FETHÜ'L-ESRÂR ŞERH-İ VİRDİ'S-SETTÂR (HARÎRÎZÂDE)
dinî-tasavvufî eser
Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde (d. 1267/1850 - ö. 1299/1881)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Harîrîzâde’nin Seyyid Yahyâ Şirvânî’nin (ö. 870/1466) Virdü’s-settâr adlı eserine yaptığı şerh. Allâh’a yaklaşmak için belirli zamanlarda ve belli miktarlarda yapılan ibadet, dua ve zikir anlamına gelen “vird” kavramının çoğulu “evrâd”dır. İlk dönem sûfîlerinden itibaren varolagelen bir uygulama olan evrâd okumak tarikatların müesseleşmesi ile mevcut âyet, hadis, tesbîh, salavât ve zikirlere tarikat temsilcileri tarafından ilâve edilen duâ ve zikirler ile hacim kazanmış ve evrâd mecmûaları tertip edilmiştir. Meşhur bazı evrâd mecmûaları üzerine şerhler de kaleme alınmıştır (Kara 1995: 533).

Seyyid Yahyâ Şirvânî’nin Halvetiyye'de meşhur Vird-i Yahyâ, Virdü’s-seher, Virdü’s-subh isimleriyle de bilinen evrâd mecmûası Virdü’s-Settâr üzerine de şerhler yapılmıştır (Özbek 2007: 32). Tirevî Kara Çelebi (ö. ?), Şâh Velî Ayıntâbî (ö. 1000/1591), Ömer el-Fuâdî (ö. 1046/1636), Müstakîmzâde Süleyman Sa’deddîn Efendi (ö. 1202/1787), Osman b. Ahmed el-Fertekî en-Niğdevî (ö. ?), Abdullah b. Hicâzî eş-Şerkâvî el-Ezherî (ö. 1227/1812), Şemseddîn Nasûhîzâde (ö. 1249/1833), Ebû Abdisselâm Ömer b. Cafer el-Halvetî eş-Şâzilî (ö. 1303/1886), Prizrenli Markalaçzâde Süleyman Efendi (ö. mecmâuayı şerheden isimler arasındadır (Özbek 2007: 36, Boğa 2018: 34-37).

Eserin müellif nüshası Süleymâniye Kütüphânesi Tırnova Bölümü’nde 962 numara ile kayıtlı olup 208 varaktır. 1287/1870’de yayınlanmış şerhin “Sebeb-i Teʻlîf-i Kitâb” bölümünde Harîrîzâde, Halvetî dervişlerince gece gündüz okunan evrâdın dilinin ağır ve Arapça olması sebebiyle esrârının tam manasıyla anlaşılamadığından evrâdı Türkçe şerhetmeye niyet ettiğini belirtmektedir (Özbek 2007: 8-9).

Şerhin kaynakları arasında evrâda yapılan diğer şerhlerin esas teşkil ettiği görülmektedir. Bunun hâricinde Seyyîd Yahyâ Şirvânî’nin terceme-i hâli için Abdurrahmân Câmî’nin (ö. 898/1492) Nefehâtü’l-üns’ünden, Hulvî’nin (ö. 1064/1654) Lemezât-ı Hulviyye ez-Lemeât-ı Ulviyye’sinden ve Hüseyin Vassâf’ın (ö. 1929) Sefîne-i Evliyâ’sından istifâde edilmiştir. Ayrıca Ebû Hanîfe’nin (ö. 150/767) el-Fıkhu’l-ekber’i, Abdülkerîm Kuşeyrî’nin (ö. 465/1072) er-Risâle’si, İmâm Gazâlî’nin (ö. 505/1111) Maksadu’l-esnâ’sı, Şihâbüddîn Sühreverdî’nin (ö. 632/1234) Avârifü’l-meârif’i, İbn Arabî’nin (638/1240) Fütûhât-ı Mekkiyye’si, Necmüddîn Dâye’nin (ö. 654/1256) Mirsâdu’l-ibâd’ı, Mevlânâ’nın (ö. 672/1273) Mesnevî’si, Abdürrezzâk Kâşânî’nin (ö. 736/1335) Istılâhâtu’s-sûfiyye’si, İbn Melek’in (ö. 821/1418) Meşârık Şerhi, Abdülkerîm el-Cîlî’nin (ö. 832/1428) el-İnsânu’l-kâmil’i, Cemâl Halvetî’nin (ö. 899/1494) Esrâru’l-vudû’u, Abdülvehhâb Şa’rânî’nin (ö. 973/1565) Meşârikul’l-envâr ve Tenbîhu’l-muğterîn eserleri, Seyfullâh b. Seyyid Nizâmeddîn’in (Seyyid Nizâmoğlu) (ö. 1010/1601) Ma’deni’l-meârif/Cami’u’l-meârif’i, İsmâil Hakkı Bursevî’nin (ö. 1137/1725) Rûhu’l-beyân ve Şerh-i Usûl-i Aşere eserlerinden istifâde edilmiştir (Özbek 2007: 11).

Şerhin giriş kısmında altı takrîz yer almaktadır. Bunlar Yenikapı Mevlevîhânesi Şeyhi Osman Selâhaddîn Dede’ye (ö. 1887), Mustafa Enver’e (ö. 1872), Edirne Müftüsü Mehmed Fevzî Efendi’ye (ö. 1900), İsmâil Sâdık Kemâl Paşa’ya (ö. 1892), Mustafa Hulûsî (Rıfâî) Efendi’ye (ö. ?) ve Mustafa Paşa’ya (Sünbülî) (ö. ?) âittir (Harîrîzâde 1287: vr. 2-8).

Besmele, hamdele, salvele, sebeb-i teʻlif bölümlerinin akabinde şerhin takdim edildiği dönemin pâdişâhı Sultan Abdülazîz’in medh edildiği ve kendisine duâ edildiği bölüm yer almaktadır (Harîrîzâde 1287: vr. 3-4). Şerh üç fasıl hâlinde düzenlenmiştir. Birinci fasılda Allâhu Teâlâ’nın esmâ, sıfat ve ef’âli (Harîrîzâde 1287: vr. 6-132); ikinci fasılda Hz. Peygamber’in esmâ ve sıfatlarının îzâhı, O’na salât u selâm getirmenin önemi ve nübüvvetin ispatı (Harîrîzâde 1287: vr. 132-153); üçüncü fasılda ise ashâbın büyüklerinin faziletleri (Harîrîzâde 1287: vr. 153-190) açıklanmıştır. Ardından virdin hâtime duâsına yer verilerek bu dua kısmının niçin gizli okunduğu izâh edilmiştir (Harîrîzâde 1287: vr. 190-193). Duâ, istiğfâr, tesbîh, tahmîd ve tekbîr ile sona eren evrâdın sonunda Harîrîzâde evrâd okumanın âdâbı üzerinde durulmuştur. Evrâd, sabah saatlerinde, uyanık kalple, huşû, huzû ile okunmalı ve dinlenmelidir. Evrâd bir kişi tarafından okunur ve diğerleri tarafından dinlenir. Dinleyen kişi eğer Arapça biliyorsa evrâdın anlamı üzerinde düşünmeli, Arapça bilmiyorsa bütün kalbiyle Hakk’a yönelmelidir. Harîrîzâde özürsüz bir şekilde evrâdın okunmasının terk etmemenin gereği üzerinde ısrarla durur (Harîrîzâde 1287: vr. 203-206).

Şarihin biyografisi için bk. "Mehmed Kemâleddin, Harîrî-zâde". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehmed-kemaleddin-haririzade

Eserden Örnekler


Sebeb-i Teʻlîf-i Kitâb

Ba’dezâ, bu hakîr kıtmîr dervîş, dil-endîş Kemâleddîn Muhammed eş-şehîr bi-Harîrîzâde, nâle’l-muîni’l-hüsnâ vü ziyâde eder [3] günlerde bir gün hâtır-ı fâtırıma vü dil-i pür-derdime bu fehvâ hutûr u bu ma’nâ ubûr eyledi ki muktedâ-yı gürûh-ı evliyâ, pişvâ-yı zümre-i etkıyâ ol mübâriz meydân-ı mücâhede vü ol sadr-nişîn-i müşâhede vü ol âlem-i kârhâ-yı hidâyet ü ol kâmil-i bâr-gâh-ı inâyet, kutbu’r-rabbânî, ve’l-gavsu’s-samedânî, es-Seyyîd eş-Şeyh Yahyâ eş-Şirvânî –kaddese sırrahu’s-sübhânî- Hazretleri’ne tafsîl-i kerâmât-ı aliyye vü menâkıb-ı seniyyeleri Lemezât-ı Halvetiyye’de vü ilhâkāt-ı Nefehâtü’l-üns’de tasrîh-kerde-i lâmiîdir (Harîrîzâde 1287: vr. 2-3). 

Kaynakça


Boğa, Yıldız (2018). Müstakimzâde’nin Vird-i Settâr Adlı Eseri Ve Tahlili. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.

Kara, Mustafa (1995). “Evrâd”. İslâm Ansiklopedisi. C. 11. İstanbul: TDV Yay. 533-535.

Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde (1287). Fethü'l-esrar şerh-i Virdi's-settar. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Özbek, Zeynep (2007). Harîrîzâde'nin Virdü’s-settâr Şerhi (İnceleme ve Metin Transkripsiyonu). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Saylan, Betül. "FETHÜ'L-ESRÂR ŞERH-İ VİRDİ'S-SETTÂR (HARÎRÎZÂDE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/fethu-l-esrar-serh-i-virdi-s-settar-mehmed-kemaleddin. [Erişim Tarihi: 18 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 HAZRET-İ MISRÎ'NİN ÜÇ ADED GAZELLERİNİN ŞERHLERİ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
2 KEMÂL-NÂME-İ ÂL-İ ABÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
3 MEDEDÜ'L-BEKRÎ MİN SEYYİDİ'L-BEKRÎ / MENÂKIB-I MUSTAFÂ ŞEMSÜDDÎN BEKRÎ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
4 REŞEHÂTÜ'L-ESNÂ ALÂ TEVECCÜHÂTİ'L-ESMÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
5 RÛŞEN-İ DİL-NÜVÂZ ŞERH-İ GÜLŞEN-İ RÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
6 SALÂTU'L-İTHÂF Bİ-ŞERH-İ SALÂTİ'S-SİKÂF (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
7 SIRRU'L-ESRÂR VE NÛRU'L-ENVÂR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğr. Gör. ÖZLEM KAHRAMAN
Görüntüle
8 EL-İMDÂD Fİ'L-MEBDE' VE'L-ME'ÂD (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Diğer Rumeysa Güven
Görüntüle
9 ŞERH-İ HİZBÜ'L-BAHR EL-MÜSEMMÂ Bİ-ZİYÂ'İ'L-BEDR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
10 ŞERH-İ HİZBÜ'L-KEBÎR Lİ'Ş-ŞÂZELÎ EL-MÜSEMMÂ Bİ-REŞFİ'L-GADÎR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
11 ŞERH-İ SALÂTU'L-ENVERİYYE FÎ ŞERH-İ SALÂTİ'L-EKBERİYYE (MEHMED KEMÂLEDDÎN) Mehmed Kemâleddin, Harîrî-zâde Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
12 EL-KAVLÜ'L-MÜBÎN FÎ AHVÂLİ'Ş-ŞEYH NÛREDDÎN CERRÂHÎ EL-HALVETÎ (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
13 KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı
Görüntüle
14 MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
15 MİR'ÂT-I HAKÎKAT (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
16 MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
17 NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
18 DÎVÂN (SERMEST) Abdullah Sermest, Kilisli Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
19 ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
20 HÂŞİYE ALÂ SERHİ TENVÎRÜ’L-EBSÂR TERCÜMESİ (7 CİLT) Abdülhamid Efendi Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
21 DÎVÂN (ACZÎ) Aczî, Müridzâde Aczî Ağa Prof. Dr. Ali DUYMAZ
Görüntüle
22 HÂTEMÜ’L-ESRÂR Ahmed Hamdi, Rizeli Diğer SEVİNÇ GÜLEN KARACA
Görüntüle
23 BAHRU’L-HAYÂT Ahmed Hamdi, Rizeli Diğer SEVİNÇ GÜLEN KARACA
Görüntüle
24 MECMÛA-YI TEKÂYÂ Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
25 MİR’ÂTU’T-TURUK Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle