FAZİLET VE ASALET (MEHMET EMİN YURDAKUL)
diğer
Mehmet Emin Yurdakul (d. 13 Mayıs 1869 - ö. 14 Ocak 1944)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mehmet Emin Yurdakul’un (d. 1286/1869 -ö. 1363/1944) yayımlamış olduğu ilk mensur eseri. Yurdakul, eseri yayımlamadan önce Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamid Tarhan, Muallim Naci ve Said Bey gibi dönemin önde gelen aydınlarına eseri göndermiş ve onların görüşlerini almıştır. Eser yayımlandıktan sonra eseri Sadrazam Cevat Paşa’ya sunan Yurdakul, sadrazamın büyük takdirini kazanmıştır. Bu vesileyle Rüsûmat İdaresine öncelikle memur daha sonra ise evrak müdürü olarak tayin edilmiştir.

Yurdakul, eser boyunca “Cemiyyât-ı necîbe-i Osmâniye” olarak tanımladığı Türk milletinin yüceliği ve ona mümkün olan en üst mertebede hizmet etmenin gerekliliği üzerinde durmuştur. Eserin temelinde ise asalet ve faziletin soy bağından ziyade insanın manevi olgunluğuyla ölçülebileceği fikri vardır. Yurdakul, kan bağıyla gelen asalete itibar etmemektedir. Hakiki asalet hamiyet, akıl, haysiyet ve hizmet gibi mefhumlarla açıklanmalıdır. Eserde bu fikirleri Türk, İslam ve Batı tarihinden alıntılarla destekleyen yazar; İbrahim Paşa, Sokrates, Eflatun ve FirdevsÎ gibi şahsiyetlerin soy bağlarını ve yaptıklarını örnek göstererek bu şahısların asaletlerinin kaynağının kan bağlarının olmadığını ifade etmiştir. Bir bağcının, oymacının veya bir kölenin soyundan gelen bu şahsiyetlerin asaletlerinin kaynağı hayatları boyunca ortaya koydukları fikirler ve yaptıkları hizmetlerdir. Yine tam tersi olarak bazı paşaların kan ve fedakarlıklarıyla ihraz ettiği unvanların evlatları tarafından kötüye kullanıldığına da dikkat çekilmiştir. Her iki durum da asaletin kan bağıyla değil insanın faziletiyle ölçülebileceği kanaati oluşmaktadır. Nitekim Yurdakul, asalet ve fazilet kavramları hakkındaki fikirlerini şu dörtlükle aktarmış ve fikirlerini özetleyen bu dörtlüğü dilinden düşürmeyeceğini ifade etmiştir: “Şeref ü şân ne câh u rif’atte / Ne asâlettedir ne servette / Bunların da safâsı var ise de / Ercahiyyet yine fazilette”. 

Yurdukal, her ne kadar sade dille yazdığı şiirleriyle (Selvi 2021) ön plana çıksa da Fazîlet ve Asâlet adlı eserinde farklı bir dil kullanımı görülmektedir. Eserdeki dil kullanımı genel olarak dönemin dil özelliklerini yansıtmaktadır. Söz dağarcığı olarak zengin bir eser ortaya koyan yazarın kullandığı sözcüklerde ve tamlamalarda Arapça ve Farsçanın etkisi görülür. Bu bakımdan Fazîlet ve Asâlet’in, Yurdakul’un şiirleriyle karşılaştırıldığında oldukça ağır bir dille yazıldığı ifade edilebilir.

Fazîlet ve Asâlet, 1308/1891 yılında, İstanbul'da Matbaa-i Ebüzziya'da basılmıştır. Eser hakkında farklı kaynaklarda kısa bilgiler yer alsa da Hakan Soydaş’ın (2016), Yurdakul’un mensur eserlerini bir araya getirdiği çalışmasının yanı sıra Veli Kılıçarislan’ın (2016) bu çalışmayı tanıttığı yazısı müstakil olarak yapılan çalışmalar olarak diğerlerinden ayrılmaktadır.

Yazarın biyografisi için bk. "Mehmet Emin Yurdakul". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yurdakul-mehmet-emin 

Eserden Örnekler


Âsyâ-yı Osmânîde rekz-i râyet-i isyân eden Karamanoğlu ve Germiyanoğlu gibi zûr-ı iktidârlarına kapılan âsileri kuvve-i kâhiresine karşı sîne-güşâî-i mukavemetten âciz bırakmış ve lâyık oldukları mücâzâta çarpmış olan erbâb-ı dirâyet ü besâletten İshak Paşa, Yiğit Paşa isminde bir Osmânlının oğlu değil kölesi imiş. Şimdi o asâlet-i müftehirlerinden suâl ederiz ki böyle zıyâından dolayı bir pâdişâhı ağlatan ve hattâ hakkında bir de mersiye inşâd ettiren maktul İbrahim Paşanın hadd-i zâtında bir harb esîri olması için ketm-i hakikat edecekler mi?

Zannetmeyiz ki etsinler. Çünkü: Esâsen bir pâdişâhın teveccühât-ı cihân kıymetini kazanmış devletine, milletine hizmet ettiği için olduğundan artık bu noktayı nazar-ı itibârdan uzak tutmazlar.

Şimdi o vazâat-ı düşmanlarından sorarız ki öyle devlet ü milletimizin şân u ikbâlini ilâ ve vatan düşmanlarını ifnâ eyleyen İshak Paşa gibi bir vezirimizin bu himmetlerini kendi garazlerine fedâ eyleyecekler mi?

Yine zannetmeyiz ki eylesinler çünkü: O himmetleri inkâr ederek -mücerred bir köle olmasından dolayı- hakkında lâyık olmayan sözleri istimâl en büyük küfrân-ı nimet olacağından artık böyle hilâf-ı hakkâniyyet bir şeyn ile şânlarını nakîsadâr etmezler (Yurdakul 1308/1891).

Kaynakça


Ceren, Selvi (2021). “Millî Edebiyat Dönemi Dil Anlayışı”. Millî Edebiyat. (ed. N. Çetin, F. Sakallı ve C. Karataş). Ankara: İlbilge Yayıncılık. 121-128.

Kılıçarislan, Veli (2016). “Mehmet Emin Yurdakul’un Fazilet ve Asalet’i Üzerine”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (57): 277-279.

Soydaş, Hakan (2006). Fazilet ve Asalet: Mensur Eserleri. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.

Yurdakul, Mehmet Emin (1308/1891). Fazîlet ve Asâlet. İstanbul:  Matbaa-i Ebüzziya

Atıf Bilgileri


Şimşek, Bilal. "FAZİLET VE ASALET (MEHMET EMİN YURDAKUL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/fazilet-ve-asalet-mehmet-emin-yurdakul. [Erişim Tarihi: 22 Aralık 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TÜRKÇE ŞİİRLER (MEHMET EMİN YURDAKUL) Mehmet Emin Yurdakul Diğer Güller Eser
Görüntüle
2 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
3 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
4 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
5 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
6 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
7 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
8 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
9 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
10 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
11 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle