- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kâtib Çelebi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Hanife KONCU
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:16/11/2022
FEZLEKE (KÂTİB ÇELEBİ)
tarihKâtib Çelebi (d. 1017/1609 -ö. 1067/1657)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kâtib Çelebi’nin en tanınmış eserlerinden biri olan çalışma, 17. yüzyıl Osmanlı tarihidir. “Fezleke” olarak adlandırılması eserin içinde değil, Kâtib Çelebi’nin bir başka eseri olan Tuhfetü’l-Kibâr’dadır. Arapça bir Fezleke de kaleme alan yazar, Türkçe Fezleke yazmak sûretiyle daha geniş topluluklara ulaşmayı hedeflemiştir. Kâtib Çelebi eseri yazmaya 1063/1652-53 tarihinde başlamıştır. Olayların kronolojik olarak sıralandığı eser, 1000/1591-92 ile 1065/1654-55 arasındaki dönemin anlatımıdır (Aycibin 2016: CXVI- CXIX).
Kâtib Çelebi bu metni yazarken kullandığı kaynakları bazen belirtmiş bazen de isim zikretmemiştir. Yararlandığı kaynaklar arasında Tezkiretü’ş-Şuarâlar, Zübdetü’t-Tevârih, Şakâyık Zeyli yanında Peçevî İbrahim Efendi, Hasan Bey-zâde, Cerrah-zâde Mehmed vb. tarihçilerin eserleri de bulunmaktadır (Kütükoğlu 1979: 197).
Kâtib Çelebi’nin bu metinde, özellikle gördüğü ve duyduğu hadiselere kendi fikirlerini de katarak aktarma yolunu seçmiş olması, Osmanlı tarihi açısından son derece kıymetli, nitelikli ve özgün bir eser meydana getirilmesini sağlamıştır (Kütükoğlu 1995 : 542).
Mensur bir metin olan Fezleke’de yer yer şiirler de bulunmaktadır. Bunlar belirtilirken genellikle “mısra” ve “şi’r” başlıkları kullanılmış, kimi zaman da tarih beyit ve manzumelerine yer verilmiştir.
Fezleke içinde olayların,“Zikr-i Ahvâl-i Hisâr-ı Kanije der-Muhâsara-i Küffâr”, “İstimdâd ez-Serdâr”, “Âmeden-i Hersek Matyaş”, “Meşveret-i Küffâr”, “Firâr-ı Huddâm ve Tedbîr-i Hasan Paşa”, “İnhizâm ve Firâr-ı Küffâr”, “Evsâf-ı Ganâ’im”, “Sûret-i Hatt-ı Humâyûn”, “Teveccüh-i Serdâr Yemişçi Hasan Paşa be-Feth-i Üstoni-Belgrad”, “Terakkî-i ‘Umûm”, “Vak‘a-i Gazanfer Ağa”, “Kıssa-i ‘Azl ve Katl-i Yemişçi Hasan Paşa” gibi farklı ara başlıklarla anlattığı görülmekte, ayrıca eser “vefeyât” bölümleriyle de dikkat çekmektedir (Aycibin 2016).
Fezleke birçok önemli konu üzerinde bilgi veren, çok yönlü ve kapsamlı bir metindir. Sadece devlet adamlarının değil aynı zamanda şairlerin biyografileri için de dikkate değer bir kaynaktır. Eserin içerisinde 105 şair biyografisinin bulunduğunu belirtilmektedir (Kaya 2019: 15, ). Bu şairler arasında Münşî, Murâdî, Nâmî, Medhî, Halîmî, Sâfî, Feyzî, Kadrî, Nev’î, İlmî vb. isimler yer almaktadır (Kaya 2019).
Fezleke’de kullanılan dil ve üslûba bakıldığında üslûpta birlik olmadığı, yararlandığı kaynaklardan yaptığı aktarmalarda Kâtib Çelebi’nin yoğun olarak etkilendiği ifade edilmektedir. Özellikle üslûbun ağır olduğu vefâyât bölümlerinde Nev’î-zâde Atâyî’nin Hadâyıku’l-Hakâyık’taki üslûbunun çok tesirinde kaldığı tespit edilmiştir (Aycibin 2016: CCCVIII).
Orhan Şaik Gökyay’ın , “senelere göre tasnif edilmiş bir vakayinâme” (Gökyay 1985: 44) dediği Fezleke’nin Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, III. Ahmed 3089, Millet Kütüphanesi, Ali Emiri-Tarih 441, Mısır Hidiviye Kütüphanesi, 6036, Österreichische Nationabibliothek A. F. 62, Universitatsbibliothek zu Uppsala, Nov. 71 vb. numaralarda olmak üzere yurtiçi ve yurtdışı kütüphanelerde toplam 35 nüshası tespit edilmiştir (Aycibin 2016: CXX-CXXX; Gökyay 1987: 45; Babinger 1992: 221).
Eser, nüshaların karşılaştırılması ve çok kapsamlı bir incelemeyle birlikte Zeynep Aycibin tarafından doktora tezi yapılmış (2007) ve daha sonra 2 cilt hâlinde yayımlanmıştır (2016).
Yazarın biyografisi için bk. "Kâtip Çelebi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/katib-celebi
Eserden Örnekler
El-Mevlâ Yahyâ b. Pîr Alî b. Nasûh:
“Nev’î Efendi” dimekle ma’rûf şâ’ir-i mâhirdir. Pederi Pîr Alî Efendi tabaka-i Süleymâniyye meşâyıhından idi. Dokuz yüz kırkda Malgara’da tevellüd idüp, ‘ilm ü irfânla benî-nev’i miyânında mümtâz olup, nice zemân Karamanî Ahmed Efendi’nin dârü’l-ifâdesinde iştigâl, ba’dehû Sahn müderrisi olan birâderi Mehemmed Efendi’ye ittisâl itmiş idi. Mezbûrun ol zemân medresesinde on dört şâ’ir cem’ olup {Hâce Sa’deddîn Efendi, Bâkî Efendi, Nev’î, Remzî-zâde, Husrev-zâde, Üskübî Vâlihî, Muhyî-i Karamanî, Mecdî, Cevrî, Câmî anlardandır. Minhu}, bu gûne cem’iyyet-i emâsil bir târîhde olmamışidi. Yetmiş bir saferinde Mollâ-i mezbûrun Süleymâniyye i’âdesinden mülâzım, ba’dehû tarîk-ı tedrîse âzim oldu. Seksen sekizde Ca’fer Ağa Hârici’ne urûc idüp, doksan beşde Sahn’a geldikde Nisârî didi:
Mısrâ’
Nev’î Efendi, aldın ehliyyetinle Sahn’ı (995). (Aycibin 2016: 161)
Kaynakça
Aycibin, Zeynep (2007). Kâtip Çelebi Fezleke. 2. C. Doktora Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
Derin, Fahri Ç. (1957). “Kâtib Çelebi’nin Türkçe Fezlekesi”. Bilgi (128): 15, 29.
Gökyay, Orhan Şaik (1985). “Kâtip Çelebi-Hayatı-Şahsiyeti-Eserleri”. Kâtip Çelebi-Hayatı ve Eserleri Hakkında İncelemeler . Ankara: TTK Yay.
Kâtib Çelebi (2016). Fezleke. (hzl. Zeynep Aycibin). 2 C. İstanbul: Çamlıca Yay.
Kaya, Uğur (2019). Kâtib Çelebi’nin Fezleke’sindeki Şair Biyografileri. Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
Kütükoğlu, Bekir (1979). “‘Fezleke-i Kâtib Çelebi’nin Mâhiyet ve Kıymeti”. I. Milletler Arası Türkoloji Kongresi, Tebliğler. İstanbul: 195-199.
Kütükoğlu, Bekir (1995). “Fezleke”. İslam Ansiklopedisi. C.12. İstanbul: TDV Yay. 541-542.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | FEZLEKETÜ'T-TEVÂRÎH (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
2 | DÜSTÛRÜ'L-AMEL (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Öğr. Gör. Uğur Kaya |
Görüntüle | ||
3 | TAKVÎMÜ’T-TEVÂRÎH (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
4 | TUHFETÜ'L-KİBÂR FÎ ESFÂRİ'L-BİHÂR (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
5 | KEŞFÜ’Z-ZUNÛN (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
6 | SÜLLEMÜ'L-VUSÛL İLÂ TABAKÂTİ'L-FUHÛL (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
7 | TUHFETÜ'L-AHYÂR Fİ'L-HİKEM VE'L-EMSÂL VE'L-EŞ'ÂR (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
8 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
9 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
10 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
11 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
12 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
14 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
15 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |