürid ilişkisi, seyr ü sülûk, müşâhede, rüyanın gerçekliği ve eşyanın hakikatinin bilinmesi (mârifet) gibi birçok tasavvufî mesele bu ilke bağlamında yorumlanır (Ceyhan 2012: 521; Ocakoğlu 2019: 22).

Vâridât üzerine çeşitli şerhler kaleme alınmıştır. Abdullâh İlâhî’nin (ö. 896/1491) Keşfü’l-Vâridât li-ṭâlibi’l-kemâlât ve gāyeti’d-derecât’ı (Kara-Algar 1988: 111), Şeyh Yavsî’nin (ö. 920/1514) Tahkīku’l-ḥakāʾik fî şerḥi keşfi esrâri’d-dekāʾik’i (Şahin-Ceyhan 2010: 77), Nûreddînzâde’nin (ö. 981/1574) Şerhu’l-Vâridât (Risâle fî îzâḥi mâ vakaʿa fi’s-sırri’llezî ebânehû Mahmûd es-Simâvî)’ı (Öngören 2019: 361), Muhammed Nûru’l-Arabî’nin (ö. 1888) Letâifu’t-tahkîkāt fî şerhi’l-Vâridât’ı (Azamat 2005: 562) ve Harîrîzâde’nin Fütûhât-ı ilâhiyye ale’l-Vâridât-ı ilâhiyye’sidir.

Harîrîzâde'nin 1295/1878’te kaleme aldığı şerhin tam adı Fütûhât-ı ilâhiyye al’l-Vâridât-ı ilâhiyye’dir. Dili Türkçe’dir. Tek cilt ve 220 varaktan oluşan şerhin tek nüshası İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmaları bölümünde 507 numara ile tespit edilmiştir (Ocakoğlu 2009: 19). Harîrîzâde Vâridât ve Şeyh Bedreddîn hakkındaki tartışmaları açıklığa kavuşturmak maksadıyla şerhi kaleme aldığını beyân eder. Bu tartışmaların en temel sebebi Şeyh Bedreddîn’in yeterince anlaşılamamasıdır. Nitekim bazılarına göre Şeyh Bedreddîn İşrâkî felsefe ekolüne mensup bir felsefecidir ve eseri de bu doğrultuda kaleme alınmış felsefî bir metindir. Oysa Harîrîzâde, Vâridât’ı gizli manalar barındıran tasavvufî bir eser olarak tanımlamaktadır. Eseri şerhetmeye başlamadan önce Harîrîzâde’nin Şeyh Bedreddîn’in tercüme-i hâline yer vermiş olması ve şerhin bazı noktalarında Şeyh Bedreddîn’in fikirlerini filozofların görüşlerinden ayırma gayretinde olması bu maksada işaret etmektedir (Ocakoğlu 2009: 19-20). Şerhin dili sade ve anlaşılır olmakla birlikte ele alınan konunun mâhiyeti nispetinde ağır bir dil ve uzun izâfetler kullanıldığı görülmektedir (Ocakoğlu 2009: 21)

Harîrîzâde Vâridât’ı şerh ederken konulara açıklık getiren âyet ve hadislere, Vâridât üzerine yapılmış şerhlere yer vermiştir. Eserin giriş kısmında yer verdiği Şeyh Bedreddîn’in tercüme-i hâli için Taşköprüzâde’nin (ö. 968/1571) Şakāyıku’n-Nu’mâniyye’si ve Kâtip Çelebi’nin (ö. 1066/1656) Keşfü’z-zünûn’una müracaat ettiği görülmektedir. Ayrıca İbn Arabî’nin (638/1240) Füsûsu’l-hikem Tedbîrât-ı İlâhiyye ve Fütûhât-ı Mekkiyye’si, Dâvûd-ı Kayserî’nin (ö. 751/1350) Şerh-i Füsûs’u, Sadreddîn Konevî’nin (ö. 673/1274) Miftâh-i Ulûmi’l-gayb ve Kitâbu’n-nusûs’u, Molla Fenârî’nin (ö. 834/1431) Misbâhu’l-üns’ü, Kutbuddinzâde İznikî’nin (ö. 885/1480) Şerhu Miftâhu ulûmi’l-gayb’ı, Pîr Muhammed bin Kutbuddîn Hûyî’nin Şerhu’n-Nusûs (Zübdetü’t-tahkîk ve nüzhetü’t-tevfîk)’u, Gazâlî’nin (ö. 505/1111) İhyâu Ulûmi’d-dîn ve Kimyâ-yı Saâdet’i, İmâm Rabbânî’nin (ö. 1034/1624) Mektûbât’ı, Celâleddîn Suyûtî’nin (ö. 911/1505) ed-Durru’l-munazzam fî’l-İsmi’l-a’zam’ı, Mecdüddîn Fîruzâbâdî’nin (ö. 817/1415) Besâir’i, Şeyh Mahmûd Şebüsterî’nin (ö. 720/1320) Gülşen-i Râz’ı, Şeyh Muhammed Lâhicî’nin (ö. 912/1506 ? ) Şerh-i Gülşen-i Râz’ı, Niyâzî-i Mısrî’nin (ö. 1106/1694) Mevâidu’l-irfân’ı, Mevlânâ’nın (ö. 672/1273) Mesnevî’si, Sarı Abdullâh Efendi’nin (ö. 1071/1660) Cevâhir-i Bevâhir-i Mesnevî’si, Necmüddîn Dâye’nin (ö. 654/1256) Mirsâdu’l-ibâd’ından da istifâde etmiştir.

Eserden Örnekler


Kāle’l-musannif (kuddise sırruhu’l-azîz) Ma’lûm ola ki umûru’l-âhiret cühhâlin zu’m eylediği gibi değildir. Ya’ni ahvâl-i kıyâmet ü menâzili vü keyfiyyet-i ba’s u mevâkıf u hisâb u azâb u hasenâtdan keyfiyyet-i ba’se taalluk eden şeyler ki [6a] azâb-ı âhiretden nâr u şerâr u katrân u zakkûm u hamîm u hayyât u akārib u zebâniyye vü mâlik u naîm-i âhiretden hûr u kusûr u gılmân u vildân u rıdvân u enhâr u eşcâr u rekāib u necâib u tuyûr u emsâli olan umûr cehl-i mürekkeb ashâbı olan âmmenin zu’mları gibi unsurdan mürekkeb cism-i kesîf-i zulmânî değildir. Zîrâ cisim unsurdan mürekkeb olduğundan onun masîri zevâl u fenâyadır. Halbuki ehl-i âhiret hakkında vârid olan [(Onlar) Orada ebedî kalacaklar!] (Ahzâb, 33/65) âyet-i kerîmesine muhâliftir.

Kaynakça


Azamat, Nihat. “Muhammed Nûru’l-Arabî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 30. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 560-563.

Ceyhan Semih (2012). “Vâridât”. İslâm Ansiklopedisi. C. 42. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 520-522.

Kara, Mustafa-Algar, Hamid. “Abdullâh-ı İlâhî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 1. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 110-112.

Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde. Fütûhât-ı İlâhiyye. İstanbul Belediyesi Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmaları, nr. 507.

Ocakoğlu, Hatice (2009). Harîrîzâde'nin Şeyh Bedreddîn Vâridât'ı Üzerine Şerhinin Tahkîk ve Değerlendirmesi (1-100. varaklar arası). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Öngören, Reşat. “Nûreddînzâde”. İslâm Ansiklopedisi. C. Ek-2. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 360-362.

Şahin, Kâmil-Ceyhan, Semih. “Şeyh Yavsî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 39. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 75-77.

Atıf Bilgileri


Saylan, Betül. "FÜTÛHÂT-I İLÂHİYYE ŞERH-İ VÂRİDÂT-I İLÂHİYYE Lİ'Ş-ŞEYH BEDREDDİN SİMÂVÎ (HARÎRÎZÂDE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/futuhat-i-ilahiyye-serh-i-varidat-i-ilahiyye-li-s-seyh-bedreddin-simavi-tees-663. [Erişim Tarihi: 02 Ağustos 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 HAZRET-İ MISRÎ'NİN ÜÇ ADED GAZELLERİNİN ŞERHLERİ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
2 KEMÂL-NÂME-İ ÂL-İ ABÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
3 MEDEDÜ'L-BEKRÎ MİN SEYYİDİ'L-BEKRÎ / MENÂKIB-I MUSTAFÂ ŞEMSÜDDÎN BEKRÎ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
4 REŞEHÂTÜ'L-ESNÂ ALÂ TEVECCÜHÂTİ'L-ESMÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
5 RÛŞEN-İ DİL-NÜVÂZ ŞERH-İ GÜLŞEN-İ RÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
6 SALÂTU'L-İTHÂF Bİ-ŞERH-İ SALÂTİ'S-SİKÂF (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
7 SIRRU'L-ESRÂR VE NÛRU'L-ENVÂR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğr. Gör. ÖZLEM KAHRAMAN
Görüntüle
8 EL-İMDÂD Fİ'L-MEBDE' VE'L-ME'ÂD (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Diğer Rumeysa Güven
Görüntüle
9 ŞERH-İ HİZBÜ'L-BAHR EL-MÜSEMMÂ Bİ-ZİYÂ'İ'L-BEDR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
10 ŞERH-İ HİZBÜ'L-KEBÎR Lİ'Ş-ŞÂZELÎ EL-MÜSEMMÂ Bİ-REŞFİ'L-GADÎR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
11 ŞERH-İ SALÂTU'L-ENVERİYYE FÎ ŞERH-İ SALÂTİ'L-EKBERİYYE (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddin, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
12 EL-KAVLÜ'L-MÜBÎN FÎ AHVÂLİ'Ş-ŞEYH NÛREDDÎN CERRÂHÎ EL-HALVETÎ (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
13 KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı
Görüntüle
14 MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
15 MİR'ÂT-I HAKÎKAT (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
16 SİRÂC-I GAYB (ÂBİD) Âbid, Zeynelâbidîn Dr. Öğr. Üyesi Musa Tozlu
Görüntüle
17 TERCÜME VE ŞERH-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ÂBİDİN PAŞA) Âbidin Paşa Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Doç. Dr. Hamza KOÇ
Görüntüle
18 DÎVÂN (ÂCİZ) Âciz, Mehemmed Helife ismail Aksoyak
Görüntüle
19 FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
20 DÎVÂN (CEVDET) Cevdet, Recâîzâde Ahmed Prof. Dr. Mehmet Sarı
Görüntüle
21 DÎVÂN (FERÎDE HANIM) Ferîde Hanım, Bahâr-zâde Prof. Dr. Eyüp Akman
Görüntüle
22 DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF) Gazzîzâde Şeyh Abdüllatîf Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
23 KIRIM ZAFERNÂMESİ / HAYRÂBÂD (HAYRÎ) Hayrî, Mehmed Hayrî Efendi, Türk Hayrî ismail Aksoyak
Görüntüle
24 DÎVÂN (HULÛSÎ) Hulûsî, Ömer Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
25 DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi Doç. Dr. Özgür KIYÇAK
Görüntüle