- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
- Eser Yazılış Tarihi:1207/1287
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:31/03/2022
FETHÜ'L-ESRÂR ŞERH-İ VİRDİ'S-SETTÂR (HARÎRÎZÂDE)
dinî-tasavvufî eserMehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde (d. 1267/1850 - ö. 1299/1881)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Harîrîzâde’nin Seyyid Yahyâ Şirvânî’nin (ö. 870/1466) Virdü’s-settâr adlı eserine yaptığı şerh. Allâh’a yaklaşmak için belirli zamanlarda ve belli miktarlarda yapılan ibadet, dua ve zikir anlamına gelen “vird” kavramının çoğulu “evrâd”dır. İlk dönem sûfîlerinden itibaren varolagelen bir uygulama olan evrâd okumak tarikatların müesseleşmesi ile mevcut âyet, hadis, tesbîh, salavât ve zikirlere tarikat temsilcileri tarafından ilâve edilen duâ ve zikirler ile hacim kazanmış ve evrâd mecmûaları tertip edilmiştir. Meşhur bazı evrâd mecmûaları üzerine şerhler de kaleme alınmıştır (Kara 1995: 533).
Seyyid Yahyâ Şirvânî’nin Halvetiyye'de meşhur Vird-i Yahyâ, Virdü’s-seher, Virdü’s-subh isimleriyle de bilinen evrâd mecmûası Virdü’s-Settâr üzerine de şerhler yapılmıştır (Özbek 2007: 32). Tirevî Kara Çelebi (ö. ?), Şâh Velî Ayıntâbî (ö. 1000/1591), Ömer el-Fuâdî (ö. 1046/1636), Müstakîmzâde Süleyman Sa’deddîn Efendi (ö. 1202/1787), Osman b. Ahmed el-Fertekî en-Niğdevî (ö. ?), Abdullah b. Hicâzî eş-Şerkâvî el-Ezherî (ö. 1227/1812), Şemseddîn Nasûhîzâde (ö. 1249/1833), Ebû Abdisselâm Ömer b. Cafer el-Halvetî eş-Şâzilî (ö. 1303/1886), Prizrenli Markalaçzâde Süleyman Efendi (ö. mecmâuayı şerheden isimler arasındadır (Özbek 2007: 36, Boğa 2018: 34-37).
Eserin müellif nüshası Süleymâniye Kütüphânesi Tırnova Bölümü’nde 962 numara ile kayıtlı olup 208 varaktır. 1287/1870’de yayınlanmış şerhin “Sebeb-i Teʻlîf-i Kitâb” bölümünde Harîrîzâde, Halvetî dervişlerince gece gündüz okunan evrâdın dilinin ağır ve Arapça olması sebebiyle esrârının tam manasıyla anlaşılamadığından evrâdı Türkçe şerhetmeye niyet ettiğini belirtmektedir (Özbek 2007: 8-9).
Şerhin kaynakları arasında evrâda yapılan diğer şerhlerin esas teşkil ettiği görülmektedir. Bunun hâricinde Seyyîd Yahyâ Şirvânî’nin terceme-i hâli için Abdurrahmân Câmî’nin (ö. 898/1492) Nefehâtü’l-üns’ünden, Hulvî’nin (ö. 1064/1654) Lemezât-ı Hulviyye ez-Lemeât-ı Ulviyye’sinden ve Hüseyin Vassâf’ın (ö. 1929) Sefîne-i Evliyâ’sından istifâde edilmiştir. Ayrıca Ebû Hanîfe’nin (ö. 150/767) el-Fıkhu’l-ekber’i, Abdülkerîm Kuşeyrî’nin (ö. 465/1072) er-Risâle’si, İmâm Gazâlî’nin (ö. 505/1111) Maksadu’l-esnâ’sı, Şihâbüddîn Sühreverdî’nin (ö. 632/1234) Avârifü’l-meârif’i, İbn Arabî’nin (638/1240) Fütûhât-ı Mekkiyye’si, Necmüddîn Dâye’nin (ö. 654/1256) Mirsâdu’l-ibâd’ı, Mevlânâ’nın (ö. 672/1273) Mesnevî’si, Abdürrezzâk Kâşânî’nin (ö. 736/1335) Istılâhâtu’s-sûfiyye’si, İbn Melek’in (ö. 821/1418) Meşârık Şerhi, Abdülkerîm el-Cîlî’nin (ö. 832/1428) el-İnsânu’l-kâmil’i, Cemâl Halvetî’nin (ö. 899/1494) Esrâru’l-vudû’u, Abdülvehhâb Şa’rânî’nin (ö. 973/1565) Meşârikul’l-envâr ve Tenbîhu’l-muğterîn eserleri, Seyfullâh b. Seyyid Nizâmeddîn’in (Seyyid Nizâmoğlu) (ö. 1010/1601) Ma’deni’l-meârif/Cami’u’l-meârif’i, İsmâil Hakkı Bursevî’nin (ö. 1137/1725) Rûhu’l-beyân ve Şerh-i Usûl-i Aşere eserlerinden istifâde edilmiştir (Özbek 2007: 11).
Şerhin giriş kısmında altı takrîz yer almaktadır. Bunlar Yenikapı Mevlevîhânesi Şeyhi Osman Selâhaddîn Dede’ye (ö. 1887), Mustafa Enver’e (ö. 1872), Edirne Müftüsü Mehmed Fevzî Efendi’ye (ö. 1900), İsmâil Sâdık Kemâl Paşa’ya (ö. 1892), Mustafa Hulûsî (Rıfâî) Efendi’ye (ö. ?) ve Mustafa Paşa’ya (Sünbülî) (ö. ?) âittir (Harîrîzâde 1287: vr. 2-8).
Besmele, hamdele, salvele, sebeb-i teʻlif bölümlerinin akabinde şerhin takdim edildiği dönemin pâdişâhı Sultan Abdülazîz’in medh edildiği ve kendisine duâ edildiği bölüm yer almaktadır (Harîrîzâde 1287: vr. 3-4). Şerh üç fasıl hâlinde düzenlenmiştir. Birinci fasılda Allâhu Teâlâ’nın esmâ, sıfat ve ef’âli (Harîrîzâde 1287: vr. 6-132); ikinci fasılda Hz. Peygamber’in esmâ ve sıfatlarının îzâhı, O’na salât u selâm getirmenin önemi ve nübüvvetin ispatı (Harîrîzâde 1287: vr. 132-153); üçüncü fasılda ise ashâbın büyüklerinin faziletleri (Harîrîzâde 1287: vr. 153-190) açıklanmıştır. Ardından virdin hâtime duâsına yer verilerek bu dua kısmının niçin gizli okunduğu izâh edilmiştir (Harîrîzâde 1287: vr. 190-193). Duâ, istiğfâr, tesbîh, tahmîd ve tekbîr ile sona eren evrâdın sonunda Harîrîzâde evrâd okumanın âdâbı üzerinde durulmuştur. Evrâd, sabah saatlerinde, uyanık kalple, huşû, huzû ile okunmalı ve dinlenmelidir. Evrâd bir kişi tarafından okunur ve diğerleri tarafından dinlenir. Dinleyen kişi eğer Arapça biliyorsa evrâdın anlamı üzerinde düşünmeli, Arapça bilmiyorsa bütün kalbiyle Hakk’a yönelmelidir. Harîrîzâde özürsüz bir şekilde evrâdın okunmasının terk etmemenin gereği üzerinde ısrarla durur (Harîrîzâde 1287: vr. 203-206).
Şarihin biyografisi için bk. "Mehmed Kemâleddin, Harîrî-zâde". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehmed-kemaleddin-haririzade
Eserden Örnekler
Sebeb-i Teʻlîf-i Kitâb
Ba’dezâ, bu hakîr kıtmîr dervîş, dil-endîş Kemâleddîn Muhammed eş-şehîr bi-Harîrîzâde, nâle’l-muîni’l-hüsnâ vü ziyâde eder [3] günlerde bir gün hâtır-ı fâtırıma vü dil-i pür-derdime bu fehvâ hutûr u bu ma’nâ ubûr eyledi ki muktedâ-yı gürûh-ı evliyâ, pişvâ-yı zümre-i etkıyâ ol mübâriz meydân-ı mücâhede vü ol sadr-nişîn-i müşâhede vü ol âlem-i kârhâ-yı hidâyet ü ol kâmil-i bâr-gâh-ı inâyet, kutbu’r-rabbânî, ve’l-gavsu’s-samedânî, es-Seyyîd eş-Şeyh Yahyâ eş-Şirvânî –kaddese sırrahu’s-sübhânî- Hazretleri’ne tafsîl-i kerâmât-ı aliyye vü menâkıb-ı seniyyeleri Lemezât-ı Halvetiyye’de vü ilhâkāt-ı Nefehâtü’l-üns’de tasrîh-kerde-i lâmiîdir (Harîrîzâde 1287: vr. 2-3).
Kaynakça
Boğa, Yıldız (2018). Müstakimzâde’nin Vird-i Settâr Adlı Eseri Ve Tahlili. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
Kara, Mustafa (1995). “Evrâd”. İslâm Ansiklopedisi. C. 11. İstanbul: TDV Yay. 533-535.
Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde (1287). Fethü'l-esrar şerh-i Virdi's-settar. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Özbek, Zeynep (2007). Harîrîzâde'nin Virdü’s-settâr Şerhi (İnceleme ve Metin Transkripsiyonu). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HAZRET-İ MISRÎ'NİN ÜÇ ADED GAZELLERİNİN ŞERHLERİ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
2 | KEMÂL-NÂME-İ ÂL-İ ABÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
3 | MEDEDÜ'L-BEKRÎ MİN SEYYİDİ'L-BEKRÎ / MENÂKIB-I MUSTAFÂ ŞEMSÜDDÎN BEKRÎ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
4 | REŞEHÂTÜ'L-ESNÂ ALÂ TEVECCÜHÂTİ'L-ESMÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
5 | RÛŞEN-İ DİL-NÜVÂZ ŞERH-İ GÜLŞEN-İ RÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
6 | SALÂTU'L-İTHÂF Bİ-ŞERH-İ SALÂTİ'S-SİKÂF (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
7 | SIRRU'L-ESRÂR VE NÛRU'L-ENVÂR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğr. Gör. ÖZLEM KAHRAMAN |
Görüntüle | ||
8 | EL-İMDÂD Fİ'L-MEBDE' VE'L-ME'ÂD (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Diğer Rumeysa Güven |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ HİZBÜ'L-BAHR EL-MÜSEMMÂ Bİ-ZİYÂ'İ'L-BEDR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
10 | ŞERH-İ HİZBÜ'L-KEBÎR Lİ'Ş-ŞÂZELÎ EL-MÜSEMMÂ Bİ-REŞFİ'L-GADÎR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
11 | ŞERH-İ SALÂTU'L-ENVERİYYE FÎ ŞERH-İ SALÂTİ'L-EKBERİYYE (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddin, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
12 | EL-KAVLÜ'L-MÜBÎN FÎ AHVÂLİ'Ş-ŞEYH NÛREDDÎN CERRÂHÎ EL-HALVETÎ (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
14 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
15 | MİR'ÂT-I HAKÎKAT (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
16 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
17 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
18 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
19 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
20 | HÂŞİYE ALÂ SERHİ TENVÎRÜ’L-EBSÂR TERCÜMESİ (7 CİLT) | Abdülhamid Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
21 | DÎVÂN (ACZÎ) | Aczî, Müridzâde Aczî Ağa | Prof. Dr. Ali DUYMAZ |
Görüntüle | ||
22 | HÂTEMÜ’L-ESRÂR | Ahmed Hamdi, Rizeli | Diğer SEVİNÇ GÜLEN KARACA |
Görüntüle | ||
23 | BAHRU’L-HAYÂT | Ahmed Hamdi, Rizeli | Diğer SEVİNÇ GÜLEN KARACA |
Görüntüle | ||
24 | MECMÛA-YI TEKÂYÂ | Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
25 | MİR’ÂTU’T-TURUK | Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle |