EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT)
tiyatro
Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hasan Bedreddin ve Mehmed Rif'at tarafından "Temaşa" genel başlığı altında yayımlanan bir dizinin birinci cildinin 6. eseri. Ebü’l-Fidâ,  “Mudhik opera,” (Hasan Bedreddin ve Mehmed Rif'at 1292/1875: 356) tanıtımıyla okuyucuya sunulmuştur. Eser, Batılı anlamda “tiyatro” türünün henüz emekleme safhasında olduğu Tanzimat devri Türk edebiyatında, bu türün bir üst aşaması denilebilecek operanın örneklerinden olması yönüyle dikkate değer. Ancak, döneminde “ilk” ya da “tek” gibi önemli bir sıfat taşımaz. O dönemde tiyatro sahnelerinde yaşanan rekabet, edipleri bu tarz opera ve operetler yazmaya veya çevirmeye yöneltmiştir. Bu tarz eserlerin sayısı, küçümsenemeyecek kadar çoktur. Bunlar içinde Ebü'l-Fidâ'nın dikkate değer tarafı, tiyatro sahnelerinde yaşanan rekabete malzeme temin etmek için kaleme alınan telif operalara sayı bakımından katkıda bulunmuş olmasıyladır. Oyunun üzerinde durulması gereken bir özelliği de taşıdığı “mudhik” sıfatıdır.

Çağdaş tiyatro terminolojisindeki adı “operakomik” olan “mudhik opera”nın temeli, 18. yüzyılda Fransa’da atılmıştır. İlk örnekleri, araya şarkılar serpiştirilmiş yergili komedilerken, bir süre sonra gündelik yaşam içinde rastlanan insanların öyküsü de konu olarak alınmaya başlanmış ve öbür operalardan yalnızca sözlü diyaloglar içermesiyle ayrılan ciddî müzikli oyuna dönüşmüştür. Türün gittikçe gelişmesiyle konular daha da romantik bir hâl almıştır. Bu türün Türk edebiyatındaki örneklerinden olan Ebü'l-Fidâ, siyasal zobalığın yenilgiye uğratılması ve barındırdığı romantik unsurlarla “operakomik/mudhik opera”nın Avupa’daki son döneminde görülen özelliklerini yansıtır. “Mudhik opera”nın bir özelliği olarak yarısı manzum yarısı mensur olan eserin manzum kısımlarında her mısranın başına o mısranın kaç heceden meydana geldiğini gösteren rakamlar konulmuştur. Mehmet Rif'at ve Hasan Bedreddin, eserin baş tarafına koydukları bir açıklamayla bunun ne anlama geldiğini okuyucuya anlatmışlardır. Böyle bir “ihtar ve tarif”, türün bütün özelliklerinin okuyucu ve seyirci kitlesi tarafından henüz tam anlamıyla anlaşılmadığını, zaman zaman onları bilgilendirmek için bu tarz açıklamaların yapılması gerektiğini gösteren bir örnek olması bakımından önemlidir.

Esere ad olan Ebü'l-Fidâ, aynı zamanda vakanın ikinci derecedeki kişilerinden birinin adıdır. Ebü'l-Fidâ emir olduğu için siyasal otorite sahibi, nüfuzlu biridir; fakat olay örgüsü içinde oynadığı rol açısından ikinci derecededir. Bu bakımdan esere onun adının verilmiş olması ilginçtir. Arap kabilelerinden birindeki toplumsal yaşayıştan kesitlerin yanında, aşk temasının da ağırlıklı şekilde öne çıktığı eserde vaka kurgusu oldukça basittir. Buna rağmen vakanın kurgulanmasında teknik yönden bazı hatalar vardır. Oyunun değişik kısımlarına yerleştirilmiş bazı didaktik unsurlar bulunur. İlm-i nücumun aldatmacadan ibaret bir uğraş olduğunun vurgulanması (Hasan Bedreddin ve Mehmed Rif'at 1292/1875: 390) buna örnektir. Bu gibi kısımlar, “faydacı edebiyat” anlayışının yansımalarıdır.

Yazarların biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed / “Bedri Paşa, Kütahyalı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/bedri-pasa-kutahyali

Eserden Örnekler


"Mudhik Opera

Üç Fasıl, Üç Perde

Eşhâs:

Ebü'l-fidâ: Mülûk-i Araptan bir zat

Alaeddin: Ebü'l-fidâ’nın veziri

Celâleddin: Sâbık vezirin oğlu 'birinci muganni'

Şeyh Sa'dûn: Kabâil-i Urbân'dan Safâ Kabilesi'nin şeyhi

Lebîd: Kabilede bir ihtiyar

Hûlâ: Lebîd’in kızı 'birinci muganniye'

Mansur: Şeyh Sa'dûn’un oğlu 'kinci muganni'

Saide: Şeyh Sadun’un kızı 'ikinci muganniye'

Araplar,  Arap karıları,  Ebü'l-fida’nın avenesi

Vakanın iki faslı Bâdiye'de (Safâ) Kabilesi'nin mevkiinde geçip üçüncü faslı (Ebü'l-fidâ)nın makarr-ı hükûmeti olan (Hit) şehrinde güzerân eder.

İhtar ve Tarif

Oyunun müzika ile söylenecek sözleri nota hesabıyla yapılmış olduğundan nota iktizasınca heceyi iş`ar eden rakamların gösterilmesi muhasenat-ı adîdeyi şamil olacağı gibi müzikalı sözlerin esnâ-yı mütalaada dahi farkını mucip olacağından mezkur hece rakamlarının vaz`ı münasip görüldü.” (Hasan Bedreddin ve Mehmed Rif'at 1292 / 1875: 356).

Kaynakça


Bozdoğan, Ahmet (2001). Manastırlı Mehmet Rıfat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Hasan Bedreddin ve Mehmed Rif'at (1292 / 1875). Ebü'l-Fidâ. İstanbul: Kırkambar Matbaası.

Atıf Bilgileri


Bozdoğan, Ahmet. "EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ebu-l-feda-hasan-bedreddin-ve-manastirli-mehmet-rifat. [Erişim Tarihi: 23 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
2 YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
3 PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
4 HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak
Görüntüle
5 HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
6 DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
7 EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
8 NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
9 KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
10 FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Araş. Gör. Elif Paliçko
Görüntüle
11 AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
12 HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedri Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
13 CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedri Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
14 ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
15 LÂLERUH (M. CARRE VE E. LUCAS’DAN ÇEVİRİ) (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle