- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mehmed Sâlih, İstanbullu - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA
- Eser Yazılış Tarihi:1886
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:05/12/2021
FEZÂ'İL-İ ÂL-İ OSMÂN MUHTASARI (MEHMED SÂLİH)
tercümeMehmed Sâlih, İstanbullu (d. ?/? - ö. ?/19. yy.)
ISBN: 978-9944-237-87-1
İstanbullu Miralay Seyyid Mehmed Sâlih’in Şifâ’î Şa‘bân'nın (ö. 1705) Kalâ'idü'l-İkyân fî Fezâ'il-i Âl-i Osmân adlı Arapça eserini 1886 yılında tercüme ettiği eseri. Mehmed Sâlih’in bilinen tek eseri olan bu tercümeye müellif, Fezâ'il-i Âl-i Osmân Muhtasarı adını vermiştir.
I. Abdülhamîd zamanında hazırlanan bu eserde, Osmanlı hanedanın diğer İslam devletlerinden ayrılan yönleri üzerinde durulmuş ve bu anlamda Osmanlı devleti çeşitli yönleriyle övülmüştür. Eserde İslam’ın ilk dört halifesinden sonra İslam devletleri olan Emevîler (661–750), Abbasiler (750–1258), Fatımiler (909-1171) ve Memlükler (1261–1517) dâhil olmak üzere Osmanlı padişahlarından daha adil olan ve İslam dinine hizmet eden başka bir devlet ve hanedan olmadığı ileri sürülmüştür. Bunu ileri sürerken Osmanlı hanedanının yaptığı fetihlerin tarihleriyle bu fetihlere işaret eden Kur’an ayetlerindeki bazı kelimelerin Ebced hesabına göre değerlerinin uyuştuğunu dahi işaret edilmiştir (Mehmet Sâlih, vr. 16b-17a).
Müellif, eserin mukaddime kısmında Allah’ın varlığını, birliğini tanıyıp bunu yer yüzünde yayma vazifesini ve kudretinin yansımalarını gösterme görevini evvela Hz. Âdem’den başlayarak tüm peygambere verildiğini; bunun en mükemmel şekilde ise Hz. Peygamber’de görüldüğünü ifade etmiştir. Bu yansımanın daha sonra dört halifede ve en sonunda yeryüzünde ilahi kudreti temsil eden padişahlara verildiğini vurgulamıştır. Yine müellif, bundan dolayıdır ki Osmanlı padişahlarına Zıllullah, yani Cenab-ı Hakk'ın namına yeryüzünde tasarrufta bulunan insan, yani Allah’ın halifesi sıfatı verildiğini dile getirmiştir (Mehmet Sâlih, vr. 2b-3b).
Eserde Osmanlı padişahları zamanındaki vakalardan bahsetmesinin yanı sıra müellif, Osmanlı’dan önceki İslam devirlerinde başta Ebû Hanîfe (ö. 767) olmak üzere İmam Mâlik’in (ö. 795), İmam Şâfiî’nin (ö. 820) ve İmam Ahmed bin Hanbel’in (ö. 855) yaşadıkları devirde yeterince kıymet görmediklerini hatta bazılarının öldürüldüğünü vurgulamıştır. Bu anlamda Osmanlı padişahlarının din ulularına ne denli ehemmiyet verdiğini, din büyüklerini nasıl koruyup kolladığını örneklerle dile getirmiştir (Mehmet Sâlih, vr. 59a-60a). Osmanlı hanedanını bu gibi örneklerle yücelten müellif, eserini Feridüddin Attâr’ın Hz. Peygamber ve ashabına selam ve dua etiği beytiyle tamamlanmıştır (Mehmet Sâlih, vr. 66a).
Eserin bilinen tek nüshası, Millet Kütüphanesi Ali Emiri Tarih bölümünde 445 numarada kayıtlıdır. Toplamda 66 varaktan oluşan bu eserin metin neşrine dair henüz bilimsel bir çalışma yapılmamıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Mehmed Sâlih, İstanbullu”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehmed-salih-istanbullu
Eserden Örnekler
Ma‘lûm ola ki Sultân Selîm Hân hazretlerinün işbu fütuhât-ı celîleye muvaffak olacaklarına sûre-i Enbiyâ ve âhirinde velakad ketebnâ fi’z-zebûri min ba‘di’z-zikri enne’l-arza yerisuhâ ibâdiye’s-sâlihîn [âyet-i] kerîmesinde işâret-i aliyye-i Rabbânî bulındığını ulemâ-i Rûm Kemâl Paşa merhûm istihrâc idüp bir risâle-i şerîfe eylemişlerdür. Asıl istihrâc Şeyh-i Ekber hazretlerinündür. Hâsılı ol âye[t-i] kerîmede zikr-i lafz-ı şerîfi 920’dür. Andan sâlih kulları arz-ı Mısr u Hicâz ü Haremeyn-i Muhteremeyni ve Kuds-i Şerîfe vâris olacaklarını bulmuşlar. Velakad lafz-ı şerîfi 140 ve Selîm ismi kezâ 140’dur ve arz'dan murâd arz-ı Mısrdur diyü istihrâc eylemişler. Ve dahı işbu kitâbda selâtîn-i mâziyenün tahrîr olunan ahvâl-i ibret hâlleri fevâid-i adîdeyi meşgûldür ki ol gûne hareketlerinden ictinâb olunmağla bâ‘is-i sıyâmına olur. Ol recülden mülûk-i Emeviye ve hulefâ-i Abbâsiyeden dahi ol husûsda tahrîri iktizâ iden ahvâlleri tastîr olundı (Mehmet Sâlih, Fezâ'il-i Âl-i Osmân Muhtasarı, vr. 16b-17a).
Ve dahî hulefâ-i râşidîn Rıdvânullâhi aleyhim ecmâ‘înden sonra saltanat-ı Emeviye zuhûr eylemişdür ki anlar hazret-i Mu‘âviye ile 14 nefer ve müddet-i saltanatları 1000 aydur ki sene hesâbı üzere 83 yıl 4 ay olup Hazret-i Abdullâh bin Zübeyrün 9 sene olan saltanatı ile tamam 91 sene olmış olur. Ol gürûhdan ikisi maktûl biri mahlû‘ ve biri kendi ihtiyâriyle fâriğdür (Mehmet Sâlih. Fezâ'il-i Âl-i Osmân Muhtasarı. vr. 17a-17b).
Kaynakça
Cunbur, Müjgan (2006). “Mehmed Sâlih”. Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. VI. Ankara: AKM Yayınları.
İstanbul Kütüphaneleri Tarih-Coğrafya Yazmaları Katalogları (1943). İstanbul. 183. 184.
Mehmet Sâlih, Fezâ'il-i Âl-i Osmân Muhtasarı, Millet Kütüphanesi. Ali Emiri Tarih Bölümü. No: 445.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
2 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
3 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
4 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
5 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
6 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
7 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |