- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şeyh Gâlib, Muhammed Es‘ad Dede - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
- Eser Yazılış Tarihi:8 Receb 1203/4 Nisan 1789
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:30/11/2021
ES-SOHBETÜ'S-SÂFİYYE
Mevlevî adâp ve erkânına dair eserŞeyh Gâlib, Muhammed Es‘ad Dede (d. 1171/1757- ö. 1213/1799)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şeyh Gâlib’in (d. 1171/1757- ö. 1213/1799), Kösec Ahmed Dede’nin (ö. 1191/1777) et-Tuhfetü’l-Behiyye fi’t-Tarîkati’l-Mevleviyye adlı risâlesine Arapça yazdığı tâlîkat. Yenikapı Mevlevîhanesi’nde çilesini tamamlayıp Ali Nutkî Dede'den hilafet aldıktan sonra yazdığı bu eserinde Şeyh Gâlib’in, Mevlevî âdâb ve erkânı kapsamında çile, semâ‘, zikir, şeyh-mürîd âdâbı gibi konuların yanı sıra birçok tasavvufî meseleye ilişkin izahlarda bulunduğu görülür. Eserde, et-Tuhfetü’l-Behiyye’de geçen bazı kavramların etimolojik kökenine ilişkin tafsilata girdiği dikkat çeken Şeyh Gâlib’in düşüncelerini dile getirip açıklamada bulunurken birçok beyit, kıt‘a ve rubâiye yer vererek sözü uzatmamaya gayret ettiği fark edilir. Daha çok pîri Hz. Mevlâna’ya ait olmakla birlikte muhtelif sufilerin Farsça, Arapça ve Türkçe nutuklarına da yer veren Gâlib’in Türk-Arap-Fars kültür havzalarının etkisiyle teşekkül eden Osmanlı telif dili geleneğini devam ettirdiği anlaşılmaktadır.
Şiirde yeni çığır açma kaygısı taşıyan Şeyh Gâlib’in mensur kaleme aldığı es-Sohbetü’s-Sâfiyye’sinde de bu yönünü koruduğu görülür. Bu bağlamda Mevlevî âdâp ve erkân literatüründe ilk kez dile getirdiği hususlar, söz konusu eseri oldukça önemli kılmaktadır. Bunlardan biri, Mevlevîlik dâhilinde çok katmanlı bir sâlik anlayışı ortaya koymasıdır. Mevlevî âdâp ve erkânı literatürü incelendiğinde bir benzerine rastlanmayan bu anlayışta tâlib, Mevlevîliğe intisap etme şekline göre belli bir sâlik statüsü kazanır. Mürîd, münîb ve muhib olarak isimlendirilen bu sâliklerin riâyet etmesi gereken edeplerde farklılıklar mevcuttur (Şeyh Gâlib, vr. 8a). Diğer taraftan eserde Şeyh Gâlib’in Mevlevî mukâbelesi hakkında yaptığı yorumlar kadar onu meydana getiren öğelere ilişkin görüşleri dikkat çekicidir. Mesela Devr-i Veledî, Şeyh Gâlib’e göre na‘t-i şerîf, ney taksimi, kudüme vuruş ve Mesnevî takririni de ilave ettiği toplam yedi aşamalı bir yapıya sahiptir. Bu yedi aşamalı yapısıyla Devr-i Veledî, Şeyh Gâlib’in perspektifinde etvâr-ı seb‘aya denktir ve her bir aşamanın esmâ-i ilâhîde bir karşılığı vardır. Benzer şekilde Devr-i Veledî’yi, kelimât-ı kudsiye olarak isimlendirilen Nakşî prensiplerle irtibatlandırır (Şeyh Gâlib, vr. 11b-12a). Bütün bunların yanı sıra eser Şeyh Gâlib’in tasavvufî düşüncelerini tespit etme bakımından da önemli veriler ihtiva etmektedir. Muhtelif koleksiyonlarda yazma halinde bulunan eserin Ahmed Remzi Akyürek tarafından Nüshatü’ş-şâfiye ismiyle yapılan tercümesi İbrahim Kutluk tarafından özetlenerek yayımlanmıştır (1948).
Şairin/Yazarın biyografisi için bk. "Şeyh Gâlib, Mehmed". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyh-galib-mehmed
Eserden Örnekler
İnne’l-müellife câe ilâ tarîkina min bâbi’l-cezbeti fekaddemeha risâletehu ‘ale’l-edebi’l-mütevâtî bi ma‘nâ’l-‘îrfân ‘indenâ. Ve minnâ men ehharaha ve kaddeme’l-edeb. Ve liküllin vichetün hüve müvellîha. Ve’l-âhirûne’s-sâbikûn. Ve ‘aleyhi’l-emr fî Dürrati’l-beydâ haysü efâda kaddesenallahu bisırrihi’l-a‘lâ ve efâde fîhâ:
Mesnevî
Ez Hudâ cûyîm tovfik edeb
Bî edeb mahrûm geşt ez lutfi Rab [Mesnevî, 1/78]
Ez edeb pür nûr geştest in felek
Vez edeb ma‘sûm u pâk âmed melek [Mesnevî, 1/91]
Sümme i‘lem enne’l-cezbete tu‘tî’l-mahv, ve’l-ma‘rife tu‘tî’s-sahv ve beynehuma berâzihun kesîratün. Ve eltafu’l-berâzih ‘indenâ es-semâ‘ ve’s-safâ bi’d-devri’l-çerhî ve nefhu’n-nây…(es-Sohbe, 3a)
Fa‘lem enne’l-Mevleviyye’s-sâlik min eyyi meslekin kâne lâ yecûzü ‘aleyhi terkü edebin min âdâbi’ş-şerîati ve’t-tarîkati. Ve emme’t-tesettüru bi’l-melâmeti felâ yecûzü illâ li’l-vâsılîne mine’l-evliyâ… (Şeyh Gâlib, vr. 10b).
Kaynakça
Kutluk, İbrahim (1948) “Şeyh Gâlib ve as-Sohbetü’s-Sâfiyye”. İÜEF Türk Dili Edebiyatı Dergisi, III/1-2: 37-47.
Mete, Ayşegül (2019). “Köseç Ahmed Dede ve Şeyh Galib’in Mevlevî Âdap ve Erkânına Katkıları”. İslam Araştırmaları Dergisi, 42: 61-106.
Mete, Ayşegül (2019). XVIII. Asır İstanbul Mevlevîliği. Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Şeyh Gâlib. es-Sohbetü’s-Sâfiyye. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi. Arapça Yazmalar. No. 3408.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ŞEYH GÂLİB) | Şeyh Gâlib, Muhammed Es’ad | Prof. Dr. Cafer MUM |
Görüntüle | ||
2 | HÜSN Ü AŞK (ŞEYH GÂLİB) | Şeyh Gâlib, Muhammed Es’ad | Prof. Dr. Cafer MUM |
Görüntüle | ||
3 | ŞERH-İ CEZÎRE-İ MESNEVÎ (ŞEYH GÂLİB) | Şeyh Gâlib, Muhammed Es‘ad Dede | Prof. Dr. mehmet atalay |
Görüntüle | ||
4 | ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ | Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
5 | MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) | Bekâyî, Darendeli Bekâyî | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
6 | KISSA-İ ERVE | Bilâl Efendi, Oflu | Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) | CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (HÂMİD) | Hâmid, Enderûnlu Mehmed | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (HİLMÎ) | Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN | İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi | Dr. Necmettin Azak |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (İZZÎ) | İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (MÜSELLEM) | Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | İNSÂN-NÂME | Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle |