- Yazar Biyografisi (TEİS)
Cem Sultân - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Falname
- Yayın Tarihi:26/01/2022
FÂL-I REYHÂN-I SULTÂN CEM (CEM)
manzum çiçek falıCem Sultân (d. 7 Safer 864/3 Aralık 1459 - ö. 900/1495)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Cem Sultan’a ait olduğu öne sürülen falname türünde yazılmış manzume. Mesnevi nazım şekliyle ve aruzun "mefâ'îlün mefâ'îlün fe'ûlün" vezniyle yazılan eser 48 beyittir. Bir çeşit çiçek falı olan manzume, falname türünde yazılmış diğer eserlere göre nispeten farklıdır. Manzumenin hemen başındaki “Bu ezhârın birin kıl dilde ihfâ / Ki sen dimedin ola âşkâr” beytiyle falın tarifi yapılır ve ardından bazı çiçek isimleri sayılır. Buna göre sayılan farklı çiçeklerin birinin gönüldeki niyete göre tutulması istenir. Ardından bu çiçeklerin yorumlanmasıyla gönüldeki sırrın kendiliğinden aşikâr olması beklenir. Eserde ismi anılan çiçekler "gül, gonca, benefşe, karanfül, lâle, nesrin, nergis, reyhân, semen/yâsemîn, sûsen, sünbül, şakâyık, zanbak ve zeymerân"dır (Ersoylu 1997: 207). Adı geçen çiçeklerin yorumu klasik şiir geleneğine oldukça uygundur. Örneğin “Eğer nergis dilerse gönlün iy yâr / Gözi yâdına var ol haste vü zâr” beytiyle gönlünde nergis çiçeği dileyenin falında, sevgilinin gözlerini anarak ağlamanın ve hasta olmanın çıkacağı anlaşılmaktadır. Eser “Değüldür hükm-i gaybı kasdum el-hak / Hemân maksûd olan san’atdur ancak, Ki hükm-i gayba Hak’dur ancak ahkem / Budur söz toğrusı vallahu a’lem” beyitleriyle son bulur. Hemen her fal kitabının sonunda bulunan bu minvaldeki ifadeler, Kur’ân-ı Kerîm’de fal bakmanın yasaklandığı ayete mugayir düşmemek içindir. Bu nedenle manzumenin son beyitlerinde de yapılan işin sadece bir sanat olduğu, gaybı yalnız Allah’ın bileceği vurgulanmıştır.
Metin, Cem Sultân’ın Türkçe Dîvân’ının İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi, nu. TY 5474, vr. 58b-60b ve İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi, nu. TY 5547, vr. 109a-111b’de kayıtlı nüshalarında Fâl-ı Reyhân-ı Cem Sultân başlığıyla yer almaktadır. 5547 numaralı nüshada diğerlerinden farklı bir başlıklandırma vardır. “Der-Tevhîd ü Na’t” başlıklı iki beyitten sonra yine iki beyitlik “Der-Tarîk-i Niyyet” başlıklı bir giriş bulunmakta, “Der-Aksâm-ı Ezhâr” başlığıyla asıl metin gelmekte ve “Der-Hâtime” başlığından sonraki iki beyitle manzume sonlanmaktadır. Bir çeşit çiçek falı olan manzumenin hiçbir yerinde Cem ismi geçmez. Bu açıdan eserin Cem Sultân’a aidiyeti konusunda araştırmacılar kuşkuludur. Halil Ersoylu (1997: 204-205) iki nüshayı dil, imlâ, semantik ve şekil hususiyetleri açısından karşılaştırmıştır. Bunun neticesinde 5547 numaralı nüshanın dil ve semantik yönünden çok daha sağlam olduğunu belirtmiştir. Yanı sıra 5474 numaralı nüshada Fal-nâme ve Dîvân’ın aynı nesih hatla yazıldığını ancak hareke kullanımının Fal-nâme’de tam iken Dîvân’da yer yer olduğunu; 5547 numaralı nüshada ise Dîvân ve Fâl-nâme’nin talik hatla yazılırken harekelemenin iki eserde aynı seyreklikle korunduğunu ifade eden Ersoylu, 5547 numaralı nüshada bulunan Fal-nâme’nin başına Cem isminin müstensih tarafından kaydedilmiş olabileceği değerlendirmesinde bulunmaktadır.
Eser, Falnâme adıyla faksimilesi de verilmek suretiyle yayımlanmıştır (Ertaylan 1951). Halil Ersoylu (1981, 1997) ve Münevver Okur Meriç (1991) de eser üzerine makaleler kaleme almışlardır.
Şairin biyografisi için bk. "Cem Sultân". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cem-sultan
Eserden Örnekler
Der- Aksâm-ı Ezhâr
Benefşe gonce sûsen lâle sünbül
Semen zanbak karanfül yâsemîn gül
Şakâyık nergis ü nesrîn ü reyhân
Dahı hem zeymerân çün hadd-i cânân
Bu gül-zârı temâşâ eyle bir dem
Ki ezhâr itdi her yirini hurrem
Semen nesrîn ü zanbak zeymerân gül
Bile hem zînet-içün berg-i sünbül
Bu gül-şenden temâşâ-y-ısa maksûd
Bu tertîbi gözet kim bulasın sûd
Karanfül gonce zanbak hem şakâyık
Semenle zeymerân bunlara lâyık
...
Eğer gül istesen dil-dâra yâr ol
Gül-i ruhsârı yâdına hezâr ol
Ki zîrâ gül yüzinden bir varakdur
Gül-âb anun şuymdan bir arakdur
Eğer gonce dilerse hâtır-ı teng
Dehân-ı yârı bul hîç eyleme ceng
Ki zîrâ goncedür dil-ber dehânı
N'idersin gonceyi bulursan anı
Eğer dâyım benefşe istese dil
Yüri var hatt-ı zerden eyle hâsıl
Ki zîrâ hatt-ı dil-ber müşg-bûdur
Benefşe ol sebebden kayguludur
Eğer nergis dilerse gönlün iy yâr
Gözi yâdına var ol haste vü zâr
Ki zîrâ çeşm-i dil-ber itse nîreng
Olur bâğ içre nergis vâlih ü deng
Eğer dilden dilersen seyr-i lâle
Lebi yâdına var nûş it piyâle
Ki zîrâ la'l-i dil-berden bulup fer
Lebi yâdına içer lâle sâgar
Eğer cândan dilersen şâh-ı sünbül
Gerek boynunda dâyım bend-i kâkül
Ki zîrâ kâkül-i yâr eslemez pend
Urur her lahza sünbül boynuma bend
Eğer sûsen dilerse hâtırun var
Hat-ı dil-dâr-ıla ol dâyıma yâr
Ki zîrâ hattı sevdâsıyla sûsen
Gil ü hâk içre tutdı cây u mesken
Eğer cân-ıla istersen karanfül
Cefâ-yı hâl-i yâra kıl tahammül
Ki zîrâ hâli tutaldan bu hûyı
Karanfül andan umar reng ü bûyı (Ersoylu 1997: 207-210)
Kaynakça
Ersoylu, Halil (1981). “Fal, Falname ve Fâl-i Reyhân-ı Cem Sultan”. İslam Medeniyeti Dergisi, 5 (2): 69-81.
Ersoylu, Halil (1997). “Fal-Falname ve Bir Çiçek Falı: Der Aksâm-ı Ezhâr”. Türkiyat Mecmuası, (20): 194-254.
Ertaylan, İsmail Hikmet (hzl.) (1951). Falnâme. İstanbul.
Okur Meriç, Münevver (1991). “Cem Sultan’ın Yeni Bulunan Fâl-ı Reyhân-ı Sultan Cem Adlı Mesnevisi”. Tarih ve Toplum, 16 (96): 24-27; 17 (97): 64.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (CEM) | Cem Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (CEM) | Cem Sultân | Araş. Gör. Kadim Polat |
Görüntüle | ||
3 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD / ÂYÂT-I UŞŞÂK (CEM) | Cem Sultân | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle | ||
4 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
6 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
7 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
13 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |