- Yazar Biyografisi (TEİS)
Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa - Madde Yazarı: Ismail Aksoyak
- Eser Yazılış Tarihi:15 Recep 1007/11 Şubat 1599
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:20/08/2022
FUSÛLÜ'L-HALLİ VE'L-AKD VE USÛLİ'L-HARCİ VE'N-NAKD (ÂLÎ/ ÇEŞMÎ)
tarihÂlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa (d. 948/1541 - ö. 1008/1600)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Gelibolulu Mustafa Âlî'nin Künhü’l-Ahbar’ının özeti niteliğindeki eseri. Âlî, eserini 15 Recep 1007/11 Şubat 1599 tarihinde İstanbul’da tamamlar.
Fusûlü’l-Halli Ve’l-Akd ve Usûli’l-Harci ve’n-Nakd, mukaddime ile 32 fasıl ve bir hâtimeden ibarettir. Eserde, Hz. Peygamber'in hicretinden on altıncı asrın sonuna kadar kurulan çeşitli devletlerin tarihinden ve devletlerin çöküş sebeplerinden kısaca bahsedilir. Füsûl’ün fasıllarının ilki, Hz. Hasan’ın hilâfetinden başlar ve 1592 yılına kadar olan İslam devletlerinden bahseder. Eserin son yedi faslı Mısır ve Yemen’de kurulan devletlere ayrılmıştır. Eserin tezyil bölümü Osmanlı Devleti’nin faziletine ayrılmıştır. Çünkü eserin yazılabilmesi, Osmanlı Devletinin nimet ve ihsanlarıyla gerçekleştirildiği için yazar, bu noktada kalem oynatmamayı nimeti inkâr olarak saydığını belirtmektedir. Eserin son kısmını teşkil eden hatimede ise, Rum (Anadolu) vilayetinde ortaya çıkan bazı beylikler ele alınmıştır. Karamanlılar, Germiyanoğulları, Turgudoğulları, Saruhanlılar, Hamidoğulları, Tekeili, Karesioğulları, Dulkadiroğulları, Kızıl Ahmedli (İsfendiyaroğulları), Ramazanoğulları, Aydın, Menteşe ve İzmiroğlu ve Sivas Hâkimi Kadı Burhaneddin’den eserde kısa kısa bahsedilmektedir.
Âlî’nin en meşhur eserlerinden birisi olan Füsûl, onun ölümünden sonra iki asır içerisinde, birçok kez istinsah edilmiştir. Eser; ahlaki muhtevalı bir İslâm hükümdarları tarihi görünümündedir. Yazar, her bir hükümdar sülalesi için, başarı sırlarını ve sonunda devletin zevâli hakkında ki görüşlerini ortaya koyar. Meselâ Karakoyunlu’nun zevaline sebep olarak Cihan Şah’ın, gece gündüz içki içmesi, yaşı sekseni geçmiş olmasına rağmen ahlaki zafiyetine yenik düştüğünü anlatır. Gur meliklerinin zevalini de yine aynı şekilde emir ve vezirlerinin güzellik sahibi kızlara el uzatmalarının felaketi getirdiğinden bahseder. Eyyubilerin yıkılışına sebep olarak da hükümdar Aksis’in sefahatını sebep olarak göstermektedir. Âlî, Osmanlı Devletinin istikbali hakkında Fatih Sultan Mehmet ve Vezir Mahmud Paşa arasındaki Fatih Kanunnamesi hakkındaki mülakatlarını vermesi dikkate değer bir ayrıntıdır (Yücel 2019: 39).
Eserin İstanbul ve diğer şehir kütüphanelerinde birçok nüshası bulunmaktadır. Günümüze kadar gelen en eski nüshası Nuru Osmaniye Kütüphanesinde 3399 numarada kayıtlı olan nüshasıdır. Eserin müstensihi, Tophaneli Seyyid Mahmud b. Seyyid Ahmet’dir. İbnülemin’in Menâkıbı Hünerverân’da eserin baş tarafında Hızır Paşa’ya hediye edildiğine dair nesih hattıyla olan yazının Âlî’nin kendi hattı olduğunu bahsetmektedir (Yücel 2019: önsöz).
Fusûlü’l-Halli Ve’l-Akd ve Usûli’l-Harci ve’n-Nakd, Ebubekir Yücel ve Mustafa Demir tarafından yüksek lisans tezi olarak çalışılmıştır. Mustafa Demir tarafından eser inceleme ile yayınlanmıştır (Demir 2006). Ebubekir Sıddık Yücel, eseri geniş bir inceleme ve metniyle birlikte yayınlamıştır (Yücel 2019).
Yazarın biyografisi için bk. "Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-cesmi-gelibolulu-mustafa
Eserden Örnekler
Badehû bir üstâd derzi istedi ki ol kumaşlardan hilatlar kesdire. Acele üzre kendüye ve tevâbiına ve hazînesine yetişdüre. Meğer ki nefs-i Şîrâz’da bir üstâd derzi var idi. Kulağı gerçekden sağır-idi. Fe-emmâ, ziyâde üstâd olmagın makbûl-i ekâbir ü sâgir idi. Emîr Yâkût’un dahı derzi başısı idi. Mülûk-i Şîrâz anı kullanurlar-idi. Hâssa hilatlarını ana dikdürürler-idi. Bazı ehl-i vukûf anı andılar. Hattâ gelsün deyü âdem gönderdiler. Vaktâ ki, izz-i huzûr-ı şehriyârîye geldi, kanı çop getürmedin mi? Yanî ki, câme kesmek içün arşun getürmedin mi denildi. Derd-mend sağır ki, çop lafzını işitdi. Korkusından aklın aldurup kendüden gitdi. Sandı ki çopdan murâdları degnekdür. Yaʿni ki Yâkût’un sendeki esbâbını neyledüñ, deyü dögmekdür. Hemen aglayurak keşf-i râz eyledi. İy Ḫudâvend, çop ḍarbına ne hâcet ki. Bende Emîr Yâkût’un gîrân-mâye hilatleri ancak on iki sanduk nihândur. Andan ziyâdedür diyenlerin sözleri, sahîh degildür, yalandur didükde; Imâdü’d-devle ki gülmege başladı. Var imdi anları getür deyü gönderdi. Bilâ-zahme on iki sanduk hılat ve akmişe zuhûra geldi (Yücel 2019: 104).
Kaynakça
Demir, Mustafa (1992). Gelibolu Mustafa Ali'nin Fusul-i Hall-ü' Akd ve Usul-i Harc-ü Nakd Adlı eseri: Edisyon Kritik ve Tahlil. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
Demir, Mustafa (2006). İslam Devletleri Tarihi 622-1599: Gelibolulu Mustafa Ali - Füsul-i Hall ü Akd ve Usul-i Harc ü Nakd. İstanbul.
İsen, Mustafa (1994). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: AKM Yay.
Yücel, Ebubekir Sıddık (1990). Fusûlü’l-Halli ve’l-Akd ve Usuli’l-Harci Ve’n-Nakd. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
Yücel, Ebubekir Sıddık (2019). Fusûlü’l-Halli ve’l-Akd ve Usuli’l-Harci Ve’n-Nakd. İstanbul: Astan Kitap.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BEDİÜ'R-RUKÛM/ REBÎÜ'L-MERSÛM (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
2 | CÂMİÜ'L-BUHÛR DER-MECÂLİS-İ SÛR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Doç. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
Görüntüle | ||
3 | DAKÂİKU'T-TEVHÎD/BEDÂYİ'U'L-METÂLİ' (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂNLAR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
5 | GÜL-İ SAD-BERG (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | HULÂSATÜ'L-AHVÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
7 | MAÂLİMÜ'T-TEVHÎD (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
8 | HADÎS-İ ERBAÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
9 | MECMAU'L-BAHREYN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | MİHR Ü MÂH (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Prof. Dr. Ahmet İÇLİ |
Görüntüle | ||
11 | MİHR Ü VEFÂ (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
12 | NİKÂTÜ'L-KÂL FÎ-TAZMÎNİ'L-MAKÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | RİYÂZÜ'S-SÂLİKÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
14 | SUBHATÜ’L-ABDÂL (ÂLÎ/ ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | SUBHATÜ'L-İNÂBE (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |