ES-SOHBETÜ'S-SÂFİYYE
Mevlevî adâp ve erkânına dair eser
Şeyh Gâlib, Muhammed Es‘ad Dede (d. 1171/1757- ö. 1213/1799)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şeyh Gâlib’in (d. 1171/1757- ö. 1213/1799), Kösec Ahmed Dede’nin (ö. 1191/1777) et-Tuhfetü’l-Behiyye fi’t-Tarîkati’l-Mevleviyye adlı risâlesine Arapça yazdığı tâlîkat. Yenikapı Mevlevîhanesi’nde çilesini tamamlayıp Ali Nutkî Dede'den hilafet aldıktan sonra yazdığı bu eserinde Şeyh Gâlib’in, Mevlevî âdâb ve erkânı kapsamında çile, semâ‘, zikir, şeyh-mürîd âdâbı gibi konuların yanı sıra birçok tasavvufî meseleye ilişkin izahlarda bulunduğu görülür. Eserde, et-Tuhfetü’l-Behiyye’de geçen bazı kavramların etimolojik kökenine ilişkin tafsilata girdiği dikkat çeken Şeyh Gâlib’in düşüncelerini dile getirip açıklamada bulunurken birçok beyit, kıt‘a ve rubâiye yer vererek sözü uzatmamaya gayret ettiği fark edilir. Daha çok pîri Hz. Mevlâna’ya ait olmakla birlikte muhtelif sufilerin Farsça, Arapça ve Türkçe nutuklarına da yer veren Gâlib’in Türk-Arap-Fars kültür havzalarının etkisiyle teşekkül eden Osmanlı telif dili geleneğini devam ettirdiği anlaşılmaktadır.

Şiirde yeni çığır açma kaygısı taşıyan Şeyh Gâlib’in mensur kaleme aldığı es-Sohbetü’s-Sâfiyye’sinde de bu yönünü koruduğu görülür. Bu bağlamda Mevlevî âdâp ve erkân literatüründe ilk kez dile getirdiği hususlar, söz konusu eseri oldukça önemli kılmaktadır. Bunlardan biri, Mevlevîlik dâhilinde çok katmanlı bir sâlik anlayışı ortaya koymasıdır. Mevlevî âdâp ve erkânı literatürü incelendiğinde bir benzerine rastlanmayan bu anlayışta tâlib, Mevlevîliğe intisap etme şekline göre belli bir sâlik statüsü kazanır. Mürîd, münîb ve muhib olarak isimlendirilen bu sâliklerin riâyet etmesi gereken edeplerde farklılıklar mevcuttur (Şeyh Gâlib, vr. 8a). Diğer taraftan eserde Şeyh Gâlib’in Mevlevî mukâbelesi hakkında yaptığı yorumlar kadar onu meydana getiren öğelere ilişkin görüşleri dikkat çekicidir. Mesela Devr-i Veledî, Şeyh Gâlib’e göre na‘t-i şerîf, ney taksimi, kudüme vuruş ve Mesnevî takririni de ilave ettiği toplam yedi aşamalı bir yapıya sahiptir. Bu yedi aşamalı yapısıyla Devr-i Veledî, Şeyh Gâlib’in perspektifinde etvâr-ı seb‘aya denktir ve her bir aşamanın esmâ-i ilâhîde bir karşılığı vardır. Benzer şekilde Devr-i Veledî’yi, kelimât-ı kudsiye olarak isimlendirilen Nakşî prensiplerle irtibatlandırır (Şeyh Gâlib, vr. 11b-12a). Bütün bunların yanı sıra eser Şeyh Gâlib’in tasavvufî düşüncelerini tespit etme bakımından da önemli veriler ihtiva etmektedir. Muhtelif koleksiyonlarda yazma halinde bulunan eserin Ahmed Remzi Akyürek tarafından Nüshatü’ş-şâfiye ismiyle yapılan tercümesi İbrahim Kutluk tarafından özetlenerek yayımlanmıştır (1948).

Şairin/Yazarın biyografisi için bk. "Şeyh Gâlib, Mehmed". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyh-galib-mehmed 

Eserden Örnekler


İnne’l-müellife câe ilâ tarîkina min bâbi’l-cezbeti fekaddemeha risâletehu ‘ale’l-edebi’l-mütevâtî bi ma‘nâ’l-‘îrfân ‘indenâ. Ve minnâ men ehharaha ve kaddeme’l-edeb. Ve liküllin vichetün hüve müvellîha. Ve’l-âhirûne’s-sâbikûn. Ve ‘aleyhi’l-emr fî Dürrati’l-beydâ haysü efâda kaddesenallahu bisırrihi’l-a‘lâ ve efâde fîhâ:

Mesnevî

Ez Hudâ cûyîm tovfik edeb

Bî edeb mahrûm geşt ez lutfi Rab [Mesnevî, 1/78]

Ez edeb pür nûr geştest in felek

Vez edeb ma‘sûm u pâk âmed melek [Mesnevî, 1/91]

Sümme i‘lem enne’l-cezbete tu‘tî’l-mahv, ve’l-ma‘rife tu‘tî’s-sahv ve beynehuma berâzihun kesîratün. Ve eltafu’l-berâzih ‘indenâ es-semâ‘ ve’s-safâ bi’d-devri’l-çerhî ve nefhu’n-nây…(es-Sohbe, 3a)

Fa‘lem enne’l-Mevleviyye’s-sâlik min eyyi meslekin kâne lâ yecûzü ‘aleyhi terkü edebin min âdâbi’ş-şerîati ve’t-tarîkati. Ve emme’t-tesettüru bi’l-melâmeti felâ yecûzü illâ li’l-vâsılîne mine’l-evliyâ… (Şeyh Gâlib, vr. 10b).

Kaynakça


Kutluk, İbrahim (1948) “Şeyh Gâlib ve as-Sohbetü’s-Sâfiyye”. İÜEF Türk Dili Edebiyatı Dergisi, III/1-2: 37-47.

Mete, Ayşegül (2019). “Köseç Ahmed Dede ve Şeyh Galib’in Mevlevî Âdap ve Erkânına Katkıları”. İslam Araştırmaları Dergisi, 42: 61-106.

Mete, Ayşegül (2019). XVIII. Asır İstanbul Mevlevîliği. Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.

Şeyh Gâlib. es-Sohbetü’s-Sâfiyye. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi. Arapça Yazmalar. No. 3408.

Atıf Bilgileri


Mete, Ayşegül. "ES-SOHBETÜ'S-SÂFİYYE". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/es-sohbetus-safiyye. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (ŞEYH GÂLİB) Şeyh Gâlib, Muhammed Es’ad Prof. Dr. Cafer MUM
Görüntüle
2 HÜSN Ü AŞK (ŞEYH GÂLİB) Şeyh Gâlib, Muhammed Es’ad Prof. Dr. Cafer MUM
Görüntüle
3 ŞERH-İ CEZÎRE-İ MESNEVÎ (ŞEYH GÂLİB) Şeyh Gâlib, Muhammed Es‘ad Dede Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
4 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
5 MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Darendeli Bekâyî Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
6 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
7 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
8 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
9 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
10 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
11 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
12 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
13 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle