ESRÂR-I HİKMET/HİKÂYE-İ EBÛ ALÎ SÎNÂ ve EBU'L-HÂRİS (MEDHÎ, DERVÎŞ HASÂN, MEDDÂH MEDHÎ)
halk hikâyesi
Medhî, Dervîş Hasân, Meddâh Medhî (d. ?/? - ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Halk arasında adından sıklıkla söz edilen İbn-i Sînâ'nın (ö. 438/1037) hayatını, onun efsanevî kişiliği çevresinde konu alan eserdir. Olağanüstü ve fantastik unsurların ön planda olduğu bu eser, Kıssa-i Ebû Ali Sînâ ve Ebi'l-Hâris adıyla da anılmaktadır (Ateş 1955: 266; Türk 2014: 5; Dikici 2015: 16).

Başta tıp olmak üzere mantık, felsefe, psikoloji, musiki gibi sahalarda da eserler veren ve çok yönlü bir şahsiyet olan İbn-i Sînâ'nın hayatı, halk arasında merak konusu olmuş ve bu hususta hikâyeler anlatılmıştır. Onun hayatı hakkında anlatılan hikâyeleri şekillendirerek ilk kez yazıya aktaran kişi ise Derviş Hasan Medhî'dir. Medhî, Esrâr-ı Hikmet adını verdiği bu eserini 1001/1592-93 yılında tamamlayarak devrin sultanı III. Murâd'a (salt. 1574-1595) sunmuştur. Ancak, eser içeriği ve dili dolayısıyla III. Murâd tarafından rağbet görmemiştir. Medhî 1003/1594-95 yılında eserini yeniden düzenlemiş ve bu kez o yıl tahta çıkan Sultan III. Mehmed'e (salt. 1595-1603) takdim etmiştir (Ateş 1954: 34; Ateş 1955: 267; Kavruk 1998: 117; Kaya 2001: 1; Çakır-Koncu 2010: 15).

Esrâr-ı Hikmet'te İbn-i Sînâ ile kardeşi Ebû Hârîs'in maceraları anlatılır. Giriş bölümünün ardından önce Ebû Ali Sînâ ve Hoca Fâzıl İsfehânî hikâyesi, ardından sırasıyla Ebû Hâris ile olan mağara hikâyesi ve kardeşlerin birbirlerinden ayrı düşmeleri, Ebû Hâris'in müstakil hikâyesi, Seba şâhının kızı ile Bağdâd melikinin hikâyesi, Helvâ-furûş hikâyesi, büyücü Dakyânûs ile Ebû Ali Sînâ'nın mücadelesi ve son olarak Ebû Ali Sînâ'nın Buhârâ'da başından geçenler konu edilir. Medhî, bu kısımdan sonra İbn-i Sînâ'nın hayatının son zamanlarını ve vefatını işleyerek eserini sonlandırır (Dikici 2015: 20). Zengin bir şahıs kadrosunu geniş bir coğrafya içerisinde işleyen Esrâr-ı Hikmet’te İbn-i Sînâ'nın başından geçen gerçek olaylar, efsanevî unsurlarla birleştirilmiş ve eserde zaman zaman onun gerçek hayatına telmihte bulunulmuştur (Kavruk 1998: 119; Türk 2014: 7).

Medhî, eserinde hikâyelerinin kaynaklarını da zikretmiştir. Kânûn, Netâyicü'l-Fünûn ve Tevârîh-i Küllî gibi eserler yazılı kaynakları arasındadır. Bunun yanı sıra seyahat ettiği yerlerde karşısına çıkan faziletli ve âkil kimselerden işittiği hikâyeleri de yazdığını ifade etmiştir. Müellifin bu hususları belirtme ihtiyacı, hikâyelerinin kaynaklarını sağlam bir delile dayandırma çabası olarak değerlendirilmiştir (Ateş 1955: 271; Dikici 2015: 19).

Esrâr-ı Hikmet, büyük oranda mensur olarak yazılmış olmakla beraber yer yer manzum parçalar da ihtivâ eder. Bilhassa mensur kısımlarda birçok halk hikâyesinde olduğu gibi sade bir dil kullanılmıştır. Manzum kısımlarda ise Medhî'nin şairlik yönü ön plana çıkmaktadır (Dikici 2015: 31). Eserde yer alan Arapça-Farsça kelimeler ve terkipler dili ve söyleyişi ağırlaştırmamaktadır (Kavruk 1998: 120). Metnin üslûbu Ahmed Ateş tarafından cansız ve bayağı bulunurken Nihad Sâmi Banarlı, üslûbun yeterli derecede çekici ve muvaffakiyetli olduğunu belirtmiştir (Ateş 1955: 270; Banarlı 1971: 633). Deyimler, atasözleri, kalıp sözler bakımından da son derece zengin olan ve kaleme alındığı dönemin hikâye üslûbunu yansıtan Esrâr-ı Hikmet’te çok sayıda konuşma cümlesi kullanılmış, böylelikle anlatımda akıcılık sağlanmıştır (Türk 2014: 7-8).

Eser Vahit Türk tarafından  yayımlanmıştır. (Türk 2014)

Müellifin biyografisi için bk. "Medhî, Derviş Hasan". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehdi-dervis-hasan

Eserden Örnekler


Bu fasılda Ebu’l-Hâris’in sergüzeşti ve seyr-i kûh u deşti beyân olınur ve ba’dehû birâderi Ebû ʽAli Sînâ’nın bâz-geşti ayân olınur: Râvî-i şîrîn-makâl bu üslûb ile hikâyet ve bu tarzıla rivâyet kılur kim kaçan Ebû ʽAli Sînâ, birâderi Ebu’l-Hâris ile şehr-i Tûn pâdişâhının sarâyında meydân-ı siyâsetden kendülerin birer sanʽatıla halkın gözlerinden nihân kılup nâbûd u nâ-peydâ oldılar. Rivâyet iderler kim tarfetü’l-ʽayn içinde Ebû ʽAli Sînâ, vilâyet-i Mısr’a düşdi, anda menâkıbına had yokdur. Mahalli ile beyân oluna inşâ'allâhu te'âlâ. Ammâ Ebu’l-Hâris, ân-ı vâhidde şehr-i Bagdâd’a düşdi. Niçe müddet ol diyârı seyr ü sülûka başladı. Bir niçe gün bu minvâl üzere yürüdi, ammâ gördi kim teng-destlikden ziyâde muztarib. Ayâ ne kadar kâr eylesem ki sebeb-i ma’îşet ola dirken kalbine bu lâyıh oldı kim ‘ilm-i simyâ kuvvetiyle diyâr-ı Bagdâd’da bir hammâm ihdâs ide ki musanna’ ola. Bu hâtıra ile dâmen-der-miyân idüp şehr-i Bagdâd’ın taşrasında bir mîşistândan kırk dâne mevzûn nihâl kesdi, bir efsûn okıyup ol çıbuklara üfürdi kuvvet-i simyâyıla cümlesi insân şekline girdiler. Yedi gün içinde bir hammâm-ı bî-hem-tâ peydâ kıldılar. Bu efsûn kuvvetiyle her biri gûyâ niçe yıl üstâda hıdmet idüp san’atı kemâle irgürmiş. Muhassal Ebû’l-Hâris, bu hammâmı tamâm idüp latîf fûtalarla dîvârını müzeyyen kılup bî-bedel mahbûb gulâmlar, kimini dellâk ve kimini nâtûrlıga ta’yîn idüp şöyle tezyîn kıldı kim gûyâ cennetden bir kıt’adur. (Türk 2014: 55-57).

Kaynakça


Ateş, Ahmed (1954). "Türk Halk Hikâyelerinde İbn Sinâ". Türkiyat Mecmuası XI: 34-40.

Ateş, Ahmed (1955). "Türk Halk Hikâyelerinde İbn Sinâ". Türkiyat Mecmuası XII: 265-275.

Banarlı, Nihad Sâmi, (1971). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi. C. I. İstanbul: MEB Yay.

Çakır, Müjgân ve Hanife Koncu (2010). XVI. Yüzyıldan Bir Aşk Hikâyesi: Medhî'nin Şi'r-i Dilîr Bâ Mihr-i Münîr'i. İstanbul: Kesit Yay.

Dikici, Duygu (2015). Dervîş Hasan Medhî'nin Esrâr-ı Hikmet'i (Metin-İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.

Kaya, Doğan (2001). "İbn-i Sina Hikâyesinin Yeni Bir Yazma Nüshası". Kebikeç 12: 1-8.

Kavruk, Hasan (1998). Eski Türk Edebiyatında Mensûr Hikâyeler.  İstanbul: MEB Yay.

Türk, Vahit (2014). Esrâr-ı Hikmet (İbni Sînâ'nın Maceraları). İstanbul: Kesit Yay.

Atıf Bilgileri


Polat Aktaş, Neslihan. "ESRÂR-I HİKMET/HİKÂYE-İ EBÛ ALÎ SÎNÂ ve EBU'L-HÂRİS (MEDHÎ, DERVÎŞ HASÂN, MEDDÂH MEDHÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/esrar-i-hikmet-hikaye-i-ebu-ali-sina-ve-ebu-l-haris-medhi-dervis-hasan-meddah-medhi. [Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) Medhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
2 ŞÎR-İ DİLÎR BÂ-MİHR-İ MÜNîR (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) Medhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
3 HİKÂYE-İ RIDVÂN ŞÂH (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) Medhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
4 TERCÜME-İ ŞÂH-NÂME-İ FİRDEVSÎ (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) Medhî, Derviş Hasan, Meddâh Medhî Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
5 KISSA-İ NEV-BÂVE/TÂRÎH-İ YEMÎNÎ TERCÜMESİ/HİKÂYET-İ ÂL-İ SÂMÂN (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) Medhî, Derviş Hasan, Meddâh Medhî Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
6 MENÂKIB-I DERVÎŞ HÂKÎ (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) Medhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
7 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
8 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
9 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
10 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
11 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
12 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
13 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
14 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
15 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle