- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâkâm, İsmail - Madde Yazarı: Dr. Mutlu Melis Özgeriş
- Eser Yazılış Tarihi:1314/1896
- Yazıldığı Saha:Azerbaycan
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:23/09/2021
FERHÂD U ŞÎRÎN (NÂKÂM)
âşıkane mesneviNâkâm, İsmail (d.1255/1839-ö.1324/1906)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nâkâm'ın Ferhad ile Şirin’in hikâyesini anlatan âşıkane mesnevisi. Aruzun "mefâʿîlün mefâʿîlün feʿûlün" kalıbının kullanıldığı mesnevi, toplam 807 beyitten oluşur. Nâkâm’ın kısa mesnevisi, besmele bölümüyle birlikte 18 bölümden oluşur. Besmele, "Tevhid, Münâcât, Naʿt, Miʿrâciyye, Şefaatnâme, Sebeb-i Telif, Agaz-ı Destân" bölümlerinden sonra olayları özetleyici başlıkların bulunduğu 10 bölümde hikâye ele alınır. Hikâye, 202-807. beyitler arasında işlenir.
Nâkâm eserlerini kaleme alırken Nizâmî’nin tesirinde kalmış ve bunu eserlerine yansıtmış bir şairdir. Ferhâd u Şîrîn mesnevisinde de bu izleri görmek mümkündür. Mesnevide Nâkâm, Ferhad ile Şirin’in tarihî bir gerçekliğe dayanan ve Nizâmî ile üne kavuşan hikâyesini nazire geleneği içerisinde ele almıştır. Şairin Nizâmî’den 3 beyit alıntılaması ve üstat gördüğü Nizâmî’ye atıf yapması, mesnevilerin aynı kalıpla yazılması, muhtevadaki benzerlikler vd. bu noktada dikkat çekicidir. Şair, Nizâmî’nin Hüsrev ü Şîrîn adlı eserindeki hikâyeye bağlı kalsa da hikâyenin merkezine Ferhad’ı koyarak ondan ayrılır. Nâkâm, eserinin hikâye kısmını, adaletli hükümdar Mehinbanu ve tek yakını Şirin’den bahsettikten sonra Ferhad’ın Şirin’e âşık olmasıyla başlatıp Ferhad’ın ölümüyle bitirir. Aslında şair, Ferhad ve Şirin’i ilahî aşk anlatımında birer araç olarak kullanmıştır. Bu yüzden kısa anlatımla vermek istediği mesajı iletmeye çalışan şaire göre Ferhad’ı divane eden, aşk yolunda onu düşkün kılan Şirin’in aşkı değil; ondaki Allah’ın nurunun tecellisidir. Ferhad, Allah’ın cemalinin yansıma bulduğu Şirin ile ilk karşılaşmalarından itibaren aşk yolunda yürümeye başlar. Bu yolda türlü zorluklarla karşılaşır. Çektiği sıkıntılar, yaşadığı zorluklar ise aşk yolunda evla görülen ve âşığı vuslata ulaştıran merhalelerdir.
Nâkâm’ın mesnevisindeki konu, Nizâmî’nin Hüsrev ü Şîrîn mesnevisinde bir bölümü ihtiva etse de şair, konuyu şahsi fikirleri doğrultusunda yorumlayarak eserini özgün hâle getirmiştir. Aslında şair, Ferhad ile Şirin'in kadim aşk destanını yeniden kaleme alırken muhabbetin her şeye galip gelen gücünü, aşkın insana verdiği zengin manevi kudreti terennüm etmek istemiştir (Piriyev 2008: 4). Nitekim kendisi de eski aşkın izlerini taze kıldım demektedir.
Mesnevi, Azerbaycan Milli Kütüphanesi El Yazmaları Bölümü’nde Külliyat-ı Nâkâm adıyla ve M-40 (9086) tasnif numarasıyla kayıtlı yazmanın 74b-101a varakları arasında yer alır. Mesnevinin yer aldığı Külliyat, şairin Divân’ıyla başlar. Divân’ın bitiminde müellif kaydına yer verildikten sonra Ferhâd u Şîrîn mesnevisiyle eser devam eder. 807. beyitle hikâyeye son veren şair, başka bir sayfaya geçmeden Mecnûn u Leylî mesnevisine geçer. Burada ise doğrudan hikâyeye girer. Nâkâm, mesnevilerin yazıldığı tarih olarak hatime bölümünde 1314/1896 tarihini verir. Bununla birlikte mesnevide, şairin eserini sunduğu ya da sunacağı bir ismin varlığına dair bir bilgi yoktur. Mesneviyle ilgili Piriyev (2008), Alper (2018) ve Özgeriş (2021) makale ve kitap şeklinde çalışmalar yayınlamışlardır.
Şairin biyografisi için bk. "Nâkâm". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nakam
Eserden Örnekler
Ferhâdın Aşk-ı Şîrîne Giriftâr Oldugı ve Âşık-ı Şeydâ Olmakı Âlemde İştihâr Buldugı
Taʿaşşuk âteşinden âhir-i kâr
Dilinde oldı bin sûziş pedîdâr
Tahammül etmedi bu mâcerâya
Revân oldı harâbât-ı belâya
Gelip karşıya bir çâlâk sâkî
Şekîbâ sûz u âfetnâk sâkî
Ruhunda âteş-i Mûsâ pedîdâr
Elinde sâgar-ı zerrîn-i ser-şâr
…
Dedi Ferhâda tut bu câmı nûş et
Meniyyet hırmenin yak terk-i hûş et
Revân ol sâgarı Ferhâd edip nûş
Cihânı eyledi yek-ser ferâmûş
Şarâb âmâde sâkî rû-güşâde
Erişdi arşa nûş-a-nûş bâde
Pey-â-pey mey verip Ferhâda sâkî
Edip Ferhâdı mest-i bâde sâkî
Esîr-i aşk edip der-dâm kıldı
Karârın aldı bî-ârâm kıldı
Olup Ferhâda çîre bâde-i nâb
Dahı sabr u karâra bulmadı tâb
Edip sâkîni cânı tek der-âgûş
Alıp laʿl-i lebinden bûse-i nûş
Cemâlin seyr edip kıldı temâşâ
Temâşâ eyleyip gördi hemânâ
Hemân Şîrîn-i handândır bu sâkî
Hemân cânân hemân cândır bu sâkî
Çıkıp ol bezmden ser-mest ü hayrân
Dilinde âteş-i sevdâ fürûzân
Belâ-yı aşkdan hâli diger-gûn
Gözi giryân dili nâlân ciger hûn
…
Dehânında hemân Şîrîn nâmı
Dehânı içre şîrîn telh-kâmı
Vuhûşâsâ tutup râh-ı beyâbân
Vuhûş ile gezip hayrân u nâlân
Olup fâş âkıbet sırr-ı nihânı
Cihânda buldı şöhret dâstânı (Özgeriş 2021: 133-135).
Kaynakça
Abdullayeva, Şefika Demirkızı (2016). “Nâkâm'ın Tevellüd ve Vefat Tarihindeki Yanlışlıklara Cevap”. İlmi Eserler Azerbaycan Milli İlimler Akademisi Fuzuli Adına Elyazmalar Enstitüsü, 2(3): 62-66.
Adışirinov, Kamil (2006). İsmayıl Bey Nâkâm (Hayatı ve Bedii Yaradıcılığı). Bakü: Nurlan Yay.
Alpay Tekin, Gönül (2012). Ali Şir Nevâyî Ferhâd u Şîrîn. Ankara: TDK Yay.
Alper, Kadir (2018). “Nâkâm ve Ferhâd u Şîrîn Mesnevisi”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6/82: 462-521.
Dilberipur, A. (2005). “Türk Edebiyatında Nizami'nin Takipçileri ve Hamse'sine Nazire Yazanlar (çev. M. F. Köksal)”. Klasik Türk Şiiri Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yay., 211-242.
Özgeriş, Mutlu Melis (2021). Nâkâm Ferhâd u Şîrîn (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım-Sözlük). Ankara: Gece Kitaplığı.
Piriyev, Yolçu (2008). İsmail Bey Nâkâm: Ferhad u Şirin. Bakü: Azerbaycan Milli İlimler Akademisi.
Resulzade, M. Emin (1934). “Şair Nâkâm”. Azerbaycan Yurt Bilgisi, 28: 154-159.
Türkoğlu, Serkan (2018). Nâkâm’ın Mecnun u Leyli Mesnevisi. İstanbul: Kesit Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NÂKÂM) | Nâkâm | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
2 | MECNÛN U LEYLÎ (NÂKÂM) | Nâkâm | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
3 | HÂYÂLÂT-I PERÎŞÂN (NÂKÂM) | Nâkâm | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
4 | MÜNŞEÂT (NÂKÂM) | Nâkâm | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
5 | NİYÂZ-NÂME VEYA DÖRT EFENDİ (NÂKÂM) | Nâkâm | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
6 | LATİFNÂME VEYA HADİS-İ LATÎF (NÂKÂM) | Nâkâm | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (ÂCİZ) | Âciz, Ali Akber | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN / DÎVÂN-I KASÂİD Ü GAZELİYYÂT (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | KİTÂBÜN-NASÂYİH (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | KİTÂB-I MAKTEL (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (DİLSÛZ) | Dilsûz, Muhammed Emîn | Prof. Dr. Yakup POYRAZ |
Görüntüle | ||
12 | [DÎVÂN] (ANDELÎB) | Andelîb Karacadağî | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
13 | GÜLŞEN-İ İRFÂN (FAKÎR) | Fakîr, Hacı Ağa | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | SA’LEBİYE (HALHÂLÎ) | Halhâlî, Muhammed Bâkir | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (HASAN) | Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov | Öğr. Gör. ÖZLEM KAHRAMAN |
Görüntüle | ||
16 | TİLKİ İLE KURT (HASAN) | Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle |