- Yazar Biyografisi (TEİS)
Huzûrî, Gelibolulu - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi AYŞE ÇELEBİOĞLU
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:03/10/2021
ESRÂR-NÂME (HUZÛRÎ)
dinî-tasavvufî mesnevîHuzûrî, Gelibolulu (d. ?/?- ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Huzûrî'nin Attar (ö. 1221)’ın aynı adlı didaktik eserinden tercüme yoluyla kaleme aldığı mesnevi.
Esrâr-nâme, bazı tasavvufî ilkeleri hikâye ve efsaneler yardımıyla açıklamak üzere kaleme alınmıştır. Mesnevi nazım şekliyle yazılan ve 4503 beyitten oluşan Esrâr-nâme’de hecez bahrinin mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün kalıbı kullanılmıştır. Eserde tek bir konudan söz etmek mümkün değildir. Peygamberler, din uluları, mutasavvıflar ve efsanevi kişiler etrafında oluşmuş 81 kısa hikaye bulunur. Esrâr-nâme, besmele, tevhid, hasb-i hâl, münacat, nasihat-nâme, naat, miraciyye, şefaat-nâme, dört halife övgüsü, Bâyezid-i Bestâmî övgüsü ve Feridüddîn-i Attâr bahsinden sonra kısa hikayelerin yer aldığı asıl kısma geçilir. Mesnevi formunda olmasına rağmen Esrâr-nâme'de sebeb-i telif bölümü bulunmaz. Dinî ve tasavvufî bir eser olan Esrâr-nâme’nin kaynakları da büyük ölçüde dinî metinlere dayanmaktadır. Söz konusu hikâyelerin büyük bir kısmı sûfî vaizlerin anlattıkları dokunaklı hikâyelerin nazmedilmiş şeklinden ibarettir. Nitekim eserlerinde Ahmed el-Gazzâlî (ö. 1126)’nin vaazlarında anlattığı hikâyelerin hepsine rastlandığı gibi İbn Sînâ (ö. 1037), Ebû Said-i Ebü’l-Hayr (ö. 1049), Sühreverdî el-Maktûl (ö. 1191), Muhammed El-Gazzâlî (ö. 1111) ve başkalarının bu tür hikâyelerinden faydalanmıştır. Bazı hikâyeler Attar'ın Evliya Tezkireleri (Tezkiretü'l-Evliyâ) kitabında da vardır. Hayvan hikâyeleri yazılı edebiyattan değil daha çok sözlü edebiyattan alınmıştır. Eserin düzenlenmesinde çerçeve hikâye mevcut değildir, ancak hikâyelerde işlenen konular takip eden hikâye ile bir bütünlük oluşturmakta, verilmek istenen nasihat “fî’l-mev’ize” başlığı altındaki öğütlerle pekiştirilmiştir.
Tasavvuf ilkelerini “usul” olarak adlandırıldığı eserde, yirmi altı bölümün her birinde usullerin biri (asl) açıklanır. Tevhidle ilgili birinci bölümde insanın topraktan yaratılışı, Hz. Îsâ’nın ve diğer peygamberlerin doğuşu anlatılır. Ayrıca canlı cansız her şeyin iradesinin Allah’ın elinde bulunduğu, ibadetin ahret yolunun azığı olduğu ifade edilir. Peygamberlerin methine ayrılan ikinci bölümde mi’rac olayı ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır. Bu bölüm, şairin Hz. Peygamber’den şefaat dilemesiyle son bulur. Üçüncü bölümde ashabın faziletleri söz konusu edilir. Bundan sonraki bölümlerde tasavvufî meselelerden, bu yolun güçlüklerinden, dünyanın değersizliğinden, dünya ve ahret mutluluğu için ilim, amel ve müşahedenin gerekliliğinden bahsedilir. Bunları insanın, cansız varlıkların ve bitkilerin gelişme devrelerinin anlatılması takip eder. Bütün bu bölümlerde doksan dokuz hikâye ve efsane yer alır.
Mesnevilerin tertibinde genellikle ilk bölümlerinde dinî terimler ağırlıklı olarak bulunurken, Esrâr-nâme buna ilave olarak, dinî ve ahlaki mesnevî olması sebebiyle ayet ve hadis iktibasları yönünden de oldukça zengin bir eserdir. Klasik Dönem Osmanlı Türkçesi ile yazılmış olan Esrâr-nâme’de döneminin bütün dil özellikleri görülmektedir. Mesnevide az da olsa tamamen Türkçe kelimelerden oluşan beyitler de vardır.
Attâr, tasavvufî ilkeleri hikâyeler ve efsanelerle açıklayarak ele aldığı Esrâr-nâme aracılığıyla, Türk Edebiyatında başta Mevlâna (ö. 1273) olmak üzere birçok şaire ilham kaynağı olmuş, tercüme ve nazireleri kaleme alınmıştır. (Çelebioğlu 2014:5-14) Tercümelerin en bilinenleri; Tebrizli Ahmedî (ö. 1480'den sonra), Molla Abdullah Simâvî (İlâhî) (ö. 1491), Huzûrî-i Mevlevî ve Şeyh Latîfî ile Lâmekânî (ö. 1625)’ye ait olanlardır. Gelibolulu Huzûrî'nin Esrâr-nâme'si Attâr'ın metnine tamamen sadık kalınarak yapılmış bir tercüme görünümündedir.
Esrâr-nâme üzerine bir doktora tezi yapılmıştır (Çelebioğlu 2011).
Şairin biyografisi için bk. “Huzûrî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/huzuri-gelibolulu.
Eserden Örnekler
El makâlât
Gel ey sâzende-i kânûn-ı esrâr
Cemâlü'l-Hak ya'nî Hâce 'Attâr
Müsellemdür sana gevher-feşânlık
Ki sende hatmdir esrâr-dânlık
Bu bağın bülbül-i gûyâsı sensin
Vücûdun Kâf'ının 'ankâsı sensin
[…]
Huzûrî olmak istersen halefden
Kıl istimdâd ervâh-ı selefden
Kemer bağlan bu yolda merd-vâr ol
Çü girdin işbu meydâna süvâr ol
Sühan sahnında çün çevgân senündür
Fesâhat topın ur meydân senündür
Bu bağun şimdi sensin 'andelîbi
Cihân bostanınun murg-ı garîbi
Velîkin gırra olma dîve zinhâr
Hazer kıl virme tahtun dîve zinhâr
Hudâyâ cân[a] 'ışkun hem-dem eyle
Bu sırra 'akl u cânı mahrem eyle (Çelebioğlu 2011: 167)
Kaynakça
Kaynakça
Ayan, Gönül (hzl.) (1996). Tebrizli Ahmedî, Esrâr-nâme (İnceleme-Metin). Ankara: AKM Yay.
Çelebioğlu, Ayşe (hzl.) (2011). Huzûrî ve Manzum Esrâr-Nâme Tercümesi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi.
Çelebioğlu, Ayşe. (2014). "Şeyh Latîfî ve Esrâr-Nâme Adlı Risalesi". ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (Odüsobiad). 4 (8): 5-14.
Lugal, Necati (çev.) (2011). Şair Tezkireleri- Devletşah. İstanbul: Pinhan Yay.
İbrâhimî, Davut. (1991). "Esrârnâme". İslâm Ansiklopedisi. C. 11. İstanbul: TDV Yay. 434-435.
Kanar, Mehmet (çev.) (2012). Esrârnâme. İstanbul: Ayrıntı Yay.
Şahinoğlu, M. Nazif. (1991). "Esrârnâme". İslâm Ansiklopedisi. C. 4. İstanbul: TDV Yay. 95-98.
Tuğluk, Halil İbrahim. (2008). "Lâmekânî Hüseyin’in Esrâr-nâme Tercümesi". Turkish Studies. 3(4): 818-865.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
2 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
3 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
4 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
5 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
7 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
9 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
10 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |