FENNİYYE-İ EŞ'ÂR
edebî kurallar hakkında yazılmış mesnevi
Yâver, Enderunlu Hasan (d. 1179/1765-66 - ö. 1213/1798-99)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yâver mahlasını kullanan Enderunlu Hasan’ın şiir, şair, söz sanatları ve edebî kurallar hakkında yazdığı eseri. Mesnevi nazım şekliyle kaleme alınan eser, bu konuda yazılmış tek manzum eser olarak bilinmektedir (Kaçar 2009: 96; Üstüner 2009: 826). Mesnevisine Kitâb-ı Fenniyye-i Eş’ar adı verdiğini belirten şair, eserini 23 Recep 1211/22 Ocak 1797’de tamamlamıştır. Şair, “şiire heveskâr bir peri”nin kendisinden şiir sanatı hakkında bir kitap yazmasını istediğini ve onu kırmayarak bu eseri kaleme aldığını söyler. Aruzun "müfte’ilün müfte’ilün fâ’ilün" kalıbıyla  yazılan eser,  Üstüner’e (2017: 13) göre üç, Kaçar’a (2009: 99-100) göre on beş ana bölümden oluşmaktadır.  Eserde, sade bir dille şiir yazmanın incelikleri, şairin dikkat etmesi gereken kurallar, edebî sanatlar ve nazım şekilleri hususunda açıklamalar yapılmış ve örnekler verilmiştir.

Eserin günümüzde tespit edilen iki nüshasından biri İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi TY. 5458 numarada, 59b-78b varakları arasındadır. Diğer nüsha ise yine İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi TY. 2987 numarada Gunye-i Eş’âr ismiyle kaydedilmiş olup eksik bir nüsha görünümündedir. Kaçar, bu iki nüshayı karşılaştırmalı olarak neşretmiştir (2009). İlk nüshada 429 beyit var iken karşılaştırma sonrası beyit sayısı 441’e yükselmiştir (Kaçar 2009).  Ayrıca eser üzerine Üstüner (2009) ve Kaçar (2009, 2015) tarafından üç makale kaleme alınmıştır. Kristof D’hulster (2021) ise, Fenniyye-i Eş’âr’ın tamamını İngilizceye tercüme etmiş ve bu eserin tartışmasız Enderunlu Hasan’ın en ilginç eseri olduğunu,  esere bir poetika olarak yaklaşılması gerektiğini söylemiştir. Yazar, iki nüshayı bir araya getiren tek eserin Kaçar’ın çalışması olduğu için tercümede bu çalışmayı esas aldığını belirtmiş, Üstüner ve Bayar’a (2010) ait diğer iki çalışmaya da dipnotlarda zaman zaman atıfta bulunduğunu söylemiştir. O, Kaçar’ın on beş bölümlük tasnifini uygun bulmamış, kendisi yedi  bölüm olarak yeniden tasnif ederek her bölümün içeriğini kısaca özetledikten sonra şiirin tamamının İngilizce çevirisini vermiştir (2021: 1-44). D’hulster, eserin Yaver’in hocası Pertev’e ithaf edildiğinin söylendiğini fakat bunun için elde bir delil olmadığını, eserin bir kadına ithaf edilme ihtimalinin de göz ardı edilmemesi gerektiğini belirtmiştir. Fakat  onun  bu bilgiye nereden ulaştığı tespit edilememiştir. Çünkü eser hakkında yapılan diğer çalışmalarda böyle bir iddiada bulunulmamıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Yâver, Enderunlu Hasan”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yaver-enderunlu-hasan

Eserden Örnekler


Sebeb-i Te’lîf

Var idi bir gülbin-i bâğ-ı hüner

Fenni-i nazm idi ana mu’teber


İllet-i gâiyye-i tahsîl idi

Nüsha-i ‘aşkım ana tekmîl idi


Gonca-i gülzâr-ı letâfetdi ol

Sünbül-i bûyâ-yı zerâfetdi ol


Dilde idi ġamzesinün yaresi

Yoğ idi hîç yâresinün çâresi


Serv-i ser-firâz-ı çemenzâr-ı ‘aşk

Gülbin-i nâ-reste-i gülzâr-ı ‘aşk


Bâğ-ı hünerde yetişen nev-nihâl

Serv-i çemen suffe-i gunc u delâl


Tab’ı selîs idi çü dürr-i nazîm

Aşkı derûnumda ‘azâb-ı elîm


Şi’re heveskâr idi çün ol perî

Eyledi cân u dilimi serserî (Kaçar 2009: 102).

Kaynakça


Bayar, Bilal (2010). Yâver Hayatı, Edebî Kişiliği ve Dîvânı. Yüksek Lisans Tezi. Muğla: Muğla Üniversitesi.

Kaçar, Mücahit (2009). “Şiire ve Söz Sanatlarına Dair Bir Mesnevi: Hasan Yâver’in Kitâb-ı Fenniyye-i Eş’âr İsimli Eseri”. İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 40: 95-140.

Kaçar, Mücahit (2015). “Bir İfade Tarzı Olarak Ta’lîku’l- Muhâl Bi’l-Muhâl”. Turkish Studies, 10(16): 729-740.

Kristof D’hulster (2021). Enderûnlu Ḥasan-i Yâver’s Poetry’s Artistry or How to “Turn Words into Licit Magic”. University of Birmingham Global Literary Theory. https://hcommons.org/deposits/download/hc:41144/CONTENT/licit-magic-globallit-working-papers-5-dhulster-enderu%CC%84nlu-h%CC%A3asan-ya%CC%84vers-poetrys-artistry.pdf/ [Erişim tarihi: 03.10.2021]

Üstüner, Kaplan (2009). “Şiir, Şair ve Edebî Kurallara Dair Yazılmış Bir Mesnevi: Fenniyye-i Eş’âr”. Turkish Studies, 4(7): 826-892.


Atıf Bilgileri


Çukurlu, Talip. "FENNİYYE-İ EŞ'ÂR". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/fenniyye-i-es-ar. [Erişim Tarihi: 08 Eylül 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GÜL-İ SAD-BERG Yâver, Enderunlu Hasan Dr. Öğr. Üyesi Talip Çukurlu
Görüntüle
2 DÎVÂN (YÂVER) Yâver, Enderunlu Hasan Dr. Öğr. Üyesi Talip Çukurlu
Görüntüle
3 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
4 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
5 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
6 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
7 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
8 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
9 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
10 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
11 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
12 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle